Terminstråd - alle er velkomne :)

Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf FormerlyKnownAs » 28. sep 2018, 07:42

Sangius skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Sangius skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Skal lige høre om noget, man får da ikke en tdap vaccine i Dk når man er gravid gør man? Det er en booster for stivkrampe, difteri og og kighoste, det skulle åbenbart gå videre til babyen siger lægen her.

Hvad med influenza vaccine?

Jeg har det stramt med vacciner når man er gravid, ret irrationelt, men jeg har aldrig haft influenza i mit liv og kun een gang modvilligt fået vaccinen hvorefter jeg aborterede nogle uger efter. Sammenhængen er kun i mit hoved I know, men ja, har det stramt med det .


Difteri og stivkrampe synes jeg er overkill at mene skulle være nødvendigt mere end det bruges i forvejen.

Kighoste-antistoffer overføres kun i meget ringe grad til baby fra mor, og derfor skal baby også have vaccinen tidligt efter fødsel - nemlig 3 måneder.

Jeg er jo ikke læge, men ville godt turde at droppe vaccinen på egen vurdering, nu den f.eks. ikke gives i DK. :)


Jeg kiggede lige på SSI og der står at man skal have difteri hver 10. år. Det anede jeg ikke. Tror ikke at jeg har fået den siden jeg var barn. Men stivkrampe er vist 6-7 år siden, så den holder jo endnu. Jeg er jo nok også nervøs for vacciner og har sagt nej til alt hvad man ellers skal have for at være herude :fløjt: Så jeg skal have fuld skrald af alt når jeg har født.


Jeg mener at den stivkrampe man får i DK automatisk indeholder en difteri også :)



Okay. Fik min i Vietnam mener jeg, så who knows :lol:
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf FormerlyKnownAs » 28. sep 2018, 07:44

Får i andre influenzavaccinen?
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sangius » 28. sep 2018, 07:48

FKA - nej, så aner jeg ikke hvad du har fået :D

Jeg fik aldrig tilbudt influenzavaccinen, og har ikke lige selv spurgt efter den. Så fik den ikke sidst, og heller ikke denne gang. :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
DannyZuko
Indlæg: 426
Tilmeldt: 31. okt 2015, 09:13
Kort karma: 30
Likede indlæg: 744

37 + 3

Indlægaf DannyZuko » 28. sep 2018, 08:30

Mi55y, hvad er det nu protein i urinen kan være et tegn på?

Her har jeg lige afleveret en stooor dreng til sidste dag hos verdens bedste dagpleje. Synes det er lidt vemodigt. :whine: Og nu skal jeg gøre klar til 20 fødselsdagsgæster i morgen. :panik: Bliver sgu misundelig når jeg hører om jer andre der når en middagslur, det er endnu ikke sket for mig i denne barsel. :lol:

I næste uge skal han køres ind i børnehaven (af den trætte, tunge mor, som ikke helt kan overskue at have ham så meget hjemme :blush: ), så jeg har IKKE travlt med at få den der baby ud. :genert: Vil rigtig gerne at han lige får lidt rutine i børnehaven først.

Vækstscanning forleden tydede på endnu en stor baby til os, så vi kan nok regne med igangsættelse omkring termin, hvis ikke baby har andre planer.
0
Brugeravatar
Lumin
Indlæg: 169
Tilmeldt: 5. okt 2015, 14:26
Kort karma: 13
Likede indlæg: 180

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Lumin » 28. sep 2018, 09:14

Sangius skrev:Jeg mener at den stivkrampe man får i DK automatisk indeholder en difteri også :)

Det gør den :)
1
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf godtnavn » 28. sep 2018, 10:33

Jeg tænker at tage influenzavaccinen, både fordi ens immunforsvar er ldit ringere som gravid, så selvom jeg ikke har fanget influenza i mange år så tænker jeg risikoen er større som gravid. Og at der er lavere børnedødelighed efter fødslen når moren har fået vaccinen tænker jeg er en god bonus :)

Og så er jeg 5+0 i dag, jeg synes det er så stort hver gang jeg går ind i en ny uge :lol: Men gal, det føles som det er flere uger siden jeg testede positivt, og det er så åbenbart kun én, der er lang tid til de 12 uger... Jeg må stadig ikke bestille nakkefoldstid :( Havde egentlig tænkt at vente et par uger med at ringe til lægen, men kom til at tænke på om jeg burde komme forbi hende i næste uge allerede så jeg har et papir på graviditeten før vi rejser? Eller er det lige meget?

Og så er kvalmen blevet slem i dag! Måtte tage hjem efter 2 timer på uni fordi jeg konstant følte jeg skulle kaste op og ikke kunne koncentrere mig og lave noget fornuftigt. Kvalmen aftog på cykelturen hjem, frisk kold luft er godt for kvalmen så jeg tror jeg kommer til at nyde at der er 11 km til og fra uni :D I hvert fald indtil maven blvier så stor at det ikke er rart at cykle (hvis det sker).
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf FormerlyKnownAs » 28. sep 2018, 11:44

Hvad tænker du på papir ift at rejse?
0
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10616

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Little_Woman » 28. sep 2018, 11:53

FormerlyKnownAs skrev:Får i andre influenzavaccinen?


Ja; jeg får den altid pga relativt svær astma og får jeg først en influenza/svær forkølelse/lungebetændelse/noget med luftvejene, bliver jeg ret påvirket.

