Fortæl om dit kejsersnit

Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4426
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7303

Fortæl om dit kejsersnit

Indlægaf Neenah » 18. aug 2018, 11:55

Jeg ender efter al sandsynlighed med at skulle have et planlagt kejsersnit. Det er ret meget modsætningen af den hjemmefødsel vi ellers havde planlagt.

Jeg er ikke ret glad for sygehuse, jeg er slet ikke glad for nåle, og jeg har et ret stort kontrolbehov. Med andre ord er der altså ikke lige det fede scenarie. Derfor vil jeg gerne høre jeres (positive) historier om kejsersnit, hvis I har lyst til at dele :kys:
0
godtnavn
Indlæg: 11091
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12836

Re: Fortæl om dit kejsersnit

Indlægaf godtnavn » 18. aug 2018, 13:10

Jeg har ikke selv prøvet det (var dog tæt på da de stoppede min fødsel med vehæmmende sprøjte, men "kom til" at føde mens jeg ventede på kejsersnit). Men jeg tror det er vigtigt at kigge på historier om folk der har fået planlagt kejsersnit, for jeg tror de er langt mere positive end dem hvor det sker under fødslen, og når nu dit bliver planlagt er der ingen grund til at blive skræmt af alle de akutte kejsersnit-historier :)
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4643
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8385

Re: Fortæl om dit kejsersnit

Indlægaf Tibbler » 18. aug 2018, 13:44

Da jeg fik den ældste på 12, var det ved kejsersnit.

Han vendte forkert, og de kunne ikke vende ham, på trods af flere forsøg. Jeg havde ikke lyst til en sædefødsel, og valgte derfor kejsersnit.

Det var vigtigt for mig, at et evt. kejsersnit skulle være stille og roligt og planlagt; fandt jeg ud af, da jeg fik en dato en uge efter termin. Risikoen for at gå i fødsel, og kejsersnittet så ville blive "semiakut" kunne jeg ikke være i. Fik lidt en nedsmeltning (hurra for graviditetshormoner...eller noget :blush: ), og endte derfor med at få en tid en uge før termin (Stod faktisk i min journal, at tiden var blevet rykket fordi jeg var blevet hys (kan ikke huske deres formulering :lol: )).

Det endte med at foregå meget stille og roligt, og smertefrit. Når nu omstændighederne var som de var, så synes jeg det var en fin oplevelse.
Det eneste jeg efterfølgende har tænkt, at jeg ville ændre, hvis det var muligt, var at have fået ham op og ligge på brystet med det samme.
De tog ham over og undersøgte ham, og så fik farmand lov til at holde ham først i stedet. Havde anden fødsel også været et kejsersnit, så havde jeg spurgt ind til det inden.

Rygmarvsbedøvelsen gjorde overhovedet ikke ondt at få lagt.
1
trøflen
Indlæg: 13
Tilmeldt: 18. jan 2016, 11:59
Kort karma: 0
Likede indlæg: 6

Re: Fortæl om dit kejsersnit

Indlægaf trøflen » 18. aug 2018, 14:48

Min søn på 2 1/2 blev født ved et ikke-planlagt men ikke-akut kejsersnit, og det var en rigtig fin oplevelse :gogo:
Jeg var 37+2 og kørte til fødegangen til tjek pga nogle lidt udefiner-bare mave/brystsmerter, det viste sig at han vendte forkert, og lå og klemte på mine ribben og div. indre organer med hovedet :boo: Og så var jeg så også 4 cm åben og i fødsel :gruble:
Lægen forsøgte at lave vendingsforsøg med det samme uden held, hovedet sad fast, og så bestilte de tid til et kejsersnit... jeg var heller ikke lige så frisk på en sædefødsel (slet ikke med truslen om et hoved der sad fast :-D )
Jeg fik ringet efter min mand, og blev gjort klar til operation- venflon, blodprøver, støttestrømper og diverse.. ca en time efter var vi klar på operationsstuen, alt foregik stille og roligt. Jeg fik lagt rygmarvsbedøvelse, synes heller ikke det gjorde ondt, men riiiimelig syret fornemmelse når man pludselig ikke ka mærke sin underkrop :wacko:
Jeg fik ikke vores dreng op med det samme, det turde jeg ikke, for bedøvelsen virkede rigelig godt, så ku heller ikke så godt styre mine arme. Han kom op til far i stedet, jeg synes bare hudkontakten var det vigtigste.
Jeg havde ret mange smerter de første dage bagefter, men ku fungere ok på alm smertestillende- men var helt sikkert et hårdere efterforløb end min første (almindelige) fødsel. (Som dog var "nem" eller hvad man nu sir :ninja:

Håber du også kommer til at få en rigtig fin oplevelse, hvis det blir kejsersnit det ender med- er sikker på du nok ska klare det flot :kys:
1
Iforbifarten
Indlæg: 568
Tilmeldt: 23. aug 2017, 09:33
Kort karma: 37
Likede indlæg: 989

Re: Fortæl om dit kejsersnit

Indlægaf Iforbifarten » 18. aug 2018, 17:37

Jeg fik et akut kejsersnit, men det var en god oplevelse og har ikke skræmt mig. Jeg så ikke nålen til epiduralen og den gjorde ikke ondt at få lagt. Det var mærkeligt at kunne mærke de arbejdede bag klædet uden det gjorde ondt, men det var dét. Man har ondt bagefter og der er begrænsninger i hvad man må løfte, men det går over og morfin er ens ven. Jeg oplevede ingen problemer med at mælken løb til. Jeg har haft mange føleforstyrrelser fra navlen og ned til arret som ikke er helt væk her over 2 år efter. Det er irriterende, men normalt og kan ikke undgås. Nogen er generet i et års tid og nogen længere som jeg.

I forhold til at have et stort kontrolbehov vil jeg faktisk mene er planlagt kejsersnit er en god ting. Det går alt andet noget mere lige efter en snor end en standard fødsel (selvom der selvfølgelig altid kan komme komplikationer). Der er et fast forløb med tid til ks, x antal timer på "opvågning" hvor barn kommer med etc.

Og så må man gerne tale undervejs. Jeg spurgte meget og de svarede pænt på mine spørgsmål og det synes jeg også var med til at gøre det til en god oplevelse.

Et tip er dog ikke at se op mod operationslamperne; de kan godt fungere som spejl og der hjælper klædet ikke.

Det blev måske lidt rodet, men summasummarum var det så lidt ubehageligt jeg ikke ville blive ked af hvis et planlagt blev nødvendigt i en anden graviditet.
2
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4426
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7303

Re: Fortæl om dit kejsersnit

Indlægaf Neenah » 18. aug 2018, 17:43

Tusind tak for jeres svar. Sætter pris på alle input :kys:
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Fortæl om dit kejsersnit

Indlægaf HappyPaww » 18. aug 2018, 17:52

Min søn blev født ved AKS, da han var i sædestilling, som ikke var opdaget.

Jeg var gået 11 dage over termin, og fik veer om natten. Er en hurtig føder så var ret hurtigt på fødegangen hvor de opdagede at han lå forkert, men fordi jeg var så fremskreden og allerede næsten i pressefase opfordrede de mig til at forsøge en sædefødsel. De gik dog ikke, og jeg måtte få kejsersnit.

Rygmarvsbedøvelsen var da ikke rar men fordi jeg havde veer var det en kæmpe lettelse pludselig ikke at kunne mærke noget :lol:
Selve oplevelsen rørte mig ikke synderligt, men jeg var lidt ked af ikke at få ham op til mig direkte (det gør man dog gerne ved planlagt KS i dag, så det ville jeg klart bede om!).

