Moderationen på stedet her.

Mangler der noget herinde, eller vil du have lavet ændringer? Så er det her du skal brokke dig.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Moderationen på stedet her.

Indlægaf Aima » 20. sep 2015, 10:31

På opfordring opretter jeg en tråd, hvor vi kan snakke om vores holdninger til, hvordan moderationen her på stedet bedst kan foregå.
Hvis moderatorer har behov for at ændre i mit oplæg her, står det dem frit for.

Spørgsmål: Ovre i den anden tråd snakkede vi om, at det kunne virke en smule voldsomt, når flere moderatorer på samme tid og i direkte forlængelse af hinanden modererer i tråde. Hvad er jeres holdning?

Min holdning: Moderatorerne har et implicit ansvar, så alle burde vel som udgangspunkt respektere, hvis en sådan påtaler noget i en tråd, derfor burde opbakningen modsne i mellem, slet ikke være nødvendig. Jeg tror personligt, man med fordel kunne aftale, at det emne man i egenskab af moderatoransvar beskæftiger sig med, følger man selv til dørs. I visse tilfælde kan assistance måske være nødvendigt, men et udgangspunkt om en enkelt moderator pr. case ville i mine øjne være passende. Flere virker lidt for overvældende, synes jeg.


Derudover har der været snak om, hvorvidt tonen fra en moderator, bør være neutral når der modereres. Hvad er jeres holdning?

Min holdning: Kommunikationen og måden, man formidler en påtale på er, i mine øjne, simpelthen en essentiel del i hele det virke det er at have moderator-ansvar. Derfor synes jeg også det er væsentligt, at man som moderator gør sig umage for at formidle sit budskab så neutralt og objektivt som overhovedet muligt.

Spørgsmål: Sletning af indlæg har været udtrykt som irritationsfaktor for en del, hvor går grænsen for, hvornår sletning er acceptabel? Og findes der bedre alternativer, som evt. at låse en tråd helt?

Min holdning: Sletning af indlæg virker totalt forvirrende, og jeg synes kun det er i yderst slemme tilfælde, at der bør være nødvendigt.
Afspores en tråd med irrellevante indlæg, bør der udstikkes et gult kort, og finder folk ikke tilbage på sporet, bør tråden låses. Efterfølgende bør moderator-teamet overveje løftede pegefingre til de konkrete debattører, der evt. negligerede det gule kort.

Godt så. Speak up, men emnet er måske en smule kontroversielt, så husk den gode tone, og at det er i alles interesse at tingene spiller nogenlunde harmonisk. Modsne er her for at alt skal glide bedst muligt, alle på frivillig basis, så lad os lige huske, at selvom der måske er områder, vi synes trænger til en justering, er jeg overbevist om, at alle der har påtaget sig en moderator-kasket, har gjort det med de bedste intentioner for stedet.
Senest rettet af Aima 20. sep 2015, 11:05, rettet i alt 1 gang.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Moderationen på stedet her.

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. sep 2015, 10:53

Kunne man evt. gøre som på Jubii, hvor modsene fordeler debatten imellem sig?
Så ville man i hvert fald undgå at have flere kokke i samme tråd.

Selvfølgelig med den klausul, at vi brugere er tålmodige og ikke forventer, at der står en mod på pletten 5 sekunder efter hver anmeldelse.
NinjaWho må vide, hvordan det i praksis fungerede under Keller.
2
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Moderationen på stedet her.

Indlægaf Elvispop » 20. sep 2015, 10:53

Masse-angreb fra mods, har vi oppe at vende i teamet lige nu. Vi finder en løsning.
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Moderationen på stedet her.

Indlægaf Fru Sunshine » 20. sep 2015, 10:55

DetSorteCirkus skrev:Kunne man evt. gøre som på Jubii, hvor modsene fordeler debatten imellem sig?
Så ville man i hvert fald undgå at have flere kokke i samme tråd.

Selvfølgelig med den klausul, at vi brugere er tålmodige og ikke forventer, at der står en mod på pletten 5 sekunder efter hver anmeldelse.
NinjaWho må vide, hvordan det i praksis fungerede under Keller.

Det er også noget, vi snakker om.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Moderationen på stedet her.

Indlægaf Aima » 20. sep 2015, 10:57

Elvispop skrev:Masse-angreb fra mods, har vi oppe at vende i teamet lige nu. Vi finder en løsning.


Og taget i betragtning, at tilgangen til opbygningen af hele konceptet for stedet her, var en ret udtalt indstilling om at tage brugernes behov og præferencer med i overvejelserne så vidt det lod sig gøre, er tråden her vel yderst relevant for jer i den løsning, I er ved at finde. Synes du ikke? :)
3
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55652
Kontakt:

Re: Moderationen på stedet her.

Indlægaf Ado » 20. sep 2015, 10:58

Okay, her er hvad der lige popper op i mit hoved:

1: Det virker (og undskyld på forhånd min formulering - det er ikke ment så hårdt) lidt for indspist og "vi er bedre", når en flok af moderatorer tropper op i den samme tråd for at bakke hinandens meninger op. Især når der er tale om en lille gnidning, som reelt set slet ikke er et kæmpe problem.


