Amning

JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33854

Re: Amning

Indlægaf JoyNips » 8. aug 2018, 12:50

billiebean skrev:Søger lige lidt input - er der nogen der har haft svamp i brystvorten?

Vi ammer nu næsten fuldt med undtagelse af en natflaske og det går sådan set ok. Eller.. jeg håber i hvert fald hun tager på som hun skal. Men hun virker tilpas.
Problemet er stadig at hun ikke åbner så meget op og i øvrigt har et meget kraftigt sug. Det havde hun helt fra starten. De var helt imponerede på barselsgangen, og det er nok ikke blevet mindre med ammebrikkerne vi brugte i starten. Og der har fra start været problemer med at tage fat på højre bryst. Dels gør det ondt da hun ikke åbner så godt op, hebdes gummer ligger tæt om vorten og dels klikker det ofte. Så tager jeg hende af og lægger til igen, men det er et fortsat problem. Jeg har indtil videre har ammet videre og bidt tænderne sammen, men nu er min højre brystvorte og tildels brystet også SÅ ømt. Der er ingen revner eller sår. Jeg mistænker udover det at hun tager forkert ved dog lidt at der også kunne være lidt svamp. Har en mikroskopisk hvid plet på brystvorten som bliver hvid når den bliver våd.
Nogen der har input eller har erfaring med svamp eller baby der ikke åbner nok op?


Min knægt har aldrig åbnet munden nok og klikkede også i starten. Men eftersom han trivedes og jeg ikke fik ondt endte jeg med bare at acceptere det. Han havde jo ikke læst manualen til hvordan man skal gøre.

Jeg tænker, at det måske også kan være en blep, du har, når du beskriver det som en lille hvid plet. Føles det som om, det er et bestemt sted på brystet, du har ondt - er det hårdt og måske varmt lige dér? En blep er en tilstoppet mælkekirtel. Jeg har oplevet dem to gange. Den ene gang løste det sig med et varmt bad hvor jeg med en vaskeklud forsigtigt fik eksfolieret nok til at den løsnede sig efterfulgt af at jeg ammede, så der blev suget godt igennem. Den anden gang måtte jeg lige med en nål pirke lidt til den :ad!:

En tur forbi en kiropraktor kan i øvrigt være en glimrende idé. Baby har jo ligget pænt sammenkrøllet inde i maven og dernæst blevet mast ud gennem et syltetøjsglas :genert: Det ville næste være mærkeligt hvis der ikke var lidt spændinger hist og pist.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4426
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7303

Re: Amning

Indlægaf Neenah » 1. sep 2018, 09:21

Nu er det så min tur. Min datter er tre døgn, og mælken er ikke løbet til endnu. Fra starten har hun suttet godt til, så vi troede egentlig at alt var fint. Men så begyndte sygeplejerskerne at kigge lidt mere og være efter hende fordi hun ikke fik åbnet nok op og hyggede sig for meget ved brystet - i starten kunne hun ligge ved hvert bryst i en time.

Vi er stadig indlagt, og skulle egentlig have været hjemme i dag, men i går havde hun en træls dag, hvor hun ikke rigtig ville spise når hun blev lagt til. Hun suttede i et par minutter, og så var det kun når vi gnubbede hende at hun kunne holdes til ilden - hun faldt simpelthen i søvn ved brystet.

Hun blev testet for gulsot i går, som var negativ. Til gengæld har hun tabt sig 12%, så nu skal vores datter sandsynligvis have lagt en sonde, så hun kan komme lidt med igen. Hun spiser dog allerede bedre end i går, og har produceret en enkelt våd ble. Jeg er begyndt at malke ud, og der kommer ok med råmælk, men jordemoderen opfordrede os kraftigt til at give erstatning på kop. Åh, jeg synes det er svært altså. Jeg kan ikke helt finde ud af hvad den bedste strategi er herfra og hvad jeg selv kan gøre.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Amning

Indlægaf Sangius » 1. sep 2018, 09:50

Neenah - vores datter havde sonde i 11 dage. Det fungerede rigtig godt, da det ikke spolerede amningen. Men en kop ville nu også være fint.
Hvis du kan malke ud, hvorfor skal hun så have mme? Jeg havde givet hende slt det udmalkede mælk evt i sonde eller på kop.
Det skadernikke at hun får lidt mme, bare så længe at du er opmsærksom på at hun bliver lagt en masse til, og at du eventuely pumper ud efter hver amning - det holder produktionen oppe, og så har du også lidt mælk i køleskabet til at give i sonden/koppen hvis nødvendigt.

Og så vil jeg sige, at det er helt normalt athun hygger ved brystet i en time eller 10. Hun er nyfødt - og brystet er ikke kun mad. Det er også nærvær, tryghed, for at få varmen, forid hun er bange, smertestillende eller bare ren og skær suttebehov. De havde nokikke været efter dig hvis hun havde en sut i munden i en time? En sut er jo et kunstigt bryst - så hver gang du ser et barn få en sut, så er det reelt fordi de "naturligt set" havde behov for bryst.

