Fortælle ufrivilligt barnløs om graviditet

Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Fortælle ufrivilligt barnløs om graviditet

Indlægaf Neenah » 25. feb 2018, 10:20

...
Senest rettet af Neenah 25. feb 2018, 18:58, rettet i alt 2 gange.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19040

Re: Fortælle ufrivilligt barnløs om graviditet

Indlægaf Flora » 25. feb 2018, 10:31

Jeg synes du skal ringe og fortælle det uden omsvøb. Du har jo ikke valgt at blive gravid for at jorde rundt i, at hun ikke kan, og det ved hun selvfølgelig også godt. Så mon ikke hun trods alt bliver glad på dine vegne? Og hvis du kan mærke hun bliver ked af det, behøver I jo ikke at tvære rundt i det i timevis, men kan snakke videre om andre ting. Positive ting, der eventuelt sker i hendes liv for eksempel.

Og tillykke med den kommende baby :)
2
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9511
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 993
Likede indlæg: 26583

Re: Fortælle ufrivilligt barnløs om graviditet

Indlægaf Santa » 25. feb 2018, 10:31

Jeg synes at du skal være ærlig, ligesom i dit indlæg.
Anerkend hvor svært det nok er for hende at høre, forvent ikke at hun kan være glad på dine vegne med det sammen, og giv hende lov til det.
Hendes følelser vil handle om misundelse og egen sorg, tænker jeg. Og de vil skygge for den glæde hun nok osse har for dig.
Jeg har selv to meget nære veninder (vi er alle tre tætte), og veninde 1 har to børn og bliver meget nemt gravid. Veninde 2 måtte vente, først på den rette mand, så på at han var klar, men har nu et barn. Veninde 1 og 2 måtte have sig en lang snak da nr 2 forsøgte at blive gravid og nr 1 blev gravid i første forsøg med hendes barn nr2.
Jeg har ingen og får det desværre heller ikke.
Vi har været igennem dette dilemma, men ærligheden og plads til alles følelser gjorde det nemmere.
Vores venskaber er intakte.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Fortælle ufrivilligt barnløs om graviditet

Indlægaf LadyFox » 25. feb 2018, 10:33

Jeg tror bare jeg ville sige det. Nogengange synes jeg godt det der med at pakke tingene ind eller påpege "Jeg ved godt det er svært..." kan have omvendt effekt.
Netop fordi man lidt kommer til at fjerne focus fra den gode nyhed til den andens trælse situation. Så jeg synes bare du skal sige det, og så selvfølgelig være der for hende hvis hun bliver ked af hendes eget. Og selvfølgelig have forståelse hvis nyheden ikke kun gør hende glad på dine vegne. Det kan jo ske Hun bliver jaloux, men det synes jeg bare man skal rumme i den situation.

Tillykke med graviditeten :)
1
...
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Fortælle ufrivilligt barnløs om graviditet

Indlægaf Neenah » 25. feb 2018, 10:38

Tak for jeres svar.

Jeg talte med en kollega, som også har været i behandling gennem nogle år, og som nu har et barn på et år. Hun rådede mig til at skrive det i en besked til min veninde fordi det var rart ikke at skulle konfronteres med sorgen lige med det samme, men at man havde tid til at sunde sig. Det kan jeg egentlig godt se det fornuftige i. Men nu har jeg prøvet at formulere en besked til min veninde, og jeg kan ikke få det til at lyde som noget jeg har lyst til at sende. Men jeg har ligeså lidt lyst til at ringe. Det er f*cking svært.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Fortælle ufrivilligt barnløs om graviditet

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. feb 2018, 10:40

Især fordi I ikke har daglig kontakt, synes jeg, at du skal sige/skrive det lige ud og så være åben for hendes reaktion, uanset om den vil blive udtrykt verbalt eller fx. i form af stilhed i den anden ende.

