Terminstråd - alle er velkomne :)

Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Danseprinsesse » 26. jun 2016, 21:30

Jeg har hentet den (brugte) barnevogn, vi har købt i dag. Den skal ifølge planen stå udenfor og bruges til daglig lur.
Og så var det lige, det gik op for os, at vi jo skal bruge nogle madrasser til både lift og barnevogn (sidstnævnte godt nok først om nogle måneder).
Vi skal i øvrigt også have en madras til vuggen, som ikke har standardmål.

Jeg overvejer at få skåret nogle madrasser af 5 cm koldskum. Men er lidt i tvivl særligt om madrassen til barnevognen skal have noget isolerende i forhold til frost, eller om en almindelig madras er ok..

Ved I noget klogt om madrasser?
0
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9376

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sorenspige » 26. jun 2016, 21:44

Vi har en helsemadras fra Babysam til barnevognen, og der er ligesom en ekstra tynd madras nederst, som jeg tror skal virke isolerende. Om den så gør det, ved jeg ikke.

Da det var koldest med min dreng, lagde jeg et uldtæppe under ham (men oven på madrassen). Det fungerede ok, men den vinter var heller ikke særlig kold.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Danseprinsesse » 26. jun 2016, 21:54

Sorenspige skrev:Vi har en helsemadras fra Babysam til barnevognen, og der er ligesom en ekstra tynd madras nederst, som jeg tror skal virke isolerende. Om den så gør det, ved jeg ikke.

Da det var koldest med min dreng, lagde jeg et uldtæppe under ham (men oven på madrassen). Det fungerede ok, men den vinter var heller ikke særlig kold.


Vi har købt en slee bee, som jeg tænker skal bruges til vinter. Mon det er isolerende nok? :gruble:

Min veninde, som jeg har købt barnevognen af, mente at det er en særligt allergivenlig madras de har haft til barnevognen og derfor godt kunne genbruges. Men jeg er nok lidt hys lige med madrasser, fordi vi begge har en del allergi.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Bøtte » 26. jun 2016, 22:04

Danseprinsesse skrev:
Sorenspige skrev:Vi har en helsemadras fra Babysam til barnevognen, og der er ligesom en ekstra tynd madras nederst, som jeg tror skal virke isolerende. Om den så gør det, ved jeg ikke.

Da det var koldest med min dreng, lagde jeg et uldtæppe under ham (men oven på madrassen). Det fungerede ok, men den vinter var heller ikke særlig kold.


Vi har købt en slee bee, som jeg tænker skal bruges til vinter. Mon det er isolerende nok? :gruble:

Min veninde, som jeg har købt barnevognen af, mente at det er en særligt allergivenlig madras de har haft til barnevognen og derfor godt kunne genbruges. Men jeg er nok lidt hys lige med madrasser, fordi vi begge har en del allergi.


Den kan vel heller ikke undgå at forme sig efter barnet? Jeg ville købe nye. Vi købte nogle der skulle være gode, så der ikke blev 'for tæt' i bunden af vognen, altså så de kan ånde.

Jeg har hørt man kan isolere med aviser under madrassen på de allerkoldeste dage. Vi har dog aldrig brugt det. Vores vogn har termobund, som kan åbnes og lukkes efter behov.
S sov ude i 10 minusgrader med sovedragt (sådan en overtøjs én), uldhue, futter og vanter, dyne og tæppe. Hun var altid dejlig varm (uden at være for varm/fugtig).
1
Brugeravatar
Snowdrop
Indlæg: 469
Tilmeldt: 8. feb 2016, 08:02
Kort karma: 81
Likede indlæg: 344

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Snowdrop » 27. jun 2016, 08:36

Danseprinsesse skrev:Jeg har hentet den (brugte) barnevogn, vi har købt i dag. Den skal ifølge planen stå udenfor og bruges til daglig lur.
Og så var det lige, det gik op for os, at vi jo skal bruge nogle madrasser til både lift og barnevogn (sidstnævnte godt nok først om nogle måneder).
Vi skal i øvrigt også have en madras til vuggen, som ikke har standardmål.

Jeg overvejer at få skåret nogle madrasser af 5 cm koldskum. Men er lidt i tvivl særligt om madrassen til barnevognen skal have noget isolerende i forhold til frost, eller om en almindelig madras er ok..

