Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Mangler der noget herinde, eller vil du have lavet ændringer? Så er det her du skal brokke dig.
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf Thestral » 7. nov 2015, 08:55

Men så kommer vi jo ikke længere hvis vi bare konstaterer at du har din holdning og jeg har min (og hvem der nu er på hver vores side) Måske det er derfor der ikke er taget nogen endegyldig beslutning sidst det her var oppe og vende.

Alternativet er at der laves en ny "nukanjegikkeligehuskehvadtrådenhed" så vi ender ud med 2740682 forskellige af den slags således at metadebatterne ikke dør ud fordi de ikke må flyttes. Det synes jeg jo så er tåbeligt (og ja det er et forslag der har været oppe i en anden tråd på DD engang) Et andet alternativ er at vores moderator team sætter hovederne i blød og så lige på det punkt fastlægger en kurs og det uanset om man kan lide det eller ej. Når vores lille debat engang vokser sig stor og stærk skal der formentlig alligevel lidt andre boller på suppen, idet jeg tvivler på at den bløde stil vil kunne holde til at blive stor og stærk.

Disclaimer: Jeg lider af hukommelsesbesvær. Jeg undlader at nævne navne af den årsag at jeg simpelthen ikke kan huske folks navne og det samme gælder trådnavne, årstal, datoer osv. Jeg kan ikke huske hvem der sagde hvad og hvornår det er sagt. Jeg husker kun ting der berører mig på et eller andet punkt og det her er åbenbart et af dem, hvorfor ved jeg ikke. Jeg bruger ofte "man, folk nogle og nogen" for ikke at skrive en lodret løgn. Det giver til tider dårligt formulerede og korte sætninger. Nogen gange giver det slet ingen mening men så kan folk bare ignorere hvad jeg har skrevet. Bum.
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf Aima » 7. nov 2015, 09:05

Altså, jeg kan da også oprette en tråd der hedder "Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel - Metadebatter totalt tilladt!" og så er vi ovre i noget, der minder om madtrådskrigen fra fordums dage på Jubii, altså, det gider vi vel heller ikke?

Det må da kunne lade sig gøre at finde en mellemvej, og ja, et kompromis ville være en regel om at debatten rykkes, når nogen synes den bliver træls, men hvis der ikke findes en konkret procedure for, hvem der gør hvad og hvornår, så dør den i 9 ud af 10 tilfælde, og så har det bare ikke længere skidemeget med et kompromis at gøre.

Moderatorfolk, er det her noget i taler om ude i baglokalet? For hvis ikke, vil jeg gerne, på den virkelig ydmyge og venlige måde, høre, om I ikke vil gøre det? Vi har altså brug for en regel, tror jeg.
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf Aima » 7. nov 2015, 09:13

Jabi skrev:Men så kommer vi jo ikke længere hvis vi bare konstaterer at du har din holdning og jeg har min (og hvem der nu er på hver vores side) Måske det er derfor der ikke er taget nogen endegyldig beslutning sidst det her var oppe og vende.

Alternativet er at der laves en ny "nukanjegikkeligehuskehvadtrådenhed" så vi ender ud med 2740682 forskellige af den slags således at metadebatterne ikke dør ud fordi de ikke må flyttes. Det synes jeg jo så er tåbeligt (og ja det er et forslag der har været oppe i en anden tråd på DD engang) Et andet alternativ er at vores moderator team sætter hovederne i blød og så lige på det punkt fastlægger en kurs og det uanset om man kan lide det eller ej. Når vores lille debat engang vokser sig stor og stærk skal der formentlig alligevel lidt andre boller på suppen, idet jeg tvivler på at den bløde stil vil kunne holde til at blive stor og stærk.

