Amning

JoyNips
Kort karma: 543
Likede indlæg: 8223

Re: Amning

Indlægaf JoyNips » 16. maj 2018, 06:32

Dermed iøvrigt ikke sagt at al info på deres hjemmeside er håbløs - jeg har selv læst masser af deres artikler. Man skal bare lige tage noget af det med et gran salt og ikke fortvivle hvis ens baby ikke lige følger manualen fuldstændig. De er helt sikkert dygtige og mange har haft god gavn af dem, men de skal jo tjene penge og det gør de ved at få én til at føle at man har behov for deres hjælp.
0
én-to-fire
Kort karma: 3
Likede indlæg: 86

Indlægaf én-to-fire » 16. maj 2018, 19:48

JoyNips skrev:
én-to-fire skrev:
JoyNips skrev:
én-to-fire skrev:
Sangius skrev:
én-to-fire skrev:
Sangius skrev:Det er også rart at vide, at ikke alle kan pumpe ud. Du kan måske være sådan en, der kan pumpe en kvart ml ud, men alligevel har du masser af mælk.
Baby stimulerer brystet anderledes og væsentlig bedre end pumpen, og for nogen vil nedløbet altså bare ikke samarbejde med pumpen.
Så du kan ikke vurdere hvor meget mælk du har, på baggrund af pumpen :)

Når du skriver pumpe, mener du så sådan nogle brystpumper som man selv kan købe, eller de 'professionelle' elektriske pumper som de har på hospitalet?

Jeg har desværre ikke nogen guldkorn at dele i relation til tråden. Jeg har selv haft store problemer med amning på grund af for lidt mælk, og håber virkelig det kommer til at gå bedre med den næste. Synes det lyder fornuftigt at du gør dig nogle tanker og forbereder dig, TS, for ja, amning er ikke altid så nemt.

Er der mon nogen som har erfaring med ESA metoden og kan fortælle lidt om den?

Det er alle slags pumper :)

Kender ikke til ESA, hvad er det?

ESA står for Effektiv Smertefri Amning. Det er vist nogle teknikker som skulle sikre en vellykket amning ifølge ophavskvinden til konceptet. Jeg kender dog ikke teknikkerne, og er derfor nysgerrig på om nogen gør og har haft glæde af dem :)

Det er de der babyinstituttet, ikke? De skulle være ret hårdhændede mod baby, har jeg læst.

Jo det er jordemoder fra babyinstituttet som står bag, så vidt jeg har forstået. Nå, det lyder ellers ikke godt at de er hårdhændede mod baby. På hvilken måde er de det, ved du det?

Det skulle være ret kontante og “opdragende” overfor helt små babyer både mht amning og søvn og så er de meget “one size fits all” uden plads til individuelle forskelle. Og hvis der er noget babyer er, så er det sgu da forskellige!
Der er mange der er glade for dem, men på ammenets facebookgruppe kan man også finde nogle, der er utilfredse.

Jeg bryder mig bare ikke rigtig om deres markedsføring. Deres side er meget “sådan her BØR det være, hvis det ikke er sådan hjemme hos jer, så kan du lige betale ved kasse 1 og så kan vi løse det for jer med vores supersmarte men hemmelige metoder som vi endelig ikke vil skrive noget om andet end hvor umanerlig geniale de er”.

Det lyder ikke super tillokkende. Tak for svar :)
0
Brugeravatar
billiebean
Kort karma: 110
Likede indlæg: 1842

Indlægaf billiebean » 15. jul 2018, 15:44

Hiver lige denne tråd op igen, da jeg nu har født vores skønne datter. Hun er 14 dage i dag. Fødslen var meget hård og krævede desværre indlæggelse. Min krop har været helt nede og første fokus var at få den på ret køl. Fx har jeg skullet sove om natten og ikke amme. Min mælk løb først sent til og der har ikke været meget af den på noget tidspunkt. Vi måtte supplere med mme (først kop så flaske) for at modvirke et lidt kritisk vægttab. Og altså nu kører det sådan set ok med 2-3 flasker supplering (ca. 1/4-1/3 af dagligt behov). Men jeg er så ked af ikke at kunne tilfredsstille baby, selvom jeg godt ved at denne løsning er den bedste pt, mens min krop kommer helt til hægterne.

