Hjemmefødsel - erfaringer?

Brugeravatar
Lumin
Indlæg: 169
Tilmeldt: 5. okt 2015, 14:26
Kort karma: 13
Likede indlæg: 180

Re: Hjemmefødsel - erfaringer?

Indlægaf Lumin » 25. mar 2019, 22:53

Jeg skal ikke føde hjemme men på Roskilde fødeklinik. Det er lidt samme ide, men bare er sted med stort fødekar. Mulighederne er det samme og udstyret det samme som jordemoder normalt har med til hjemmefødsel.
Jeg har gået ved de samme jordemødre og kender alle de 4 jeg kan komme til at føde med. Og har fået super fødselsforberedelse.
Det som tiltaler mig, er at blive støttet op om den naturlige fødsel uden alle mulige indgreb som sker pga retningslinjer og travlhed.
De skaber et miljø hvor oxycontinet kan flyde frit, og min krop kan gøre arbejdet selv. Går veerne
i stå, sender de mig ikke hjem igen, men kan fx aftale at de hviler i rummet ved siden af.
Ulempen er at jeg ikke undgår køreturen, men det gør man jo ved en rigtig hjemmefødsel
1
didaa
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Hjemmefødsel - erfaringer?

Indlægaf didaa » 29. mar 2019, 08:22

Lumin skrev:Jeg skal ikke føde hjemme men på Roskilde fødeklinik. Det er lidt samme ide, men bare er sted med stort fødekar. Mulighederne er det samme og udstyret det samme som jordemoder normalt har med til hjemmefødsel.
Jeg har gået ved de samme jordemødre og kender alle de 4 jeg kan komme til at føde med. Og har fået super fødselsforberedelse.
Det som tiltaler mig, er at blive støttet op om den naturlige fødsel uden alle mulige indgreb som sker pga retningslinjer og travlhed.
De skaber et miljø hvor oxycontinet kan flyde frit, og min krop kan gøre arbejdet selv. Går veerne
i stå, sender de mig ikke hjem igen, men kan fx aftale at de hviler i rummet ved siden af.
Ulempen er at jeg ikke undgår køreturen, men det gør man jo ved en rigtig hjemmefødsel


Jeg synes det er vigtigt at nuancere tingene lidt, for der kan også sagtens støttes op om en naturlig fødsel uden indgreb på hospitalet. Det er faktisk det alle helst vil, og det er også min egen oplevelse efter 2 naturlige fødsler på hospital. Jeg synes kritikken af fødsler på hospitaler har taget overhånd, og det hjælper hverken fødende eller personale.

Her anden gang havde jeg haft en streptokok infektion, hvorfor jeg skulle have penicillin under fødslen for at forebygge at en evt. infektion ville overføres til barnet. Det er jo en retningslinje som bygger på en faglig vurdering, og fordi en infektion kan være livstruende for barnet. Men valget var helt mit og min mands, og det var en anbefaling som der sagtens kunne siges nej til. Men hvis nu min baby døde fordi jeg sagde nej, så ville jeg godt nok have det dårligt resten af livet, når vi nu har medicinske muligheder i dag til at forebygge. Det samme gælder for mange andre situationer i en fødsel, og det skal man forholde sig til når man vælger hjemmefødsel - der kan opstå en alvorlig situation som ikke vil kunne løses ligeså hurtigt som på hospitalet.
5
Brugeravatar
Lumin
Indlæg: 169
Tilmeldt: 5. okt 2015, 14:26
Kort karma: 13
Likede indlæg: 180

Re: Hjemmefødsel - erfaringer?

