Terminstråd - alle er velkomne :)

godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf godtnavn » 4. jan 2017, 18:24

Fødselsforberedelse på hospitalet er om noget en ting der overbeviser mig om at jeg ikke vil føde på et hospital :( Jeg havde virkelig håbet det kunne give mig en "ender det på hospitalet er det okay"-følelse, men sådan fik jeg det slet ikke, tværtimod blev jeg endnu mere overbevist om at hjemme er det rette valg. Nu er jeg endnu mere nervøs for at fødselslægen siger nej til en hjemmefødsel når jeg skal snakke med dem i næste uge..
0
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6166
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16116

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Urtekussen » 4. jan 2017, 18:53

...
Senest rettet af Urtekussen 4. jan 2017, 21:16, rettet i alt 1 gang.
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf vibbsen » 4. jan 2017, 19:24

PinkPowerPrincess skrev:Nu har jeg været til første jordemoder samtale på rigshospitalet. Det var en sød jordemoder, som kunne fortælle mig nærmere om hvad der kommer til at ske efter barselshotellet lukker. Der bliver kun få stuer på patienthotellet tiltænkt par der har født, så det skal man ikke stile efter, og mange flere vil komme til at blive indlagt på barselsgangen. I 99% af tilfældene er det på fler-mandsstuer, det er kun i sjældne tilfælde som komplicerede tvillingefødsler eller en psykotisk mor eller lignende at man får enkelmandstue hvor faderen kan overnatte. Hvis man er heldig at få en plads på patienthotellet, har man kun én overnatning der, mod de standart to på barselhotellet tidligere. Og der vil slet ikke være den samme faglighed og hjælp som på barselshotellet. Det med at tage hjem efter fødslen og få en jordemoder ud på besøg, vil de helst ikke for det kræver endnu flere ressourcer, så hvis man vil hjem lige efter fødslen, skal det have været en utrolig god fødsel og de skal se at amningen kører osv, sådan at der nok ikke bliver behov for hjemmebesøg. Hun sagde at hun var ked af at måtte tale Rigshospitalet ned, men hun kunne virkelig godt forstå at jeg ikke havde lyst til at føde der. Og især at jeg gerne ville føde på Hillerød, for det er dem i regionen med bedst ressourcer i form af mindre travlhed, og bedst faciliteter b.la. i form af sansefødestuer. Hun sagde at de fleste der bor i københavn ikke gider tage den lange tur til Hillerød, men når nu jeg gider, så skulle jeg helt sikkert tage og føde der.
Så nu skal jeg bare igennem til rigshospitalets visitation, hvilket er nærmest umuligt, jeg har ringet flere gange hver dag mellem jul og nytår og her i starten af januar. Der er åbenbart ikke anden måde at kontakte dem, eller flytte hospital på.
Forresten snakkede hun varmt om barselshotellet, de var også selv kede af forringelserne, så jer der skal føde der inden besparelserne træder i kraft d. 1/3 skal vidst ikke være så nervøse :)

Og så meldte hun mig til sukkerbelastning (øv, lægen havde ellers fritaget mig), og hun sagde at man godt må drikke et halvt glas vand. Var det ikke på riget du Godtnavn fik af vide du ikke måtte? Du har altså været uheldig men hvem du har talt med så. Men nu har du jo fundet ud af du ikke har sukkersyge på en anden måde, så pyt :)


Hvis nu alting svipser og du SKAL føde på riget, så kunne du jo overveje at allierer dig med en privat jordemoder som kan komme hjem på barselsbesøg efter fødslen og så simpelthen tage hjem uanset hvad de siger. De kan jo ikke tvinge dig til at blive der.

Jeg er en af dem som tog hjem fordi vi blev indlogeret på fler-sengsstue på barselsgangen på Hvidovre. Det var en dårlig ide idet jeg dermed ikke havde adgang til f.eks. amme-skole og den slags. Men en ret god ide eftersom jeg fødte natten mellem fredag og lørdag, hvilket betød at vi havnede i på en afdeling med et minimum af personale, hvorfor vi alligevel ikke kun få hjælp til noget, amme-skolen uanset ikke var før mandag, og jeg blev ekstremt stresset af at ligge på flersengsstue. Først da vi kom hjem i vores egen hjem faldt der ro på.
Set i bakspejlet er jeg SÅ glad for at vi stod fast på at vi ville hjem, det var det rigtige. Det eneste jeg fortryder er at jeg IKKE havde hyret en privat jordemoder til barselsbesøg og ammehjælp. Så ville min amning nok have kommet til at fungerer.

