Amning

én-to-fire
Indlæg: 89
Tilmeldt: 26. maj 2016, 10:51
Kort karma: 8
Likede indlæg: 176

Re: Amning

Indlægaf én-to-fire » 16. maj 2018, 19:48

JoyNips skrev:
én-to-fire skrev:
JoyNips skrev:
én-to-fire skrev:
Sangius skrev:
én-to-fire skrev:
Sangius skrev:Det er også rart at vide, at ikke alle kan pumpe ud. Du kan måske være sådan en, der kan pumpe en kvart ml ud, men alligevel har du masser af mælk.
Baby stimulerer brystet anderledes og væsentlig bedre end pumpen, og for nogen vil nedløbet altså bare ikke samarbejde med pumpen.
Så du kan ikke vurdere hvor meget mælk du har, på baggrund af pumpen :)


Når du skriver pumpe, mener du så sådan nogle brystpumper som man selv kan købe, eller de 'professionelle' elektriske pumper som de har på hospitalet?

Jeg har desværre ikke nogen guldkorn at dele i relation til tråden. Jeg har selv haft store problemer med amning på grund af for lidt mælk, og håber virkelig det kommer til at gå bedre med den næste. Synes det lyder fornuftigt at du gør dig nogle tanker og forbereder dig, TS, for ja, amning er ikke altid så nemt.

Er der mon nogen som har erfaring med ESA metoden og kan fortælle lidt om den?


Det er alle slags pumper :)

Kender ikke til ESA, hvad er det?


ESA står for Effektiv Smertefri Amning. Det er vist nogle teknikker som skulle sikre en vellykket amning ifølge ophavskvinden til konceptet. Jeg kender dog ikke teknikkerne, og er derfor nysgerrig på om nogen gør og har haft glæde af dem :)


Det er de der babyinstituttet, ikke? De skulle være ret hårdhændede mod baby, har jeg læst.


Jo det er jordemoder fra babyinstituttet som står bag, så vidt jeg har forstået. Nå, det lyder ellers ikke godt at de er hårdhændede mod baby. På hvilken måde er de det, ved du det?


Det skulle være ret kontante og “opdragende” overfor helt små babyer både mht amning og søvn og så er de meget “one size fits all” uden plads til individuelle forskelle. Og hvis der er noget babyer er, så er det sgu da forskellige!
Der er mange der er glade for dem, men på ammenets facebookgruppe kan man også finde nogle, der er utilfredse.

Jeg bryder mig bare ikke rigtig om deres markedsføring. Deres side er meget “sådan her BØR det være, hvis det ikke er sådan hjemme hos jer, så kan du lige betale ved kasse 1 og så kan vi løse det for jer med vores supersmarte men hemmelige metoder som vi endelig ikke vil skrive noget om andet end hvor umanerlig geniale de er”.


Det lyder ikke super tillokkende. Tak for svar :)
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Amning

Indlægaf billiebean » 15. jul 2018, 15:44

Hiver lige denne tråd op igen, da jeg nu har født vores skønne datter. Hun er 14 dage i dag. Fødslen var meget hård og krævede desværre indlæggelse. Min krop har været helt nede og første fokus var at få den på ret køl. Fx har jeg skullet sove om natten og ikke amme. Min mælk løb først sent til og der har ikke været meget af den på noget tidspunkt. Vi måtte supplere med mme (først kop så flaske) for at modvirke et lidt kritisk vægttab. Og altså nu kører det sådan set ok med 2-3 flasker supplering (ca. 1/4-1/3 af dagligt behov). Men jeg er så ked af ikke at kunne tilfredsstille baby, selvom jeg godt ved at denne løsning er den bedste pt, mens min krop kommer helt til hægterne.

Og tja, jeg har nok bare brug for lidt opmuntring og solstrålehistorier for at kunne holde moralen: Tror I der er håb for at kunne køre videre med supplering? Er der nogen der har god erfaring med det? Fx med at give en natflaske og ellers køre amning. Det er lidt mit håb, at vi kan nå der til..
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Amning

Indlægaf Sangius » 15. jul 2018, 16:02

Der er mange der sagtens kan køre amning og supplere med flaske ved siden af. Evt med medelas flaske, den skulle gerne mindske risikoen for sutteforvirring, men man kan desværre ikke helgardere sig imod det.
Så det du eventuelt kan risikere er sutteforvirring, hvor baby til sidst synes brystet er for hårdt arbejde.
Den eneste måde du rigtig kan undgå dette er ved at fase flasken ud, og skrue op for amningen. Men hvis du er mærket af en hård fødsel, så nytter det jo ikke noget at du kører dig selv helt flad på det!
Har du hørt om paced bottle feeding? Det skulle yderligere mindske risikoen for sutteforvirring.
4 kvinder i min mødregruppe ammede og gav flaske samtidig uden problemer, så det kan godt lade sig gøre - specielt med medelaflasken og paced bottle feeding ♡ .

