Terminstråd - alle er velkomne :)

JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf JoyNips » 24. maj 2018, 07:57

girl_beat skrev:
MissB skrev:Jeg er godt nok medlem af nogle terminsgrupper, hvor folk mødes. Men jeg tænkte på om der måske var nogen herinde fra Kbh/Frederiksberg/Storkbh, som kunne have lyst til at mødes? Jeg ved godt at vi har termin på forskellige tidspunkter, men det ser jeg egnetlig som noget godt :)

Jeg har ikke så mange venner med børn, så synes at det kunne være hyggeligt at udvide vennekredsen med nogen med børn :)

Det lyder som en fin idé - jeg vil gerne være med :gogo:

Er ikke begyndt at hooke up med andre gravide endnu, og jeg er lidt nervøs for manglende sociale input i min barsel, som primært kommer til at være vinter- og forårsmånederne. Det ser ud til, at jeg har termin to uger efter dig :)


Både til dig og MissB: Meld jer til fødselsforberedelse hos APA. https://www.apa.dk/
Mit hold meldte alle til efterfødselstræning også, så vi fik vores eget efterfødselstræningshold med samme instruktør som vi havde gået til forberedelse hos. Og så tog 12 af os (ud af de oprindelige 14) lige et hold mere med samme instruktør. Vi ses stadig en del til brunch, legestue, gåture etc, selvom det er blevet vanskeligere nu hvor vi alle er tilbage på job.

Jeg har bestemt ikke manglet sociale input med mødregruppe, APA-pigerne, babysvømning, sansemotorik (det kan jeg i øvrigt også anbefale), legestue osv. Tværtimod tror jeg aldrig, jeg har været så social som under min barsel. Til hverdag har man jo ikke tid.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Joe » 24. maj 2018, 08:02

MissB skrev:Jeg er godt nok medlem af nogle terminsgrupper, hvor folk mødes. Men jeg tænkte på om der måske var nogen herinde fra Kbh/Frederiksberg/Storkbh, som kunne have lyst til at mødes? Jeg ved godt at vi har termin på forskellige tidspunkter, men det ser jeg egnetlig som noget godt :)

Jeg har ikke så mange venner med børn, så synes at det kunne være hyggeligt at udvide vennekredsen med nogen med børn :)


Jeg er frisk :)
0
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Joe » 24. maj 2018, 08:05

Kan vi tale om fødselsforberedelse? Hvilke tilbud er bedst, og hvor vigtigt er det i det hele taget at gå til?
Jeg er gift med en ret nærig mand, som mener det kan læres via Google-agtigt. Jeg skal lige bruge argumenter :D
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf FormerlyKnownAs » 24. maj 2018, 08:13

Joe skrev:Kan vi tale om fødselsforberedelse? Hvilke tilbud er bedst, og hvor vigtigt er det i det hele taget at gå til?
Jeg er gift med en ret nærig mand, som mener det kan læres via Google-agtigt. Jeg skal lige bruge argumenter :D


- lurer

Jeg havde intet forberedelse whatsoever og var da helt sikker på at det alliegevel var rigeligt med alle de film man havde set med fødende kvinder :fløjt: Det var det for sin vis også, indtil jeg måtte råbe stop midt i det hele og lige få helt på plads hvordan jeg skulle trække vejret :lol: .... for så at falde i søvn mellem presseveerne :genert: Men udover det gik fint nok sådan set. Måske fordi jeg var så dopet af lattergas og helt væk på smerter pga vestorme.
0
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16112

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Urtekussen » 24. maj 2018, 08:17

Jeg fik aldrig fødselsforberedelse.
Jeg læste en masse, både fra fagpersoner og fødselsberetninger på debatten.
Det eneste jeg lige skulle have JM til at vise mig, var vejrtrækningen. Men jeg følte bestemt ikke, at jeg manglede noget.
Det gik så fint så fint
1
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Neenah » 24. maj 2018, 08:38