Skulle jeg selv have flere børn, ville jeg allierer mig med hende her http://www.amoxa.com/ til "efter-fødsels" pleje....Hun er simpelthen noget af det mest fantastiske jeg har mødt.
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9377

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sorenspige » 4. jan 2017, 19:50

Når jeg læser om forholdene på Rigshospitalet, bliver jeg endnu mere glad for at bo i det såkaldte udkantsdanmark.

Her er der godt nok ikke noget patienthotel, men et Mor-barn-center, hvor faren som udgangspunkt også er medindlagt. Stuerne er to-personers, men det er meget sjældent, at det bliver brugt til mere end en.

Første gang havde vi et lille rum, hvor min mand sov på en drømmeseng. Det undskyldte de meget for. Anden gang lå vi på en stor stue med hver sin hospitalsseng.

Man skal heller ikke medbringe alt muligt selv hverken her eller på fødegangen.
0
Brugeravatar
Marigold
Indlæg: 431
Tilmeldt: 3. jan 2016, 19:22
Kort karma: 150
Likede indlæg: 396

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Marigold » 4. jan 2017, 19:57

Æble hvor vildt at du nu kender datoen.

PPP håber du kommer igennem til visitationen og bliver flyttet så du får ro på og en bedre mavefornemmelse.
2
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Bøtte » 4. jan 2017, 20:42

Jeg synes godt nok også det lyder som horrible forhold på Riget :8:

Vi havde enestue begge gange. Første gang med eget badeværelse og lås på døren, anden gang med delebad (men der var ikke aner end os der brugte det).
Og her anden gang fik vi jo en enestue fra mandag kl 15 til tirsdag aften hvor fødslen, startede udelukkende fordi jeg insisterede på det og kom retur til den efter fødslen. En jm tilbød endda at tage V om natten fordi jeg var der alene og hun græd og var urolig (jeg takkede dog nej).
Vi kan ikke sætte en finger på nogle af vores ophold på barselsgangen. Det var så fint!
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf JoyNips » 4. jan 2017, 20:48

Bare lige for at være et surt løg: Vi er altså nogen, der skal føde på riget sådan ca om et splitsekund og det er LIDT nederen at læse (fra folk der ikke har født der!!!) at det med garanti bare er røv og nøgler og en skidedårlig oplevelse.
6
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf godtnavn » 4. jan 2017, 20:54

JoyNips skrev:Bare lige for at være et surt løg: Vi er altså nogen, der skal føde på riget sådan ca om et splitsekund og det er LIDT nederen at læse (fra folk der ikke har født der!!!) at det med garanti bare er røv og nøgler og en skidedårlig oplevelse.



Jeg er sikker på du nok skal få en god fødsel :kys:

Jeg har faktisk kun hørt gode historier, og alle i min familie har altså født der. Når jeg har været der, både med denne graviditet og første har de været mega professionelle, så jeg ville ikke være bekymret. Deraf var mit indlæg ment på hospitaler generelt, ikke specifikt på Rigshospitalet, men det tror jeg også fremgik af hvad jeg skrev :)
0
PinkPowerPrincess
Indlæg: 455
Tilmeldt: 4. jan 2016, 10:44
Kort karma: 109
Likede indlæg: 428

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf PinkPowerPrincess » 4. jan 2017, 21:10

JoyNips skrev:Bare lige for at være et surt løg: Vi er altså nogen, der skal føde på riget sådan ca om et splitsekund og det er LIDT nederen at læse (fra folk der ikke har født der!!!) at det med garanti bare er røv og nøgler og en skidedårlig oplevelse.


Nu synes jeg du er lidt urimelig. Jeg skrev indlægget fordi jeg havde snakket med en jordemoder fra rigshospitalet, der kunne fortælle hvordan det i virkeligheden står til, i stedet for før hvor vi diskuterede ud fra hvad vi lige havde hørt hver især. Det er ikke fra min mund (mig der ikke har født der), men jordemoderen. Det er facts. Og så kan man jo mene hvad man vil om det - ja jeg personligt synes ikke det er så tiltalende, men hvis du mener noget andet er det jo bare godt. Desuden skrev jeg jo også at det hele handler om hvordan det kommer til at være EFTER 1/3, og derfor er det slet ikke noget der berører dig. Og at hun talte meget varmt om barselshotellet, som jo heldigvis er der når du skal føde. Så det indlæg berører jo egentlig ikke dig, men hvis jeg var (ny)gravid, ville jeg sætte pris på at få nogle facts om hvordan forholdende er efter 1/3, så jeg kunne forholde mig til om det var noget for mig. Det kan jo være der er nogle andre i samme situation, som finder det brugbart.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf JoyNips » 4. jan 2017, 21:28

PinkPowerPrincess skrev:
JoyNips skrev:Bare lige for at være et surt løg: Vi er altså nogen, der skal føde på riget sådan ca om et splitsekund og det er LIDT nederen at læse (fra folk der ikke har født der!!!) at det med garanti bare er røv og nøgler og en skidedårlig oplevelse.


