Terminstråd - alle er velkomne :)

Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3977
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5196

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf girl_beat » 16. nov 2018, 12:18

Jeg kan ikke huske, om Mi55y stadig er admin? :gruble:

I så fald; vil du ikke være sød at slette mine oplysninger fra forsiden? Så hopper jeg nemlig over i Mødregruppe-tråden med stort tak for denne gang :)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3416
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf billiebean » 16. nov 2018, 12:56

Selvom jeg helst selv ville hjem så hurtigt som muligt, synes jeg, det er en skam at lukke barselsafsnittet. Det er en kæmpe bedrift at føde et barn både fysisk og mentalt, og hvis man har brug for ekstra støtte til at lande på benene efter den omgang, synes jeg, man skal have det.

Jeg var godt nok meget utilpas ved at være indlagt, men det er klart, at det trods alt guld værd for os alle, at der var mad, medicinsk udstyr og praktisk og moralsk støtte de første par dage.
1
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Buller » 16. nov 2018, 12:57

Jeg tror det er første trin i at man ikke ønsker almindelige førstegangsfødende på Riget. De bliver nok stille og roligt flyttet ud til Herlev og Hvidovre.

Det her er bare en glidende overgang hvor de kan få antallet ned og så senere bruge det faldende antal som argument for helt at nedlægge funktionen.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13008
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2856
Likede indlæg: 28040

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf FormerlyKnownAs » 16. nov 2018, 13:13

Jeg er glad for at vi valgte barselshotel på herlev i sin tid og jeg er meget glad for vores valg af privat fødeklinik denne gang.

Jeg synes det er synd med en 4 times grænse, for hvem
Og hvordan tages beslutningen om behov for mere tid? Bare tanken om at stå kl 2 om natten med en nyfødt og skulle afsted. Jeg synes st det lyder lidt stressende og presset. Ikke at man behøver at hænge ud i flere dage, men førstegangsfødende og 4 timer synes jeg er liiiige stramt nok.
1
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33854

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf JoyNips » 16. nov 2018, 13:20

FormerlyKnownAs skrev: Bare tanken om at stå kl 2 om natten med en nyfødt og skulle afsted. Jeg synes st det lyder lidt stressende og presset.


Men det skulle man jo altså også, dengang, der var et rigtigt barselshotel tilknyttet Riget. Det lå jo i Aldersrogade. Så nedlagde de barselshotellet i 2017 og oprettede istedet et barselsafsnit på Patienthotellet, som ligger i tilknytning til Riget, men der er stadig en lille gåtur derhen. Det er så det afsnit, man nu vil nedlægge.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13008
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2856
Likede indlæg: 28040

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf FormerlyKnownAs » 16. nov 2018, 13:25

JoyNips skrev:
FormerlyKnownAs skrev: Bare tanken om at stå kl 2 om natten med en nyfødt og skulle afsted. Jeg synes st det lyder lidt stressende og presset.


Men det skulle man jo altså også, dengang, der var et rigtigt barselshotel tilknyttet Riget. Det lå jo i Aldersrogade. Så nedlagde de barselshotellet i 2017 og oprettede istedet et barselsafsnit på Patienthotellet, som ligger i tilknytning til Riget, men der er stadig en lille gåtur derhen. Det er så det afsnit, man nu vil nedlægge.


Ja til et barselshotel, ikke hjem. Det var det jeg mente.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13008
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2856
Likede indlæg: 28040

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf FormerlyKnownAs » 16. nov 2018, 13:51

Er jeg den eneste der er ved at gå amok over kløende nipples? Ind imellem får jeg kløet lidt for meget rundt om så huden bliver irriteret og tør klør endnu mere :stoned:
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8913
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1045
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18041

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Mi55y » 16. nov 2018, 14:08

girl_beat skrev:Jeg kan ikke huske, om Mi55y stadig er admin? :gruble:

I så fald; vil du ikke være sød at slette mine oplysninger fra forsiden? Så hopper jeg nemlig over i Mødregruppe-tråden med stort tak for denne gang :)


