Fortæl mig om fertilitetsbehandlingsprocessen

Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Fortæl mig om fertilitetsbehandlingsprocessen

Indlægaf Moxy-lady » 16. mar 2018, 10:36

Hejsa allesammen.

Jeg stoppede på mine p-piller i januar sidste år, uden at være blevet gravid. Jeg er nu 35 år, og tør ikke rigtig vente længere på at starte behandling, og derudover har min kæreste ret "sløv" sæd - masser af sædceller, men de er ikke særligt mobile (mener jeg at det blev omtalt som)

Jeg har derfor bestilt tid hos min læge i næste måned for at snakke fertilitetsbehandling.

Men jeg aner ikke så meget om processen, slet ikke de indledende faser. Der er derudover det element at vi overvejer at bruge donorsæd, da der er en del problematikker i min kærestes dna, som jeg er meget i tvivl om, om er noget jeg vil tage risikoen med. Vi har ikke snakket færdigt om det endnu, overhovedet. Men vil gerne høre om det evt gør en forskel ift behandling og egenbetaling.

Så skal jeg forvente at der sker når jeg snakker med min læge og sætter møllen i gang? Og supplerende, så skal man vidst have en frygtelig masse medicin og kosttilskud, ikke? Hvad kan jeg forvente at skulle bruge på det i begyndelsen?

Alle råd, tips og tanker bliver modtaget med kyshånd.
0
My world 12-10-18 :lun:
Mirabella
Indlæg: 254
Tilmeldt: 2. nov 2016, 20:30
Kort karma: 18
Likede indlæg: 183

Re: Fortæl mig om fertilitetsbehandlingsprocessen

Indlægaf Mirabella » 16. mar 2018, 11:30

Puha kan sku næsten ikke huske det
Diverse blodprøver hos læge
Henvisning til gynækolog for at tjekke æggeledere med videre
Henvisning til vandscanning
Henvisning til inseminationsforsøg x3 , startende med forsamtale
Henvisning til Ivf-behandling
Flere blodprøver
Samtale til ivf

Der er mange der anbefaler diverse hokus pokus - jeg tager en multivitam med 400mikrogram folin. Kæresten tager q10, folin og selin, derudover spiser jeg meget sundt.

Hvis i vælger donersæd tror jeg i skal forsøge insemination.
Hvis i vælger din kæreste, tænker jeg at han evt skal udredes ved center for vækst og reproduktion og at de springer inseminationen over og går over til icsi
1
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Re: Fortæl mig om fertilitetsbehandlingsprocessen

Indlægaf Moxy-lady » 16. mar 2018, 11:46

Får man ikke udskrevet medicin fra lægen af, eller er det først når man har prøvet i noget tid?
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Whydontyouandi
Indlæg: 198
Tilmeldt: 30. jun 2016, 15:22
Kort karma: 110
Likede indlæg: 773

Re: Fortæl mig om fertilitetsbehandlingsprocessen

Indlægaf Whydontyouandi » 16. mar 2018, 11:56

Hos os var forløbet:

Henvisning til fertilitetsudredning
Første møde og snak på fertilitetsklinikken, lagde en foreløbig plan.
Blodrøver på både mig og min kæreste.
Min kærestes sæd blev testet.
Jeg skulle aktivt lave en tid hos en gynækolog for at få en passageundersøgelse af æglederne.
Tilbage på klinikken til næste samtale - alle prøver så fine ud, bortset fra jeg havde ekstrem lav ægreserve og 3 aborter bag mig, så direkte til IVF, aftale om at ringe, når jeg gik i gang med næste menstruationscyklus
Ringede op, kom til scanning, fik set hvor jeg var i cyklus - klinikken lagde en recept ud på en masse sprøjter.
Og så var vi ellers i gang!

Jeg mener, jeg betalte omkring 2000 for vores første forsøg - det var kort protokol (dvs. i en alm. cyklus-længde).

Held og lykke med det hele <3
1
Mirabella
Indlæg: 254
Tilmeldt: 2. nov 2016, 20:30
Kort karma: 18
Likede indlæg: 183

Re: Fortæl mig om fertilitetsbehandlingsprocessen

Indlægaf Mirabella » 16. mar 2018, 12:00

Medicin får du udskrevet hos lægen, vitaminer er noget man kan tage for at forbedre fertiliteten
0
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Fortæl mig om fertilitetsbehandlingsprocessen