Disclaimer: Jeg lider af hukommelsesbesvær. Jeg undlader at nævne navne af den årsag at jeg simpelthen ikke kan huske folks navne og det samme gælder trådnavne, årstal, datoer osv. Jeg kan ikke huske hvem der sagde hvad og hvornår det er sagt. Jeg husker kun ting der berører mig på et eller andet punkt og det her er åbenbart et af dem, hvorfor ved jeg ikke. Jeg bruger ofte "man, folk nogle og nogen" for ikke at skrive en lodret løgn. Det giver til tider dårligt formulerede og korte sætninger. Nogen gange giver det slet ingen mening men så kan folk bare ignorere hvad jeg har skrevet. Bum.


Tusind tak for redegørelsen i din disclaimer. Jeg er fandme oprigtig ked af og flov over, hvis du følte dig presset til det, så det må du undskylde, det var i hvert fald ikke min mening. Men tak for forklaringen, det var sødt af dig.

Jeg er enig i det hele, ellers. Hvis vi blot konstaterer, at vi har hver vores præference og mening, og lader det blive ved dét, sker der intet og så er vi lige vidt næste gang du synes en metadebat fylder for meget eller jeg ærgrer mig over, den bliver stoppet. Det kommer der jo intet konstruktivt ud af. Så ja, lad os håbe modsne gider tage den kreative idéhat på. Jeg synes bare det kunne være rart med noget at forholde sig til.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf Delfin » 7. nov 2015, 09:28

Jeg elsker, når de der tråde lige tage en drejning, fordi et emne fanger opmærksomheden hos nogle. Det med en ny tråd er en ganske fin ide, men det kan være svært, når debatten er udspringer af en umiddelbar reaktion på et indlæg. Sammenhængen forsvinder, i hvert fald for mig, hvis den bliver rykket til et andet sted. Debatter i evighedstråde er lidt som hjemme i dagligstuen, hvor en bemærkning kan afføde en snak om et emne, og så dukker der et nyt "stikord" op, og samtalen drejer endnu engang.

Debatten om lærerne har ikke lige fanget mig, men eftersom den har stået på over nogle sider, har jeg bare markeret notifikationer som læst uden at gå ind i tråden, og så hopper jeg ind på sidste side for at se, om der er nyt på bedding. Hvis vi ikke må det, så bliver den slags tråde jo bare en lang opremsning af ting, som flagrer i luften og ingen rigtigt gider respondere på.
1
14 11 14
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf Aima » 7. nov 2015, 10:03

Delfin skrev:Hvis vi ikke må det, så bliver den slags tråde jo bare en lang opremsning af ting, som flagrer i luften og ingen rigtigt gider respondere på.


Jeg har det faktisk allerede lidt sådan. Jeg har ikke været inde i 'Upassende'-tråden i over en måned, tror jeg, ikke fordi de der føromtalte indlæg om vejr og hovedpine generer mig så meget, jeg ikke kan overse dem, men fordi der alligevel ikke er noget debatpotentiale at komme efter. Jeg ved på forhånd, mit mulige engagement er begrænset af rammerne, og så gider jeg ikke rigtigt engagere mig i første omgang, og det er lidt det samme med debatterne i 'Det må man ikke sige'-tråden, sommetider er der gang i en metadebat hvor de første 3-4 indlæg om emnet allerede er skrevet, men jeg opgiver på forhånd at bidrage, fordi jeg ved, det kun er et spørgsmål om tid, før nogen kommer og stopper snakken. Jeg burde jo i de tilfælde bare oprette en spin-off, men det kan også bare være lidt svært at vurdere hvor bredt stemningen rækker, synes jeg.

Og det kan godt være, det virker lidt overkill med en decideret regel, men ikke desto mindre så gør faste retningslinjer bare alting nemmere at håndtere, og at tingene reelt bliver håndteret, er bedre end at der intet sker, tænker jeg.

