Amning

Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3416
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Amning

Indlægaf billiebean » 1. maj 2018, 06:59

Vi venter et barn til juni, og jeg er ved at forberede mig lidt på det nye liv herunder sætte mig lidt ind i amningen.

Det er gået op for mig, at det åbenbart ikke er noget, der bare fungerer fra dag ét. Har efterhånden lige så mange venner, der har måttet opgive som venner der har ammet (og altså ikke opgivet, fordi de ikke prøvede nok eller ikke "gad", men af reelle årsager).

Så mødre:
Hvordan var jeres ammeforløb?
Er der noget I ville ønske I havde vidst/forberedt jer på?
Hvordan sikrer man sig en god sutteteknik fra starten, når man i dag bliver sendt hjem timer efter fødslen og jo står med det alene?
Hvem kontakter man, hvis det går skævt i starten/hvor får man hjælp?
Andre gode tips og pointer?

:blomst:
Senest rettet af billiebean 1. maj 2018, 08:35, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Amning

Indlægaf Alphilia » 1. maj 2018, 07:23

Jeg har ikke ammet, men har haft/har min daglige gang på/ved barselsgangen og vil gerne gøre opmærksom på foreningen Forældre & Fødsel som har ammerådgivere man kan kontakte gratis.
Alle rådgivere har et godt fundament for rådgivning. Det er en god livline at have efter fødslen.

Tilføjelse: Forberedelse. Der er desværre ikke særlig meget tid til at snakke amning i det offentlige system, så undersøg og opsøg viden i graviditeten. Evt undersøg om dit fødested udbyder fødselsforberedelse, hvor amning også er et tema. Personalet på sygehuset vil gerne hjælpe, men der er desværre ofte travlt og ikke altid tid nok.
RO og tålmodighed. Snak om, hvor mange besøgende der skal komme lige efter fødsken og de første dage. En amning kan godt tage op til 4-6 uger at etablere og tiden er godt givet ud.
Og endelig - masser af hud mod hud.
Senest rettet af Alphilia 1. maj 2018, 08:42, rettet i alt 1 gang.
2
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33855

Re: Amning

Indlægaf JoyNips » 1. maj 2018, 07:40

Jeg er anarkist og svarer altså selvom jeg kun har ét barn.

Jeg havde fra venner hørt at amning var den helt store udfordring, så jeg forberedte mig. Jeg meldte mig ind i ammenet og netværk for amning af børn 0-2 år på facebook og læste med og jeg så videoer på youtube om deep latch. Så jeg havde egentlig en temmelig god viden om hvordan teknikken skulle være og ikke mindst om, hvilke hurdler, jeg kunne møde - fussy evenings, appetitspring, ammestrejke osv. Det har helt klart hjulpet. Jeg har anbefalet alle veninder, der har fået børn efter mig at gøre det samme. Vi får ikke længere overleveret viden på samme måde som tidligere, så vi er nødt til at opsøge den selv.

Jeg har haft et ret problemfrit ammeforløb, selvom min søns teknik ikke var helt i top - han har aldrig villet tage brystet så dybt, som han egentlig burde, men det har heldigvis altid været smertefrit for mig alligevel.
Han er 15 mdr nu og ammes stadig morgen, aften og hvis/når han vågner om natten. Han har aldrig fået en dråbe erstatning, heller ikke da vi opstartede mad.

Jeg valgte iøvrigt selv at tage hjem fremfor på barselshotel og det tror jeg er rigtig sundt for amningen. At etablere amning kræver ro og stressfri omgivelser og for mig ihvertfald er den ro ikke at være "indlagt". Jeg sad derhjemme og lagde barnet til i nærmest hele hans vågne tid i starten. Mange af mine veninder som var på barselshotel fik at vide at de skulle lægge deres børn til hver 3. time og de fik også hurtigt stukket en flaske i hånden før deres mælk overhovedet var løbet til. Det er en glimrende måde til at få lavet rod i produktionen fra start...
Baby fødes med en madpakke og kan sagtens klare sig på råmælk til mælken løber rigtigt til. Min løb fx først til på 5. dagen.