Og tja, jeg har nok bare brug for lidt opmuntring og solstrålehistorier for at kunne holde moralen: Tror I der er håb for at kunne køre videre med supplering? Er der nogen der har god erfaring med det? Fx med at give en natflaske og ellers køre amning. Det er lidt mit håb, at vi kan nå der til..
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 408
Likede indlæg: 8798

Indlægaf Sangius » 15. jul 2018, 16:02

Der er mange der sagtens kan køre amning og supplere med flaske ved siden af. Evt med medelas flaske, den skulle gerne mindske risikoen for sutteforvirring, men man kan desværre ikke helgardere sig imod det.
Så det du eventuelt kan risikere er sutteforvirring, hvor baby til sidst synes brystet er for hårdt arbejde.
Den eneste måde du rigtig kan undgå dette er ved at fase flasken ud, og skrue op for amningen. Men hvis du er mærket af en hård fødsel, så nytter det jo ikke noget at du kører dig selv helt flad på det!
Har du hørt om paced bottle feeding? Det skulle yderligere mindske risikoen for sutteforvirring.
4 kvinder i min mødregruppe ammede og gav flaske samtidig uden problemer, så det kan godt lade sig gøre - specielt med medelaflasken og paced bottle feeding ♡ .

Når du er kommet til hægterne og kan holde til det, så er natteamning guld værd i forhold til din produktion. Men udtalt søvnmangel og stress er ikke - så det skal altså være når du er helt klar, og du skal ikke føle dig presset. Det er trods alt vigtigst for baby at du kan være i det :*

Sejt gået at du har holdt ved med amning, trods supplering og hård fødsel :worship:

Ellers kan jeg anbefale masser af væske, spise den der "mælkebombe", drikke nisseøl og ammete ♡
0
JoyNips

Indlægaf JoyNips » 15. jul 2018, 16:15

Jeg tror sagtens du kan køre videre med supplering og amning. Men du skal helt klart være obs på at amme mere når der er appetitspring fremfor at supplere mere, for ellers udfaser du jo amningen. Her skal du turde at tro på at din krop godt kan justere produktionen op (det lover jeg dig at den kan! Hvis du kan producere mælk kan du også justere produktionen op og ned efter babys behov).
1
Brugeravatar
billiebean
Kort karma: 110
Likede indlæg: 1842

Indlægaf billiebean » 18. jul 2018, 07:17

Vi har faktisk købt calmaflasken og er begyndt at bruge den. Og har også lige tjekket op på paced bottle feeding. Min mand giver flaske og han er lidt bekymret for om hun sluger for meget luft. Vi må lige se. Måske er det teknikken der lige skal på plads. Og ind til videre tager hun også gerne brystet. Men vi skal klart have fokus på at flasken ikke bliver for nem.

Jeg føler også at jeg har fået lidt mere mælk. Måske det varme vejr med konstant amning ikke er så dårligt igen. Og har også fået et par natamninger ind. Hun kan fx også godt sove en lille time til halvanden efter amning nu.

Men er glad for at høre at nogen kører både flaske og amning. Hun tager stadig mellem 120 og 200 ml fra flasken på en dag - mest til nat. Har det ambivalent med det, for instinktivt føles det jo ikke godt at supplere, men det er samtidig betryggende at vide at hun bliver tilfredsstillet.
0
JoyNips

Indlægaf JoyNips » 18. jul 2018, 08:11

billiebean skrev:Har det ambivalent med det, for instinktivt føles det jo ikke godt at supplere, men det er samtidig betryggende at vide at hun bliver tilfredsstillet.

Jeg tror lige nøjagtig, at du her rammer ned i noget af det mest scary med amning. Man ved ikke, hvor meget barnet reelt spiser. Og man vil bare virkelig gerne vide, hvor mange ml ens barn egentlig får på en amning!
Men: hvis barnet generelt virker til at være tilfreds (og med generelt mener jeg virkelig generelt - de får stort set alle såkaldt fussy evenings hvor de er pisseutilfredse med tilværelsen i flere timer, men det betyder ikke, at man ikke har mælk nok) og der kommer nok ud i den anden ende, så skal man bare stole på at det får nok at spise.
0

Tilbage til "Graviditet"