Jeg er ikke kendt for at være spontan, men i dag var jeg det. Klinikken svarede at jeg kunne sikkert godt skifte til IVF og at jeg kunne komme og få taget blodprøve, få snakket med lægen og få recept, så jeg kunne starte med hormoner i morgen, hvis blodprøven var fin. Så jeg fik lov at gå tidligt fra arbejde, fik min mor til at hente min søn og så kørte jeg de fem kvarter til klinikken.
Jeg kom ind med det samme og fik taget blodprøver. Jeg skal have checket FSH, for det skal være under 10, for at jeg kan komme i behandling, men det var det sidst, jeg fik det checket, så forhåbentligt er det stadig. Så fik jeg taget for D-vitamin og AMH. Jeg skulle have dem gentaget for lang tid siden, men prøverne gik tabt på vej til sygehuset, så har aldrig fået gentaget mit AMH for at checke om det virkeligt er så lavt, som den første prøve viste. Jeg er lidt spændt på om mit D-vitamin niveau er øget efter mine tilskud og om det har påvirket AMH, da studier har vist at AMH kan være falsk lavt, hvis man har D-vitamin mangel. Dog tror jeg ikke, at det bliver vildt godt, for min mor stoppede tidligt med at menstruere og det er jo arveligt. Men når jeg fint kan lave tre æg på lav dosis hormoner, så kan det ikke være helt skidt.
Så blev jeg scannet og det viser sig, at jeg har en cyste på den ene æggestok forårsaget af hormonerne, ligesom jeg havde lidt på fornemmelsen. Så det var Pergotimes skyld, at min menstruation ikke kom, netop fordi jeg havde fået en cyste. Det er en almindelig bivirkning. Den var 2,5 cm og så kæmpe ud på skærmen. Så jeg må vente med at komme i gang til næste cyklus, hvor han også forventer, at den vil være væk. Der var ikke noget usædvanligt i det, kunne jeg høre. Men det er også helt okay, for så kan mit hoved nå at følge med. Det var trods alt først i søndags, at jeg fik ideen om at gå over til IVF, så det er gået lidt hurtigt i dag.
Så nu venter jeg på svar på FSH, hvilket jeg får i morgen. Det afgør om jeg kan komme i behandling. Om en uge hører jeg på de andre prøver, som bare er for nysgerrighedens skyld. Og så venter jeg ellers til næste menstruation, men jeg har jo en kort cyklus og hvis cysten forsvinder af sig selv, så er det om en 25 dages tid. Det er jo til at overskue