Det er slet ikke ment som noget imod sut - overhovedet, det ksn være et fantastisk redskab. Men det er sjovt som at det er alment godkendt at de bruger sut meget af dagen, men ikke at de får bryst. Pjat siger jeg :D

Så am du bare aaaalt det hun vil. ♡♡♡
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3416
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Amning

Indlægaf billiebean » 1. sep 2018, 10:47

Neenah, her tabte T sig også pga sent tilløb. Vi gav mme på snapsglas i 4-5 dage. Og faktisk gav vi hende også en natflaske mme (+ et par ekstra flasker om dage den første par dage hjemme). Hun kunne godt håndtere de forskellige metoder. I dag er jeg endda glad for at hun hurtigt lærte flaske, da det unægteligt giver en smule mere frihed til mig. Men det er efter sigende ikke alle børn der kan skifte mellem metoderne.
1
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33854

Re: Amning

Indlægaf JoyNips » 1. sep 2018, 11:13

Læg til, læg til. 24/7!

Mit mælk løb i øvrigt først til efter 5,5 døgn, så ro på. Du kan sagtens nå det endnu!
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4426
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7303

Re: Amning

Indlægaf Neenah » 1. sep 2018, 12:40

Sangius skrev:Neenah - vores datter havde sonde i 11 dage. Det fungerede rigtig godt, da det ikke spolerede amningen. Men en kop ville nu også være fint.
Hvis du kan malke ud, hvorfor skal hun så have mme? Jeg havde givet hende slt det udmalkede mælk evt i sonde eller på kop.
Det skadernikke at hun får lidt mme, bare så længe at du er opmsærksom på at hun bliver lagt en masse til, og at du eventuely pumper ud efter hver amning - det holder produktionen oppe, og så har du også lidt mælk i køleskabet til at give i sonden/koppen hvis nødvendigt.

Og så vil jeg sige, at det er helt normalt athun hygger ved brystet i en time eller 10. Hun er nyfødt - og brystet er ikke kun mad. Det er også nærvær, tryghed, for at få varmen, forid hun er bange, smertestillende eller bare ren og skær suttebehov. De havde nokikke været efter dig hvis hun havde en sut i munden i en time? En sut er jo et kunstigt bryst - så hver gang du ser et barn få en sut, så er det reelt fordi de "naturligt set" havde behov for bryst.

Det er slet ikke ment som noget imod sut - overhovedet, det ksn være et fantastisk redskab. Men det er sjovt som at det er alment godkendt at de bruger sut meget af dagen, men ikke at de får bryst. Pjat siger jeg :D

Så am du bare aaaalt det hun vil. ♡♡♡

De bruger også det, jeg kan malke ud, men med kun 30-40 ml per pumpning er det slet ikke nok. Hun har lige fået fire store sprøjter med mme i sonde, ud over det hun lige havde spist hos mig. De er blevet enige om at se tiden an til næste gang hun skal have målt puls og iltmætning, og hvis pulsen er dårligere, så bliver vi flyttet til børneafdelingen.

Men det er heller ikke fordi hun melder sig til amning helt vildt tit. Hun sovet rigtig meget, også når hun ammer, og det var det, den første sygeplejerske reagerede på, fordi hendes sutning var for ineffektiv og derfor mente hun det var for hårdt for mine bryster.
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4426
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7303

Re: Amning

Indlægaf Neenah » 1. sep 2018, 12:43

JoyNips skrev:Læg til, læg til. 24/7!

Mit mælk løb i øvrigt først til efter 5,5 døgn, så ro på. Du kan sagtens nå det endnu!

Men hvad hvis hun ikke gider spise? Og ødelægger man ikke hendes søvn, hvis jeg lægger hende til når hun sover?
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13008
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2856
Likede indlæg: 28040

Re: Amning

Indlægaf FormerlyKnownAs » 1. sep 2018, 12:50

Er hendes tungebånd tjekket? Mange fagpersoner mener at det kun kan ses på om tungen kan stikkes ud, men det er altså ikke korrekt

http://www.stramttungebaand.dk/symptomer/
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4426
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7303

Re: Amning

Indlægaf Neenah » 1. sep 2018, 14:36

FormerlyKnownAs skrev:Er hendes tungebånd tjekket? Mange fagpersoner mener at det kun kan ses på om tungen kan stikkes ud, men det er altså ikke korrekt

http://www.stramttungebaand.dk/symptomer/

Nej, det er ikke blevet tjekket.
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4426
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7303

Re: Amning

Indlægaf Neenah » 1. sep 2018, 14:40

Neenah skrev:
JoyNips skrev:Læg til, læg til. 24/7!