Hvad jeg gerne ville have vidst? Hmm, jeg følte egentlig, at jeg havde den viden, jeg havde brug for, for jeg søgte den aktivt. Men hvis jeg fx kigger på årsager til at folk i min mødregruppe er stoppet med amning, så er lidt af den viden, de har manglet i hvert fald at:
- din produktion følger barnets efterspørgsel. Læg barnet mere til og du laver mere mælk. Stik barnet en flaske mme og din produktion øges sjovt nok ikke. Det er et ret simpelt spørgsmål om udbud og efterspørgsel.
- det er et fåtal, som ikke kan amme eller som ikke har mælk nok. Hvis så mange ikke havde kunne amme igennem tiden var mennesket uddødt for længe siden.
- fussy evenings er normale. Det betyder ikke at du ikke kan mætte dit barn.
- appetitspring er normale. Se pkt 1. Hvis du vil øge din produktion skal du amme mere, ikke give erstatning.
- ammestrejke er normalt. Særligt ved 12 uger. Am mens barnet sover, mens du hopper på en bold, mens du får rundt og synger - whatever works. Det går over.
15
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Phaiak
Indlæg: 292
Tilmeldt: 5. jan 2016, 12:29
Kort karma: 38
Likede indlæg: 336

Re: Amning

Indlægaf Phaiak » 1. maj 2018, 07:57

Jeg har også kun 1 barn men er gravid med ne 2 (også termin i juni)

Jeg brugte meget tid på at forberede mig mentalt på at det var noget vi begge to skulle lære. Altså både baby og mig.

Jeg læste om forskellige ammestillinger, forskellige tegn på at baby var sulten, hvordan det skulle se ud når baby havde rigtig fat, og ikke mindst at hvis der var våde bleer og baby ikke var utilfreds gik det helt fint.

Den første uge supplerede vi med ekstra mælk (på sprøjte) fordi baby var stor og havde brug for lidt ekstra hjælp.

Jeg startede med ammebrikker men fik smidt dem efter 1 måneds tid.

Vi havde meget hud mod hud det første stykke tid og så fulgte vi ellers generelt babys rytme. Og ja - fuzzy evenings er en ting. Vores datter tankede i hvert fald op der.

Og så lærte vi at hun skulle holdes vågen igennem amningerne da hun ellers faldt i søvn. Så efter 1 bryst blev hun puslet og bøvset. Og så bryst nr 2 hvor hun så faldt i søvn.

Jeg læste meget på ammenetværk hvis jeg var i tvivl.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Amning

Indlægaf Sangius » 1. maj 2018, 08:04

Ammenet.dk er guld værd. Viden om amningen fra sundhedspersonale er ofte meget manglende, og jeg vil klart anbefale dig at læse om amning derinde, hver gang de fortæller dig noget.
Knyttet til ammenet er der to facebookgrupper - en netværksgruppe hvor man kan få råd af hinanden, også en rigtig god gruppe. Så er der også ammenets oficielle gruppe, hvor man kan få råd af uddannede ammevejledere gratis.

Der er mange der stopper med at amme, fordi de tror de ikke har nok mælk. Det er meget sjældent, at der ikke er nok mælk! Et bryst kan føles fladt som en pandekage, og baby kan være sur, skrigende og frustreret ved det - og der er sikkert alligevel nok mælk.
Den bedste indikator du har på, om baby får nok, er bleen. Minimum en 5-6 tisbleer om dagen, så burde baby være godt mættet. Lorteble kan der gå flere dage imellem når de ammes - op til flere uger. Modermælk er så let fordøjeligt, at barnet simpelthen kan optage det hele uden at producere en lort. :D
Hvis du giver flaske med erstatning skulle der gerne ses en lorteble dagligt.
Am aldrig efter et skema, og forsøg ikke at trække tiden. Det kan gå udover produktionen. I nogle perioder vil baby ammes en gang i timen, nat og dag, og det betyder bestemt ikke at du ikke har nok mælk. Det betyder bare at baby er ved at øge produktionen, eller måske er blevet ekstra tryghedssøgende, eller måske er ved at få en tand (amning er smertestillende). Der kan være tusind grunde :) .
Sutteforvirring er en reel risiko hvis du giver en flaske. Nogle børn kan sagtens tage både flaske og bryst. Andre børn vil allerede efter èn flaske nægte at tage brystet. Det er nemlig nemmere at få mælken ud af flasken. Alle flasker kan give sutteoforvirring, uanset hvad de reklamerer med.
Hvis det er nødvendigt at supplere vil jeg anbefale at lade barnet drikke af kop, det kan de helt fra nyfødt. Eller en sprøjte. Der er også det der hedder SNS systemet, som er et lille sugerør du sniger ind i mundvigen på barnet mens du ammer, og så kan supplere gennem det. Det er smart, da man stimulerer sin egen produktion mens man ammer. Har aldrig prøvet det selv :)

Mht korrekt sutteteknik findes der gode videoer på youtube med 'deep latch' teknikken. Igen er der også gode råd på ammenet.

Vi brugte suttebrik i starten, hvilket kan være en hjælp. Men barnet vænner sig til dem, og de kan være svære at komme af med igen. Vi kom dog med øvelse af med dem efter nogle uger :) .

Lansinoh creme fra apoteket er godt mod ømme brystvorter. Det får du næsten med garanti. Hvis du er uheldig får du måske rifter og sår, og det kan være ret ubehageligt. Det går heldigvis over igen - men det er hårdt når det står på. Creme på, lufttørre og hold ud. Det er nolk de bedste råd. Hvis du skal ud, kan brystskaller være gode. Det er en skal som man kan sætte over brystet, så vorten ikke kommer i kontakt med tøjet.