Indlægaf Lumin » 29. mar 2019, 10:04

didaa skrev:
Lumin skrev:Jeg skal ikke føde hjemme men på Roskilde fødeklinik. Det er lidt samme ide, men bare er sted med stort fødekar. Mulighederne er det samme og udstyret det samme som jordemoder normalt har med til hjemmefødsel.
Jeg har gået ved de samme jordemødre og kender alle de 4 jeg kan komme til at føde med. Og har fået super fødselsforberedelse.
Det som tiltaler mig, er at blive støttet op om den naturlige fødsel uden alle mulige indgreb som sker pga retningslinjer og travlhed.
De skaber et miljø hvor oxycontinet kan flyde frit, og min krop kan gøre arbejdet selv. Går veerne
i stå, sender de mig ikke hjem igen, men kan fx aftale at de hviler i rummet ved siden af.
Ulempen er at jeg ikke undgår køreturen, men det gør man jo ved en rigtig hjemmefødsel


Jeg synes det er vigtigt at nuancere tingene lidt, for der kan også sagtens støttes op om en naturlig fødsel uden indgreb på hospitalet. Det er faktisk det alle helst vil, og det er også min egen oplevelse efter 2 naturlige fødsler på hospital. Jeg synes kritikken af fødsler på hospitaler har taget overhånd, og det hjælper hverken fødende eller personale.


Absolut. Men det fremstår i høj grad som en produktion. For tiden har Roskilde Sygehus fx ikke engang selv tid til at scanne alle deres gravide, som istedet sendes på privatklinikker. Det føltes ikke særlig trygt, og jeg er bekymret for om de løber tør for hænder når de gravide fra denne periode når til deres termin. I sådanne perioder har de bare ikke muligheden for at lade dig hvile og sove hvis veerne går i stå. Så skal du enten hjem eller have ve stimulerende. Simpelthen fordi der er kø til både stue og jordemoder.
Alt skal jo ses som tilbud, men jeg tror de fleste har en del respekt for fagfolkene der fortæller om anbefalingerne. Selv er jeg meget kritisk, men jeg kommer også selv fra en sundhedsfaglig baggrund.
1
didaa
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Hjemmefødsel - erfaringer?

Indlægaf didaa » 29. mar 2019, 10:22

Lumin skrev:
didaa skrev:
Lumin skrev:Jeg skal ikke føde hjemme men på Roskilde fødeklinik. Det er lidt samme ide, men bare er sted med stort fødekar. Mulighederne er det samme og udstyret det samme som jordemoder normalt har med til hjemmefødsel.
Jeg har gået ved de samme jordemødre og kender alle de 4 jeg kan komme til at føde med. Og har fået super fødselsforberedelse.
Det som tiltaler mig, er at blive støttet op om den naturlige fødsel uden alle mulige indgreb som sker pga retningslinjer og travlhed.
De skaber et miljø hvor oxycontinet kan flyde frit, og min krop kan gøre arbejdet selv. Går veerne
i stå, sender de mig ikke hjem igen, men kan fx aftale at de hviler i rummet ved siden af.
Ulempen er at jeg ikke undgår køreturen, men det gør man jo ved en rigtig hjemmefødsel


Jeg synes det er vigtigt at nuancere tingene lidt, for der kan også sagtens støttes op om en naturlig fødsel uden indgreb på hospitalet. Det er faktisk det alle helst vil, og det er også min egen oplevelse efter 2 naturlige fødsler på hospital. Jeg synes kritikken af fødsler på hospitaler har taget overhånd, og det hjælper hverken fødende eller personale.


Absolut. Men det fremstår i høj grad som en produktion. For tiden har Roskilde Sygehus fx ikke engang selv tid til at scanne alle deres gravide, som istedet sendes på privatklinikker. Det føltes ikke særlig trygt, og jeg er bekymret for om de løber tør for hænder når de gravide fra denne periode når til deres termin. I sådanne perioder har de bare ikke muligheden for at lade dig hvile og sove hvis veerne går i stå. Så skal du enten hjem eller have ve stimulerende. Simpelthen fordi der er kø til både stue og jordemoder.
Alt skal jo ses som tilbud, men jeg tror de fleste har en del respekt for fagfolkene der fortæller om anbefalingerne. Selv er jeg meget kritisk, men jeg kommer også selv fra en sundhedsfaglig baggrund.


