Terminstråd - alle er velkomne :)

Brugeravatar
Sophaya
Kort karma: 639
Likede indlæg: 6916

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sophaya » 9. maj 2024, 06:20

Zonta skrev:
Sophaya skrev:Er der nogen af jer, der har erfaring med sygemelding grundet ligamentsmerter? Jeg har rigtig ondt, og det bliver kun værre på trods af at jeg fastholder min træning og mine øvelser. Min jordemoder har foreslået en deltidssygemelding, eftersom jeg får mest ondt om eftermiddagen på en måde hvor jeg får svært ved at koncentrere mig og bliver helt udkørt. Jeg skal til læge om to uger og vil vende det med ham, men jeg ville gerne tale med min leder om det først også. Min leder er en virkelig god chef og tager sig altid godt af medarbejdere, der har brug for sygemelding, så jeg er ikke bekymret for hendes reaktion. Jeg har bare aldrig været sygemeldt før.

Er du sikker på, at det er ligamentsmerter og ikke symfysesmerter? Du kan jo godt have (begyndende) symfyseløsning og så giver det god mening at drosle ned.

Jeg aner reelt ikke hvad der er hvad. Jeg er førstegangsgravid og kender ikke forskel på ligament, bækken og symfyse. Det var bare jordemoder der kaldte det ligamentsmerter. Jeg må nok lige google.
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
Zonta
Kort karma: 1320
Likede indlæg: 15525

Indlægaf Zonta » 9. maj 2024, 06:24

Sophaya skrev:
Zonta skrev:
Sophaya skrev:Er der nogen af jer, der har erfaring med sygemelding grundet ligamentsmerter? Jeg har rigtig ondt, og det bliver kun værre på trods af at jeg fastholder min træning og mine øvelser. Min jordemoder har foreslået en deltidssygemelding, eftersom jeg får mest ondt om eftermiddagen på en måde hvor jeg får svært ved at koncentrere mig og bliver helt udkørt. Jeg skal til læge om to uger og vil vende det med ham, men jeg ville gerne tale med min leder om det først også. Min leder er en virkelig god chef og tager sig altid godt af medarbejdere, der har brug for sygemelding, så jeg er ikke bekymret for hendes reaktion. Jeg har bare aldrig været sygemeldt før.

Er du sikker på, at det er ligamentsmerter og ikke symfysesmerter? Du kan jo godt have (begyndende) symfyseløsning og så giver det god mening at drosle ned.

Jeg aner reelt ikke hvad der er hvad. Jeg er førstegangsgravid og kender ikke forskel på ligament, bækken og symfyse. Det var bare jordemoder der kaldte det ligamentsmerter. Jeg må nok lige google.

Jeg synes umiddelbart bare sjældent det er ligamentsmerter så sent. Og de "plejer" at komme sådan lidt i etaper når livmoderen vokser. Symfysen sidder lige bag kønsbenet, så hvis du føler du har ondt dér, kan det godt være symfysen der driller.
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
Sophaya

Indlægaf Sophaya » 9. maj 2024, 11:36

Jeg har ondt bag kønsbenet og i hofterne, så måske passer det ganske fint. Jeg vil tage en snak med både leder og læge :)
2
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Lys
Kort karma: 508
Likede indlæg: 11617

Indlægaf Lys » 9. maj 2024, 14:17

Sophaya skrev:Jeg har ondt bag kønsbenet og i hofterne, så måske passer det ganske fint. Jeg vil tage en snak med både leder og læge :)

Når du siger hofterne, skulle det vel aldrig være i de to bageste bækkenled (SI-led)?
1
Brugeravatar
Sophaya

Indlægaf Sophaya » 9. maj 2024, 14:27

Lys skrev:
Sophaya skrev:Jeg har ondt bag kønsbenet og i hofterne, så måske passer det ganske fint. Jeg vil tage en snak med både leder og læge :)

Når du siger hofterne, skulle det vel aldrig være i de to bageste bækkenled (SI-led)?

Jeg googlede lige og jo, det ser ud til at passe med de smerter jeg oplever. Tak begge to! Det klæder mig jo noget bedre på til snak med lægen omkring hvor besværet jeg er.
2
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
Zonta
Kort karma: 1320
Likede indlæg: 15525

Indlægaf Zonta » 9. maj 2024, 21:53

Som jeg lige kan huske det fra da jeg var gravid, så er bevægelse godt, men der er øvelser/ting der er dumme at lave. Du skal helst ikke sidde med benene over kors. Når du stiger ind/ud af biler skal du sørge for ikke at vride for meget i bækkenet, så f.eks. sæt dig ned og roter 90 grader ind. Og når du skal ud, så sæt benene ud først og drej dig.
Støvsugning giver samme slags vrid i bækkenet, så det vil være fint hvis din mand kan overtage den tjans.

Hvis det gør ondt at vende sig i sengen, kan du anskaffe dig et glidestykke. Det hjalp mig enormt meget. Og der findes også bælter man kan iføre sig rundt om hoften, som kan være med til at lindre på generelle bækkensmerter.
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 1088
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18864

Indlægaf Mi55y » 10. maj 2024, 08:24

Jeg havde stor glæde af at være i dybt varmtvandsbassin, hvor jeg lavede øvelser der bare bestod af at løfte benet strakt ud foran kroppen.