På min arbejdsplads er det kutyme at der bliver taget masser af billeder til facebook natten igennem. Vi har nævnt vigtigheden i at de billeder bliver taget utallige gange, kameraet ligger fremme, det er nemt at anvende og med 5-8 ansatte på vagt skulle man tro det var nok at give besked om, at 'nogen skal huske at tage de billeder!' Men det ER bare ikke nok, jeg har så mange gange prøvet at komme ned til et tomt kamera og når jeg har spurgt, har de bare gloet på hinanden. Alle regnede jo måske lige med, at en af de andre nok havde gjort det.
Så nu er der bare regler og ansvarsuddeling i en lind strøm. Jeg peger bare ud, når de er mødt ind. "Du har ansvar for billeder, du har for toilet, du sørger for at temperaturen er passende og du sørger for byttepengekassen ikke løber tør! God vagt, sweethearts!" De må gerne uddelegere og bede hinanden om hjælp og assistance, men de har noget konkret at forholde sig til og det er åbenbart afgørende. I hvert fald SKER tingene, og uanset om regler også er sådan lidt irriterende, så er de nemme at overskue.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf decibell » 7. nov 2015, 11:18

Rent lavpraktisk er det umiddelbart let nok at udstede et regelsæt for, hvornår der skal handles i et hvilket som helst emne. MEN det er straks mere problematisk at administrere sådanne regler. Der vil uundgåeligt komme klager fra de debattører, der ikke er enige i grænsen - eller enige i at der overhovedet skal være en grænse. Det er et emne, hvor vi næppe har en chance for at blive enige nogensinde.

Men vi diskuterer det p.t. i moderatorgruppen og ser, om vi kan komme med nogle input.
2
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf Delfin » 7. nov 2015, 11:22

Aima skrev:
Delfin skrev:Hvis vi ikke må det, så bliver den slags tråde jo bare en lang opremsning af ting, som flagrer i luften og ingen rigtigt gider respondere på.


Jeg har det faktisk allerede lidt sådan. Jeg har ikke været inde i 'Upassende'-tråden i over en måned, tror jeg, ikke fordi de der føromtalte indlæg om vejr og hovedpine generer mig så meget, jeg ikke kan overse dem, men fordi der alligevel ikke er noget debatpotentiale at komme efter. Jeg ved på forhånd, mit mulige engagement er begrænset af rammerne, og så gider jeg ikke rigtigt engagere mig i første omgang, og det er lidt det samme med debatterne i 'Det må man ikke sige'-tråden, sommetider er der gang i en metadebat hvor de første 3-4 indlæg om emnet allerede er skrevet, men jeg opgiver på forhånd at bidrage, fordi jeg ved, det kun er et spørgsmål om tid, før nogen kommer og stopper snakken. Jeg burde jo i de tilfælde bare oprette en spin-off, men det kan også bare være lidt svært at vurdere hvor bredt stemningen rækker, synes jeg.

Og det kan godt være, det virker lidt overkill med en decideret regel, men ikke desto mindre så gør faste retningslinjer bare alting nemmere at håndtere, og at tingene reelt bliver håndteret, er bedre end at der intet sker, tænker jeg.

På min arbejdsplads er det kutyme at der bliver taget masser af billeder til facebook natten igennem. Vi har nævnt vigtigheden i at de billeder bliver taget utallige gange, kameraet ligger fremme, det er nemt at anvende og med 5-8 ansatte på vagt skulle man tro det var nok at give besked om, at 'nogen skal huske at tage de billeder!' Men det ER bare ikke nok, jeg har så mange gange prøvet at komme ned til et tomt kamera og når jeg har spurgt, har de bare gloet på hinanden. Alle regnede jo måske lige med, at en af de andre nok havde gjort det.
Så nu er der bare regler og ansvarsuddeling i en lind strøm. Jeg peger bare ud, når de er mødt ind. "Du har ansvar for billeder, du har for toilet, du sørger for at temperaturen er passende og du sørger for byttepengekassen ikke løber tør! God vagt, sweethearts!" De må gerne uddelegere og bede hinanden om hjælp og assistance, men de har noget konkret at forholde sig til og det er åbenbart afgørende. I hvert fald SKER tingene, og uanset om regler også er sådan lidt irriterende, så er de nemme at overskue.


