Amning

Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16110

Re: Amning

Indlægaf Urtekussen » 3. aug 2018, 10:57

Jeg har aldrig tabt mig, når jeg ammede, men tværtimod når jeg stoppede igen.
Og fandt engang en artikel på nettet, som sagde at det er lige så hyppigt at kroppen "holder på det" som at man taber sig
0
2011
2015
2018
2020
2023
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Amning

Indlægaf JoyNips » 3. aug 2018, 11:06

billiebean skrev:Hvad er jeres erfaring med amning og vægttab?

Jeg havde fået indtryk af at amning nærmest var en mirakelkur mod graviditetskiloene, men her har vægten stået fuldstændig stille siden efter fødslen start juli, selv om jeg fuldammer minus natflaske. Det er rimelig demotiverende?

Jeg spiser ikke fuldstændig renset for fedt og sukker og mit aktivitetsniveau er ikke i top, men tænker over maden og går en tur med barnevognen ca. hver dag.


Min erfaring er, at nogen taber sig til deres før-fødselsvægt hurtigt, nogen taber sig til under deres før-fødselsvægt og nogen taber sig ikke synderligt mens de ammer. Selv hører jeg til sidstnævnte, jeg har ammet i 18 mdr, heraf tæt på fuldamning i 12 mdr og jeg mangler at smide en 5 kg.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Amning

Indlægaf Sangius » 3. aug 2018, 11:32

Jeg tabte mig slet ikke af at amme.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Amning

Indlægaf Shmartiesh » 3. aug 2018, 17:35

Zonta skrev:
Shmartiesh skrev:Du skal da bare have ammeindlæg ind i den er BH. Jeg havde også så meget mælk at jeg dog godt kunne gennemvæde dem, men det andet bryst løber når du ammer på det ene, der kunne jeg slet ikke undvære. Og selv når jeg ikke ammede kunne de løbe.

Undskyld hvis jeg er lidt spids, men det tror du ikke jeg har prøvet? :genert: jeg går med dobbelt ammeindlæg på begge bryster konstant og når jeg går igang med at amme, så løber det så meget, at jeg gennemvæder to ammeindlæg og en halv bh :træt3: Ammeindlæg er på ingen måde nok.

Hvis du ikke skriver det kan jeg jo ikke vide om du gør det.
0
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Amning

Indlægaf Shmartiesh » 3. aug 2018, 17:45

J er snart 11 mdr og hvis jeg har gået mange timer uden at amme kan jeg stadig godt lække. Det er vist også kun et par mdr. Siden jeg droppede amme indlæg. Meget passende lige inden arbejde så jeg var fri for det i hver dagene. Og rart at kunne undvære at sove med ammetop. Jeg var da død i denne her varme :gisp:

Men kan godt huske hvor slemt det var i de første måneder. Og gud hjælpe mig hvis ammeindlægget ikke sad helt korrekt, så mælkede jeg mere ved siden af end indlægget ville opfange. Og spontant nedløb i badet hvor der pludselig er 5 stråler ud fra hver bryst :lol:
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Amning

Indlægaf JoyNips » 3. aug 2018, 17:46

Shmartiesh skrev:
Zonta skrev:
Shmartiesh skrev:Du skal da bare have ammeindlæg ind i den er BH. Jeg havde også så meget mælk at jeg dog godt kunne gennemvæde dem, men det andet bryst løber når du ammer på det ene, der kunne jeg slet ikke undvære. Og selv når jeg ikke ammede kunne de løbe.

Undskyld hvis jeg er lidt spids, men det tror du ikke jeg har prøvet? :genert: jeg går med dobbelt ammeindlæg på begge bryster konstant og når jeg går igang med at amme, så løber det så meget, at jeg gennemvæder to ammeindlæg og en halv bh :træt3: Ammeindlæg er på ingen måde nok.

Hvis du ikke skriver det kan jeg jo ikke vide om du gør det.


Tror du har overset at Zonta for 2 sider siden skrev: "Det VÆLTER ud - er nødt til at bruge dobbelt ammeindlæg og må stadig skifte hver 2.-3. time."
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Amning

Indlægaf Shmartiesh » 3. aug 2018, 17:49

billiebean skrev:Hvad er jeres erfaring med amning og vægttab?

Jeg havde fået indtryk af at amning nærmest var en mirakelkur mod graviditetskiloene, men her har vægten stået fuldstændig stille siden efter fødslen start juli, selv om jeg fuldammer minus natflaske. Det er rimelig demotiverende?

Jeg spiser ikke fuldstændig renset for fedt og sukker og mit aktivitetsniveau er ikke i top, men tænker over maden og går en tur med barnevognen ca. hver dag.


