Vente med fertilitetsbehandling?

solstråle
Indlæg: 25
Tilmeldt: 19. aug 2017, 10:00
Kort karma: 0
Likede indlæg: 4

Vente med fertilitetsbehandling?

Indlægaf solstråle » 7. jul 2018, 11:19

Hejsa!

Håber I kan hjælpe mig med et svar herinde, da jeg står med et "moralsk" dilemma, som går mig ufatteligt meget på :lun:

Situationen er den, at min kæreste og jeg har været til forundersøgelse på fertilitetsklinik, hvor vi fik at vide, at vi skal have hjælp til at blive gravid i form af hormoner og iui-h. Vi kan starte til september. Så langt, så godt!

Dilemmaet opstår så, da jeg pt. er ledig og netop har været til jobsamtale til et barselsvikariat som går fra august 2018 til og med september 2019.

Jeg håber virkelig, jeg får jobbet, men... Jeg har de vildeste skrupler over situationen! For på den ene siden har vi forsøgt på PB i halvandet år og endelig fundet ud af, hvad der er galt og fået tilbudt hjælp, og så burde ens arbejdssituation ikke stå i vejen for baby. På den anden side vil det være meget svært for mig at starte i fertilitetsbehandling allerede måneden efter, jeg er startet på nyt arbejde. For det første vil det kræve en del fravær fra mit nye arbejde, og hvis jeg så bliver gravid i første forsøg i september, så vil jeg have termin i juni og skulle gå på barsel i maj - 5 måneder før barselsvikariatet udløber. Det føler jeg lidt er at røvrende ens chef, som netop ansætter mig til at udfylde et barselsvikariat.

Mit spørgsmål er derfor, om det er en forkælet tankegang at vente med behandling til f.eks. december - og er det overhovedet en mulighed at udskyde opstart af behandling nogle måneder, når man nu har været til forundersøgelse og fået at vide, at man kan starte op i behandling i september?

Hvad ville I gøre i min situation? Jeg tænker SÅ mange forskellige ting oppe i mit eget hovedet, og det ville være rart med andres syn på sagen.
Senest rettet af solstråle 11. aug 2018, 19:56, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3416
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Vente med fertilitetsbehandling?

Indlægaf billiebean » 7. jul 2018, 11:54

Jeg stod i helt samme situation og overvejede ikke engang ikke at starte.
1
Straniera
Indlæg: 901
Tilmeldt: 6. aug 2016, 21:46
Kort karma: 64
Likede indlæg: 2660

Re: Vente med fertilitetsbehandling?

Indlægaf Straniera » 7. jul 2018, 12:16

Hvor gammel er du?
0
avdotja
Indlæg: 4929
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 536
Likede indlæg: 14679

Re: Vente med fertilitetsbehandling?

Indlægaf avdotja » 7. jul 2018, 12:34

Personligt ville jeg formentlig skyde det et par måneder, så jeg i princippet kunne arbejde stort set hele perioden ud MEN jeg synes absolut ikke at andre skal have moralske skrupler over at gøre det anderledes :)

Hvis man var sikker på at behandlingen ville resultere i et barn i første forsøg, syntes jeg man, af ren og skær anstændighed, burde nævne det. Men det er man nu engang ikke. I aner ikke om det vil ske ved første, anden eller tredje forsøg - eller om det kommer til at ske overhovedet. Så det er dumt at sætte (arbejds) livet på hold indtil da.
1
Straniera
Indlæg: 901
Tilmeldt: 6. aug 2016, 21:46
Kort karma: 64
Likede indlæg: 2660

Re: Vente med fertilitetsbehandling?

Indlægaf Straniera » 7. jul 2018, 12:48

Jeg har haft et par kollegaer, der undergik fertilitetsbehandling, som var hårdt for dem at gå i gennem. En af dem indkaldte til møde for at forklare, at hun var helt til hundene og bad os andre om at vise hensyn. Derfor kunne jeg godt forestille mig, at det ville være hårdt at begynde nyt job og behandling samtidig.

Hvor vigtigt er vikariatet for din videre karriere? Hvis det "bare" er et job for dig, så ville jeg gå i gang med fertilitetsbehandling, men hvis det har stor betydning for dig og dine arbejdsdrømme, så ville jeg udskyde det nogle måneder... hvis du altså har tid. Det handler jo også om, hvor gammel du er. Der er ret stor forskel på, om du er 28 eller 38 år.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13008
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2856
Likede indlæg: 28040

Re: Vente med fertilitetsbehandling?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 7. jul 2018, 13:38

Zinde skrev:Jrg ville starte behandling. Det andet er bare et job.


Enig. Hvis det økonomisk hænger sammen så gå igang. Det kan tage en måned og det kan tage 1 år+. Du risikerer afslag på det her job. Hvad med den næste samtale om 1,2,3 måneder? Man kan i så fald blive ved med at udskyde og have den ene årsag efter den anden.
1
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Vente med fertilitetsbehandling?