Og så fik jeg en deltidssygemelding. For at virksomheden skal kunne søge refusion skal du registrere sygdom min. 4 timer ugentligt. Jeg havde mulighed for at arbejde hjemme og var på 30 timer/4 dages arbejdsuge, så jeg havde fast en time midt på dagen, hvor jeg sørgede for at ligge ned. Længere henne begyndte jeg også at stoppe arbejdet en times tid før, så jeg kom op på 8-10 timers sygemelding om ugen.
Jeg havde nogle projekter, der skulle afsluttes inden barsel, som jeg selv havde sat i søen og gerne selv ville køre til ende - men havde jeg ikke haft det, så var jeg nok gået efter en fuldtidssygemelding til sidst. Min krop var brugt, og jeg kunne ikke engang gå de par hundrede meter ned til legepladsen med den ældste.
3
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Sophaya

Indlægaf Sophaya » 11. maj 2024, 08:31

Mi55y skrev:Jeg havde stor glæde af at være i dybt varmtvandsbassin, hvor jeg lavede øvelser der bare bestod af at løfte benet strakt ud foran kroppen.

Og så fik jeg en deltidssygemelding. For at virksomheden skal kunne søge refusion skal du registrere sygdom min. 4 timer ugentligt. Jeg havde mulighed for at arbejde hjemme og var på 30 timer/4 dages arbejdsuge, så jeg havde fast en time midt på dagen, hvor jeg sørgede for at ligge ned. Længere henne begyndte jeg også at stoppe arbejdet en times tid før, så jeg kom op på 8-10 timers sygemelding om ugen.
Jeg havde nogle projekter, der skulle afsluttes inden barsel, som jeg selv havde sat i søen og gerne selv ville køre til ende - men havde jeg ikke haft det, så var jeg nok gået efter en fuldtidssygemelding til sidst. Min krop var brugt, og jeg kunne ikke engang gå de par hundrede meter ned til legepladsen med den ældste.

Tak for svaret. Jeg går til en times varmtvandsgymnastik hver mandag og hver torsdag, og jeg føler at det er den eneste grund til at jeg stadig hænger sammen!

Godt at vide med de 4 timer. Jeg havde forestillet mig noget mere for at undgå en fuld sygemelding. Optimalt set arbejder jeg måske 22-23 timer om ugen lige nu.
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 676
Likede indlæg: 9530

Indlægaf englishchannel » 13. maj 2024, 07:58

Vi venter en lillebror til oktober, og vores ældste er allerede nu meget optaget af, hvordan lillebror er kommet ind i maven og hvordan han skal ud igen :panik:

Kan I anbefale nogle gode bøger, der kan gøre det emne forståeligt for en 3-årig (det gør heller ikke noget, hvis bøgerne er henvendt til lidt ældre børn)? Det må godt handle om følelserne omkring at blive storesøskende, men den biologiske dimension (eller hvad man siger), skal også være en del af det.
6
Hattie
Kort karma: 74
Likede indlæg: 838

Indlægaf Hattie » 13. maj 2024, 08:08

englishchannel skrev:Vi venter en lillebror til oktober, og vores ældste er allerede nu meget optaget af, hvordan lillebror er kommet ind i maven og hvordan han skal ud igen :panik:

Kan I anbefale nogle gode bøger, der kan gøre det emne forståeligt for en 3-årig (det gør heller ikke noget, hvis bøgerne er henvendt til lidt ældre børn)? Det må godt handle om følelserne omkring at blive storesøskende, men den biologiske dimension (eller hvad man siger), skal også være en del af det.

Tillykke :love:

Vi fandt en video på YouTube fra dr i 1970’erne, der viser det tekniske så at sige. “Sådan får man børn” eller noget i den retning. Vores dengang 4-årige slugte det råt.
1
Brugeravatar
Urtekussen
Kort karma: 1468
Likede indlæg: 16567

Indlægaf Urtekussen » 13. maj 2024, 11:35

Den elsker mine børn også :-D
1
2011
2015
2018
2020
2023
Hattie
Kort karma: 74
Likede indlæg: 838

Indlægaf Hattie » 13. maj 2024, 12:40

Urtekussen skrev:Den elsker mine børn også :-D

Børnenes far var fortørnet, men efter den ældste havde været i total krise over længere tid og blev ved med at sige; “jeg vil ikke være nogen kylling”, fordi h*n vidste, at der kom kyllingernes af æg, så fik barnet lov at se den video. :lol:
0
Brugeravatar
Alphilia
Kort karma: 281
Likede indlæg: 3194

Indlægaf Alphilia » 16. maj 2024, 10:56

“Da Knud kom ud” og “Da Finn kom ind” mener jeg de hedder
2
Brugeravatar
Urtekussen
Kort karma: 1468
Likede indlæg: 16567

Indlægaf Urtekussen » 16. maj 2024, 11:05

Den vores børn ser hedder "Hvordan får man børn"
1
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Sophaya

Indlægaf Sophaya » 17. maj 2024, 09:57

Jeg havde en god snak med min fantastiske leder, der deltidssygemeldte mig med det samme, selvom jeg ikke har været til lægen. Vi har aftalt at jeg sigter efter at arbejde 4 timer om dagen og at vi begge er forberedt på at jeg går endnu mere ned i tid hvis behovet opstår. Vi lavede også en god plan ifht overdragelse og afslutning af forløb, hvilket var rigtig trygt. Jeg kommer ikke til at arbejde særlig meget i juni, så alt i alt rigtig fint. Så mangler jeg bare lægen på onsdag.
5
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x

Tilbage til "Graviditet"