Det har du helt ret i, men problemet her bliver jo at komme til enighed om, hvad reglen så skal være, når der er så forskellige udgangspunkter. Jeg bøjer mig selvfølgelig for det, hvis det bliver sådan, at der ikke må svares på indlæggene i de tråde. I så fald stopper jeg jo bare med at læse dem, og så er mit personlige problem løst.
0
14 11 14
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf Thestral » 7. nov 2015, 12:16

Aima skrev:
Jabi skrev:Men så kommer vi jo ikke længere hvis vi bare konstaterer at du har din holdning og jeg har min (og hvem der nu er på hver vores side) Måske det er derfor der ikke er taget nogen endegyldig beslutning sidst det her var oppe og vende.

Alternativet er at der laves en ny "nukanjegikkeligehuskehvadtrådenhed" så vi ender ud med 2740682 forskellige af den slags således at metadebatterne ikke dør ud fordi de ikke må flyttes. Det synes jeg jo så er tåbeligt (og ja det er et forslag der har været oppe i en anden tråd på DD engang) Et andet alternativ er at vores moderator team sætter hovederne i blød og så lige på det punkt fastlægger en kurs og det uanset om man kan lide det eller ej. Når vores lille debat engang vokser sig stor og stærk skal der formentlig alligevel lidt andre boller på suppen, idet jeg tvivler på at den bløde stil vil kunne holde til at blive stor og stærk.

Disclaimer: Jeg lider af hukommelsesbesvær. Jeg undlader at nævne navne af den årsag at jeg simpelthen ikke kan huske folks navne og det samme gælder trådnavne, årstal, datoer osv. Jeg kan ikke huske hvem der sagde hvad og hvornår det er sagt. Jeg husker kun ting der berører mig på et eller andet punkt og det her er åbenbart et af dem, hvorfor ved jeg ikke. Jeg bruger ofte "man, folk nogle og nogen" for ikke at skrive en lodret løgn. Det giver til tider dårligt formulerede og korte sætninger. Nogen gange giver det slet ingen mening men så kan folk bare ignorere hvad jeg har skrevet. Bum.


Tusind tak for redegørelsen i din disclaimer. Jeg er fandme oprigtig ked af og flov over, hvis du følte dig presset til det, så det må du undskylde, det var i hvert fald ikke min mening. Men tak for forklaringen, det var sødt af dig.

Jeg er enig i det hele, ellers. Hvis vi blot konstaterer, at vi har hver vores præference og mening, og lader det blive ved dét, sker der intet og så er vi lige vidt næste gang du synes en metadebat fylder for meget eller jeg ærgrer mig over, den bliver stoppet. Det kommer der jo intet konstruktivt ud af. Så ja, lad os håbe modsne gider tage den kreative idéhat på. Jeg synes bare det kunne være rart med noget at forholde sig til.
Det var egentlig mere for at forklare mit trælse ordvalg. Jeg plejer at holde mig lidt ude af diverse debatter fordi jeg som regel ender med at pisse folk lidt af med mine uklare ordvalg, men lige her gav jeg mig tid til at få noget nørklet sammen fordi det er noget der sådan er lidt træls i min verden herinde. Det har ikke noget med dig at gøre, men for en som har enormt meget brug for orden for ikke at miste overblikket, er det vildt forstyrrende når der opstår metadebatter. Hvis de er korte (en side el lignende) så er det ok, men de der over mange sider er stressende fordi jeg mister overblikket. :genert:

Jeg følte mig ikke presset til at forklare. Jeg vurderede bare at det ville lette forståelsen hvis jeg gjorde.
1
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf Thestral » 7. nov 2015, 12:21

Delfin skrev:
Aima skrev:
Delfin skrev:Hvis vi ikke må det, så bliver den slags tråde jo bare en lang opremsning af ting, som flagrer i luften og ingen rigtigt gider respondere på.


