Terminstråd - alle er velkomne :)

Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18167

29+0

Indlægaf Mi55y » 22. jul 2018, 08:07

Jeg var på grøn koncert i går, hvilket var en dejlig dag. Vi havde sådan en plasticbalje med, som de andre hentede vand i, så jeg kunne dyppe fødderne i koldt vand, det var skønt!

Jeg mødte min moster derude, og hun mente helt bestemt, at jeg burde sygemeldes frem til barsel. Pga. min hånd og varmen. Hun er ellers normalt ikke pivet, men argumenterede, at jeg går de hårdeste måneder i mit liv i møde som højgravid og nybagt mor, og at det ikke nytter, hvis jeg har brugt al min energi på arbejde og så intet overskud har. Og jeg skulle passe på mig selv og baby og ikke spille helt!

Så nu grubler jeg selvfølgelig over, om jeg "spiller helt". Hvis ikke jeg havde haft kantinetjansen på job, så havde jeg helt klart valgt at arbejde hjemme på nogle af de varme dage, men det er jo ekstremt varmt for alle i øjeblikket. :gruble:
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: 29+0

Indlægaf girl_beat » 22. jul 2018, 10:24

Mi55y skrev:Jeg var på grøn koncert i går, hvilket var en dejlig dag. Vi havde sådan en plasticbalje med, som de andre hentede vand i, så jeg kunne dyppe fødderne i koldt vand, det var skønt!

Jeg skal også til Grøn koncert i den kommende uge og glæder mig! Det bliver helt sikkert en varm fornøjelse, men vi slæber en festivalstol med, og så må jeg gå ind i skyggen i løbet af dagen, hvis det bliver for meget :)

Er det ikke noget med, at man gerne må tage vand med ind? Og hvad med sådan noget som kiks og frugt?
Jeg er rimeligt godt kørende, hvis jeg bare har lidt back-up energi med mig :afro:
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18167

Re: 29+0

Indlægaf Mi55y » 22. jul 2018, 11:38

girl_beat skrev:
Mi55y skrev:Jeg var på grøn koncert i går, hvilket var en dejlig dag. Vi havde sådan en plasticbalje med, som de andre hentede vand i, så jeg kunne dyppe fødderne i koldt vand, det var skønt!

Jeg skal også til Grøn koncert i den kommende uge og glæder mig! Det bliver helt sikkert en varm fornøjelse, men vi slæber en festivalstol med, og så må jeg gå ind i skyggen i løbet af dagen, hvis det bliver for meget :)

Er det ikke noget med, at man gerne må tage vand med ind? Og hvad med sådan noget som kiks og frugt?
Jeg er rimeligt godt kørende, hvis jeg bare har lidt back-up energi med mig :afro:


Man må gerne have tomme vandflasker med, og så er der vandposter ved toiletterne. Snacks må man gerne have med, så vidt jeg kunne se. Overvej at opgradere fedtivalstolen med noget vandholdigt til fødderne, det var virkelig genialt! Og så gå på toilet modsat den scene, der spiller. Jeg stod aldrig i kø mere end 5 min.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

36+6

Indlægaf Zonta » 22. jul 2018, 13:24

Min mand er en pestilens at være sammen med i dag. Han har (egne ord) "Ikke sovet så godt og været aktiv". Aka han er gået for sent i seng og haft lidt svært ved at falde i søvn og så har han været til old boys fodbold :rulle: :tie: Orker ikke engang at tage den med ham hvem der er mest smadret i kroppen og har været det længst. Ikke fordi det skal være en konkurrence, men han bliver bare så tvær, når han har sådan nogle dage og så bider han af mig og er så uengageret i alt :træt3:
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10619

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Little_Woman » 23. jul 2018, 10:28

Hvis I skulle vælge en I kender til at deltage i jeres fødsel - hvilke kvaliteter/egenskaber skulle personen så have? Ville det være vigtigt at det var familie, at personen selv havde født, at I var meget tætte - eller?

Jeg har en veninde der er selvskreven, og som gerne vil med, men jeg vil gerne have en backup. Der kan jo komme forhindringer i form af sygdom, arbejde etc.

Hende jeg oprindeligt tænkte på er flyttet til Jylland på det tidspunkt og selv om hun kunne komme på få timer, gør det mig lidt usikker.