2: Moderatorer bør altid bruge en neutral tone, når de modererer. Vi er alle gamle debattører herinde og kender hinanden fra Jubii. Så når en debattør bruger versaler og fed fremhævning og en "pædagog" tone, bakker jeg fuldstændig lodret, vandret og i rundkreds på samme tid og bliver så irriteret, at jeg synker ned på samme niveau. Og så er stemningen jo ligesom slået an.

3: Igen; vi er alle garvede debattørere. Lad os nu lige få lov at debattere og blive voldsomt uenige, før den store sletteknap kommer i brug. Jeg ved I mener det godt, men det får modsatte effekt. Man føler lidt igen, at man er barn og I er voksne.
Jeg tager hatten af for jer og bifalder, at I gerne vil sørge bedst muligt for en god stemning herinde. Men det er altså umuligt at undgå ophedede diskussioner. Så prøv lige at afvent, inden der bliver slettet indlæg.
Senest rettet af Ado 20. sep 2015, 10:59, rettet i alt 1 gang.
7
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Moderationen på stedet her.

Indlægaf Fru Sunshine » 20. sep 2015, 10:59

Jeg synes i hvert fald, det er rart med nogle input fra jer.

Der er jo ingen af os, der har lyst til at fremstå som om en diktaturstat. Vi vil bare gerne have et godt sted for alle.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Ultraviolet
Indlæg: 279
Tilmeldt: 10. aug 2015, 16:57
Kort karma: 83
Likede indlæg: 338

Re: Moderationen på stedet her.

Indlægaf Ultraviolet » 20. sep 2015, 10:59

DetSorteCirkus skrev:Kunne man evt. gøre som på Jubii, hvor modsene fordeler debatten imellem sig?
Så ville man i hvert fald undgå at have flere kokke i samme tråd.

Selvfølgelig med den klausul, at vi brugere er tålmodige og ikke forventer, at der står en mod på pletten 5 sekunder efter hver anmeldelse.
NinjaWho må vide, hvordan det i praksis fungerede under Keller.



Det er noget vi har snakket om, men umiddelbart synes vi ikke det er så god en idé. Netop fordi det hele så hænger på en moderator som måske ikke lige har tid. Det kan ende ud i af man kan føle sig presset til at tage moderatorhatten på. Og det synes vi ville være ærgerligt, specielt fordi at vi med så mange moderatorer næsten altid har en eller flere online der gerne vil tage sig af det.

Indtil videre har det fungeret utrolig godt, de allerfleste ting er blevet vendt i fælleskab med dem der nu har været online og så er der efterfølgende én der har taget sig af det. Det synes vi umiddelbart virkelig godt om fordi det gør at alle kan stå inde for det der kommer fra moderatorsiden.

Nu har der været et tilfælde hvor det ikke blev vendt som sædvanlig og det er noget der stadig bliver snakket en del om bag kulisserne og noget der bliver taget til efterretning fremover som et godt eksempel på hvorfor den måde det hidtil har været gjort på er den rigtige måde at gøre det på.
3
“You are mine. I recognize you. We twist our souls around each other's miseries. It is that which makes us family."
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Moderationen på stedet her.

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. sep 2015, 11:02

Yvooonne skrev:Jeg har aldrig helt forstået det med at man kun modererede i nogle fora. Jeg har altid tænkt at det handlede om at Keller intet ikke turde slippe mods fri eller at mods bare kun ville være mod i enkelte fora.


Jeg ved ikke, om det helt kan sammenlignes, men jeg har i anden sammenhæng siddet som frivillig på et andet online-projekt, hvor vi i hvert fald dengang havde adgang til de samme lister, mails, etc.
Når det gik hurtigt, var det svært ikke at komme til at lappe over hinanden, gå i vejen og den slags, og det, der måske kan ligne emsighed udadtil, kan indadtil bare handle om, at man ikke når at se, at en kollega allerede er på sagen.
0
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Moderationen på stedet her.

Indlægaf Elvispop » 20. sep 2015, 11:05

Aima skrev:
Elvispop skrev:Masse-angreb fra mods, har vi oppe at vende i teamet lige nu. Vi finder en løsning.


Og taget i betragtning, at tilgangen til opbygningen af hele konceptet for stedet her, var en ret udtalt indstilling om at tage brugernes behov og præferencer med i overvejelserne så vidt det lod sig gøre, er tråden her vel yderst relevant for jer i den løsning, I er ved at finde. Synes du ikke? :)



Jo netop..
Det skal derfor heller ikke ses som et Masse-angreb, at vi er flere mods i denne tråd.
Vi lytter og lærer, og tager alle Jeres guldkorn med over i vores egen interne drøftelse.
2
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Moderationen på stedet her.

Indlægaf Fru Sunshine » 20. sep 2015, 11:06

Yvooonne skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Yvooonne skrev:Jeg har aldrig helt forstået det med at man kun modererede i nogle fora. Jeg har altid tænkt at det handlede om at Keller intet ikke turde slippe mods fri eller at mods bare kun ville være mod i enkelte fora.


