Terminstråd - alle er velkomne :)

Blyp
Indlæg: 87
Tilmeldt: 29. okt 2016, 06:07
Kort karma: 7
Likede indlæg: 22

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Blyp » 20. jan 2017, 09:25

MCIS skrev:
Blyp skrev:Krydser fingre godtnavn!

Majajensen - det er da godt nok underligt med alle de forskellige udmeldinger, men synes bestemt ikke det er første gang jeg har hørt om det. Det er bare træls, da det jo skaber ekstra bekymring, og dem har man da i forvejen nok af. Jeg håber de bliver enige med sig selv om at hun er perfekt, og måske bare til den lidt lille side.

Jeg står i den situation at der aldrig er nogle (damer) der har skulle på barsel på min arbejdsplads, og der er derfor ikke nogle klare regler for hvordan sådan en barsel er skruet sammen. Vores personalehåndbog henviser til funktionærloven, der siger at man har ret til halv løn de første 14 uger und nix weiter. Men halvdelen af min løn er ca. 16.000 kr eks. en ret stor bonus der udbetales en gang årligt, så hvis man får ca.18.000 kr. i barsels dagpenge, kan de jo ikke betale sig for mig, da jeg nok ikke får bonus på barsel. Eller er det mig der har misforstået noget?
Derudover har jeg 5 ugers ferie der egentligt skal bruges inden barsel, da jeg først kommer tilbage i næste ferieår, men da jeg har termin d. 01.07.17 vil det sige at jeg faktisk skal gå på barsel/ferie i slutningen af april - det synes jeg godt nok også er tidligt. Jeg regner med at vi kan finde en løsning på dette, men det er jo lidt underligt... Måske jeg kan tage de 5 ugers ferie midt i barslen og på den måde have længere barsel, men jeg ved ikke om det er besværligt...?

Hvordan er I andres barsel skruet sammen? Både mht. barsel inden fødsel, efter fødsel, løn og ferie, samt alle de ting jeg sikkert ikke har tænkt på...


Nu er jeg ansat i det offentlige, så helt andre regler. Går fra 8 uger før termin med fuld løn. Herefter har jeg et halvt år med fuld løn, og kan så vælge om jeg vil tilbage der eller gå på barselsdagpenge.


Man skulle være ansat i det offentlige :) I hvert fald lige når det kommer til barsel.
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Ficus » 20. jan 2017, 09:40

Jeg er mega bange for at føde for tidligt. Tror det er fordi min mor, med sine to sidste fik aks i hhv. uge 26 og 31. Dét og at jeg allerede nu i knap uge 16 har så mange gener, gør mig virkelig bange.


Men ender sikkert med at gå en milliard år over tid og skulle sættes i gang og få en af de der 57 timers fødsler :lol2:
0
Blyp
Indlæg: 87
Tilmeldt: 29. okt 2016, 06:07
Kort karma: 7
Likede indlæg: 22

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Blyp » 20. jan 2017, 10:10

Pyhha PPP, det lyder som en barsk omgang du har været igennem. Jeg krydser fingre for at alt kommer til at gå som det skal, og du snart er gravid igen.

Tak for alle jeres svar mht. barselsregler.
Jeg tror jeg er ved at have styr på det nu, men der er alligevel lidt usikkerhed, da jeg regner med / håber på at jeg får mere end jeg har krav på som minimum. Men nu har jeg aftalt et møde på torsdag, så må vi se hvad der sker. Jeg regner med at bruge et par ugers ferie inden så jeg kan gå 6 uger inden fødsel, og så bruges resten til en fridag hver anden uge efter jeg kommer tilbage. Det tror jeg ikke bliver et problem at få lov til. Mht. lønnen må vi se hvad de siger. Vi har sagtensråd til at jeg kun får barselsdagpenge hele perioden, så alt derudover er bare en bonus.
0
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf AgentPixie » 20. jan 2017, 10:31

Har ikke fået læst op, men jeg håber alles maver har det godt :D

Jeg mærkede det første rigtige spark i går. Lå på maven I sofaen og kunne godt mærke at jeg maste baby lidt.. baby var enig og kvitterede med et ordentligt spark lige under navlen :D Det var godt nok en underlig fornemmelse, både på den fascinerende og lidt skumle måde. Skummel fordi det gik op for mig, at jeg gror et andet menneske :lol:
2
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf AgentPixie » 20. jan 2017, 10:41

Har I talt om hvor lang barsel jeres mænd tager? Normalt er det vist 14 dage, men min pønser på 4-5 uger.. hvilket er fint med mig :D Har bare lidt svært ved at finde hoved og røv i reglerne, og det er vel også noget arbejdsgiver skal godkende?
0
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Ficus » 20. jan 2017, 10:50

Min kæreste tager over når baby er lige omkring 7 måneder og har 3 måneders barsel med fuld løn. Det passer med at jeg kan starte i skole februar 2016. Skal kun have omkring 17-20 timer, så det bliver lidt som at gå hjemme sammen :lun:

Han tager så de 14 dage lige efter, i juli formentligt. Så 2,5 ugers ferie i september og 2 i december, før barsel i februar
Senest rettet af Ficus 20. jan 2017, 11:00, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Howitz
Indlæg: 453
Tilmeldt: 7. jan 2016, 09:58
Kort karma: 96
Likede indlæg: 274

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Howitz » 20. jan 2017, 10:59

Min mand tager de 14 dage og så efterfulgt af 3 ugers ferie :) Så vi får en dejlig lang sommerferie sammen med lille fisen :lun:
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf JoyNips » 20. jan 2017, 11:06

AgentPixie skrev:Har I talt om hvor lang barsel jeres mænd tager? Normalt er det vist 14 dage, men min pønser på 4-5 uger.. hvilket er fint med mig :D Har bare lidt svært ved at finde hoved og røv i reglerne, og det er vel også noget arbejdsgiver skal godkende?