Det er stadig mig, da der vist ikke er nogen, der vil tage over. At opdatere forsiden er på to-do listen men skal gøres fra computeren, og det er ikke lige førsteproritet med en baby der max sover 2 x 20 min ude af mine arme i løbet af dagen :wacko: Jeg satser på at få tid inden hun flytter hjemmefra :-D
3
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Aquadorable » 16. nov 2018, 14:20

JoyNips skrev:
Marott skrev:
Kakro05 skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Hvis nogen skal føde på Riget

I fremtiden skal førstegangsfødende på Rigshospitalet, der føder uden komplikationer, tage hjem fire timer efter fødslen.

Det har Rigshospitalet skrevet ud til de familier, der er tilknyttet fødeafdelingen. Med virkning fra 17. december lukkes de særlige barselsstuer på patienthotellet, og alle fødsler uden komplikationer skal ske ambulant.

- Muligheden for at blive 24 timer på en barselsstue erstattes af et tilbud om et hjemmebesøg af en jordemoder, skriver Rigshospitalet i brevet.



http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-11-1 ... imer-efter


Det er forfærdeligt. Nu er jeg anden gangs og vil allerhelst hjem med det samme, men tilbudet til førstegangsfødende er bare så vigtigt.



Jeg synes nu godt, at der kan være en forventning om, at er det en ukompliceret fødsel, mor og barn er velbefindende, at så tager man hjem efter fødslen og får besøg af en jordemoder i hjemmet i det første døgn.

Ved fødslen af min ældste for snart 10 år siden, der tog vi hjem efter fødslen. Der var blevet informeret om på forhånd, at vi gerne måtte blive, hvis vi havde lyst. De havde dog god erfaring med at man tog hjem, fik besøg af jordemoderen og sundhedsplejersken i dagene efter, så det gjorde vi.

Der er ikke uanede mængder af ressourcer i sundhedsvæsenet og de forældre, der har brug for at være på hospitalet efter fødslen, ja, de får en bedre service, fordi ressourcerne er der til dem og ikke til alle.


Jeg tog også hjem efter med det samme. Men jeg er den eneste førstegangsfødende, jeg har hørt om, der har gjort det (bortset fra nu dig). Og i min mødregruppe og på mit fødselsforberedelseshold var der undren over, om man overhovedet måtte det. Nogle syntes faktisk, at det var lidt uansvarligt.
Jeg synes, tilbuddet om barselshotel er rigtig fint og jeg synes, det er virkelig dumt at nedlægge barselsafsnittet. Men jeg synes også, det har været lidt misbrug af det at ALLE bare har brugt det uden at overveje, om de fint bare kunne tage hjem. Vi fik JM dagen efter fødslen og så mener jeg faktisk, at SP kom forbi dagen efter dét og så JM igen på tredjedagen. Så vi følte os fint trygge og ikke ladt alene.

Jeg tænker bare, at hvis nu flere med ukomplicerede forløb var taget hjem, så havde der måske været ressourcer til at bevare tilbuddet for dem, der har behovet.


Vi tog også hjem fire-fem timer efter fødslen, og jeg var førstegangsfødende. For os var det egentlig helt fint, men min amning kom aldrig til at køre ordentligt, og måske/ måske ikke kunne det have været reddet ved en tur på barselshotellet.
1
K - 12.06.18 :love:
godtnavn
Indlæg: 11091
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12836

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf godtnavn » 16. nov 2018, 19:40

Altså de lukker ikke barselsgangen, de lukker de 5 værelser de har på patienthotellet ;) Der er altså en stor forskel. Jeg synes det er ærgeligt at dem der føler behovet ikke har muligheden, omvendt tror jeg rigtig mange bliver fordi "det gør man" og ikke fordi de egentlig har brug for det.
0
godtnavn
Indlæg: 11091
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12836

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf godtnavn » 16. nov 2018, 19:43

Aquadorable skrev:Vi tog også hjem fire-fem timer efter fødslen, og jeg var førstegangsfødende. For os var det egentlig helt fint, men min amning kom aldrig til at køre ordentligt, og måske/ måske ikke kunne det have været reddet ved en tur på barselshotellet.


