Når man er i syv sind og skal træffe en beslutning

Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Når man er i syv sind og skal træffe en beslutning

Indlægaf Muuh » 21. feb 2018, 12:22

Sagen er den, at jeg lige har erfaret at jeg er gravid, hvilket på ingen måder var planlagt. Faktisk troede jeg sådan set, at jeg var færdig med at få børn. Jeg har i forvejen 2 børn på 12 og 14 år med min mand og derudover har min mand et barn på 19 år.
Så pludselig at skulle forholde sig til en baby, var noget af et chok for os begge to.

Jeg har været forbi lægen, som ud fra str vurdere mig til at være i 7-8 uge og jeg har fået indtil starten af næste uge til at beslutte hvad der skal ske, da en evt abort skal ske inden 12. uge

Der er bare rigtig mange ting, som jeg skal forholde mig til, da jeg desværre har ødelagt min ryg efter en ulykke, så en graviditet vil være utrolig hårdt for min krop og jeg kan risiker, at min ryg bliver endnu dårligere. Jeg er i forvejen plaget af daglige smerter og gangbesvær pga nerverne til mine ben er beskadiget.
Rent lægeligt ville min læge ikke anbefale en graviditet.

Så er der det faktum, at vi ville skulle starte helt forfra og det vil blive noget af en efternøler. Er vores børn for store til at få en lillebror/søster og vil de overhovedet kunne få nogen glæde af hinanden.

Rent logisk siger alt i mig, at det ikke går med en graviditet, at det er en alt for stor risiko at udsætte min krop for.
Men alle mine følelser siger, at en abort vil stride imod den jeg er som person, at jeg selv har rodet mig ud i denne situation, så må jeg også tage konsekvensen.

Hvad lytter man til, ens logiske side eller hjertet og alle følelserne ? Jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal kunne træffe en beslutning.

Jeg er 36 og vil nå at blive 37 år, så min egen alder er jeg jo også nød til at tage betragtning til
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Når man er i syv sind og skal træffe en beslutning

Indlægaf Juki » 21. feb 2018, 12:31

Jeg har ikke selv været i situationen så det er selvfølgelig let for mig at sige hvad du "bør" gøre, da jeg ikke er følelsesmæssigt involveret.

Før du tager beslutningen tror jeg det er vigtigt at få undersøgt mulighederne ved en graviditet grundigt. Din læge vil ikke anbefale dig at gennemføre en graviditet, men hvad med andre fagpersoner? Og hvad hvis du gennemfører den, vil der så kunne opstå yderligere gener for dig bagefter? Vil du kunne varetage plejen af et spædbarn med de gener du har nu og evt. flere?

Hvis ingen læger vil anbefale dig at gennemføre graviditeten, så er det måske lettere at acceptere og komme videre, efter en abort? Bl.a fordi du har undersøgt det og gjort hvad du kunne før du afbryder graviditeten. Hvis det giver mening?
7
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Når man er i syv sind og skal træffe en beslutning

Indlægaf Muuh » 21. feb 2018, 12:43

Juki skrev:Jeg har ikke selv været i situationen så det er selvfølgelig let for mig at sige hvad du "bør" gøre, da jeg ikke er følelsesmæssigt involveret.

Før du tager beslutningen tror jeg det er vigtigt at få undersøgt mulighederne ved en graviditet grundigt. Din læge vil ikke anbefale dig at gennemføre en graviditet, men hvad med andre fagpersoner? Og hvad hvis du gennemfører den, vil der så kunne opstå yderligere gener for dig bagefter? Vil du kunne varetage plejen af et spædbarn med de gener du har nu og evt. flere?

Hvis ingen læger vil anbefale dig at gennemføre graviditeten, så er det måske lettere at acceptere og komme videre, efter en abort? Bl.a fordi du har undersøgt det og gjort hvad du kunne før du afbryder graviditeten. Hvis det giver mening?


Det giver rigtig god mening, jeg havde faktisk allerede planer om at kontakte min fysioterapeut, for at høre hans vurderes og om min krop vil kunne klare en graviditet.

Det skal lige nævnes, at min læge gjorde det klar for mig, at han selvfølgelig støttede mig lige gyldigt hvad jeg valgte, men at han rent lægeligt ikke kunne anbefale det pga min ryg. Han lagde også stor vægt på, at jeg skulle tænke mig grundigt om, da det uanset valget, er en stor beslutning.
1
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Når man er i syv sind og skal træffe en beslutning

Indlægaf Ficus » 21. feb 2018, 12:45

Jeg er meget enig i det Juki har skrevet.