Joe skrev:Kan vi tale om fødselsforberedelse? Hvilke tilbud er bedst, og hvor vigtigt er det i det hele taget at gå til?
Jeg er gift med en ret nærig mand, som mener det kan læres via Google-agtigt. Jeg skal lige bruge argumenter :D

Vi har meldt os til hos Mamaprofylax. Jeg tænkte det var rart når nu vi planlægger hjemmefødsel - især i forhold til smertehåndtering.
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf girl_beat » 24. maj 2018, 08:49

Jeg er ikke nået så langt i overvejelserne endnu, men har lige læst lidt om de forskellige tilbud hos APA (tak til JoyNips), og det kunne jeg bestemt godt finde på at melde mig til :)

Edit: Jeg har også hørt om Smertefri Fødsel, men en hurtig gennemlæsning på deres website efterlod mig lidt med fornemmelsen af, at kurserne er "det eneste rigtige" og alt er skrevet i meget selvhøjtidelige vendinger. Den stil er jeg umiddelbart ikke så meget for. Nogen der har konkrete erfaringer?
Senest rettet af girl_beat 24. maj 2018, 09:26, rettet i alt 1 gang.
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Phaiak
Indlæg: 292
Tilmeldt: 5. jan 2016, 12:29
Kort karma: 38
Likede indlæg: 336

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Phaiak » 24. maj 2018, 08:58

I min første graviditet gik jeg til noget på Hvidovre hospital som ærlig talt var spild af tid.
Den gang der handlede om fødsel nåede vi ikke til. Resten af det var meget om at blive en familie, når to bliver til tre osv.

Jeg læste også smertefri fødsel af Anja Bay hvor jeg syntes at nogle af teknikerne hjalp lidt.

Men ellers gik jeg til noget gravid i vand via familieskolen og det var helt genialt. Det var en garvet jordemoder og afspændingspædagog der havde holdet så hun fortalte en masse om bækkenbunden og øvelser både for at holde og afspænde samtidig med vejrtrækningsøvelser.

Det og så nogle af teknikkerne (især visualiseringsøvelserne) fra smertefri fødsel var noget jet brugte under fødslen.
1
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Aquadorable » 24. maj 2018, 14:13

girl_beat skrev:Jeg er ikke nået så langt i overvejelserne endnu, men har lige læst lidt om de forskellige tilbud hos APA (tak til JoyNips), og det kunne jeg bestemt godt finde på at melde mig til :)

Edit: Jeg har også hørt om Smertefri Fødsel, men en hurtig gennemlæsning på deres website efterlod mig lidt med fornemmelsen af, at kurserne er "det eneste rigtige" og alt er skrevet i meget selvhøjtidelige vendinger. Den stil er jeg umiddelbart ikke så meget for. Nogen der har konkrete erfaringer?


Jeg har taget kurset hos Smertefri Fødsel. Jeg var noget spændt på, hvad det var jeg gik ind til, fordi jeg havde lidt samme fornemmelse som dig. Dog havde jeg fået kurset anbefalet fra mange sider, så jeg tænkte også, at der måtte være noget om snakken.

Og ja, det har seriøst været pissegodt, og jeg er SÅ glad for jeg gjorde det! Jordemoderen, der underviste, var så kompetent og nede på jorden - lige så jysk, som jeg selv er :) Hun havde så mange gode input, og jeg er blevet helt rolig omkring fødslen. Faktisk glæder jeg mig lidt. Sådan havde jeg det på ingen måde inden. Jeg var meget angst for at skulle føde i de første mange måneder af graviditeten. Det har været fedt at kunne kombinere kurset med den hjemmetræning, de har, hvor man med lydfiler øver vejrtrækningen til hudløshed. Jeg har ikke øvet hver dag, men 3-4 gange ugentligt siden uge 32, og jeg synes, jeg har ret godt styr på det nu.