Jeg har det faktisk allerede lidt sådan. Jeg har ikke været inde i 'Upassende'-tråden i over en måned, tror jeg, ikke fordi de der føromtalte indlæg om vejr og hovedpine generer mig så meget, jeg ikke kan overse dem, men fordi der alligevel ikke er noget debatpotentiale at komme efter. Jeg ved på forhånd, mit mulige engagement er begrænset af rammerne, og så gider jeg ikke rigtigt engagere mig i første omgang, og det er lidt det samme med debatterne i 'Det må man ikke sige'-tråden, sommetider er der gang i en metadebat hvor de første 3-4 indlæg om emnet allerede er skrevet, men jeg opgiver på forhånd at bidrage, fordi jeg ved, det kun er et spørgsmål om tid, før nogen kommer og stopper snakken. Jeg burde jo i de tilfælde bare oprette en spin-off, men det kan også bare være lidt svært at vurdere hvor bredt stemningen rækker, synes jeg.

Og det kan godt være, det virker lidt overkill med en decideret regel, men ikke desto mindre så gør faste retningslinjer bare alting nemmere at håndtere, og at tingene reelt bliver håndteret, er bedre end at der intet sker, tænker jeg.

På min arbejdsplads er det kutyme at der bliver taget masser af billeder til facebook natten igennem. Vi har nævnt vigtigheden i at de billeder bliver taget utallige gange, kameraet ligger fremme, det er nemt at anvende og med 5-8 ansatte på vagt skulle man tro det var nok at give besked om, at 'nogen skal huske at tage de billeder!' Men det ER bare ikke nok, jeg har så mange gange prøvet at komme ned til et tomt kamera og når jeg har spurgt, har de bare gloet på hinanden. Alle regnede jo måske lige med, at en af de andre nok havde gjort det.
Så nu er der bare regler og ansvarsuddeling i en lind strøm. Jeg peger bare ud, når de er mødt ind. "Du har ansvar for billeder, du har for toilet, du sørger for at temperaturen er passende og du sørger for byttepengekassen ikke løber tør! God vagt, sweethearts!" De må gerne uddelegere og bede hinanden om hjælp og assistance, men de har noget konkret at forholde sig til og det er åbenbart afgørende. I hvert fald SKER tingene, og uanset om regler også er sådan lidt irriterende, så er de nemme at overskue.


Det har du helt ret i, men problemet her bliver jo at komme til enighed om, hvad reglen så skal være, når der er så forskellige udgangspunkter. Jeg bøjer mig selvfølgelig for det, hvis det bliver sådan, at der ikke må svares på indlæggene i de tråde. I så fald stopper jeg jo bare med at læse dem, og så er mit personlige problem løst.
Nu kan jeg kun svare for mig selv, men for mig er det ikke det at der bliver svaret på et indlæg. Jeg kan endda sagtens overkomme en enkelt side hvor der lige bliver sat lidt ting i perspektiv men så mange sider som lærer debatten tog er i min verden nok til at det burde have sin egen tråd. Hvor mange sider grænsen skal være på må nogle der bestemmer tage sig af, det blander jeg mig ikke i og jeg bøjer mig hvis dem der bestemmer, tager en beslutning. Så er det jo sådan det er.
1
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf Delfin » 7. nov 2015, 13:10

Jabi skrev:Nu kan jeg kun svare for mig selv, men for mig er det ikke det at der bliver svaret på et indlæg. Jeg kan endda sagtens overkomme en enkelt side hvor der lige bliver sat lidt ting i perspektiv men så mange sider som lærer debatten tog er i min verden nok til at det burde have sin egen tråd. Hvor mange sider grænsen skal være på må nogle der bestemmer tage sig af, det blander jeg mig ikke i og jeg bøjer mig hvis dem der bestemmer, tager en beslutning. Så er det jo sådan det er.