Jeg har ikke tabt mig. Og kender ikke mange som tabte sig pga. Amning. Tabte 10-12 kg. Ret hurtigt efter fødslen, men det var baby og væske. De kom så på igen i løbet af barslen :rulle:
Men jeg blev også skuffet. Troede jeg endelig kunne tabe mig uden at gøre så meget for det. Men nej nej... :tie:
0
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Amning

Indlægaf Shmartiesh » 3. aug 2018, 17:49

JoyNips skrev:
Shmartiesh skrev:
Zonta skrev:
Shmartiesh skrev:Du skal da bare have ammeindlæg ind i den er BH. Jeg havde også så meget mælk at jeg dog godt kunne gennemvæde dem, men det andet bryst løber når du ammer på det ene, der kunne jeg slet ikke undvære. Og selv når jeg ikke ammede kunne de løbe.

Undskyld hvis jeg er lidt spids, men det tror du ikke jeg har prøvet? :genert: jeg går med dobbelt ammeindlæg på begge bryster konstant og når jeg går igang med at amme, så løber det så meget, at jeg gennemvæder to ammeindlæg og en halv bh :træt3: Ammeindlæg er på ingen måde nok.

Hvis du ikke skriver det kan jeg jo ikke vide om du gør det.


Tror du har overset at Zonta for 2 sider siden skrev: "Det VÆLTER ud - er nødt til at bruge dobbelt ammeindlæg og må stadig skifte hver 2.-3. time."

Det må jeg have gjort ja.
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15157

Re: Amning

Indlægaf Zonta » 8. aug 2018, 07:27

Jeg spørger bare lige - på ammenet.dk står der, at børn under 6 uger skal have afføring flere gange daglig. Vores sundhedsplejerske virkede ikke til at det var særlig nødvendigt. Vi kører nu med vores søn på 12 dage, der ikke har haft afføring siden lørdag aften. Og jeg er selvfølgelig overbevist om, at han fejler alt muligt :genert:
Nogen input? :blush:
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Amning

Indlægaf billiebean » 8. aug 2018, 07:47

Zonta skrev:Jeg spørger bare lige - på ammenet.dk står der, at børn under 6 uger skal have afføring flere gange daglig. Vores sundhedsplejerske virkede ikke til at det var særlig nødvendigt. Vi kører nu med vores søn på 12 dage, der ikke har haft afføring siden lørdag aften. Og jeg er selvfølgelig overbevist om, at han fejler alt muligt :genert:
Nogen input? :blush:


T havde meget uregelmæssig afføring i starten og der gik også dage i mellem. Og så begyndte det pludselig at blive regelmæssigt hver/hveranden dag 1-2 remouladebleer.
1
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Amning

Indlægaf billiebean » 8. aug 2018, 07:56

Søger lige lidt input - er der nogen der har haft svamp i brystvorten?

Vi ammer nu næsten fuldt med undtagelse af en natflaske og det går sådan set ok. Eller.. jeg håber i hvert fald hun tager på som hun skal. Men hun virker tilpas.
Problemet er stadig at hun ikke åbner så meget op og i øvrigt har et meget kraftigt sug. Det havde hun helt fra starten. De var helt imponerede på barselsgangen, og det er nok ikke blevet mindre med ammebrikkerne vi brugte i starten. Og der har fra start været problemer med at tage fat på højre bryst. Dels gør det ondt da hun ikke åbner så godt op, hebdes gummer ligger tæt om vorten og dels klikker det ofte. Så tager jeg hende af og lægger til igen, men det er et fortsat problem. Jeg har indtil videre har ammet videre og bidt tænderne sammen, men nu er min højre brystvorte og tildels brystet også SÅ ømt. Der er ingen revner eller sår. Jeg mistænker udover det at hun tager forkert ved dog lidt at der også kunne være lidt svamp. Har en mikroskopisk hvid plet på brystvorten som bliver hvid når den bliver våd.
Nogen der har input eller har erfaring med svamp eller baby der ikke åbner nok op?
0
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16110

Re: Amning

Indlægaf Urtekussen » 8. aug 2018, 08:22

Zonta skrev:Jeg spørger bare lige - på ammenet.dk står der, at børn under 6 uger skal have afføring flere gange daglig. Vores sundhedsplejerske virkede ikke til at det var særlig nødvendigt. Vi kører nu med vores søn på 12 dage, der ikke har haft afføring siden lørdag aften. Og jeg er selvfølgelig overbevist om, at han fejler alt muligt :genert:
Nogen input? :blush:

Det har jeg aldrig tænkt over.
Med ammebørn kan der gå længe imellem.

Hvis han ikke virker til at have ondt, ville jeg ikke bekymre mig. Du kan evt cykle lidt med ham, eller lave bevægelser på maven (men Google lige om det skal være med eller mod uret, for det kan jeg aldrig huske)
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15157

Re: Amning

Indlægaf Zonta » 8. aug 2018, 08:27

Urtekussen skrev:
Zonta skrev:Jeg spørger bare lige - på ammenet.dk står der, at børn under 6 uger skal have afføring flere gange daglig. Vores sundhedsplejerske virkede ikke til at det var særlig nødvendigt. Vi kører nu med vores søn på 12 dage, der ikke har haft afføring siden lørdag aften. Og jeg er selvfølgelig overbevist om, at han fejler alt muligt :genert:
Nogen input? :blush:

Det har jeg aldrig tænkt over.
Med ammebørn kan der gå længe imellem.