Indlægaf vibbsen » 7. jul 2018, 20:54

Det er sådan med fertilitetsbehandling at det selvfølgelig sker på parrets præmisser. Og hvis det passer jer bedst at rykke det 3 måneder så du lige er kommet igang i dit nye job, jamen så vil det selvfølgelig kunne lade sig gøre.

Jeg ville afvente og se om jeg overhovedet får tilbudt jobbet. Og så handle ud fra det. Måske ved at udskyde start på behandling f.eks. 3 måneder. Ikke kun for din arbejdsgivers skyld, men også for din egen skyld. Det er benhårdt at være i fertilitetsbehandling. Og ens psykiske velvære har desværre også noget at sige. Jeg ville derfor aldrig starte op med behandling mens jeg var i opstartsfasen med et nyt job. Simpelthen af frygt for at den "stress" som uværligt følger med at starte i et nyt job og skulle sætte sig ind i en masse, ville have betydning for om forsøge lykkedes eller ej.

Mit første forsøg med IVF faldt iøvrigt sammen med at jeg fik en fyreseddel fordi min arbejdsgiver lukkede virksomheden. Lad mig bare afsløre for dig at jeg IKKE blev gravid i det forsøg. Eller i det forsøg som stod på lige mens jeg var i ansættelsesfasen i et andet job. Det skyldes - kan jeg se nu - helt sikkert at jeg i et eller andet omfang var smadder stresset. Første gang fordi det er et virkelig dårligt kort at stå midt i finanskrisen (2009) og være uden job samtidig med at man er i fertilitetsbehandling. Og anden gang fordi jeg faktisk havde rigtig dårlig samvittighed over at gå til samtale på et nyt job samtidig med at jeg reelt forsøgte at blive gravid...Hvis man er sådan en der har lidt blottede følelser og tager tingene meget ind, så vil jeg anbefale at man forsøger at tilpasse sin behandling så man har ro på bagsmækken i forhold til f.eks. job. Jeg blev gravid i vores 3 forsøg ( Fik dog en SA) og på det tidspunkt gik jeg bare hjemme og hyggede mig på dagpenge. Og da jeg blev (naturligt) gravid med vores datter havde jeg røvtravlt med et job som jeg elskede over alt på jorden og hvor jeg vidste at en graviditet fra min side ville blive mødt med flag, glædestårer og åbne arme.
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Mirabella
Indlæg: 254
Tilmeldt: 2. nov 2016, 20:30
Kort karma: 18
Likede indlæg: 183

Re: Vente med fertilitetsbehandling?

Indlægaf Mirabella » 7. jul 2018, 21:49

Jeg er igang med isci som er en mere krævende process end insemination. Jeg starter nyt arbejde på mandag. Fertillitetsbehandling kan stå på i flere år og så lang tid kan jeg ikke udskyde at finde et arbejde, jeg må forholde mig til fakta at jeg ikke er gravid og ikke ved om jeg kan blive det.

Du kan dog godt vælge at din iui-behandling skal være på privat klinik, hvor de er mere fleksible med tidspunkter i forhold til det offentlige og finde den klinik der er tættest på dit arbejde
1
Kolibrien
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:48
Kort karma: 79
Likede indlæg: 588

Re: Vente med fertilitetsbehandling?

Indlægaf Kolibrien » 8. jul 2018, 11:55

Jeg ville klart gå i gang med fertilitetsbehandlingen, for det kan man desværre være længe i.

Jeg begyndte selv nyt job og fertilitetsbehandling på samme tid, og det var ikke et problem. Jeg oplevede aldrig iui-behandlingerne som krævende, hverken psykisk eller tidsmæssigt. Jeg klarede det uden mit job nogensinde fandt ud af, at jeg var i behandling. At det så skulle tage 2 år i behandling er en anden snak.

Det er sådan for enhver arbejdsgiver, at når man har medarbejdere, så risikerer man, at de bliver gravide, bliver kritisk syge, falder af cyklen i weekenden, mister en ægtefælle eller noget helt andet, der gør, at vi i en kortere eller længere periode ikke er i stand til at være på vores arbejde. Det sker på alle arbejdspladser, og det er helt normalt. Så sats på babyen, i det lange løb bliver du gladere for den beslutning.
1
solstråle
Indlæg: 25
Tilmeldt: 19. aug 2017, 10:00
Kort karma: 0
Likede indlæg: 4

Re: Vente med fertilitetsbehandling?

Indlægaf solstråle » 6. aug 2018, 12:11

Tusind tak for alle jeres svar herinde.

Det gik desværre sådan, at jeg ikke fik jobbet, da det i stedet gik til en internt i virksomheden - øv! Så nu er det slet ikke en problemstilling med dårlig samvittighed overfor ens nye arbejdsgiver.

Især tak til dig Vibbsen - synes det du skriver omkring at al den nye læring og stress, der er forbundet med opstartsfasen betyder, at det er en rigtig god idé at vente til måske 3 måneder inde i jobbet. Og tusind tak for at dele din egen erfaring mht. fertilitetsbehandling og hvor du selv var henne i dit liv, da det stod på.
0

Tilbage til "Graviditet"