Mange ting i sundhedsvæsenet i dag er jo en produktion, fordi der dels er kommet mere viden til, og langt flere ting opdages og forebygges - og det sammenholdt med meget knappe ressourcer gør at man nok ikke skal forvente den helt store individuelle behandling.

Jeg fødte min første på Riget, og der kan du snakke om pølsefabrik. Jeg havde 4 forskellige jordemødre, fordi min fødsel blev sat i gang og varede hen over en weekend. De var normeret til 15 fødsler om dagen, men havde i den periode 25. Så der var travlt. Og jeg kender til en del kvinder som ville have oplevet og set det som meget problematisk, fordi det for så mange idag er så vigtigt at kende sin behandler, vide hvad der skal ske osv. Men (og nu kommer min kæphest), du kan ikke vide en skid med fødsler, og jeg tror rigtig mange oplever forfærdelige forløb fordi de ikke kan være med på præmissen, at en fødsel er heftig pr definition og der kan være mange forskellige ind over. Jeg oplevede det som helt fint med skift af jordemoder, læge osv, og der var også komplikationer, hvorfor jeg både fik vestimulerende og en epidural - men det var jo nødvendigt, og derfor helt fint.

Jeg er selv leder i det offentlige, og med alle ressourcer tilgængeligt i hele verden, så kan du bare ikke forberede de her ting til bunds. Vi er mennesker, reagerer forskelligt, og vi ved aldrig hvornår noget udvikler sig alvorligt. Vi kan ikke have alting stående standby til at det konstant skal føles så trygt for den enkelte, det er ikke god udnyttelse af nogens tid eller penge.
4
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Hjemmefødsel - erfaringer?

Indlægaf godtnavn » 29. mar 2019, 11:56

På hospitalet opdagede min jordemoder ikke rigtig jeg havde veer, selvom jeg brokkede mig flere gange og sagde det altså gjorde pænt ondt, så vr hendes svar "du har lidt milde plukkeveer, rigtige veer gør langt mere ondt". Jeg tror en af grundene til hun ikke rigtig registrerede det var at hun stort set ikke var på stuen fordi hun havde en anden mor i fødsel samtidig som var længere end mig. Faktisk blev det først opdaget at jeg rent faktisk var i fødsel da jeg efter et par timer (ja udvidelsesfasen tog kun et par timer, så jeg havde faktisk ret heftige veer) fortalte min jordemoder at det pressede og jeg troede jeg skulle føde, det var hun dog overbevist om ikke var rigtig, men hun kunne da godt tjekke mig. 15 minutter senere havde jeg født.

Jeg havde uden tvivl haft en bedre fødsel hjemme. Nu var hjemme ikke en mulighed førsste gang fordi jeg havde svangerskabsforgiftning og det ikke vlle være sikkert at føde hjemme, men jeg følte sgu ikke det var særlig meget mere sikkert på hospitalet. Denne gang håber jeg at få en hjemmefødsel med en jordemoder der faktisk er fysisk tilstede.
1
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hjemmefødsel - erfaringer?

Indlægaf JoyNips » 29. mar 2019, 12:28

Men man kan jo også føde på hospital med én til stede hele tiden. Det gjorde jeg fx. Og jeg fik ingen interventioner eller smertelindring.

Bare lige for at sige, at det ikke er et spørgsmål om a) hospital, masser af interventioner, jm-skift og forjaget jm der ikke er til stede og b) totalt zen hjemmefødsel. Der er tusindvis af varianter derimellem - inkl. total zen hospitalsfødsel og rædselsfuld, mislykket hjemmefødsel. Jeg overvejer selv hjemmefødsel til nr 2 en dag, men det er også fordi jeg nu har prøvet en supernem fødsel og fordi nr 1 blev født i raketfart og vi sikkert ikke kan nå hen til hospitalet og jeg ærlig talt ikke gider at føde i en renault clio... Havde min veninde derimod født hjemme, så var både hun og baby død. Både ved hendes første og anden fødsel. Begge graviditeter var helt uproblematiske, så havde hun ønsket at føde hjemme havde der ikke været nogen hindringer for dét.