Tjoeh, jeg var indlagt en uge, da jeg første dag spurgte om hjælp til amningen havde de ikke tid, men jeg kunne da give en flaske hvis jeg ikke selv kunne amme. Så jeg vil ikke give hospitalet nogen som helst credit for at amningen gik godt hos mig. De havde så sindssyg travlt at der ingen hjælp var til noget, så at sende flere hjem vil give mere tid til dem der har brug for det.
0
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Aquadorable » 16. nov 2018, 19:52

godtnavn skrev:
Aquadorable skrev:Vi tog også hjem fire-fem timer efter fødslen, og jeg var førstegangsfødende. For os var det egentlig helt fint, men min amning kom aldrig til at køre ordentligt, og måske/ måske ikke kunne det have været reddet ved en tur på barselshotellet.


Tjoeh, jeg var indlagt en uge, da jeg første dag spurgte om hjælp til amningen havde de ikke tid, men jeg kunne da give en flaske hvis jeg ikke selv kunne amme. Så jeg vil ikke give hospitalet nogen som helst credit for at amningen gik godt hos mig. De havde så sindssyg travlt at der ingen hjælp var til noget, så at sende flere hjem vil give mere tid til dem der har brug for det.


Som sagt aner jeg heller ikke, om det ville have været anderledes. Det finder vi aldrig ud af :) Men med det ret trælse ammeforløb i bagagen ville jeg alt andet lige have ønsket, at vi var blevet og havde haft muligheden for at trække på erfaring og hjælp hos personalet.

Jeg fødte i øvrigt i Hillerød, ikke på Riget.
0
K - 12.06.18 :love:
Bergen
Indlæg: 7271
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 467
Likede indlæg: 11850

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Bergen » 16. nov 2018, 20:42

godtnavn skrev:
Aquadorable skrev:Vi tog også hjem fire-fem timer efter fødslen, og jeg var førstegangsfødende. For os var det egentlig helt fint, men min amning kom aldrig til at køre ordentligt, og måske/ måske ikke kunne det have været reddet ved en tur på barselshotellet.


Tjoeh, jeg var indlagt en uge, da jeg første dag spurgte om hjælp til amningen havde de ikke tid, men jeg kunne da give en flaske hvis jeg ikke selv kunne amme. Så jeg vil ikke give hospitalet nogen som helst credit for at amningen gik godt hos mig. De havde så sindssyg travlt at der ingen hjælp var til noget, så at sende flere hjem vil give mere tid til dem der har brug for det.


Det samme her i '12. På riget.
Vi gik hjem mod personalets råd før tid i deres optik efter et ret voldsomt fødselsforløb, men de havde jo alligevel ikke tid til os og ignorerede nærmest samtlige mødre behov og børn.
Det var virkeligt i en opvisning i manglende ressourcer. Sp fandt det helt normal, da de meldte ind flere dage efter på grund af ferie.
Vi fik selv amningen op at køre efter vi kom hjem. Ingen interesserede sig for det på Riget og med 3 skrigende børn på stuen var der ingen ro til at etablere den.

Jeg har en kollega, der arbejder med fødselsoplevelser/familiedannelse og jeg fik hjælp den vej - jeg fik nej til at tale fødselsforløbet gennen med en jm, da man ikke kunne afse en på grund af travlhed/ferie. Det kunne blive 4 måneder senere. Ja, hvad skal man sige?

Jeg kan slet ikke se, hvor ressourcerne til hjemmebesøg efter fødslen skal komme fra til "ukomplicerede" familier, når man ikke kan tilbyde familier med voldsomme forløb noget som helst konstruktivt.
Senest rettet af Bergen 16. nov 2018, 20:49, rettet i alt 1 gang.
0
godtnavn
Indlæg: 11091
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12836

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf godtnavn » 16. nov 2018, 20:44

Bergen skrev:
godtnavn skrev:
Aquadorable skrev:Vi tog også hjem fire-fem timer efter fødslen, og jeg var førstegangsfødende. For os var det egentlig helt fint, men min amning kom aldrig til at køre ordentligt, og måske/ måske ikke kunne det have været reddet ved en tur på barselshotellet.