Mit mælk løb i øvrigt først til efter 5,5 døgn, så ro på. Du kan sagtens nå det endnu!

Men hvad hvis hun ikke gider spise? Og ødelægger man ikke hendes søvn, hvis jeg lægger hende til når hun sover?

Det hjælper slet ikke at lægge hende til. Hun vil ikke tage brystet overhovedet længere - heller ikke når hun er utryg eller noget. Hun sover bare, og hvis jeg prøver at lægge hende til, så begynder hun at græde.
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4426
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7303

Re: Amning

Indlægaf Neenah » 1. sep 2018, 14:48

Fuck, hvor er det bare mega modbydeligt at blive afvist af sit eget barn.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Amning

Indlægaf Sangius » 1. sep 2018, 15:23

Neenah - måske sonde er en fin ide så? Thea suttede først rigtig ved brystet efter flere dage. Sonden gjorde at vi altid var sikre på hun fik nok. Og efter et psr dage med pumpning hver 3. time nat og dag, havde jeg mælk nok til sonden.
Så lagde vi hende ved brystet når hun fik i sonden, sådan så hun vænnede sig til at blive mæt der.

Kæmpe kram herfra - det kan være så hårdt i starten ♡♡♡
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33854

Re: Amning

Indlægaf JoyNips » 1. sep 2018, 15:27

Neenah skrev:
Neenah skrev:
JoyNips skrev:Læg til, læg til. 24/7!

Mit mælk løb i øvrigt først til efter 5,5 døgn, så ro på. Du kan sagtens nå det endnu!

Men hvad hvis hun ikke gider spise? Og ødelægger man ikke hendes søvn, hvis jeg lægger hende til når hun sover?

Det hjælper slet ikke at lægge hende til. Hun vil ikke tage brystet overhovedet længere - heller ikke når hun er utryg eller noget. Hun sover bare, og hvis jeg prøver at lægge hende til, så begynder hun at græde.


Så hav hende i armene, hud mod hud så meget som muligt. Også når hun sover.
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4426
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7303

Re: Amning

Indlægaf Neenah » 1. sep 2018, 16:07

Zinde skrev:
Neenah skrev:Fuck, hvor er det bare mega modbydeligt at blive afvist af sit eget barn.

Hun afviser ikke dig :ae: Der går flere år, før hun har bevidsthed nok til at afvise nogen.

Hvordan er hun ellers? Er hendes blodsukker ok? Er hendes farve og vejrtrækning fin?

Hendes blodsukker og vejrtrækning er fin, og hun er lidt gul, men har ikke gulsot. Men de kan se på blodprøverne at hun er lidt dehydreret og har brug for væske. Det er derfor de på det kraftigste anbefalede sonden.

Hun har lige fået taget blodprøver igen, som de så vil undersøge og se hvordan det går.

Jeg har lige haft en kæmpe tudetur over det, for jeg føler mig lidt snigløbet. I onsdags snakkede de alle om hvor dygtig hun var til at sutte, og at hun bare skulle ligge så lang tid som muligt ved brystet og stimulere - det kunne ikke blive for meget. Torsdag aften kommer der så en jordemoder og begynder at kritisere hendes sutteteknik og effektivitet - at hun ikke får suttet igennem og derfor ikke får næring nok. Natten til fredag sover baby nærmest kun når hun ligger hos en af os. Hun vil ikke ligge selv, og hun har lidt bøvl med maven. Her har hun stadig kun produceret to tisbleer.

Fredag er bare træls. Amningerne er stressende, for de er begyndt at gøre ondt og hun spiser ikke ret effektivt under dem, så vi bliver opfordret til at stimulere hende hele tiden imens og ikke lade hende falde hen ved brystet - max en halv time på hvert bryst per amning. Men hun melder sig sjældent og hun sover mere eller mindre konstant.

Så her i nat begynder de pludselig at snakke om udmalkning og mme fordi hun er blevet lidt gul. De prøver at fodre hende med en sprøjte af min mælk efter jeg har ammet, men det tager dem næsten 20 min at få 3 ml i hende fordi hun nægter at åbne munden.

I morges og formiddags begyndte det så at gå godt, hvor hun suttede fint og lod til at få godt af min mælk, selvom hun stadig skulle holdes til. Men efter hendes vejning blev lægen bekymret.

Tidligere i dag fik hun så sonde efter amningen, og hun gylpede ret meget bagefter. Siden da har hun ikke villet brystet overhovedet. Jeg synes det var i bedring, men vi fik ikke rigtig chancen for at komme efter det før sonden skulle i gang. Og det er så der vi er nu.
0
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33854

Re: Amning

Indlægaf JoyNips » 1. sep 2018, 16:22

Har hun slugt fostervand? Så kan de godt være temmelig forkvalmede i nogle dage.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Graviditet"