Indlægaf Alphilia » 17. mar 2018, 07:49

For os var det:
- undersøgelse af sædkvalitet
- Henvisning via egen læge til fertilitetsklinik, på det tidspunkt var der 5-6 mdr ventetid på alle offentlige klinikker, der var relevante for os.
- diverse blodprøver
- røngten af æggeledere - her gik der vist 2 cykli før jeg kunne få tid (det havde jeg ikke troet, at det skulle være SÅ besværligt....)
- infomøde på fert. klinik.
- ventetid på samtale, ca 1½ måned efter info-møde
- ventetid på opstart, af forskellige årsager blev det ikke lige umiddelbart efter samtalen

Vores første forsøg, IVF, stod vist i 2500 kr. Efterfølgende har CTR saldoen dækket det meste
1
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Re: Fortæl mig om fertilitetsbehandlingsprocessen

Indlægaf Moxy-lady » 18. mar 2018, 20:31

Jeg har det ret underligt lige nu. Jeg skulle have startet min mens i onsdags/torsdags men nogle gange rykker den sig lidt. Havde lidt murren i maven i går, og gik ud fra at det betød at jeg snart ville begynde at bløde. Der er så ikke sket noget i dag, og for sjov tog jeg en test. Jeg har ikke testet så meget efter at jeg er startet, og jeg har ikke prøvet den test før, som jeg lige har brugt, så i princippet kan jeg sagtens have gjort noget forkert.

Men den viste altså to - tydelige - streger.

Jeg er helt rundt på gulvet. Fuldstændigt. Jeg vil prøve at teste igen i morgen tidlig. Jeg tror at jeg er lidt bange for at jinxe det. Hele det sidste år har været svært psykisk, og graviditet har været sådan lidt "sker det så sker det". Ingen udregning af cyklus og ægløsning mv. Det er først da jeg nåede et-års mærket at jeg kunne mærke at nu ville jeg arbejde aktivt for det, og jeg bestilte for en uge siden en tid hos lægen for at begynde at snakke fertilitetsbehandling. Hvis testen er positiv....! Shit.
2
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Re: Fortæl mig om fertilitetsbehandlingsprocessen

Indlægaf Moxy-lady » 18. mar 2018, 20:33

.
Senest rettet af Moxy-lady 18. mar 2018, 21:25, rettet i alt 2 gange.
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Fortæl mig om fertilitetsbehandlingsprocessen

Indlægaf vibbsen » 18. mar 2018, 20:38

Moxy-lady skrev:Jeg har det ret underligt lige nu. Jeg skulle have startet min mens i onsdags/torsdags men nogle gange rykker den sig lidt. Havde lidt murren i maven i går, og gik ud fra at det betød at jeg snart ville begynde at bløde. Der er så ikke sket noget i dag, og for sjov tog jeg en test. Jeg har ikke testet så meget efter at jeg er startet, og jeg har ikke prøvet den test før, som jeg lige har brugt, så i princippet kan jeg sagtens have gjort noget forkert.

Men den viste altså to - tydelige - streger.

Jeg er helt rundt på gulvet. Fuldstændigt. Jeg vil prøve at teste igen i morgen tidlig. Jeg tror at jeg er lidt bange for at jinxe det. Hele det sidste år har været svært psykisk, og graviditet har været sådan lidt "sker det så sker det". Ingen udregning af cyklus og ægløsning mv. Det er først da jeg nåede et-års mærket at jeg kunne mærke at nu ville jeg arbejde aktivt for det, og jeg bestilte for en uge siden en tid hos lægen for at begynde at snakke fertilitetsbehandling. Hvis testen er positiv....! Shit.


Jeg blev gravid da vi efter forgæves 5 IVF forsøg med egne æg faktisk havde givet op og var blevet enige om ægdonation i udlandet...

Så jeg er ikke særlig overrasket....Til gengæld så jeg jeg da ELLEVILD på dine vegne :klap: :klap: :klap: :klap: :klap: :klap: :blomst:

Jeg tog iøvrigt ikke mindre end 5 forskellige tests den første dag jeg testede....Og nåede vist nærmest igennem samtlige mærker på markedet før jeg troede på det...For jeg havde sgu nok ikke lige regnet med at "jeg tester lige for sjov selvom jeg faktisk kun er 3 dage over tid" skulle ende op i en positiv test....For vi skulle jo til Udlandet og have donoræg :stoned: :stoned:
Senest rettet af vibbsen 18. mar 2018, 20:42, rettet i alt 1 gang.
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Fortæl mig om fertilitetsbehandlingsprocessen

Indlægaf vibbsen » 18. mar 2018, 20:39

Moxy-lady skrev:
Screenshot_20180318-213156_Gallery.jpg


Jeg sletter nok denne igen, men... Der er ikke gået 5 minutter her. Jeg tog ikke tid, men jeg vil tro at den anden streg dukkede op efter ca 2 minutter og blev mere og mere tydelig. Tror at det her er ved 3-4 minutter. Vi er ret enige om at der er to streger, ing?