Det er jo bestemt meget sandsynligt, at det vil være svært for hende, og at hendes egen barnløshed volder hende spekulationer og mismod i det daglige, men ret beset ved du ikke, om hun græder sig i søvn hver nat, er fortrøstningsfuld i forhold til den kommende behandling eller har det på en helt tredie måde, og derfor risikerer du at komme til at ynke hende eller omvendt virke hård, hvis du på forhånd tillægger hende særlige følelser omkring hendes egen og din situation i stedet for blot at være åben for, hvordan hun vil reagere.
2
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Fortælle ufrivilligt barnløs om graviditet

Indlægaf billiebean » 25. feb 2018, 10:42

Sig det som det er over telefonen. Du prøvede og blev tilfældigvis gravid lige efter at I havde talt og havde brug for at vente til efter veloverstået NF med at fortælle noget. Anerkend hendes situation og de følelser der formentlig følger med. Forvent ikke en specifik reaktion. Giv hende tid til at sluge kamelen.
Jeg har prøvet et par gange efterhånden. Og uanset hvor meget man faktisk glæder sig på andres vegne, så er der lige en bearbejdningsperiode, man skal igennem, for at man kan acceptere tingenes tilstand.
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Fortælle ufrivilligt barnløs om graviditet

Indlægaf Neenah » 25. feb 2018, 10:44

DetSorteCirkus skrev:Især fordi I ikke har daglig kontakt, synes jeg, at du skal sige det lige ud og så være åben for hendes reaktion, uanset om den vil blive udtrykt verbalt eller fx. i form af stilhed i den anden ende.

Det er jo bestemt meget sandsynligt, at det vil være svært for hende, og at hendes egen barnløshed volder hende spekulationer og mismod i det daglige, men ret beset ved du ikke, om hun græder sig i søvn hver nat, er fortrøstningsfuld i forhold til den kommende behandling eller har det på en helt tredie måde, og derfor risikerer du at komme til at ynke hende, hvis du på forhånd tillægger hende særlige følelser omkring hendes egen og din situation i stedet for blot at være åben for, hvordan hun vil reagere.


Altså, jeg har spurgt hende direkte tidligere hvad jeg skulle gøre, hvis jeg nu blev gravid, og skulle fortælle det til hende. En stor del af vores snak til jul handlede også om hvor svært det er for hende, og at hun virkelig synes fertilitetsbehandlingen er nederen, fordi hun føler sig syg uden at være det.

Jeg kan selvfølgelig ikke huske hvad hun sagde ifht. hvad jeg skulle gøre - det eneste jeg kan huske er bare at hun har sagt, at jeg ikke må blive ked af det eller tage det tungt, hvis det er svært for hende at være glad på mine vegne i starten. Det er jeg fint klar over. Men jeg kan ikke finde ud af om jeg skal rumme den sorg det er for hende, allerede når jeg fortæller hende det, for jeg ved jo at hun vil blive påvirket.
0
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Fortælle ufrivilligt barnløs om graviditet

Indlægaf Alphilia » 25. feb 2018, 11:36

Jeg synes du skal sige det ligeud og være forberedt på, at der måske ikke er vild jubel i den anden ende.
Personligt afhænger det lidt af, hvor jeg selv er i processen, om jeg synes det er rarest at få "direkte" besked eller fx i en mail/sms hvor jeg lige har tid til at sunde mig inden jeg svarer.

Jeg synes også, der står nogle meget kloge ting her:
http://rockpaperdresses.dk/2018/01/hvor ... er-gravid/
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10660

Re: Fortælle ufrivilligt barnløs om graviditet

Indlægaf BlueBunny » 25. feb 2018, 11:39

Jeg var ufrivillig barnløs i nogle år.

Jeg ville glæde mig på min venindes vegne og give udtryk for dette. Inden i mig selv ville jeg blive ked af det på egne vegne og jeg ville tvivle på om det mon nogen sinde ville lykkes for mig. Min veninde ville ikke kunne hjælpe mig og jeg ville ikke ødelægge hendes glæde med min frustration.

Så vær opmærksom på den reaktion. At hun kan virke glad og spørge ind. For det er både det jeg havde lyst til og omvendt også det jeg ville føle var min rolle som god veninde. Men jeg ville ønske at få drejet samtalen over på andre ting. Jeg ville ikke kunne rumme for mange detaljer.

Tillykke med graviditeten :)
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10616

Re: Fortælle ufrivilligt barnløs om graviditet

Indlægaf Little_Woman » 25. feb 2018, 12:13

Sig det ligeud; nyheden er jo som den er, uanset indpakning. Bare vær forberedt på, at hun måske ikke har lyst til at høre i timevis om scanninger, navne, detaljer etc. Eller måske har hun - for mig kommer det an på dagsformen og på hvor jeg selv er henne i forløbet. Så fortæl det og mærk efter om det er noget resten af samtale skal dreje sig om, eller om det måske hellere er en anden dag. Hun skal nok blive glad på dine vegne, uanset at hun måske også bliver trist på egne.
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:

Tilbage til "Graviditet"