Jeg så på et tidspunkt et program om hjemmefødsler, "Føde godt - hjemme bedst". Det ligger på tv2 play, der er 4 afsnit. Der ser man både nogle rigtig fine hjemmefødsler og nogle, hvor det ikke duer. Det vil jeg anbefale at se.
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Hjemmefødsel - erfaringer?

Indlægaf godtnavn » 29. mar 2019, 13:16

JoyNips skrev:Men man kan jo også føde på hospital med én til stede hele tiden. Det gjorde jeg fx. Og jeg fik ingen interventioner eller smertelindring.

Bare lige for at sige, at det ikke er et spørgsmål om a) hospital, masser af interventioner, jm-skift og forjaget jm der ikke er til stede og b) totalt zen hjemmefødsel. Der er tusindvis af varianter derimellem - inkl. total zen hospitalsfødsel og rædselsfuld, mislykket hjemmefødsel. Jeg overvejer selv hjemmefødsel til nr 2 en dag, men det er også fordi jeg nu har prøvet en supernem fødsel og fordi nr 1 blev født i raketfart og vi sikkert ikke kan nå hen til hospitalet og jeg ærlig talt ikke gider at føde i en renault clio... Havde min veninde derimod født hjemme, så var både hun og baby død. Både ved hendes første og anden fødsel. Begge graviditeter var helt uproblematiske, så havde hun ønsket at føde hjemme havde der ikke været nogen hindringer for dét.

Jeg så på et tidspunkt et program om hjemmefødsler, "Føde godt - hjemme bedst". Det ligger på tv2 play, der er 4 afsnit. Der ser man både nogle rigtig fine hjemmefødsler og nogle, hvor det ikke duer. Det vil jeg anbefale at se.


Der er bare ingen garanti, og kommer der mange fødende er jordemødrene jo nødt til at have flere samtidig, men er de i et hjem har de ikke muligheden. Det er selvfølgelig noget lort for de fødende på hospitalet at man som hjemmefødende optager en jordemoder alene, men som hjemmefødende er man garanteret at jordemoderen kun har en fødende.

Men jeg giver dig ret, jeg tror jeg havde en af de værste hospitalsfødsler hvad jordemoder angår, og jeg har også fået skrevet i mine papirer at jeg ikke skal have hende igen. Jeg føder hellere alene end med hende :genert:

Der er ikke flere børn, eller mødre, der dør ved hjemmefødsler end hospitalsfødsler, det er lige så sikkert. Er der det mindste overflytter de jo til hospitalet, ikke først når der er noget galt, men når der er den mindste mistanke om noget potentielt kunne være problematisk. Både for sikkerhed men også for at overflytningen sker tidligt og ikke midt under pressefasen ;) Og netop fordi jordemoderen kun har den éne fødende bliver tingene opdaget modsat hospitalet hvor de ofte har for travlt, som i mit tilfælde hvor de først opdagede jeg var ved at føde da barnet var på vej ud, det var aldrig blevet overset ved en hjemmefødsel...
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hjemmefødsel - erfaringer?

Indlægaf JoyNips » 29. mar 2019, 14:06

godtnavn skrev:
JoyNips skrev:Men man kan jo også føde på hospital med én til stede hele tiden. Det gjorde jeg fx. Og jeg fik ingen interventioner eller smertelindring.