OK...Du er altså med rogn, dame.....Tillykke med det :pompom: :pompom: :pompom: :pompom: :pompom:
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Re: Fortæl mig om fertilitetsbehandlingsprocessen

Indlægaf Moxy-lady » 18. mar 2018, 20:41

vibbsen skrev:
Moxy-lady skrev:Jeg har det ret underligt lige nu. Jeg skulle have startet min mens i onsdags/torsdags men nogle gange rykker den sig lidt. Havde lidt murren i maven i går, og gik ud fra at det betød at jeg snart ville begynde at bløde. Der er så ikke sket noget i dag, og for sjov tog jeg en test. Jeg har ikke testet så meget efter at jeg er startet, og jeg har ikke prøvet den test før, som jeg lige har brugt, så i princippet kan jeg sagtens have gjort noget forkert.

Men den viste altså to - tydelige - streger.

Jeg er helt rundt på gulvet. Fuldstændigt. Jeg vil prøve at teste igen i morgen tidlig. Jeg tror at jeg er lidt bange for at jinxe det. Hele det sidste år har været svært psykisk, og graviditet har været sådan lidt "sker det så sker det". Ingen udregning af cyklus og ægløsning mv. Det er først da jeg nåede et-års mærket at jeg kunne mærke at nu ville jeg arbejde aktivt for det, og jeg bestilte for en uge siden en tid hos lægen for at begynde at snakke fertilitetsbehandling. Hvis testen er positiv....! Shit.


Jeg blev gravid da vi efter forgæves 5 IVF forsøg med egne æg faktisk havde givet op og var blevet enige om ægdonation i udlandet...

Så jeg er ikke særlig overrasket....Til gengæld så jeg jeg da ELLEVILD på dine vegne :klap: :klap: :klap: :klap: :klap: :klap: :blomst:

Jeg tog iøvrigt ikke mindre end 5 forskellige tests den første da jeg testede....For jeg havde sgu nok ikke lige regnet med at "jeg tester lige for sjov selvom jeg faktisk kun er 3 dage over tid" skulle ende op i en positiv test....For vi skulle jo til Udlandet og have donoræg :stoned: :stoned:


Hvor er du sød! :dåne:

Jeg tror vist ikke rigtigt på det :genert: er helt sikker på at der er sket en fejl. Og jeg bliver helt knust tror jeg. Jeg har været meget meget forsigtig med ikke at tro på noget, ikke at håbe på noget. Det er en af grundene til at det ikke har været et "projekt" som sådan. Jeg kunne ikke overskue at sætte mig ind i det, og så få mens hver måned. Men nu har håbet sat sig fast, kan jeg mærke. Shit, det er hårdt og crazy i mit hoved.
0
My world 12-10-18 :lun:
Krukken
Indlæg: 22
Tilmeldt: 22. sep 2016, 07:28
Kort karma: 3
Likede indlæg: 38

Re: Fortæl mig om fertilitetsbehandlingsprocessen

Indlægaf Krukken » 10. jun 2018, 19:42

:8: Hvordan gik det...? Stadig gravid? :)
1
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Re: Fortæl mig om fertilitetsbehandlingsprocessen

Indlægaf Moxy-lady » 10. jun 2018, 20:11

Krukken skrev::8: Hvordan gik det...? Stadig gravid? :)


Jeps, snart i 5. Måned. Det er så vildt! Jeg var til kønsscanning I sidste uge, og der ligger en lille pige og vokser i min mave :lun:
4
My world 12-10-18 :lun:
Krukken
Indlæg: 22
Tilmeldt: 22. sep 2016, 07:28
Kort karma: 3
Likede indlæg: 38

Re: Fortæl mig om fertilitetsbehandlingsprocessen

Indlægaf Krukken » 11. jun 2018, 02:33

Wauw!! Tillykke :love2:

Hvor er det fedt når skæbnen tager over og fixer tingene!
1
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Fortæl mig om fertilitetsbehandlingsprocessen

Indlægaf ExCoastal » 11. jun 2018, 05:33

Åh :love:

Min eks og jeg prøvede så mange gange med IVF, det var vildt hårdt og kostede en herregård. Vi endte på universitetshospitalet på Stanford University, og selv blandt de ypperste eksperter var den manglende graviditet et mysterie. Vi var igennem så mange tests, og vi havde 5 frosne æg tilbage inden vi måtte starte en ny omgang. Vi mødtes med vores skønne læge, og vi forklarede, at vi ville overføre alle 5 æg. På en gang. Hun tænkte over det i flere minutter og sagde ja!

Søren blev født den 3. februar 2002 på Stanford Children's Hospital. Man må aldrig give op!
1

Tilbage til "Graviditet"