Det løber jo hurtigt op, hvis der er flere, der lige vil give sit besyv med. Jeg synes den slags spontane debatter kan være virkelig spændende. Jeg synes, det er lidt synd. De dør jo lige så stille ud igen af sig selv. Jeg forstår godt, jer der siger noget andet. Jeg er bare ikke enig, og det bliver virkelig svært at sætte en grænse på antal svar eller sider i en sidedebat, så for mig at se er det lidt enten eller.
1
14 11 14
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15613
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20988

Re: Meta-debatter vs. spin-off-tråde. Hvor går grænsen?

Indlægaf 2SHY » 7. nov 2015, 13:21

Personligt er jeg ved at lære mig selv at tjekke ud af en tråd og holde min kæft når der går spin-off i den. Jeg gider ikke have at vide jeg er en duks, hellig, kedelig, debat dræber eller hvad folk nu ellers kunne finde på at tænke, bare fordi jeg opfordrer til at man tager debatten et andet sted.

Ja jeg kan sagtens oprette en ny tråd når dem der aktivt deltager i debatten ikke kan finde ud af at gøre det, men så frygter jeg bare at nogen vil finde det provokerende.

Det er ærgerligt at føle man ikke kan tillade sig at give et pip om at få tråden tilbage på sporet, men det er nu engang sådan jeg har fået det her på det sidste. Ja det virker måske som nogle kedelige tråde for nogle, hvis man bare sidder og remser op og ikke må kommentere på de enkelte indlæg, men det er jo nu engang en af pointerne med f.eks. "Det må man ikke sige" tråden
2
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Moderator

Indlægaf decibell » 7. nov 2015, 13:58

Vi har diskuteret det i gruppen og er kommet frem til flg.:

Udgangspunktet er, at der på debatten er alt for mange forskellige meninger om det til, at vi som moderatorer kan opstille et sæt regler for, hvornår metadebatter er for meget. Vi henstiller i stedet til, at folk fra gang til gang har selverkendelse nok til at se det, når tråden er røget for meget af sporet, og at folk efterfølgende selv reagerer på det.

Vi foreslår, at man, når man bliver træt af den kørende metadebat, gør én af to ting:

1. Man opretter en ny tråd til emnet i det rette forum og linker til tråden i et indlæg, hvor man henstiller til at tage debatten i den nye tråd - og samtidig kan man give moderatorerne besked (evt. ved at anmelde indlæg med linket) for at gøre opmærksom på, at der er noget, der skal holdes øje med. Så er man sikker på, at vi ser det.

eller (hvis man ikke selv har mod på at smide sådan en henstilling)

2. Man beder moderatorerne om at smide en henstilling i tråden om at få tråden tilbage på rette spor - om folk så skal gøre dette ved at stoppe metadebatten, eller ved at nogen opretter en ny tråd til den, må brugerne selv finde ud af i første omgang - bemærk, at hvordan det skal ske ikke vil være noget, moderator tager beslutning om.

Så kan moderatorerne være behjælpelige med at flytte indlæg osv., men i begge tilfælde skal det være på opfordring fra en bruger først.
3
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Moderator

Indlægaf Aima » 7. nov 2015, 15:31

decibell skrev:Vi har diskuteret det i gruppen og er kommet frem til flg.:

Udgangspunktet er, at der på debatten er alt for mange forskellige meninger om det til, at vi som moderatorer kan opstille et sæt regler for, hvornår metadebatter er for meget. Vi henstiller i stedet til, at folk fra gang til gang har selverkendelse nok til at se det, når tråden er røget for meget af sporet, og at folk efterfølgende selv reagerer på det.

Vi foreslår, at man, når man bliver træt af den kørende metadebat, gør én af to ting:

1. Man opretter en ny tråd til emnet i det rette forum og linker til tråden i et indlæg, hvor man henstiller til at tage debatten i den nye tråd - og samtidig kan man give moderatorerne besked (evt. ved at anmelde indlæg med linket) for at gøre opmærksom på, at der er noget, der skal holdes øje med. Så er man sikker på, at vi ser det.

eller (hvis man ikke selv har mod på at smide sådan en henstilling)

2. Man beder moderatorerne om at smide en henstilling i tråden om at få tråden tilbage på rette spor - om folk så skal gøre dette ved at stoppe metadebatten, eller ved at nogen opretter en ny tråd til den, må brugerne selv finde ud af i første omgang - bemærk, at hvordan det skal ske ikke vil være noget, moderator tager beslutning om.