Så.. nu overvejer jeg hvem jeg skal bede om at deltage - og med hvilke kriterier. Jeg har flere veninder jeg sådan set er tætte nok på, men som med garanti ville være som fluer i en flaske i den situation. Og dét kan jeg ikke med!

Jeg har en kollega, som er ret no-nonsense, har født tre børn hjemme, er yogainstruktør og uden fine fornemmelser - hun er ikke min tætteste kollega/veninde, men det er jeg ikke sikker på, er en ulempe.
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf JoyNips » 23. jul 2018, 10:40

Little_Woman skrev:Hvis I skulle vælge en I kender til at deltage i jeres fødsel - hvilke kvaliteter/egenskaber skulle personen så have? Ville det være vigtigt at det var familie, at personen selv havde født, at I var meget tætte - eller?

Jeg har en veninde der er selvskreven, og som gerne vil med, men jeg vil gerne have en backup. Der kan jo komme forhindringer i form af sygdom, arbejde etc.

Hende jeg oprindeligt tænkte på er flyttet til Jylland på det tidspunkt og selv om hun kunne komme på få timer, gør det mig lidt usikker.

Så.. nu overvejer jeg hvem jeg skal bede om at deltage - og med hvilke kriterier. Jeg har flere veninder jeg sådan set er tætte nok på, men som med garanti ville være som fluer i en flaske i den situation. Og dét kan jeg ikke med!

Jeg har en kollega, som er ret no-nonsense, har født tre børn hjemme, er yogainstruktør og uden fine fornemmelser - hun er ikke min tætteste kollega/veninde, men det er jeg ikke sikker på, er en ulempe.


For mig var det helt klart et "hold i hånd og hold mund"-behov. Jeg var på forhånd ret sikker på, at jeg ikke ville nusses om, ynkes, have kold klud på panden, opmuntring, hep, ros eller andet. Og ganske rigtigt. Min fødsel var en lydløs én, hvor jeg holdt min kæreste i hånden og under veerne bare lukkede øjnene, gik ind i mig selv, og talte mine vejrtrækninger. Han var min klippe. Min mor ville nok egentlig gerne have været med, men hun havde været en "har du brug for en kold klud? Noget saftevand? Du gør det godt!"-type og jeg havde vitterligt myrdet hende, hvis hun havde været der :genert: :lol:

Så det vil være min helt klare anbefaling at du overvejer, hvilken slags støtte, du har behov for. Den mere aktivt deltagende, den tavse støtte, guidende, spørgende ind til dig osv?
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10619

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Little_Woman » 23. jul 2018, 10:48

JoyNips skrev:For mig var det helt klart et "hold i hånd og hold mund"-behov. Jeg var på forhånd ret sikker på, at jeg ikke ville nusses om, ynkes, have kold klud på panden, opmuntring, hep, ros eller andet. Og ganske rigtigt. Min fødsel var en lydløs én, hvor jeg holdt min kæreste i hånden og under veerne bare lukkede øjnene, gik ind i mig selv, og talte mine vejrtrækninger. Han var min klippe. Min mor ville nok egentlig gerne have været med, men hun havde været en "har du brug for en kold klud? Noget saftevand? Du gør det godt!"-type og jeg havde vitterligt myrdet hende, hvis hun havde været der :genert: :lol:

Så det vil være min helt klare anbefaling at du overvejer, hvilken slags støtte, du har behov for. Den mere aktivt deltagende, den tavse støtte, guidende, spørgende ind til dig osv?


Jeg tror nemlig jeg får det lige sådan. Min mor er ude af billedet i den sammenhæng, for hun vil pludre, pyldre og slet ikke være det jeg har behov for - det er vi meget enige om, tror jeg. Og jeg frygter hende der flytter til Jylland vil være lige sådan.

Det sidste jeg i hvert fald har brug for, er en der irriterer mig og ikke kan holde mund - jeg vil ikke være nødt til at tage hensyn til andre end mig selv og min fødsel.
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Kolibrien
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:48
Kort karma: 79
Likede indlæg: 588

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Kolibrien » 23. jul 2018, 10:51

Little_Woman skrev:Hvis I skulle vælge en I kender til at deltage i jeres fødsel - hvilke kvaliteter/egenskaber skulle personen så have? Ville det være vigtigt at det var familie, at personen selv havde født, at I var meget tætte - eller?

Jeg har en veninde der er selvskreven, og som gerne vil med, men jeg vil gerne have en backup. Der kan jo komme forhindringer i form af sygdom, arbejde etc.