Jeg var oppe at gå efter 6 timer, vi tog hjem efter to dage og i dag er mit ar nærmest usynligt :) Men jeg er ret glad for det, fordi det er mit lille minde om min søn :lun:

Har i øvrigt født min datter ved almindelig fødsel sidenhen helt uden problemer, så det er ikke “diskvalificerende” at føde vaginalt efter et kejsersnit :gogo:
1
LidtLakrids
Indlæg: 304
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Fortæl om dit kejsersnit

Indlægaf LidtLakrids » 18. aug 2018, 17:56

Jeg fødte min datter ved "akut" kejsersnit for 3.5 år siden, og det var en virkelig god oplevelse!
Jeg var gået i fødsel og alt gik efter planen, men ved ankomst på hospitalet vendte baby forkert, så jeg valgte ks frem for en sædefødsel. Det hele gik slag i slag og pludselig var min datter født :) Jeg fik hende op på brystet nærmest med det samme og lå og kyssede lidt på hende imens jeg blev syet sammen :lun:
Efterfølgende var forløbet rigtig godt. Jeg var øm selvfølgelig og en smule begrænset af de manglende mavemuskler :lol2: Men ellers havde jeg ingen gener og var hurtigt på dupperne igen :)
Alt i alt en fantastisk oplevelse og på ingen måde en dårligere fødsel end den almindelige fødsel jeg havde med min søn to år efter :)
1
Nomnom
Indlæg: 840
Tilmeldt: 12. sep 2015, 23:03
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1379

Re: Fortæl om dit kejsersnit

Indlægaf Nomnom » 18. aug 2018, 19:29

Jeg fødte min søn ved akut kejsersnit for snart 3 år siden.
Jeg har det skidt med hospitaler osv. og havde derfor planlagt en hjemmefødsel. Det startede også ganske fint med en hjemmefødsel, men grundet grønt fostervand og manglende fremgang blev jeg overflyttet til hospitalet.

Efter også manglende fremgang på hospitalet og dyk i hjertelyd fik jeg et akut kejsersnit. Selve kejsersnittet var en god oplevelse. Der var en skøn stemning på stuen.

Efterfølgende var jeg dog i lidt af et chok. Jeg havde grundet den planlagte hjemmefødsel, slet ikke overvejet et hospitalophold og pludselig stod jeg og havde fået en operation i maven :ad!:

Jeg var derfor nok ret mærket efter fødslen - også fordi jeg jo havde haft et døgn med veer inden kejsersnittet. Men det vil du jo ikke have ved et planlagt kejsersnit. Jeg har tænkt mig at bede om et planlagt kejsersnit hvis jeg får flere børn. Det giver mig en følelse af "kontrol", når jeg nu aldrig kommer til at få min hjemmefødsel (det frarådes når man har fået et kejsersnit).

Derudover kan jeg virkelig anbefale genoptræningsprogrammet fra "Kejserinderne". Et skønt "træningsprogram", som har arbehandling og nervesystemet i fokus.
1
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6643
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18791

Re: Fortæl om dit kejsersnit

Indlægaf Æble » 18. aug 2018, 19:52

Jeg har haft tre KS (et AKS (i øvrigt efter vellykket vendingsforsøg og to PKS) og har skrevet om dem alle i fødselsberetningstråden hvis du gider finde dem.
1
Mette
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1814

Re: Fortæl om dit kejsersnit

Indlægaf Mette » 19. aug 2018, 14:17

Hvor skal du føde?

Jeg synes næsten det vigtigste ved kejsersnit, er at sørge for at føde et sted hvor far må overnatte.
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4426
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7303

Re: Fortæl om dit kejsersnit

Indlægaf Neenah » 19. aug 2018, 14:20

Mette skrev:Hvor skal du føde?

Jeg synes næsten det vigtigste ved kejsersnit, er at sørge for at føde et sted hvor far må overnatte.

Kolding :) det må far vist gerne.
1

Tilbage til "Graviditet"