Så kan moderatorerne være behjælpelige med at flytte indlæg osv., men i begge tilfælde skal det være på opfordring fra en bruger først.



Tak fordi I gad bruge tiden.

For at få det klart, forskellen fra før til nu er, at jeres forslag nu er skrevet ned i punktform?

Det er ikke for at være flabet, og jeg håber, det er i orden at spørge ind til, men 'for mange forskellige meninger til at I kan lave en regel?'
Altså, er det fordi I tror, vi opfører os som idioter, hvis vi ikke får vores vilje, eller?

Jeg synes det er ret ærgerligt, hvis det er en total umulighed for moderationen at vedtage noget og melde det klart ud, resultatet af det her vil jo være lige præcis intet i praksis, bortset fra at os der godt gider metadebatterne måske nu holder os (endnu mere) tilbage, fordi vi ved, de potentielt irriterer, og de, det potentielt irriterer, holder (endnu mere) kæft med deres irritation, fordi de ved, det irriterer nogle af os andre at blive stoppet.
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 7. nov 2015, 16:27

Aima skrev:
decibell skrev:Vi har diskuteret det i gruppen og er kommet frem til flg.:

Udgangspunktet er, at der på debatten er alt for mange forskellige meninger om det til, at vi som moderatorer kan opstille et sæt regler for, hvornår metadebatter er for meget. Vi henstiller i stedet til, at folk fra gang til gang har selverkendelse nok til at se det, når tråden er røget for meget af sporet, og at folk efterfølgende selv reagerer på det.

Vi foreslår, at man, når man bliver træt af den kørende metadebat, gør én af to ting:

1. Man opretter en ny tråd til emnet i det rette forum og linker til tråden i et indlæg, hvor man henstiller til at tage debatten i den nye tråd - og samtidig kan man give moderatorerne besked (evt. ved at anmelde indlæg med linket) for at gøre opmærksom på, at der er noget, der skal holdes øje med. Så er man sikker på, at vi ser det.

eller (hvis man ikke selv har mod på at smide sådan en henstilling)

2. Man beder moderatorerne om at smide en henstilling i tråden om at få tråden tilbage på rette spor - om folk så skal gøre dette ved at stoppe metadebatten, eller ved at nogen opretter en ny tråd til den, må brugerne selv finde ud af i første omgang - bemærk, at hvordan det skal ske ikke vil være noget, moderator tager beslutning om.

Så kan moderatorerne være behjælpelige med at flytte indlæg osv., men i begge tilfælde skal det være på opfordring fra en bruger først.



Tak fordi I gad bruge tiden.

For at få det klart, forskellen fra før til nu er, at jeres forslag nu er skrevet ned i punktform?

Det er ikke for at være flabet, og jeg håber, det er i orden at spørge ind til, men 'for mange forskellige meninger til at I kan lave en regel?'
Altså, er det fordi I tror, vi opfører os som idioter, hvis vi ikke får vores vilje, eller?

Jeg synes det er ret ærgerligt, hvis det er en total umulighed for moderationen at vedtage noget og melde det klart ud, resultatet af det her vil jo være lige præcis intet i praksis, bortset fra at os der godt gider metadebatterne måske nu holder os (endnu mere) tilbage, fordi vi ved, de potentielt irriterer, og de, det potentielt irriterer, holder (endnu mere) kæft med deres irritation, fordi de ved, det irriterer nogle af os andre at blive stoppet.


Der er også forskellige holdninger blandt mods. Det vi er enige om, er at folk må sige til, hvis en metadebat bliver træls.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Moderator

Indlægaf decibell » 7. nov 2015, 17:04

Aima skrev:Tak fordi I gad bruge tiden.