Hende jeg oprindeligt tænkte på er flyttet til Jylland på det tidspunkt og selv om hun kunne komme på få timer, gør det mig lidt usikker.

Så.. nu overvejer jeg hvem jeg skal bede om at deltage - og med hvilke kriterier. Jeg har flere veninder jeg sådan set er tætte nok på, men som med garanti ville være som fluer i en flaske i den situation. Og dét kan jeg ikke med!

Jeg har en kollega, som er ret no-nonsense, har født tre børn hjemme, er yogainstruktør og uden fine fornemmelser - hun er ikke min tætteste kollega/veninde, men det er jeg ikke sikker på, er en ulempe.


Jeg kunne i princippet have klaret det med jordemoderen alene. Min mand - var overraskende nok - ikke så vigtig for mig undervejs. Ligesom Joy, så havde jeg slet ikke brug for hep, snak, støtte eller andet undervejs. Seriøst jeg husker nærmest slet ikke, om han var i lokalet. Jeg er dog vildt glad for, at vi tog imod vores datter sammen.

Det der ville betyde noget for mig, var at det var en person, som jeg kunne overskue skulle se mig i så ekstrem sårbar og meget lidt køn situation. Jeg ville slet ikke kunne have hverken veninder eller mor/søster med i den situation, men det er nok fordi jeg har en mand. Var jeg alene om det, kunne det godt være, at jeg gerne vile have min bedste veninde med.

Ellers er jeg meget enig med Joy, tænk over, hvad det er du gerne vil have i en fødselshjælper.

Min søster har i øvrigt selv tre børn, men hun var med til en venindes fødsel, og hun beskriver det stadig som en af de værste oplevelser i hendes liv. Dét at stå på sidelinjen er åbenbart noget helt andet end at være i fødesituationen selv.
0
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Depeche_Mama » 23. jul 2018, 11:07

Little_Woman skrev:Hvis I skulle vælge en I kender til at deltage i jeres fødsel - hvilke kvaliteter/egenskaber skulle personen så have? Ville det være vigtigt at det var familie, at personen selv havde født, at I var meget tætte - eller?

Jeg har en veninde der er selvskreven, og som gerne vil med, men jeg vil gerne have en backup. Der kan jo komme forhindringer i form af sygdom, arbejde etc.

Hende jeg oprindeligt tænkte på er flyttet til Jylland på det tidspunkt og selv om hun kunne komme på få timer, gør det mig lidt usikker.

Så.. nu overvejer jeg hvem jeg skal bede om at deltage - og med hvilke kriterier. Jeg har flere veninder jeg sådan set er tætte nok på, men som med garanti ville være som fluer i en flaske i den situation. Og dét kan jeg ikke med!

Jeg har en kollega, som er ret no-nonsense, har født tre børn hjemme, er yogainstruktør og uden fine fornemmelser - hun er ikke min tætteste kollega/veninde, men det er jeg ikke sikker på, er en ulempe.


Min mor var med, da vi fik vores førstefødte. Vi boede dengang på Sydsjælland, og min mor her i det nordjyske, men hun nåede fint over (tre døgn, ahem!).
Inden fødslen havde jeg snakket meget med hende om, at jeg ikke vidste, om hun fik lov at komme med ind, blev smidt ud undervejs eller noget tredje. Vi har et lidt op og ned forhold. Men hun accepterede det hele, hun var bare meget glad for, at hun fik lov at være til stede.
Overvejelsen omkring at have hende med, kom sig af, at min mand kan være meget sart med bræk/tis/lort/blod. Og jeg havde simpelthen så meget brug for en stærk partner. Det ville være så træls, at han ikke kunne rumme fødslen. Dét var jeg sikker på, at min mor kunne.

Hun endte faktisk med at være med hele vejen, undtaget da de lagde epi. Det kunne hun ikke holde ud af være i nærheden af. Hun var god til at fornemme, at hendes plads var i baggrunden, og det var rigtigt rart, at min mand kunne tage sig et par pauser undervejs, uden at jeg skulle ligge alene. Det gik så fint.

Ift. nøgenheden og alt det mindre lækre ved en fødsel, så skænkede jeg det helt ærligt ikke en tanke, men der var i forvejen også et rend af mennesker, fordi der tilstødte tvivl og mindre komplikationer undervejs.