Bare lige for at sige, at det ikke er et spørgsmål om a) hospital, masser af interventioner, jm-skift og forjaget jm der ikke er til stede og b) totalt zen hjemmefødsel. Der er tusindvis af varianter derimellem - inkl. total zen hospitalsfødsel og rædselsfuld, mislykket hjemmefødsel. Jeg overvejer selv hjemmefødsel til nr 2 en dag, men det er også fordi jeg nu har prøvet en supernem fødsel og fordi nr 1 blev født i raketfart og vi sikkert ikke kan nå hen til hospitalet og jeg ærlig talt ikke gider at føde i en renault clio... Havde min veninde derimod født hjemme, så var både hun og baby død. Både ved hendes første og anden fødsel. Begge graviditeter var helt uproblematiske, så havde hun ønsket at føde hjemme havde der ikke været nogen hindringer for dét.

Jeg så på et tidspunkt et program om hjemmefødsler, "Føde godt - hjemme bedst". Det ligger på tv2 play, der er 4 afsnit. Der ser man både nogle rigtig fine hjemmefødsler og nogle, hvor det ikke duer. Det vil jeg anbefale at se.


Der er bare ingen garanti, og kommer der mange fødende er jordemødrene jo nødt til at have flere samtidig, men er de i et hjem har de ikke muligheden. Det er selvfølgelig noget lort for de fødende på hospitalet at man som hjemmefødende optager en jordemoder alene, men som hjemmefødende er man garanteret at jordemoderen kun har en fødende.

Men jeg giver dig ret, jeg tror jeg havde en af de værste hospitalsfødsler hvad jordemoder angår, og jeg har også fået skrevet i mine papirer at jeg ikke skal have hende igen. Jeg føder hellere alene end med hende :genert:

Der er ikke flere børn, eller mødre, der dør ved hjemmefødsler end hospitalsfødsler, det er lige så sikkert. Er der det mindste overflytter de jo til hospitalet, ikke først når der er noget galt, men når der er den mindste mistanke om noget potentielt kunne være problematisk. Både for sikkerhed men også for at overflytningen sker tidligt og ikke midt under pressefasen ;) Og netop fordi jordemoderen kun har den éne fødende bliver tingene opdaget modsat hospitalet hvor de ofte har for travlt, som i mit tilfælde hvor de først opdagede jeg var ved at føde da barnet var på vej ud, det var aldrig blevet overset ved en hjemmefødsel...


Naturligvis er der intet, der kan garantere én en god fødsel. Hverken på hospitalet eller hjemme.
Jeg opponerer blot imod den meget sort/hvide fremstilling. For at quote mig selv:
det ikke er et spørgsmål om a) hospital, masser af interventioner, jm-skift og forjaget jm der ikke er til stede og b) totalt zen hjemmefødsel. Der er tusindvis af varianter derimellem.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Hjemmefødsel - erfaringer?

Indlægaf TomKah » 29. mar 2019, 20:43

Det giver ingen mening at det skulle være lige så sikkert at føde hjemme. Dermed ikke sagt at det skal forholde noget, men det lyder mærkeligt.

Jeg har aldrig forstået romatiseringen af fødsler. Det er som om nogle forventer en oplevelse, ligefrem noget at se frem til. For mig skulle det bare overstås, så man kunne skabe det nye liv sammen med barnet. Men jeg har heller ikke følt noget særligt urinstinkt eller lignende.

Jeg valgte ikke at føde hjemme på trods af ekstremt hurtige fødsler. Nummer tre kom i bilen på vej til hospitalet efter mindre end 1 time med veer. Jeg var stadig glad for min beslutning om ikke at føde hjemme da jordemoderen aldrig var nået frem i tide og vi kun var 5 minutter Fra hospitalet da babyen kom ud.
Ærlig talt gik det så stærkt at jeg var ret græsk katolsk over hvor jeg var.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Hjemmefødsel - erfaringer?

Indlægaf godtnavn » 29. mar 2019, 21:09

SurSødSovs skrev:
godtnavn skrev:
JoyNips skrev:Men man kan jo også føde på hospital med én til stede hele tiden. Det gjorde jeg fx. Og jeg fik ingen interventioner eller smertelindring.