Jeg havde ondt i starten, men brugte aldrig brystskaller, så ved ikke helt hvordan de er at bruge. Brugte bare lansinoh creme og lufttørring. :)

Hvis baby ikke tager nok på, så slå koldt vand i blodet. Nogle sundhedsplejerske kan godt få en stemning op og køre, hvis barnet ikke følger sin kurve fuldstændig. Hvis der er våde bleer i løbet af dagen, er der ingen grund til panik lige med det samme.
Ammebørn tagrr ofte på i ryk, og en stillestående vægt over en kortere periode betyder virkelig ikke, at man skal kaste sig over flasken.

Hvis man er i tvivl om sin egen mælkemængde kan man øge den på forskellige måder:

Hold "ammefri". Læg dig i sengen med en masse god mad, tv og baby. Læg hud mod hud, om am am am alt det i orker og gider.

Malk ud, enten med maskine eller med hånden efter hver amning.

Nogle oplever øget produktion ved at drikke f.eks. ammete (matas), eller spise mælkebomben (hjemmelavet musli, der findes forskellige opskrifter), eller drikke nisseøl.

Husk at drikke nok og spise nok. Og slap af når du kan :D

Nå, det blev lidt en roman! Men håber du kan bruge noget af det. Ammenet er en god side, understøtter af valide kilder og forskning. Altid værd et kig, hvis man løber ind i problemer ♡

Pøj pøj med det, og tillykke :love2:
10
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Amning

Indlægaf Aquadorable » 1. maj 2018, 08:26

Jeg har ingen erfaring, men har tilmeldt mig 2½ times ammekursus ved Jordemoderhuset i næste uge :) Jeg håber, jeg kan få god viden med derfra.
2
K - 12.06.18 :love:
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3416
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Amning

Indlægaf billiebean » 1. maj 2018, 08:38

Tak for svarene so far! Vil bare lige sige at jeg har rettet i startindlægget - spørgsmålene er selvfølgelig rettet til alle mødre der har ammet og ikke kun flergangsmødre :)
0
bluetof1
Indlæg: 1873
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:32
Kort karma: 1245
Likede indlæg: 7395

Re: Amning

Indlægaf bluetof1 » 1. maj 2018, 09:14

Jeg har haft 3 (eller 4?) uproblematiske ammeforløb.
Det vigtigste jeg gerne ville have vidst før var, at det gør rockerondt de første dage, men at det altså ret hurtigt bliver bedre. I starten skulle jeg godt nok tage mig sammen for at lægge barnet til, men det gik hurtigt over.
Amning er hårdt for de helt små så de kan godt finde på at falde i søvn halvvejs. Kild under tæerne, tag barnet fra og skift side, skift eller lignende hvis barnet begynder at falde hen.
Det vigtigste jeg lærte selv: du er i den egen krop og kan selv mærke den. Det er fint med råd og vejledning, men hvis din mavefornemmelse siger noget andet så gå med den. Glem alle de der skemaer med "hver 3. time om dagen og hver 4. time om natten". Læg barnet til når det viser sult. De regulerer selv efterhånden. Selv med tvillinger var det nemmere at lade dem bestemme selv selvom både sygeplejersker, sundhedsplejersker og jordemødre så på mig med rædsel i blikket når jeg sagde at de ikke var på skema.

Hvis du på nogen måde har overskuddet så malk ud og put i fryseren. Det er godt at lave grød af når I når dertil og det er godt at have til en regnvejrsdag eller hvis du bare gerne vil ud af huset mere end et par timer.

Nå ja: hvis du får symptomer på brystbetændelse så tag det alvorligt. Der er en del man selv kan gøre for at afhjælpe, men det kan godt blive så alvorligt at lægen skal ind over.
3
I don't think I get enough credit for doing all of this unmedicated.
godtnavn
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12837

Re: Amning

Indlægaf godtnavn » 1. maj 2018, 12:23

Jeg havde også hørt en masse om hvor svært det var, at det gjorde ondt osv. Jeg havde planlagt at læse op på det i slutnignen af graviditeten, og regnede også med at gå over tid som førstegangsfødende. Dog fik jeg svangerskabsforgiftning og endte med at føde et par uger før, hvor de sidste uger blev energien brugt på turen på hospitalet fremfor at sætte mig ind i amning.

Jeg var altså total uforberedt, men det er gået som smurt. Ingen smerter (ikke en gang de første dage) og hun levede udelukkende af mælk de første 6 måneder, ammer stadig et par gange om dagen nu hvor hun er 14 måneder, og hun har aldrig fået erstatning.