Tjoeh, jeg var indlagt en uge, da jeg første dag spurgte om hjælp til amningen havde de ikke tid, men jeg kunne da give en flaske hvis jeg ikke selv kunne amme. Så jeg vil ikke give hospitalet nogen som helst credit for at amningen gik godt hos mig. De havde så sindssyg travlt at der ingen hjælp var til noget, så at sende flere hjem vil give mere tid til dem der har brug for det.


Det samme her i '12. På riget. Vi gik hjem mod personalets råd før tid i deres optik efter et ret voldsomt fødselsforløb, men de havde jo alligevel ikke tid til os og ignorerede nærmest samtlige mødre og børn.
Det var virkeligt i en opvisning i manglende ressourcer. Sp fandt det helt normalt. Vi fik selv amningen op at køre efter vi kom hjem. Ingen interesserede sig for det på Riget og med 3 skrigende børn på stuen var der ingen ro til at etablere den.


Vi havde heldigvis enestue, men de fik os til at føle os ret uansvarlige da jeg sagde "Nej tak, jeg prøver selv at finde ud af det så" til deres tilbud om en flaske, heldigvis var der net så efter en masse googling lykkedes det :) Generelt var google en bedre hjælp end hospitalet.

Vi var der desværre en hel uge fordi jeg først ksulle tjekkes (havde haft svangerskabsforgiftning) og da jeg endelig var klar til at komme hjem fik datteren konstateret gulsot så vi skulle være der flere dage.
0
Bergen
Indlæg: 7271
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 467
Likede indlæg: 11850

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Bergen » 16. nov 2018, 20:52

godtnavn skrev:
Bergen skrev:
godtnavn skrev:
Aquadorable skrev:Vi tog også hjem fire-fem timer efter fødslen, og jeg var førstegangsfødende. For os var det egentlig helt fint, men min amning kom aldrig til at køre ordentligt, og måske/ måske ikke kunne det have været reddet ved en tur på barselshotellet.


Tjoeh, jeg var indlagt en uge, da jeg første dag spurgte om hjælp til amningen havde de ikke tid, men jeg kunne da give en flaske hvis jeg ikke selv kunne amme. Så jeg vil ikke give hospitalet nogen som helst credit for at amningen gik godt hos mig. De havde så sindssyg travlt at der ingen hjælp var til noget, så at sende flere hjem vil give mere tid til dem der har brug for det.


Det samme her i '12. På riget. Vi gik hjem mod personalets råd før tid i deres optik efter et ret voldsomt fødselsforløb, men de havde jo alligevel ikke tid til os og ignorerede nærmest samtlige mødre og børn.
Det var virkeligt i en opvisning i manglende ressourcer. Sp fandt det helt normalt. Vi fik selv amningen op at køre efter vi kom hjem. Ingen interesserede sig for det på Riget og med 3 skrigende børn på stuen var der ingen ro til at etablere den.


Vi havde heldigvis enestue, men de fik os til at føle os ret uansvarlige da jeg sagde "Nej tak, jeg prøver selv at finde ud af det så" til deres tilbud om en flaske, heldigvis var der net så efter en masse googling lykkedes det :) Generelt var google en bedre hjælp end hospitalet.

Vi var der desværre en hel uge fordi jeg først ksulle tjekkes (havde haft svangerskabsforgiftning) og da jeg endelig var klar til at komme hjem fik datteren konstateret gulsot så vi skulle være der flere dage.


Jeg startede med at overnatte på gangen med baby efter 48 timers observation, 48 timer på fødegangen og et AKS. Det var virkeligt sjovt. Men det var ferie så det måtte vi jo kunne forstå. Javel. Det er et system, hvor de der kan betale for rådgivning vinder og resten taber. Simpelthen.
0

Tilbage til "Graviditet"