Iforhold til at have stor aldersforskel søskende i mellem, så tror jeg ikke man kan sige noget særlig generelt. Jeg kender nogen der har 8-9, 10, 15 og 20 år i mellem, nogle af dem har gode forhold, fx et hvor lillesøster nu er 7 og storebror 27, de laver alt muligt sammen og da vi alle var 18-20 år og hun var baby, synes jeg os han var god til at hjælpe forældrene osv. Og så er der nogen hvor det måske ikke rigtig føles som en søskende. Jeg tænker måske at dine nok er så unge endnu, at de ikke tænker “det kunne jo være mit barn”.

Det jeg prøver at sige er, jeg tror ikke du skal tænke over denne del for meget. Tænk hellere på din krop!

Og så kan man jo være søskende der er tætte i alder, men som fungerer vildt dårligt sammen. Der er jeg selv fx.
5
Straniera
Indlæg: 901
Tilmeldt: 6. aug 2016, 21:46
Kort karma: 64
Likede indlæg: 2660

Re: Når man er i syv sind og skal træffe en beslutning

Indlægaf Straniera » 21. feb 2018, 12:58

Jeg ville også rådføre mig med lægen, som de andre i tråden foreslår.

Hvis du har brug for at tale med en udenforstående, har mødrehjælpen en abortrådgivningslinie, man kan ringe på: https://moedrehjaelpen.dk/abortradgivning/
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Når man er i syv sind og skal træffe en beslutning

Indlægaf Juki » 21. feb 2018, 13:04

Muuh skrev:
Juki skrev:Jeg har ikke selv været i situationen så det er selvfølgelig let for mig at sige hvad du "bør" gøre, da jeg ikke er følelsesmæssigt involveret.

Før du tager beslutningen tror jeg det er vigtigt at få undersøgt mulighederne ved en graviditet grundigt. Din læge vil ikke anbefale dig at gennemføre en graviditet, men hvad med andre fagpersoner? Og hvad hvis du gennemfører den, vil der så kunne opstå yderligere gener for dig bagefter? Vil du kunne varetage plejen af et spædbarn med de gener du har nu og evt. flere?

Hvis ingen læger vil anbefale dig at gennemføre graviditeten, så er det måske lettere at acceptere og komme videre, efter en abort? Bl.a fordi du har undersøgt det og gjort hvad du kunne før du afbryder graviditeten. Hvis det giver mening?


Det giver rigtig god mening, jeg havde faktisk allerede planer om at kontakte min fysioterapeut, for at høre hans vurderes og om min krop vil kunne klare en graviditet.

Det skal lige nævnes, at min læge gjorde det klar for mig, at han selvfølgelig støttede mig lige gyldigt hvad jeg valgte, men at han rent lægeligt ikke kunne anbefale det pga min ryg. Han lagde også stor vægt på, at jeg skulle tænke mig grundigt om, da det uanset valget, er en stor beslutning.

Det lyder som en god idé.

Måske tvivlen ift. at beholde eller ej også hænger sammen med uvisheden om om du vil kunne gennemføre en graviditet uden at det går for meget ud over din krop, overskud og resten af familien? Måske du netop vil kunne komme tættere på en afklaring hvis du finder ud af hvordan og hvorledes :) Det kan måske være at du vil kunne gennemføre en graviditet med ekstra fokus på træning og øvelser. Måske det bliver mere håndgribeligt at der bliver sat ord på og evt. bliver lavet en form for plan?
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
alfe
Indlæg: 504
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:39
Kort karma: 114
Likede indlæg: 524

Re: Når man er i syv sind og skal træffe en beslutning

Indlægaf alfe » 21. feb 2018, 13:26

Jeg kan kumme komme med inputs til aldersforskellen som storesøster til en efternøler. Min bror var 10, jeg 15, da lillebror blev født og hvor var det fedt! Lillebror er nu 12 og i allerhøjeste grad nærmest teen. Vi har et dejligt og tæt forhold og har altid haft det. Tættere end jeg har til min anden bror. Efter jeg flyttede hjemmefra, kom han på weekender og ferier hos mig, hvor vi har råhygget. Det er virkelig noget helt andet end jævnaldrende søskende.
2
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Når man er i syv sind og skal træffe en beslutning

Indlægaf Krølle » 21. feb 2018, 15:15

Din egen og de øvrige børns alder ser jeg på ingen måde som et problem - ift søskende måske snarere tværtimod. De er semi-voksne og vil udover at forstå hvad der foregår kunne vise sig at blive en reelt hjælp og aflastning, fordi de er så store. Jeg ville personligt have elsket at få en lillebror/søster i en sen alder :lun:

Det afgørende ville for mig være din fysiske tilstand. Hvis der er en reel risiko for, at du kommer handicappet ud på den anden side, ville det vægte tungt ift hensynet til mig selv og den resterende familie. En abort er aldrig "bare lige", tro mig, men man kommer igennem og videre. Navnlig hvis der er virkelig gode grunde til at tage det valg.