Da hun var 4 måneder-ish fik hun trøske og det var også smertefuldt for mig ved amning, men husker det som at smerterne var væk efter under 1 dags behandling :)
1
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3416
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Amning

Indlægaf billiebean » 1. maj 2018, 13:47

Faldt i øvrigt over dette online foredrag om amning, hvis andre vordende mødre er interesserede :)

https://www.facebook.com/events/218427285575928/?ti=cl
1
Phaiak
Indlæg: 292
Tilmeldt: 5. jan 2016, 12:29
Kort karma: 38
Likede indlæg: 336

Re: Amning

Indlægaf Phaiak » 1. maj 2018, 16:54

Og så skal man generelt bare huske på at der ikke skal gøre ondt at amme.
Så er der nemlig noget der ikke er rigtigt.
0
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Amning

Indlægaf twinkle » 1. maj 2018, 17:08

Jeg læste rigtig meget om amning, sutteteknikker mm., og selv om jeg følte mig godt forberedt gik det alligevel skævt pga. udefrakommende faktorer, i form at operation direkte efter fødslen og efterfølgende indlæggelse. Jeg var simpelthen for stresset.

Mit bedste råd vil helt klart være, at du skal slappe af og hvile så meget som muligt (selvfølgelig med hensyn til, at der også skal være masser hud mod hud for at stimulere din mælkeproduktion), nok mad og rigeligt med væske.

Jeg ved ikke hvor du skal føde, men i Esbjerg har man en “hotline” til jordemødrene på fødegangen i en uge efter udskrivelse, hvor man kan ringe om alt muligt og bede/spørge om hjælp. En form for ambulant efterfødselsordning. Ellers har jeg hørt mange gode erfaringer med babyinstituttet/barselshotellet i Gentofte, hvor man kan købe sig til hjælp.

Og nå ja, så er der også rart at investere i nogle gode ammeindlæg, om man er til dem der skal vaskes eller engangs er vidst en smagssag.
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3302

Re: Amning

Indlægaf Minionine » 1. maj 2018, 17:20

Jeg forberedte mig ikke på amningen som sådan. Jeg læste kun det jeg faldt over his og pist. Vores ammeforløb gik som smurt fra første dag, og min datter fangede hurtigt teknikken. Jeg oplevede aldrig at det gjorde ondt - ej heller de første dage. Hun blev ammet til hun var 16 mdr og stoppede uden det store besvær (omend hun ikke var heeelt tilfreds :D)
Så det behøver bestemt ikke at være en kamp. Dermed ikke sagt at man ikke bør forberede sig. Jeg tror bare mit forløb er mere reglen end undtagelsen :)
1
DannyZuko
Indlæg: 426
Tilmeldt: 31. okt 2015, 09:13
Kort karma: 30
Likede indlæg: 744

Re: Amning

Indlægaf DannyZuko » 1. maj 2018, 18:46

Jeg fik uden nogen åbenlys grund udleveret en suttebrik på hospitalet lige efter fødslen, og så blev det ligesom bare sådan vi ammede. Det lykkedes aldrig at smide den, men alligevel fuldammede jeg en kæmpe baby i 6 mdr, så det kan man altså også.
Mit råd er at give amningen en chance uden brik, for det er da meget nemmere at slippe for at bøvle med dem.

Og så kan jeg ikke anbefale Den Gode Barsel nok. :love: De tilbyder både forberedende ammekursus og rådgivningsbesøg når baby er kommet til verden.
2
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13008
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2856
Likede indlæg: 28040

Re: Amning

Indlægaf FormerlyKnownAs » 1. maj 2018, 19:14

Minionine skrev:Jeg forberedte mig ikke på amningen som sådan. Jeg læste kun det jeg faldt over his og pist. Vores ammeforløb gik som smurt fra første dag, og min datter fangede hurtigt teknikken. Jeg oplevede aldrig at det gjorde ondt - ej heller de første dage. Hun blev ammet til hun var 16 mdr og stoppede uden det store besvær (omend hun ikke var heeelt tilfreds :D)
Så det behøver bestemt ikke at være en kamp. Dermed ikke sagt at man ikke bør forberede sig. Jeg tror bare mit forløb er mere reglen end undtagelsen :)



Jeg kan kun tilslutte mig det her. Jeg er typen der forbereder mig max på alt og st få et barn var ikke en undtagelse. Jeg havde mange bøger og læste dem alle. Men amning var ikke en ting jeg gik vildt meget op i underligt nok. Havde det vist lidt sådan at det skulle nok gå. Og det gjorde det. Nok mælk, ingen smerter, ingen problemer hos ham, ammede fuldt 6 mdr og del is 14 mdr. Afvænning var problemfri.

Jeg tror de gode historier er langt flere end de dårlige. Man hører bare som med alt andet, kun de dårlige.
3

Tilbage til "Graviditet"