Nu synes jeg du er lidt urimelig. Jeg skrev indlægget fordi jeg havde snakket med en jordemoder fra rigshospitalet, der kunne fortælle hvordan det i virkeligheden står til, i stedet for før hvor vi diskuterede ud fra hvad vi lige havde hørt hver især. Det er ikke fra min mund (mig der ikke har født der), men jordemoderen. Det er facts. Og så kan man jo mene hvad man vil om det - ja jeg personligt synes ikke det er så tiltalende, men hvis du mener noget andet er det jo bare godt. Desuden skrev jeg jo også at det hele handler om hvordan det kommer til at være EFTER 1/3, og derfor er det slet ikke noget der berører dig. Og at hun talte meget varmt om barselshotellet, som jo heldigvis er der når du skal føde. Så det indlæg berører jo egentlig ikke dig, men hvis jeg var (ny)gravid, ville jeg sætte pris på at få nogle facts om hvordan forholdende er efter 1/3, så jeg kunne forholde mig til om det var noget for mig. Det kan jo være der er nogle andre i samme situation, som finder det brugbart.


Det må du gerne synes, jeg er. Mit indlæg er rettet imod hele koret af "riget er rædselsfuldt!", ikke dig personligt, og jeg beder bare om at man tænker sig lidt om, inden man taster.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf godtnavn » 4. jan 2017, 22:25

Jeg har haft så meget kvalme i dag at jeg nærmest ikke har spist, tilgengæld har jeg drukket intet mindre end to liter juice. Nu er jeg så mega sulten og sur, og har småbandet over at det har taget kæresten mere end 5 minutter at bage en kartoffel. De har det ikke nemt de mænd...
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

13+2

Indlægaf Ficus » 4. jan 2017, 22:44

Æv Godtnavn. Jeg har haft kvalme hele i går og i dag, det stoppede ellers der midt december, håber det her går over igen, når jeg bliver lidt mere frisk. Har heller ikke rigtig spist noget de her to dage, tilgengæld er der røget 5 brikjuicer, 5 brikkakaoer og flere liter vand. Og en slurk nesquick, men det blev for mælket :stoned:


Listen over ting jeg ikke kan holde ud at spise/lugte/tænke på lige i øjeblikket vokser hver dag.
- Mælkeprodukter, men ikke kakaomælk der er færdigblandet. Pånær Cocio. Cocio er heller ikke godt
- stegte ting. Mest hvis det er mig der skal stege det. Lugten ved komfuret :badr:
- peberfrugt, specielt rød
- løg og hvidløg :whine:
- lugt af spegepølse og smagen af ca alle pølser
- smagen af mountain dew :whine:
- lugten af alkohol(drikker selvfølgelig ikke nu, plejer alligevel ikke rigtig at drikke, men lugten har ikke generet mig)
- min kærestes deo, han er skiftet til Neutral

Generelt forstår ham herhjemme bare ikke hvor svært det er at være gravid, når man pludselig ikke kan håndtere hvidløg og Cocio :jule:


Derudover har jeg SINDSSYGT lyst til sådan nogle færdig kartoffelbåde i ovnen, som jeg så nede i netto i dag. Har aldrig smagt dem, men min mund løber nærmest i vand ved tanken :genert: Bare dem og tzatziki... men sidstnævnte uden hvidløg, ved ikke hvor godt det er.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

30+4

Indlægaf godtnavn » 4. jan 2017, 23:01

Ficus skrev:Æv Godtnavn. Jeg har haft kvalme hele i går og i dag, det stoppede ellers der midt december, håber det her går over igen, når jeg bliver lidt mere frisk. Har heller ikke rigtig spist noget de her to dage, tilgengæld er der røget 5 brikjuicer, 5 brikkakaoer og flere liter vand. Og en slurk nesquick, men det blev for mælket :stoned:


Listen over ting jeg ikke kan holde ud at spise/lugte/tænke på lige i øjeblikket vokser hver dag.
- Mælkeprodukter, men ikke kakaomælk der er færdigblandet. Pånær Cocio. Cocio er heller ikke godt
- stegte ting. Mest hvis det er mig der skal stege det. Lugten ved komfuret :badr:
- peberfrugt, specielt rød
- løg og hvidløg :whine:
- lugt af spegepølse og smagen af ca alle pølser
- smagen af mountain dew :whine:
- lugten af alkohol(drikker selvfølgelig ikke nu, plejer alligevel ikke rigtig at drikke, men lugten har ikke generet mig)
- min kærestes deo, han er skiftet til Neutral

Generelt forstår ham herhjemme bare ikke hvor svært det er at være gravid, når man pludselig ikke kan håndtere hvidløg og Cocio :jule:


Derudover har jeg SINDSSYGT lyst til sådan nogle færdig kartoffelbåde i ovnen, som jeg så nede i netto i dag. Har aldrig smagt dem, men min mund løber nærmest i vand ved tanken :genert: Bare dem og tzatziki... men sidstnævnte uden hvidløg, ved ikke hvor godt det er.