Min tager ikke noget officielt "barsel" og jeg tager det hele. Vi er begge udflytningsramte, og min kæreste har takket nej til at tage med, så hans job ophørte 31.12.16 og han havde noget flex til overs, så han gik fra samtidig med mig d. 9. december og er jo så bare ledig nu. Indtil videre har vi haft 6 uger før baby sammen og vi har jo så frem til at han igen får job.

Vi gør det på den måde, fordi jeg (for at kunne få løn under barsel) har takket ja til udflytning og har forhandlet en bonus på 3 måneders løn, hvis jeg fortsat er ansat d. 31.12.17, så det skal jeg selvfølgelig være, men uden at behøve at tage til Jylland for at arbejde. :-D
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Ficus » 20. jan 2017, 12:23

Min kæreste har i øvrigt lavet en nedtællingskalender, til han skal på barsel. Han glæder sig mere end noget andet menneske jeg har mødt :stoned:
0
Jenny
Indlæg: 136
Tilmeldt: 29. dec 2015, 07:54
Kort karma: 12
Likede indlæg: 141

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Jenny » 20. jan 2017, 12:56

:love2: Springer lige ind uden kommentarer...

MD-scanning helt veloverstået :love2:

333g ren fantastisk helt perfekt lille pige gemmer sig derinde :lun:
14
Blyp
Indlæg: 87
Tilmeldt: 29. okt 2016, 06:07
Kort karma: 7
Likede indlæg: 22

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Blyp » 20. jan 2017, 13:09

Jenny: Hvor dejligt med god scanning :) Jeg er godt nok også ved at være spændt på vores, men det er først om 2 uger..

AgentPixie: Min kæreste tager som udgangspunkt kun to ugers barsel, dog efterfulgt af to-tre ugers sommerferie. Det kan være han tager et par uger senere, men det meste tager jeg.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf godtnavn » 20. jan 2017, 13:16

AgentPixie skrev:Har I talt om hvor lang barsel jeres mænd tager? Normalt er det vist 14 dage, men min pønser på 4-5 uger.. hvilket er fint med mig :D Har bare lidt svært ved at finde hoved og røv i reglerne, og det er vel også noget arbejdsgiver skal godkende?


Det han tager udover 2 uger går fra din barsel, I har jo 32 uger til deling (udover de uger der er øremærket til jer hver især). Arbejdsgiveren må så vidt jeg ved ikke sige nej, men det skal selvfølgelig meldes inden visse frister.

Jeg er så heldig at barsel på su ikke tæller som barsel, derfor tager min kæreste alle 32 uger+2 ugers fædreorlov+5 ugers ferie. Så vi får ca 3 måneder sammen til start, så tager han en lille måned om sommeren, og i november hopper han så fra igen og tager en 5-6 måneder. Jeg stopper barslen til enten januar eller februar, kommer lidt an på om jeg føler mig klar allerede start januar, men det kan jeg vælge når vi er tættere på :)

Kæresten glæder sig også vildt meget til barsel, synes det må være mærkeligt ikke at vide hvornår ens barsel starter, også sådan med at få afsluttet opgaver på arbejdet og sådan, men sådan er det jo at være mand og skulle på barsel, den starter jo først når baby er født.
0
MCIS
Indlæg: 100
Tilmeldt: 19. apr 2016, 20:36
Kort karma: 3
Likede indlæg: 43

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf MCIS » 20. jan 2017, 14:02

Min kæreste tager de 14 dage når sønnen er født, og har så 3 ugers ferie en måned efter.
Jeg tager al barsel ellers.
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf JoyNips » 20. jan 2017, 14:42

Jeg har i øvrigt været helt vildt glad for at gå herhjemme med kæresten til sidst i graviditet. Vil virkelig anbefale at man har bare en uges tid sammen eller sådan noget.

Det er helt vildt rart at kunne få styr på de sidste praktiske ting i ro og mag - særligt når man er pænt immobil efterhånden med stor mave og sådan, og de fleste er jo også ømme i skroget og har mange plukveer til sidst, men det er også bare virkelig hyggeligt at have den sidste tid hvor vi bare er os. Det er dejligt at have god tid til at "afslutte" det kapitel.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
PinkPowerPrincess
Indlæg: 455
Tilmeldt: 4. jan 2016, 10:44
Kort karma: 109
Likede indlæg: 428

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf PinkPowerPrincess » 20. jan 2017, 14:42

Min kæreste tager også to ugers barsel og så har han også lidt ferie derefter. Det er altså en ting der er virkelig god ved en juni-termin (ja nu har jeg brokket mig lidt over tidspunktet jeg skal føde på, så jeg må jo også nævne det gode :P)
Men.. både barsel og ferie kommer til at være afbrudt af nogle koncerter hen over sommeren. Bl.a. skal han spille på Roskilde, som ligger fra d. 24. juni (ja på terminsdatoen!) og en uge frem. Det er næsten lidt for spændende om jeg føder mens han spiller..
0

Tilbage til "Graviditet"