Og min mand? Han var så rolig, og en klippe undervejs. Han holdt mig på panden, når jeg brækkede mig (det vil sige ved hver ve :fløjt: ) og var bare så rolig. Det var lige dét, jeg havde brug for. Han sagde og gjorde ikke en masse, han var der bare, og var rolig. Han har efterfølgende fortalt, at han synes, det var en meget skræmmende oplevelse, på grund af de vilde smerter, jeg havde, og fordi der ikke var mulighed for at tage kontrol over situationen.

Her anden gang vil vi ikke umiddelbart have nogen med. Denne gang bor vi meget tæt på min mor, og hun har sagt, at får vi brug for hende, smider hun alt, hun har i hænderne. Det er rart nok at vide, at hun er der :)
1
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Depeche_Mama » 23. jul 2018, 11:08

... Kender I i øvrigt det med, at man tager sig sammen i en uge eller to for at få barberet de dér ben? :lol:
0
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Neenah » 23. jul 2018, 11:22

.... Seriøst. Hvordan er det meningen at man skal kunne nå, når man laver det der mellemkødsmassage? :tie:
0
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Depeche_Mama » 23. jul 2018, 11:34

Neenah skrev:.... Seriøst. Hvordan er det meningen at man skal kunne nå, når man laver det der mellemkødsmassage? :tie:


Kan du ikke ligge på ryggen? Ellers må manden jo i gang.

Læste lige lidt op på det den anden dag. Jeg står simpelthen af på indvendig massage af mit mellemkød. Det må briste eller bære :-p
0
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Neenah » 23. jul 2018, 11:55

Depeche_Mama skrev:
Neenah skrev:.... Seriøst. Hvordan er det meningen at man skal kunne nå, når man laver det der mellemkødsmassage? :tie:


Kan du ikke ligge på ryggen? Ellers må manden jo i gang.

Læste lige lidt op på det den anden dag. Jeg står simpelthen af på indvendig massage af mit mellemkød. Det må briste eller bære :-p

Mine arme er for korte :blush: havde egentlig tiltænkt den opgave til min mand, men jeg kan simpelthen ikke få mig selv til det. Det vil give mig seriøse traumer.

Jeg ville jo gerne undgå alt det der med at briste, men jeg ved ikke om det her bliver noget jeg kan overskue.
0
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Depeche_Mama » 23. jul 2018, 12:10

Neenah skrev:
Depeche_Mama skrev:
Neenah skrev:.... Seriøst. Hvordan er det meningen at man skal kunne nå, når man laver det der mellemkødsmassage? :tie:


Kan du ikke ligge på ryggen? Ellers må manden jo i gang.

Læste lige lidt op på det den anden dag. Jeg står simpelthen af på indvendig massage af mit mellemkød. Det må briste eller bære :-p

Mine arme er for korte :blush: havde egentlig tiltænkt den opgave til min mand, men jeg kan simpelthen ikke få mig selv til det. Det vil give mig seriøse traumer.

Jeg ville jo gerne undgå alt det der med at briste, men jeg ved ikke om det her bliver noget jeg kan overskue.


Altså jeg har ALDRIG masseret mit mellemkød, og jeg brast kun ganske ganske lidt første gang... Du kan nok ikke undgå det helt, når du er førstegang. Men mit var så begrænset, at det ikke betød noget. Du skal bare være rigtigt god til at følge JM's anvisninger. Der kommer et tidspunkt i pressefasen, hvor du skal holde lidt igen, netop af hensyn til mellemkødet.
0
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Depeche_Mama » 23. jul 2018, 12:10

Neenah skrev:
Depeche_Mama skrev:
Neenah skrev:.... Seriøst. Hvordan er det meningen at man skal kunne nå, når man laver det der mellemkødsmassage? :tie:


Kan du ikke ligge på ryggen? Ellers må manden jo i gang.

Læste lige lidt op på det den anden dag. Jeg står simpelthen af på indvendig massage af mit mellemkød. Det må briste eller bære :-p

Mine arme er for korte :blush: havde egentlig tiltænkt den opgave til min mand, men jeg kan simpelthen ikke få mig selv til det. Det vil give mig seriøse traumer.

Jeg ville jo gerne undgå alt det der med at briste, men jeg ved ikke om det her bliver noget jeg kan overskue.


Efter hvad jeg kan se, er der jo heller ikke enighed om, hvorvidt det overhovedet hjælper at massere noget som helst :)
1
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.

Tilbage til "Graviditet"