Jeg havde en periode med den vildeste lyst til pizza og samtidig vidste jeg ikke noget mere ulækkert end smeltet ost :stoned:
Jeg havde også en lang periode hvor jeg ikke kunne rå løg, tilberedte i madretter var fint (så længe jeg ikke skulle tilberede dem). Det er dog blevet bedre.
Spinat har jeg vildt meget lyst til konstant, men har i hele graviditeten ikke formået at holde det nede, så det er jeg helt stoppet med at spise.
Fed mad, pånær kartoffelfritter, har jeg også haft det stramt med.
Og lugten af karry, kantinen på DTU lavede ofte boller i karry så der kastede jeg konsekvent op om morgenen når jeg gik forbi deres køkken.

Det hele er heldigvis blevet meget bedre, for nogle måneder siden ville jeg have kastet op bare af at have skrevet det her indlæg :genert:
Jeg har nu problemet at jeg har vild meget lyst til krydret mad, men spsier jeg det mindste stærke mad får jeg så meget halsbrand at jeg ikke kan sove. Håber virkelig jeg får en baby der ikke brokker sig over krydret mælk, for jeg planlægger at leve af indisk og mexicansk mad efter fødslen, savner sådan krydderier :lol:
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf vibbsen » 4. jan 2017, 23:14

JoyNips skrev:Bare lige for at være et surt løg: Vi er altså nogen, der skal føde på riget sådan ca om et splitsekund og det er LIDT nederen at læse (fra folk der ikke har født der!!!) at det med garanti bare er røv og nøgler og en skidedårlig oplevelse.


Jeg kan faktisk sagtens forstå at du siger som du gør....Hold nu vores kæft :rulle:

Jeg vil så gerne lige indskyde at jeg ikke har født på Riget. Jeg fødte på Hvidovre. Som i 2012 blev kaldt "fødefabrikken" :ticks: :ticks: :ticks:
For OS var det en røvdårlig oplevelse. Og skulle jeg gøre det om, så fødte jeg et andet sted.
Og så alligevel....Skulle jeg gøre det om, så ville jeg nok bare indse at jeg burde have fulgt mit instinkt og valgt en privat jordemoder ordning. For den "service" jeg fik på fødeklinikken op Hvidovre var faktisk rigtig fin. Det var først bagefter det gik galt. Jeg/Vi skulle bare have indset at vores sundhedssystem er ekstremt presset. Og at det går ud over det som vi kalder "service". Vi oplevede ingen "service" da vore barn var født.

Og det samme er faktisk det jeg hører om Riget. Det er ikke under selve fødslen at man mærker at der er skåret helt ind til benet. Det er bagefter. Der hvor man har brug for at finde sine ben. Det er på ingen måde OK....Men det er trods alt mere spiseligt...Har man ikke råd til at "købe" sig til råd så kan man ALTID spørge (det er ihvertfald det jeg har oplevet) i sit netværk hvis der er noget man er usikker på. Jeg har lært mere om spædbørnspleje via mit netværk end jeg gjorde på Hvidovre Hospital....Og mit netværk er faktisk ikke særlig stort....

Iøvrigt så har dem jeg kender som har født på riget haft en fin oplevelse....Men de har så også været ret "selvkørende" efter fødslen...Min veninde var f.eks. hjemme fra Riget klokken 10 om formiddagen da hun havde født sin (første) søn klokken 5. De bor lige ved siden af Rovsingsgade...Og så derfor ingen grund til at tage på barselshotellet når de nu kunne tage hjem istedet.
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Nutellaen
Indlæg: 34
Tilmeldt: 28. mar 2016, 10:21
Kort karma: 0
Likede indlæg: 21

13+4

Indlægaf Nutellaen » 5. jan 2017, 01:23

Tak for velkomsten.

Mht. navne, så håber jeg at vi får en dreng, for så har vi trods alt et navn klar fra da jeg ventede K. Hendes navn var en kamp at finde frem til og vi brugte de eneste 2 navne vi kunne enes om. Hun har et meget skandinavisk navn, så det var mest mig der fik min vilje. Nu har jeg sagt at jeg NÆGTER at høre et eneste ord om navne, indtil vi har fået at vide hvilket køn det bliver, for det er sgu spild af tid at være SÅ irriteret som jeg bliver når vi snakker om det. Det er skide svært når jeg er vild med gamle, danske navne og vi bor i et engelsktalende land.
0

Tilbage til "Graviditet"