Hvis du ikke havde risiko for fysisk forværring, hvordan ville du så have det med situationen?

...og hvad tænker din mand?
6
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Når man er i syv sind og skal træffe en beslutning

Indlægaf Muuh » 21. feb 2018, 16:21

Krølle skrev:Din egen og de øvrige børns alder ser jeg på ingen måde som et problem - ift søskende måske snarere tværtimod. De er semi-voksne og vil udover at forstå hvad der foregår kunne vise sig at blive en reelt hjælp og aflastning, fordi de er så store. Jeg ville personligt have elsket at få en lillebror/søster i en sen alder :lun:

Det afgørende ville for mig være din fysiske tilstand. Hvis der er en reel risiko for, at du kommer handicappet ud på den anden side, ville det vægte tungt ift hensynet til mig selv og den resterende familie. En abort er aldrig "bare lige", tro mig, men man kommer igennem og videre. Navnlig hvis der er virkelig gode grunde til at tage det valg.

Hvis du ikke havde risiko for fysisk forværring, hvordan ville du så have det med situationen?

...og hvad tænker din mand?


Havde det ikke været for min ryg, havde der ingen tvivl været om, at vi skulle have barnet.

Min mand støtter mig i hvad enten jeg vælger, han har meldt ud, at han er klar på at starte forfra, men han vil ikke presse mig, da det er min krop og mig der skal kunne klare det fysisk. Vil det være for hårdt for min krop, mener han ikke jeg skal gennemfører en graviditet.

Jeg har haft kontakt til fysioterapeuterne, men desværre har min fys ikke en tid før den 1.2, hvilket jo er for sent. Men jeg er skrevet på afbudslisten og sekretæren har lagt en seddel om, at min fys skal ringe til mig.
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Når man er i syv sind og skal træffe en beslutning

Indlægaf Krølle » 21. feb 2018, 16:53

Muuh skrev:
Krølle skrev:Din egen og de øvrige børns alder ser jeg på ingen måde som et problem - ift søskende måske snarere tværtimod. De er semi-voksne og vil udover at forstå hvad der foregår kunne vise sig at blive en reelt hjælp og aflastning, fordi de er så store. Jeg ville personligt have elsket at få en lillebror/søster i en sen alder :lun:

Det afgørende ville for mig være din fysiske tilstand. Hvis der er en reel risiko for, at du kommer handicappet ud på den anden side, ville det vægte tungt ift hensynet til mig selv og den resterende familie. En abort er aldrig "bare lige", tro mig, men man kommer igennem og videre. Navnlig hvis der er virkelig gode grunde til at tage det valg.

Hvis du ikke havde risiko for fysisk forværring, hvordan ville du så have det med situationen?

...og hvad tænker din mand?


Havde det ikke været for min ryg, havde der ingen tvivl været om, at vi skulle have barnet.

Min mand støtter mig i hvad enten jeg vælger, han har meldt ud, at han er klar på at starte forfra, men han vil ikke presse mig, da det er min krop og mig der skal kunne klare det fysisk. Vil det være for hårdt for min krop, mener han ikke jeg skal gennemfører en graviditet.

Jeg har haft kontakt til fysioterapeuterne, men desværre har min fys ikke en tid før den 1.2, hvilket jo er for sent. Men jeg er skrevet på afbudslisten og sekretæren har lagt en seddel om, at min fys skal ringe til mig.


Det lyder som om, I taler åbent og godt om det. Det er uanset resultatet første skridt på vejen mod at træffe det - for jer - rigtige valg,

Har I talt om den situation hvor I vælger at få barnet, men worst case scenario indtræffer? Det er fint, at din mand støtter dig uanset hvilken beslutning, det ender med, men der er stor forskel på i terorien at støtte op om en beslutning og på at være villig til at tage 100% over, hvis beslutningen medfører, at ens kone er handicappet efter fødslen.