Når du er kommet til hægterne og kan holde til det, så er natteamning guld værd i forhold til din produktion. Men udtalt søvnmangel og stress er ikke - så det skal altså være når du er helt klar, og du skal ikke føle dig presset. Det er trods alt vigtigst for baby at du kan være i det :*

Sejt gået at du har holdt ved med amning, trods supplering og hård fødsel :worship:

Ellers kan jeg anbefale masser af væske, spise den der "mælkebombe", drikke nisseøl og ammete ♡
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Amning

Indlægaf JoyNips » 15. jul 2018, 16:15

Jeg tror sagtens du kan køre videre med supplering og amning. Men du skal helt klart være obs på at amme mere når der er appetitspring fremfor at supplere mere, for ellers udfaser du jo amningen. Her skal du turde at tro på at din krop godt kan justere produktionen op (det lover jeg dig at den kan! Hvis du kan producere mælk kan du også justere produktionen op og ned efter babys behov).
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Amning

Indlægaf billiebean » 18. jul 2018, 07:17

Vi har faktisk købt calmaflasken og er begyndt at bruge den. Og har også lige tjekket op på paced bottle feeding. Min mand giver flaske og han er lidt bekymret for om hun sluger for meget luft. Vi må lige se. Måske er det teknikken der lige skal på plads. Og ind til videre tager hun også gerne brystet. Men vi skal klart have fokus på at flasken ikke bliver for nem.

Jeg føler også at jeg har fået lidt mere mælk. Måske det varme vejr med konstant amning ikke er så dårligt igen. Og har også fået et par natamninger ind. Hun kan fx også godt sove en lille time til halvanden efter amning nu.

Men er glad for at høre at nogen kører både flaske og amning. Hun tager stadig mellem 120 og 200 ml fra flasken på en dag - mest til nat. Har det ambivalent med det, for instinktivt føles det jo ikke godt at supplere, men det er samtidig betryggende at vide at hun bliver tilfredsstillet.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Amning

Indlægaf JoyNips » 18. jul 2018, 08:11

billiebean skrev:Har det ambivalent med det, for instinktivt føles det jo ikke godt at supplere, men det er samtidig betryggende at vide at hun bliver tilfredsstillet.


Jeg tror lige nøjagtig, at du her rammer ned i noget af det mest scary med amning. Man ved ikke, hvor meget barnet reelt spiser. Og man vil bare virkelig gerne vide, hvor mange ml ens barn egentlig får på en amning!
Men: hvis barnet generelt virker til at være tilfreds (og med generelt mener jeg virkelig generelt - de får stort set alle såkaldt fussy evenings hvor de er pisseutilfredse med tilværelsen i flere timer, men det betyder ikke, at man ikke har mælk nok) og der kommer nok ud i den anden ende, så skal man bare stole på at det får nok at spise.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15157

Re: Amning

Indlægaf Zonta » 1. aug 2018, 12:16

Nu giver jeg lige denne her frem, for jeg har et par spørgsmål. Jeg fødte jo natten til fredag, så har altså en søn på 5 dage. Mælken løb til i går - av for helvede!
Jeg synes han søger, selvom han er gået kold ved brystet efter at have spist 10-20 minutter. Kunne det være en idé med en sut og i så fald hvornår?
Hvornår justerer produktionen sig efter hans behov? Det VÆLTER ud - er nødt til at bruge dobbelt ammeindlæg og må stadig skifte hver 2.-3. time. Og - hvis jeg pumper ud efter amning, vil det så ikke kun øge produktionen? :gruble: For så synes jeg da ikke det virker som en skide god idé at gøre. Hehe.
0
J, juli 2018.
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Amning

Indlægaf JoyNips » 1. aug 2018, 12:50

Zonta skrev:Nu giver jeg lige denne her frem, for jeg har et par spørgsmål. Jeg fødte jo natten til fredag, så har altså en søn på 5 dage. Mælken løb til i går - av for helvede!
Jeg synes han søger, selvom han er gået kold ved brystet efter at have spist 10-20 minutter. Kunne det være en idé med en sut og i så fald hvornår?
Hvornår justerer produktionen sig efter hans behov? Det VÆLTER ud - er nødt til at bruge dobbelt ammeindlæg og må stadig skifte hver 2.-3. time. Og - hvis jeg pumper ud efter amning, vil det så ikke kun øge produktionen? :gruble: For så synes jeg da ikke det virker som en skide god idé at gøre. Hehe.