Det har også givet mig mere robusthed i forhold til at forstå og gennemskue sundhedssystemet. Altså hvorfor får man tilbudt forskellige ting i forskellige situationer, og hvad giver mening at sige henholdsvis ja tak og nej tak til.

Kan se, at andre nævner visualiseringsteknikkerne som et godt værktøj fra Smertefri Fødsel. Det er nok det eneste værktøj, der ikke virker for mig - i hvert fald ikke, når jeg øver det. Men måske bliver det brugbart under fødslen :)
Senest rettet af Aquadorable 24. maj 2018, 14:22, rettet i alt 1 gang.
2
K - 12.06.18 :love:
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Aquadorable » 24. maj 2018, 14:20

Joe skrev:Kan vi tale om fødselsforberedelse? Hvilke tilbud er bedst, og hvor vigtigt er det i det hele taget at gå til?
Jeg er gift med en ret nærig mand, som mener det kan læres via Google-agtigt. Jeg skal lige bruge argumenter :D


Jeg synes, argumentet om at sammenligne en fødsel med et maraton eller en anden stor sportspræstation giver meget god mening. Ingen løber et maraton uden at have forberedt sig og trænet intenst op til. Selvfølgelig kan man læse sig til meget, men jeg tror personligt på, at en del af forberedelsen også ligger i at kunne spejle sig i andre og få besvaret spørgsmål af fagpersoner. Jeg har fået rigtig mange gode pointer med fra fødselsforberedelse, som jeg aldrig havde overvejet eller tænkt på, hvis der ikke var andre, der havde spurgt om det, eller hvis underviseren ikke var kommet ind på det :)
1
K - 12.06.18 :love:
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf billiebean » 24. maj 2018, 16:25

Jeg har også brugt Smertefri Fødsel men kun bog og onlinemateriale. Har nok ikke fået øvet helt nok, men gør det hver dag i disse sidste uger. Og den ene ting er teknikkerne, den anden del af konceptet handler om at forstå - rationelt - hvad smerten går ud på. Den forståelse og forklaring har i hvert gjort mig meget mere rolig. Man får ligesom et mentalt skelet, som man kan læne sig op ad, så man ikke går i panik ved tanken om smerte og det ukendte - og om ikke andet så op til fødslen, så man kan gå ind til fødslen nogenlunde selvsikker.
2
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sangius » 24. maj 2018, 16:29

Er smertefri fødsel en af dem hvor man gisper, eller en af dem hvor man trækker vejret dybt?

Jeg havde læst at det at gispe var godt - men det duede slet kkke for mig. Her var det klart bedst med dybe, rolige vejrtrækninger under hele forløbet :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
MissB
Indlæg: 2339
Tilmeldt: 30. apr 2017, 20:02
Kort karma: 253
Likede indlæg: 2121

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf MissB » 24. maj 2018, 16:33

Dejligt at der er stemming for at mødes :danse: har I evt lyst til at jeg opretter en gruppe på fb så er det lidt nemmere at oprette afstemning for dato osv :D
1
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Aquadorable » 24. maj 2018, 16:36

Sangius skrev:Er smertefri fødsel en af dem hvor man gisper, eller en af dem hvor man trækker vejret dybt?

Jeg havde læst at det at gispe var godt - men det duede slet kkke for mig. Her var det klart bedst med dybe, rolige vejrtrækninger under hele forløbet :)


Det er overfladisk vejrtrækning under åbningsveerne :)
0
K - 12.06.18 :love:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sangius » 24. maj 2018, 16:49

Aquadorable skrev:
Sangius skrev:Er smertefri fødsel en af dem hvor man gisper, eller en af dem hvor man trækker vejret dybt?

Jeg havde læst at det at gispe var godt - men det duede slet kkke for mig. Her var det klart bedst med dybe, rolige vejrtrækninger under hele forløbet :)


Det er overfladisk vejrtrækning under åbningsveerne :)


Ja dem. Det duede slet ikke for mig... :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Graviditet"