Bare lige for at sige, at det ikke er et spørgsmål om a) hospital, masser af interventioner, jm-skift og forjaget jm der ikke er til stede og b) totalt zen hjemmefødsel. Der er tusindvis af varianter derimellem - inkl. total zen hospitalsfødsel og rædselsfuld, mislykket hjemmefødsel. Jeg overvejer selv hjemmefødsel til nr 2 en dag, men det er også fordi jeg nu har prøvet en supernem fødsel og fordi nr 1 blev født i raketfart og vi sikkert ikke kan nå hen til hospitalet og jeg ærlig talt ikke gider at føde i en renault clio... Havde min veninde derimod født hjemme, så var både hun og baby død. Både ved hendes første og anden fødsel. Begge graviditeter var helt uproblematiske, så havde hun ønsket at føde hjemme havde der ikke været nogen hindringer for dét.

Jeg så på et tidspunkt et program om hjemmefødsler, "Føde godt - hjemme bedst". Det ligger på tv2 play, der er 4 afsnit. Der ser man både nogle rigtig fine hjemmefødsler og nogle, hvor det ikke duer. Det vil jeg anbefale at se.


Der er bare ingen garanti, og kommer der mange fødende er jordemødrene jo nødt til at have flere samtidig, men er de i et hjem har de ikke muligheden. Det er selvfølgelig noget lort for de fødende på hospitalet at man som hjemmefødende optager en jordemoder alene, men som hjemmefødende er man garanteret at jordemoderen kun har en fødende.

Men jeg giver dig ret, jeg tror jeg havde en af de værste hospitalsfødsler hvad jordemoder angår, og jeg har også fået skrevet i mine papirer at jeg ikke skal have hende igen. Jeg føder hellere alene end med hende :genert:

Der er ikke flere børn, eller mødre, der dør ved hjemmefødsler end hospitalsfødsler, det er lige så sikkert. Er der det mindste overflytter de jo til hospitalet, ikke først når der er noget galt, men når der er den mindste mistanke om noget potentielt kunne være problematisk. Både for sikkerhed men også for at overflytningen sker tidligt og ikke midt under pressefasen ;) Og netop fordi jordemoderen kun har den éne fødende bliver tingene opdaget modsat hospitalet hvor de ofte har for travlt, som i mit tilfælde hvor de først opdagede jeg var ved at føde da barnet var på vej ud, det var aldrig blevet overset ved en hjemmefødsel...


Hvornår er det blevet lige så sikkert? Ved du det?

For 16 år siden var det bestemt ikke sådan. Alligevel vildt, sikkerheden på sygehuse er dalet så drastisk


Mon ikke snarere det er sikkerhed ved hjemmefødsler der er steget, deres viden om fødslers gang så de hurtigere kan sætte ind osv. De undersøgelser jeg læste da jeg ventede min første viste at der skete lige så mange uheld ved hospitalsfødsler som hjemmefødsler. Det spiller helt sikkert ind at de overflytter hvis der er det mindste, og har krav til hvem de anbefaler at føde hjemme. For ja, følger man ikke retningslinjerne er det selvfølgelig ikke lige så sikkert :)
1
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Hjemmefødsel - erfaringer?

Indlægaf godtnavn » 29. mar 2019, 23:24

Hvor har du 50% fra, det er langt fra det tal jeg har fundet andre steder, mener det er omkirng 20% for førstegangsfødende i Danmark, og det var vidst lavere for andengangs.