Sut er lidt en religion om man vil introducere eller ej. Fordelen, som jeg ser den, er at man kan koble sutten på at falde til ro. Jeg ser mange af mine venner, hvis børn kun får sutten når de skal sove og som falder så fint til ro med den. I offentligheden ser jeg også mange børn, som har sut i munden konstant - også på legepladsen og lignende - og det er efter min mening forkert brug af sut.
Min søn bruger ikke sut, så jeg er ikke ekspert på området, men det ville efter min mening bedst give mening at give den efter du er sikker på at han er mættet af mælk, hvis du har på fornemmelsen at han vågner op og søger efter at have noget i munden selvom du er sikker på, at han er fyldt godt op. Personligt har jeg bare stukket brystet i munden på barnet igen, så har han suttet lidt, og så sovet videre...

Produktionen justerer sig løbende, både i forhold til at du nu overproducerer helt vildt og senere, når baby får brug for mere. Der går 1-2 mdr før din produktion har stabiliserer sig. Jeg brugte ammeindlæg i ca. 10 mdr (og kunne indimellem godt stadig bruge et, hvis jeg har en lang dag på arbejde... :genert: ) Og nej, hvis du pumper ud efter amning opretholder du netop en overproduktion. På nuværende tidspunkt ville jeg kun pumpe hvis det gør ondt og du har behov for at tage trykket, men lillemanden sover. Og så ville jeg kun lige pumpe nok til at det ikke længere gør ondt.
Senerehen kan du pumpe hele portioner ud til fryseren. Det har jeg særligt gjort om natten, for det er natamning, der øger produktionen mest (fandme dumt indrettet!). Når så min søn øgede produktionen, så pumpede jeg lige efter en natamning for at hjælpe til med at skrue produktionen i vejret. Det gav selvølgelig lige 15-20 minutters ekstra vågenhed, men kun i få nætter, så var der øget og ammespringet var ovre.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Amning

Indlægaf twinkle » 1. aug 2018, 12:59

Zonta skrev:Nu giver jeg lige denne her frem, for jeg har et par spørgsmål. Jeg fødte jo natten til fredag, så har altså en søn på 5 dage. Mælken løb til i går - av for helvede!
Jeg synes han søger, selvom han er gået kold ved brystet efter at have spist 10-20 minutter. Kunne det være en idé med en sut og i så fald hvornår?
Hvornår justerer produktionen sig efter hans behov? Det VÆLTER ud - er nødt til at bruge dobbelt ammeindlæg og må stadig skifte hver 2.-3. time. Og - hvis jeg pumper ud efter amning, vil det så ikke kun øge produktionen? :gruble: For så synes jeg da ikke det virker som en skide god idé at gøre. Hehe.


Ja, sut eller ej er der meget delte meninger om. Da jeg startede med at amme kunne jeg godt mærke, at Benjamin havde et stort suttebehov. Han kunne nemt amme 30-45 minutter. Jeg introducerede derfor sutten for ham, og vi bruger den nu kun hvis han er ked af det eller skal sove.
Jeg ved ikke om det giver mening for dig, men når Benjamin hellere vil have sut end mad, så sutter han på en anden måde. Jeg ammede jo desværre kun de første fem dage, men selv om han får flaske kan jeg stadig mærke ændringen. I stedet for dybe og lange “fuck jeg er sulten”-sut, så bliver hans sut korte og hurtige.
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16110

Re: Amning

Indlægaf Urtekussen » 1. aug 2018, 13:32

Jeg ville lægge til, når han melder sig. Især, når han ikke er ældre.

Og så ville jeg forsøhe at vente lidt med sut, til amningen kører.
2
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Amning

Indlægaf Sangius » 1. aug 2018, 16:02

Zonta skrev:Nu giver jeg lige denne her frem, for jeg har et par spørgsmål. Jeg fødte jo natten til fredag, så har altså en søn på 5 dage. Mælken løb til i går - av for helvede!
Jeg synes han søger, selvom han er gået kold ved brystet efter at have spist 10-20 minutter. Kunne det være en idé med en sut og i så fald hvornår?
Hvornår justerer produktionen sig efter hans behov? Det VÆLTER ud - er nødt til at bruge dobbelt ammeindlæg og må stadig skifte hver 2.-3. time. Og - hvis jeg pumper ud efter amning, vil det så ikke kun øge produktionen? :gruble: For så synes jeg da ikke det virker som en skide god idé at gøre. Hehe.