Jeg siger ikke dette for at være grov men for at finde ud af, om I har talt om dilemmaet i generelle termer eller helt ned i de potentielt virkelig grimme og hårde detaljer. It sucks, men et af dilemmaerne - eller gaverne afhængigt af hvordan man ser på det - ved ikke at være som folk er flest er, at man er nødt til at være hudløst ærlig, når man taler fremtid. Ellers risikerer man at sabotere tingene for sig selv i et misforstået forsøg på at være optimistisk.
0
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Når man er i syv sind og skal træffe en beslutning

Indlægaf Thestral » 21. feb 2018, 16:59

Muuh du kender mig og du ved at jeg siger det her i aller bedste mening. Jeg ville ikke gøre det med det helbred du har. :genert:

Hvad med medicin? Får du noget mod dine nervesmerter? Noget for muskelkramper ol.? Andet der kan påvirker barnet eller forværre dit helbred hvis du ikke længere kan tage den medicin hvis du fortsætter graviditeten?
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Når man er i syv sind og skal træffe en beslutning

Indlægaf Krølle » 21. feb 2018, 17:05

Nervesmerter og muskelkramper kan til dels behandle uden medicin - men det koster. Desuden er man som smertepateint vant til ar æde en del, så forøget - midlertidigt - smertenniveau ville jeg ikke være så bekymret for, hvis baglandet er i orden. min absolut største tvivl ville gå på mulige permanente forværrigner pga graviditet. Dem kan man ikke ændre på på sigt, og derfor ville risikoen for det være min største frygt.
0
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Når man er i syv sind og skal træffe en beslutning

Indlægaf Thestral » 21. feb 2018, 17:08

Det kan være ni meget lange måneder i et smertehelvede og vil man amme så læg yderligere x måneder oven i. Jeg er selv smertepatient og ville ikke gøre det et sekund. Muuh er den eneste der ved hvor ondt hun har og vil få uden medicin
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Når man er i syv sind og skal træffe en beslutning

Indlægaf Muuh » 21. feb 2018, 17:17

Thestral skrev:Muuh du kender mig og du ved at jeg siger det her i aller bedste mening. Jeg ville ikke gøre det med det helbred du har. :genert:

Hvad med medicin? Får du noget mod dine nervesmerter? Noget for muskelkramper ol.? Andet der kan påvirker barnet eller forværre dit helbred hvis du ikke længere kan tage den medicin hvis du fortsætter graviditeten?


I know :kys:

Jeg havde virkelig også helst set mig foruden denne situation :genert:

Jeg er faktisk frivilligt trappet ud af alt nervemedicin og stærkt smertestillende, da jeg ikke følte. jeg kunne mærke min krop ordentligt og derfor ikke opfangede de signaler kroppen sende, når den var overbelastet, hvilket desværre medførte, at jeg konstant faldt, da mine ben pludselig ville forsvinde under mig, fordi nerven havde givet slip og benet dermed kortvarigt blev følelsesløst.

Efter jeg er stoppet med medicinen er jeg faktisk begyndt at gå uden mine krykker, da jeg nu ved hvornår mine ben har fået for meget og ikke kan klare mere. Så mine fald er blevet langt færre.

Selvfølgelig betyder det så også, at jeg dagligt har flere smerter, men de daglige smerter som jeg har nu, er blevet en del af mig.
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Når man er i syv sind og skal træffe en beslutning

Indlægaf Thestral » 21. feb 2018, 17:24

Muuh skrev:
Thestral skrev:Muuh du kender mig og du ved at jeg siger det her i aller bedste mening. Jeg ville ikke gøre det med det helbred du har. :genert:

Hvad med medicin? Får du noget mod dine nervesmerter? Noget for muskelkramper ol.? Andet der kan påvirker barnet eller forværre dit helbred hvis du ikke længere kan tage den medicin hvis du fortsætter graviditeten?


I know :kys:

Jeg havde virkelig også helst set mig foruden denne situation :genert:

Jeg er faktisk frivilligt trappet ud af alt nervemedicin og stærkt smertestillende, da jeg ikke følte. jeg kunne mærke min krop ordentligt og derfor ikke opfangede de signaler kroppen sende, når den var overbelastet, hvilket desværre medførte, at jeg konstant faldt, da mine ben pludselig ville forsvinde under mig, fordi nerven havde givet slip og benet dermed kortvarigt blev følelsesløst.

Efter jeg er stoppet med medicinen er jeg faktisk begyndt at gå uden mine krykker, da jeg nu ved hvornår mine ben har fået for meget og ikke kan klare mere. Så mine fald er blevet langt færre.

Selvfølgelig betyder det så også, at jeg dagligt har flere smerter, men de daglige smerter som jeg har nu, er blevet en del af mig.


Det glæder mig at du er kommet godt ud af din medicin. Jeg mente nok at jeg kunne huske noget med at du gik og dejsede om. Hvad hvis det sker med baby på armen? Hvis og hvis min røv er spids, jeg ved jo godt at man ikke kan forudsige al ting men lov mig at du virkelig overvejer det her grundigt.

Kan du ikke få en akut tid ved den fys? Det haster lissom lidt :genert:
1
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..

Tilbage til "Graviditet"