Hvis han ikke virker til at have ondt, ville jeg ikke bekymre mig. Du kan evt cykle lidt med ham, eller lave bevægelser på maven (men Google lige om det skal være med eller mod uret, for det kan jeg aldrig huske)

Han havde rigtig ondt søndag og mandag aften, men der kom kun prutter. Vi cykler og presser (blidt) hans knæ op mod maven, masserer (i urets retning :D ), og trykker på akupressurpunkter under fødderne.
0
J, juli 2018.
Janni.A006
Indlæg: 70
Tilmeldt: 30. apr 2018, 08:55
Kort karma: 8
Likede indlæg: 59

Re: Amning

Indlægaf Janni.A006 » 8. aug 2018, 10:27

billiebean skrev:Søger lige lidt input - er der nogen der har haft svamp i brystvorten?

Vi ammer nu næsten fuldt med undtagelse af en natflaske og det går sådan set ok. Eller.. jeg håber i hvert fald hun tager på som hun skal. Men hun virker tilpas.
Problemet er stadig at hun ikke åbner så meget op og i øvrigt har et meget kraftigt sug. Det havde hun helt fra starten. De var helt imponerede på barselsgangen, og det er nok ikke blevet mindre med ammebrikkerne vi brugte i starten. Og der har fra start været problemer med at tage fat på højre bryst. Dels gør det ondt da hun ikke åbner så godt op, hebdes gummer ligger tæt om vorten og dels klikker det ofte. Så tager jeg hende af og lægger til igen, men det er et fortsat problem. Jeg har indtil videre har ammet videre og bidt tænderne sammen, men nu er min højre brystvorte og tildels brystet også SÅ ømt. Der er ingen revner eller sår. Jeg mistænker udover det at hun tager forkert ved dog lidt at der også kunne være lidt svamp. Har en mikroskopisk hvid plet på brystvorten som bliver hvid når den bliver våd.
Nogen der har input eller har erfaring med svamp eller baby der ikke åbner nok op?


Det er næsten det samme med min søn.. Her er Lanolin-salve virkelig en life-saver. Det har hjulpet mig til, at jeg ikke behøver skære lige så meget tænder, når jeg lige ligger ham til.. :) Har ingen erfaringer med svamp ellers..
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Amning

Indlægaf billiebean » 8. aug 2018, 12:11

Janni.A006 skrev:
billiebean skrev:Søger lige lidt input - er der nogen der har haft svamp i brystvorten?

Vi ammer nu næsten fuldt med undtagelse af en natflaske og det går sådan set ok. Eller.. jeg håber i hvert fald hun tager på som hun skal. Men hun virker tilpas.
Problemet er stadig at hun ikke åbner så meget op og i øvrigt har et meget kraftigt sug. Det havde hun helt fra starten. De var helt imponerede på barselsgangen, og det er nok ikke blevet mindre med ammebrikkerne vi brugte i starten. Og der har fra start været problemer med at tage fat på højre bryst. Dels gør det ondt da hun ikke åbner så godt op, hebdes gummer ligger tæt om vorten og dels klikker det ofte. Så tager jeg hende af og lægger til igen, men det er et fortsat problem. Jeg har indtil videre har ammet videre og bidt tænderne sammen, men nu er min højre brystvorte og tildels brystet også SÅ ømt. Der er ingen revner eller sår. Jeg mistænker udover det at hun tager forkert ved dog lidt at der også kunne være lidt svamp. Har en mikroskopisk hvid plet på brystvorten som bliver hvid når den bliver våd.
Nogen der har input eller har erfaring med svamp eller baby der ikke åbner nok op?


Det er næsten det samme med min søn.. Her er Lanolin-salve virkelig en life-saver. Det har hjulpet mig til, at jeg ikke behøver skære lige så meget tænder, når jeg lige ligger ham til.. :) Har ingen erfaringer med svamp ellers..


Har du fået tjekket ham ved en kiropraktor? Det tænker jeg nemlig at gøre, når jeg lige har vendt det med sp. Til 5 ugers i dag kunne vi se, at hun ikke er helt vild med at dreje hovedet helt til venstre, og det kan måske være en del af forklaringen på det skæve sut på højre bryst (hvor hun jo skal dreje (lidt) til venstre med sit hoved).

Bruger også lanolinsalve men det gør stadig hammernas på højre vorte :(

Lægen mente ikke det var svamp men måske en lille smule inflammation i brystet, så skulle massere og tømme brystet godt. Men tager nu en snak med sp også, for havde ikke ammet i 3 timer hos lægen og så er det jo klart brystet er hårdere.

Men ellers har hun tager fint på og følger sin kurve, så det er i hvert fald godt. Pyh.
0

Tilbage til "Graviditet"