Så den får jeg i næste uge.
1
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf godtnavn » 28. sep 2018, 11:58

FormerlyKnownAs skrev:Hvad tænker du på papir ift at rejse?


Det ved jeg ikke :genert: Jeg tænkte bare hvis der skete noget kunne det måske være smart at have dokumenteret jeg er gravid, omvendt så vil de vel tro på det når jeg siger det? :gruble: Så netop, jeg aner ikke om det er noget man bør have?
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sangius » 28. sep 2018, 12:10

godtnavn skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Hvad tænker du på papir ift at rejse?


Det ved jeg ikke :genert: Jeg tænkte bare hvis der skete noget kunne det måske være smart at have dokumenteret jeg er gravid, omvendt så vil de vel tro på det når jeg siger det? :gruble: Så netop, jeg aner ikke om det er noget man bør have?


Hvis du var længere henne, så helt sikkert. Men her ville jeg sige det er nok at I blot informerer om det, i tilfælde af en form for nødstilfælde. Så de kan fravælge eventuel medicin eller scanninger :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf godtnavn » 28. sep 2018, 12:14

Sangius skrev:
godtnavn skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Hvad tænker du på papir ift at rejse?


Det ved jeg ikke :genert: Jeg tænkte bare hvis der skete noget kunne det måske være smart at have dokumenteret jeg er gravid, omvendt så vil de vel tro på det når jeg siger det? :gruble: Så netop, jeg aner ikke om det er noget man bør have?


Hvis du var længere henne, så helt sikkert. Men her ville jeg sige det er nok at I blot informerer om det, i tilfælde af en form for nødstilfælde. Så de kan fravælge eventuel medicin eller scanninger :)


Så venter jeg, vil helst udskyde lægen til vi har været til en tidlig skanning, har mistet før og kan ikke overskue at være rigtig oprettet i alle systemer hvis det går galt, sidst havde de ikke særlig godt styr på at få noteret jeg havde mistet, så fik f.eks. opkald fra jordemoder om at skulle til samtale flere uger efter jeg havde aborteret... Så lægger lægetiden efter vi forhåbentlig har set hjerteblink om nogle uger :)
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Mi55y » 28. sep 2018, 12:14

DannyZuko skrev:Mi55y, hvad er det nu protein i urinen kan være et tegn på?


Det kan sammen med forhøjet blodtryk og ødemer være tegn på svangerskabsforgiftning. Mit blodtryk er ikke for højt, men det ligger højere end det har gjort tidligere og jeg er også begyndt at få vand i kroppen, som jeg ellers ikke har døjet med. Så de vil bare gerne holde øje.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Lumin
Indlæg: 169
Tilmeldt: 5. okt 2015, 14:26
Kort karma: 13
Likede indlæg: 180

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Lumin » 28. sep 2018, 12:34

Jeg tager imod influenza vaccinen. Arbejder som sygeplejerske og møder mange patienter med influenza. Tænker derfor det er bedst for at undgå smitte bedst muligt. Vi får det tilbudt gennem jobbet.
4
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf FormerlyKnownAs » 28. sep 2018, 12:41

Sangius skrev:
godtnavn skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Hvad tænker du på papir ift at rejse?


Det ved jeg ikke :genert: Jeg tænkte bare hvis der skete noget kunne det måske være smart at have dokumenteret jeg er gravid, omvendt så vil de vel tro på det når jeg siger det? :gruble: Så netop, jeg aner ikke om det er noget man bør have?


Hvis du var længere henne, så helt sikkert. Men her ville jeg sige det er nok at I blot informerer om det, i tilfælde af en form for nødstilfælde. Så de kan fravælge eventuel medicin eller scanninger :)


Enig. Jeg ville også blot nævne det hvis du skal til læge i udlandet så de tager hensynet i deres behandling.

Udover det skal man kun have noget med til flyselskab fra uge 28. Som regel, nogle måske lidt før andre lidt senere. Men har ikke rigtig læst om andet end fra uge 28 og jeg har tjekket en del selskaber fordi jeg har fløjet og skal skal flyve flere gange under graviditet.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf godtnavn » 28. sep 2018, 13:19

FormerlyKnownAs skrev:
Sangius skrev:
godtnavn skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Hvad tænker du på papir ift at rejse?


Det ved jeg ikke :genert: Jeg tænkte bare hvis der skete noget kunne det måske være smart at have dokumenteret jeg er gravid, omvendt så vil de vel tro på det når jeg siger det? :gruble: Så netop, jeg aner ikke om det er noget man bør have?


Hvis du var længere henne, så helt sikkert. Men her ville jeg sige det er nok at I blot informerer om det, i tilfælde af en form for nødstilfælde. Så de kan fravælge eventuel medicin eller scanninger :)


Enig. Jeg ville også blot nævne det hvis du skal til læge i udlandet så de tager hensynet i deres behandling.

Udover det skal man kun have noget med til flyselskab fra uge 28. Som regel, nogle måske lidt før andre lidt senere. Men har ikke rigtig læst om andet end fra uge 28 og jeg har tjekket en del selskaber fordi jeg har fløjet og skal skal flyve flere gange under graviditet.


Der går lige lidt tid inden jeg er så langt, desværre. Og jeg tror ikke vi når flere rejser før jeg føder, primært fordi manden har brugt al hans ferie så det ville kun kunne være mellem jul og nytår, og der har vi rigelig planer herhjemme. Jeg ville elske en rejse senere i graviditeten!
0

Tilbage til "Graviditet"