Ledig og i fertilitetsbehandling

solstråle
Indlæg: 25
Tilmeldt: 19. aug 2017, 10:00
Kort karma: 0
Likede indlæg: 4

Ledig og i fertilitetsbehandling

Indlægaf solstråle » 6. aug 2018, 12:47

Hej alle.

Jeg håber, I kan hjælpe med nogle inputs og erfaringer i forhold til min problemstilling.

Sagen er den, at jeg som så mange andre blev færdiguddannet for halvanden måned siden. Desværre har jeg ikke fundet et job endnu trods intensiv jobsøgning, og da jeg ikke er god til at gå og dandere den derhjemme, føles den sidste halvanden måned allerede som halvandet år.

Måske ville jeg kunne nyde 'friheden' en smule mere, hvis det ikke var for mit dilemma, som kommer her:

Min kæreste og jeg er blevet udredt på fertilitetsklinik og endelig fået vished om, at det vil kræve hjælp for at opnå graviditet. Vi kan starte i fertilitetsbehandling, når vi vil. Der er ikke noget, jeg ønsker mig mere end en baby, og jeg har lyst til at gå i gang med det samme.
Samtidig kan jeg dog heller ikke lade være med at frygte for min egen fremtid, hvis jeg bliver gravid nu, mens jeg er ledig.
Bliver jeg gravid i løbet af de kommende måneder uden at have fået et job, kan jeg godt vinke helt farvel til et job i den tid, jeg er gravid. Dvs. jeg vil gå hjemme et år som ledig/gravid og derefter et år på barsel. Hvordan vil jeg ikke være stillet efter det? Jeg bliver fuldstændig angst ved tanken om, at det vil blive endnu sværere for mig at finde et job til den tid, end det er for mig nu.

Samtidig er jeg også bange for, at jeg kommer til at gå ledig i 9 måneder alligevel, og jeg så kunne have brugt de 9 måneder på en graviditet. Der er jo desværre ingen, der kan spå om, hvornår jeg finder mig et job - eller om hvornår jeg bliver gravid trods behandling.

Er der nogen, som har stået i samme situation som mig?

Hvad ville I gøre i min situation?
0
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40530

Re: Ledig og i fertilitetsbehandling

Indlægaf Akehurst2 » 6. aug 2018, 12:55

Mit svar afhænger af din alder.

Har du bare nogenlunde tid at løbe på, ville jeg vente med fertilitetsbehandlingen. At blive gravid lige efter uddannelse og uden at komme i arbejde før barsel er noget af det, min fagforening (DJØF) har identificeret som en væsentlig risikofaktor i forhold til langtidsledighed, fordi man både er nyuddannet uden erfaring og længere væk fra studiet end alle de andre nyuddannede, når man går i gang med at søge.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Ledig og i fertilitetsbehandling

Indlægaf Sangius » 6. aug 2018, 12:58

Har I råd til, at du ikke får løn under barsel?

Husk at du først er forpligtet at oplyse om en graviditet 3 måneder før fødsel. Og de første 3 måneder er der absolut ingen der forventer du siger det, da graviditeten her er usikker. Så hvis du blev gravid nu, har du stadig 3 måneder at finde job i, hvor du med god samvittighed ikke behøver sige noget.
Udover de 3 måneder har du yderligere 3 måneder, h or du ikke er forpligtet til at sige noget, men at nogen nok mener at du "bør". Personligt synes jeg det er i orden at stå sig selv nærmest.

Jeg havde nok begyndt på behandlingen. For nogen kan det jo tage meget lang tid at blive gravide. Jeg ville fortryde den spildte tid med graviditeten mere, end jeg ville fortryde at sidde uden job pga. graviditet. ♡
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Kakro05
Indlæg: 536
Tilmeldt: 7. sep 2015, 19:24
Kort karma: 71
Likede indlæg: 449

Re: Ledig og i fertilitetsbehandling

Indlægaf Kakro05 » 6. aug 2018, 13:04

Jeg ville nok starte og så søge en masse imens (evt også praktik). I aner ikke hvor lang tid det tager. Så med mindre i er virkelig unge, så go go go.
0
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33855

Re: Ledig og i fertilitetsbehandling

Indlægaf JoyNips » 6. aug 2018, 13:06

Hvis der ikke er noget, du ønsker dig mere end et barn, så er det efter min mening dét, du skal gå efter.
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
solstråle
Indlæg: 25
Tilmeldt: 19. aug 2017, 10:00
Kort karma: 0
Likede indlæg: 4

Re: Ledig og i fertilitetsbehandling

Indlægaf solstråle » 6. aug 2018, 13:09

Mange tak for jeres inputs!

Ja, vi har heldigvis råd til, at jeg ikke får løn under barsel, så det er ikke økonomien, der spænder ben. Jeg kommer fra en SU med et deltidsjob ved siden af, og kan ikke tro at barselsdagpenge kan være mindre udbetalt end det. Min mand har et fint betalt fuldtidsjob. Så det er udelukkende det faktum, at jeg er skide bange for ikke at kunne få et job - hverken inden eller efter barsel :mellow:
0
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3391
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 923
Likede indlæg: 10539

Re: Ledig og i fertilitetsbehandling

Indlægaf Little_Woman » 6. aug 2018, 13:21

Som en der var 4 år om at få det til at lykkes med fertilitetsbehandling, kan jeg KUN sige: sæt i gang! Man aner ikke hvad der sker og hvor længe det tager; det kan tage en måned og det kan tage en evighed. Mit forløb er i den ekstreme ende, men det anede man ikke da jeg startede.
4
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6677

Re: Ledig og i fertilitetsbehandling

Indlægaf 1234 » 6. aug 2018, 16:07

Jeg vil sige det kommer an på din alder, uddannelse og branche. Hvis fx er over 33 ville jeg gå i gang med det samme. Er du pædagog ville jeg ikke være nervøs for gå i gang, men er du djøffer som mig ville jeg ikke turde at gå i gang før jeg havde et job.
0

Tilbage til "Graviditet"