Jeg ved ikke, om det helt kan sammenlignes, men jeg har i anden sammenhæng siddet som frivillig på et andet online-projekt, hvor vi i hvert fald dengang havde adgang til de samme lister, mails, etc.
Når det gik hurtigt, var det svært ikke at komme til at lappe over hinanden, gå i vejen og den slags, og det, der måske kan ligne emsighed udadtil, kan indadtil bare handle om, at man ikke når at se, at en kollega allerede er på sagen.



Ja, det er rigtigt - men så tænker jeg bare at man lige sletter sin indlæg hvis man kan se at en anden har svaret. Men egentligt foregår moderationen jo sådan at de vender det først og så er der en der tager "den" og så kommunikere ud. Så systemet har de allerede :)

Det har vi nemlig. Det kiksede bare i nat.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Moderationen på stedet her.

Indlægaf Fru Sunshine » 20. sep 2015, 11:06

Yvooonne skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Yvooonne skrev:Jeg har aldrig helt forstået det med at man kun modererede i nogle fora. Jeg har altid tænkt at det handlede om at Keller intet ikke turde slippe mods fri eller at mods bare kun ville være mod i enkelte fora.


Jeg ved ikke, om det helt kan sammenlignes, men jeg har i anden sammenhæng siddet som frivillig på et andet online-projekt, hvor vi i hvert fald dengang havde adgang til de samme lister, mails, etc.
Når det gik hurtigt, var det svært ikke at komme til at lappe over hinanden, gå i vejen og den slags, og det, der måske kan ligne emsighed udadtil, kan indadtil bare handle om, at man ikke når at se, at en kollega allerede er på sagen.



Ja, det er rigtigt - men så tænker jeg bare at man lige sletter sin indlæg hvis man kan se at en anden har svaret. Men egentligt foregår moderationen jo sådan at de vender det først og så er der en der tager "den" og så kommunikere ud. Så systemet har de allerede :)

Det har vi nemlig. Det kiksede bare i nat.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Moderationen på stedet her.

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. sep 2015, 11:06

Aima skrev:
Elvispop skrev:Masse-angreb fra mods, har vi oppe at vende i teamet lige nu. Vi finder en løsning.


Og taget i betragtning, at tilgangen til opbygningen af hele konceptet for stedet her, var en ret udtalt indstilling om at tage brugernes behov og præferencer med i overvejelserne så vidt det lod sig gøre, er tråden her vel yderst relevant for jer i den løsning, I er ved at finde. Synes du ikke? :)


Jeg læser måske Elvis´ indlæg anderledes, end du gør. Eller også læser jeg dit forkert.
Jeg forstår nemlig ikke helt dit spørgsmål til Elvis. Han skriver efter min mening ikke andet end, at man er klar over et problem og nok skal finde en løsning. Ikke at den løsning ikke må være præget af input udefra.
Senest rettet af DetSorteCirkus 20. sep 2015, 11:07, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Moderationen på stedet her.

Indlægaf Elvispop » 20. sep 2015, 11:09

Yvooonne skrev:
Elvispop skrev:
Aima skrev:
Elvispop skrev:Masse-angreb fra mods, har vi oppe at vende i teamet lige nu. Vi finder en løsning.


Og taget i betragtning, at tilgangen til opbygningen af hele konceptet for stedet her, var en ret udtalt indstilling om at tage brugernes behov og præferencer med i overvejelserne så vidt det lod sig gøre, er tråden her vel yderst relevant for jer i den løsning, I er ved at finde. Synes du ikke? :)



Jo netop..
Det skal derfor heller ikke ses som et Masse-angreb, at vi er flere mods i denne tråd.
Vi lytter og lærer, og tager alle Jeres guldkorn med over i vores egen interne drøftelse.



Som mod er man da velkommen i alle tråde. Det er kun når man er i gang med at moderere at en er nok.


Har jeg sagt/skrevet andet ? :gruble:
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Moderationen på stedet her.

Indlægaf Aima » 20. sep 2015, 11:10

Elvispop skrev:
Aima skrev:
Elvispop skrev:Masse-angreb fra mods, har vi oppe at vende i teamet lige nu. Vi finder en løsning.


Og taget i betragtning, at tilgangen til opbygningen af hele konceptet for stedet her, var en ret udtalt indstilling om at tage brugernes behov og præferencer med i overvejelserne så vidt det lod sig gøre, er tråden her vel yderst relevant for jer i den løsning, I er ved at finde. Synes du ikke? :)



Jo netop..
Det skal derfor heller ikke ses som et Masse-angreb, at vi er flere mods i denne tråd.
Vi lytter og lærer, og tager alle Jeres guldkorn med over i vores egen interne drøftelse.


Gånnok, Elvis. For det er netop ret vigtigt (for mig hvert fald), at I i moderator-teamet omvendt heller ikke ser det her som et angreb. Personligt sætter jeg kæmpestor pris på, at man har mulighed for at sige, hvad man synes, sålænge udgangspunktet er konstruktivt.
1
I'll stick with hell no's and headphones...

Tilbage til "Forslag til forbedringer"