Tillykke med lille ny ♡♡♡

Det er helt normalt at han vil sutte konstant. Specielt også i den her varme.
Amningen er både mad, vand, tryghed, smertelindrende, nærhedsbehov, fordi baby er træt, bange - you name it. Så selvom man tænker "du kan da umuligt være sulten!!!", kan amningen stadig være et behov :)
Så hvis du kan holde til det, ville jeg bare lade ham sutte alt det han vil.
Hvis du er ved at kamme over, så kan du altid prøve med sutten, og se om det hjælper. Men så bare husk på stadig at amme en del her i varmen, så din produktion ikke starter skævt ♡

Min produktion faldt til ret hurtigt, efter et par uger. Det er nok ikke super smart at pumpe ud - men hvis du har smerter kan du godt lige tage toppen, evt med håndudmalkning? Der findes nogle guides på nettet.

Synes det lyder som en god start på amningen trods alt - super meget held og lykke med det :D
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Amning

Indlægaf Sangius » 1. aug 2018, 16:04

Ja, min datter blev også urolig i søvnen efter kort tid hvis jeg lagde hende. Så hun sov oven på mig på maven i mamge måneder, og jeg brugte en vikle. Selvom det var hårdt, er det en tid jeg nu savner :D
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15157

Re: Amning

Indlægaf Zonta » 1. aug 2018, 20:28

Tak for svar, allesammen. Puha, jeg synes det er hårdt! Oveni alle hormonerne osv. går jeg fra at tænke "Det går så fint med amning" til "Fuck this shit, vi hopper på flasken i stedet for" (altså barnet, ikke os forældre :genert: ). En af grundene til at jeg bliver frustreret er også, at han viser tegn på at søge og sutte og når jeg så lægger ham til, så sutter han måske kun 2-5 minutter og det er jo ikke helt nok.
Vi havde lige her til aften hvor han blev lagt til 3 gange med en times mellemrum. Den første amning var noget skidt. Han gad ingenting. Så gav min mand lidt erstatning (med engangssprøjte). De to sidste amninger var super gode.

Jeg har fundet ud af, at mælken løber for sindssygt når jeg ammer - på begge bryster. Så jeg gør simpelthen det, at jeg tager bh og det hele af og ligger et håndklæde under brysterne, som kan tage alt det, der render ved siden af. Så slipper jeg for at skifte bh efter hver eneste amning. Og så får baby lige sådan et Cleopatra-mælkebad flere gange dagligt :lol2:

Synes allerede brysterne gør mindre ondt nu :kryds: Håber virkelig produktionen hurtigt tilpasser sig til hans forbrug! For selvom det selvfølgelig er så fedt med masser af mælk, så kan jeg allerede godt nu se lidt udfordringer ved at skulle amme udenfor hjemmet med sådan en fontæne jeg render rundt med :rulle:

Vi er i øvrigt også på obs for behandlingskrævende gulsot, så han har fået taget blodprøver dagligt siden han blev født. I går var tallet 312, i dag 315. Så vi skal da lige ind igen. Tror også det er derfor jeg er så opsat på at han får spist nok - fordi det er så vigtigt at hans krop kan blive skyllet igennem, så vi slipper for dét.
0
J, juli 2018.
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Amning

Indlægaf godtnavn » 1. aug 2018, 21:49

Luna faldt i søvn ved brystet uden at spise nok ofte i starten, jeg tog tid på amningerne og faldt hun i søvn for tidligt så aede jeg på kinden lige ved mundvigen for det fik hende til at spise videre. VI var indlagt grundet gulsot og det var sp på afdelingen der sagde jeg skulle gøre det, efter en uges tid eller måske lidt mere havde hun dog helt styr på det og ammede selv længe nok hver gang :)
0
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16110

Re: Amning

Indlægaf Urtekussen » 2. aug 2018, 03:34

Lad det der flaske og erstatning være!
Du har rigeligt med mælk, og han er jo kun få dage gammel, han skal også lige finde ud af, hvordan maven og munden fungerer.

Jeg tror helt bestemt på at du sagtens kan amme. Det kan langt de fleste :)
0
2011
2015
2018
2020
2023

Tilbage til "Graviditet"