Den største undersøgelse der er lavet er vidst hollandsk, det er selvføglelig et andet sygehusvæsen, men her var der ingen forskel på risiko, og de undersøgte vidst en 800.000 fødsler. Hvis det var farligere ville de jo aldrig anbefale det :) Første link der kommer op når man googler hjemmefødsel og sikkerhed er dette: http://www.jordemoderforeningen.dk/tids ... billigere/ :) Her står der også det kun er 12% der overflyttes til hospitalet (godt nok har de tal nogle år på bagen, men ville komme bag på mig hvis det var steget til 50% i dag), men det er jo sammenholdt for første og flergangsfødende, hvor det selvfølgelig er højere for førstegangs :)

Ligeledes siger de her at det skulle være mindst lige så sikkert :) http://www.hjemmefoedsler.dk/index.php? ... Itemid=127 (kan se deres link her ikke virker, men man kan finde links til undersøgelser inde på siden, det kunne man i hvert faldførhen)

Men du må selvfølgelig mene hvad du vil, jeg indrømmer gerne jeg ikke har læst op på det denne gang, men for 2½ år siden da jeg var gravid første gang læste jeg mange undersøgelser, og jeg var ikke et sekund i tvivl om at jeg ikke udsatte hverken mig elelr barn for fare ved at føde hjemme, tværtimod :)
2
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Hjemmefødsel - erfaringer?

Indlægaf FruKuk » 30. mar 2019, 10:29

Jeg har haft en fremragende fødsels på hospital og en fremragende fødsel hjemme. Hjemmefødslen var dog uplanlagt, så det tæller nok ikke helt med.

Jeg kender mange, der har haft en skidt oplevelse med sygehusfødsler, men lige så mange der har haft gode. Jeg kender et par stykker, der har født hjemme, og de har været trygge og glade for det. Tror det mest er et præference spørgsmål.
0
Nomnom
Indlæg: 840
Tilmeldt: 12. sep 2015, 23:03
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1379

Re: Hjemmefødsel - erfaringer?

Indlægaf Nomnom » 30. mar 2019, 15:28

Jeg havde valgt en hjemmefødsel til fødslen af min søn. Jeg var førstegangsfødende, men kunne ikke forlige mig ved tanken om, at skulle føde på hospitalet. Samtidig bliver jeg enorm utryg ved læger osv. Jeg kunne læse mig til at mange oplevede veer gå i stå på hospitalet - bl.a. fordi den fødende ikke er tryg på hospitalet og at det kunne trække fødslen i langdrag.

Jeg gik i fødsel herhjemme dagen efter termin. Jeg klarede veerne fantastisk. Jeg var hjemme og tryg. Da jordemoderen kom herhjem gik der noget tid inden hun tjekkede mig, fordi jeg jo var førstegangsfødende og derfor burde være i begyndelsen af fødslen. Det viste sig bare at jeg var 9,5 cm udvidet og nærmest klar til fødslen. Det var jo en fantastisk besked at få - især fordi jeg netop kunne takle veerne i trygge rammer herhjemme. Jeg følte virkelig ikke jeg var i gang med at føde.

Desværre skete der det at fostervandet var grønt og så ville jordemoderen gerne at jeg blev overflyttet til hospitalet, som jo netop er praksis ved hjemmefødsler. Det blev jeg så og så gik det fuldstændigt i stå. Jeg husker timerne på hospitalet som de længste timer. Jeg måtte få vedrop for at få fremkaldt veer igen, men det var som om min krop modarbejdede det hele.

Min søn endte med at blive født ved kejsersnit grundet manglende fremgang og efter flere timer, ville de have ham ud.

Jeg vil til enhver tid anbefale hjemmefødsel, så længe alt skønnes i orden og man er tryg ved det. Samtidig ville det selvfølgelig også afhænge af hvor langt væk fra et hospital jeg boede. Vi regnede ud at det ville tage maks 10 min med udrykning. Det gjorde min mand tryg ved det.
Jeg er drønærgerlig over at jeg grundet mit kejsersnit ikke kan vælge en hjemmefødsel ved fødslen af et barn nr. 2, da det frarådes at føde hjemme efter et kejsersnit.
0

Tilbage til "Graviditet"