For at få det klart, forskellen fra før til nu er, at jeres forslag nu er skrevet ned i punktform?

Det er ikke for at være flabet, og jeg håber, det er i orden at spørge ind til, men 'for mange forskellige meninger til at I kan lave en regel?'
Altså, er det fordi I tror, vi opfører os som idioter, hvis vi ikke får vores vilje, eller?

Jeg synes det er ret ærgerligt, hvis det er en total umulighed for moderationen at vedtage noget og melde det klart ud, resultatet af det her vil jo være lige præcis intet i praksis, bortset fra at os der godt gider metadebatterne måske nu holder os (endnu mere) tilbage, fordi vi ved, de potentielt irriterer, og de, det potentielt irriterer, holder (endnu mere) kæft med deres irritation, fordi de ved, det irriterer nogle af os andre at blive stoppet.


Du spørger bare løs. Kommunikation åbner altid for mere kommunikation. :)

Forskellen er, at det nu er nedfældet på skrift, hvor det før stod hen i det uvisse.

Som Sunshine skriver, har vi jo også forskellige holdninger blandt moderatorerne til grænsen for metadebatter. Nogle af os ser det ikke som et problem, at der er metadebatter, mens andre af os bliver irriterede over det efter få sider/indlæg. Men det er ikke uenighed blandt moderatorerne, der er årsag til, at vi ikke kan komme med en fast regel - det vil jeg godt lige pointere.

Problematikken i det hele er, at grænsen for en metadebat ikke kan fastsættes med fx "maks. 2 sider" eller "maks. 10 indlæg" osv., for der er jo også forskel på, hvor grænsen går alt efter emnet, ikke kun efter debattøren. Nogle emner kan få lov at køre rigtig langt, fordi det er et emne af almen interesse, som flere således ikke har noget imod at læse om eller endda deltage i. Andre emner kører folk trætte i allerede efter en side. Det kommer an på så mange faktorer, som smag, tilhørsforhold (til emnet), hvilken type man selv er, hvordan man selv er vant til at agere på debatten osv. Og det er derfor ret umuligt at komme med en gylden middelvej, der kan løse problemet. Uanset hvilken vej vi vender og drejer det, vil der være nogen af jer, der ikke ser det som en god nok løsning, og så vil det give gentagne diskussioner om emnet hver eneste gang, som vi så også skal tage stilling til.

Det, vi derfor var ret enige om, er, at vi som moderatorer meget gerne vil assistere debattens brugere i at holde det på et plan, hvor alle kan være med. Men så skal det også være på opfordring fra brugerne, når det sker - især fordi vi så tager højde for, at folk er forskellige, og at forskellige emner kan skabe forskellige grænser fra gang til gang. Dvs. at det nogen gange vil være relevant og helt okay med 3 siders metadebat, fordi emnet er p...interessant, og andre gange vil nogen forlange det lukket ned efter få indlæg, fordi det er et træls emne. Og sådan en forskel skal der også være plads til, hvis du spørger mig personligt.

Det sidste, du skriver, er lidt det, jeg kalder selvmodererende adfærd, og det kan jeg faktisk ikke se noget dårligt i, sådan rent generelt. For når vi stiller det på spidsen - og det her er min personlige mening - så må vi alle moderere vores krav og ønsker, når så mange mennesker færdes sammen. Det betyder på en debat specifikt, at de mennesker, der bliver irriterede over metadebatterne, må bide det lidt i sig og lære at overse det lidt - det er trods alt muligt at bladre videre forbi de indlæg - og modsat må de mennesker, der godt kan lide de lange metadebatter, indstille sig på at begrænse det lidt - eller tage det hensyn at smide debatten over i en anden tråd. Det betyder kortere sagt, at den gyldne middelvej ikke skal komme fra et sæt regler, der kommer alle til gode (for det er umuligt at finde), men at middelvejen skal findes i, at vi alle går på kompromis fra gang til gang.
1
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.

Tilbage til "Forslag til forbedringer"