Ved I noget klogt om madrasser?


Ja... det gik også op for os lige pludselig at man skal bruge madrasser til lift og barnevogn :lol:
1
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9376

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sorenspige » 27. jun 2016, 08:59

Jeg ville heller ikke genbruge madrasser fra andre.

Men lillesøster arver fra storebror. Det synes jeg er noget andet. Jeg har dog vasket betrækket til madrassen på 60 grader, og det samme med stoffet i liften og barnevognen.
0
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9376

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sorenspige » 27. jun 2016, 09:01

I en køb/salg-gruppe ser jeg rigtig mange, der både sælger og køber brugte madrasser. Så der er åbenbart mange, der vælger anderledes.
0
Brugeravatar
Snowdrop
Indlæg: 469
Tilmeldt: 8. feb 2016, 08:02
Kort karma: 81
Likede indlæg: 344

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Snowdrop » 27. jun 2016, 09:49

Jeg tør i hvert fald ikke med brugte madrasser. Nogle kloge hoveder mener der kan være en sammenhæng mellem skimmelsporer i brugte madrasser og vuggedød. Har selv mistet en lillesøster til vuggedød, så er der bare den mindste risiko, så gør jeg det ikke.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Danseprinsesse » 27. jun 2016, 10:03

Bøtte skrev:
Danseprinsesse skrev:
Sorenspige skrev:Vi har en helsemadras fra Babysam til barnevognen, og der er ligesom en ekstra tynd madras nederst, som jeg tror skal virke isolerende. Om den så gør det, ved jeg ikke.

Da det var koldest med min dreng, lagde jeg et uldtæppe under ham (men oven på madrassen). Det fungerede ok, men den vinter var heller ikke særlig kold.


Vi har købt en slee bee, som jeg tænker skal bruges til vinter. Mon det er isolerende nok? :gruble:

Min veninde, som jeg har købt barnevognen af, mente at det er en særligt allergivenlig madras de har haft til barnevognen og derfor godt kunne genbruges. Men jeg er nok lidt hys lige med madrasser, fordi vi begge har en del allergi.


Den kan vel heller ikke undgå at forme sig efter barnet? Jeg ville købe nye. Vi købte nogle der skulle være gode, så der ikke blev 'for tæt' i bunden af vognen, altså så de kan ånde.

Jeg har hørt man kan isolere med aviser under madrassen på de allerkoldeste dage. Vi har dog aldrig brugt det. Vores vogn har termobund, som kan åbnes og lukkes efter behov.
S sov ude i 10 minusgrader med sovedragt (sådan en overtøjs én), uldhue, futter og vanter, dyne og tæppe. Hun var altid dejlig varm (uden at være for varm/fugtig).


Der er også termobund, der kan åbnes og lukkes i bunden af vores barnevogn. :)
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Danseprinsesse » 27. jun 2016, 10:11

Sorenspige skrev:I en køb/salg-gruppe ser jeg rigtig mange, der både sælger og køber brugte madrasser. Så der er åbenbart mange, der vælger anderledes.


Jeg har faktisk heller ikke kunnet finde noget nyere læsning om det, det er lidt tilfældigt, jeg opdagede, at det var noget, man skulle være opmærksom på.

Nu kender jeg jo min veninde, og ved at hun er meget renlig og allergivenlig, men tanken om mider og skimmelsvamp kan jeg ikke med. :genert:
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf JoyNips » 27. jun 2016, 10:13

Kan man banne sig selv fra Sundhed.dk? :D

Jeg ved sgu da godt, at man ikke kan bruge doubletesten til noget alene. Og alligevel skal jeg lige ind og lure. :rulle:
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Bøtte » 27. jun 2016, 10:14

Snowdrop skrev:Jeg tør i hvert fald ikke med brugte madrasser. Nogle kloge hoveder mener der kan være en sammenhæng mellem skimmelsporer i brugte madrasser og vuggedød. Har selv mistet en lillesøster til vuggedød, så er der bare den mindste risiko, så gør jeg det ikke.


Det læste jeg også under første graviditet, men siden har jeg ikke kunnet finde det igen og jeg har ellers googlet en del.
0
Brugeravatar
Snowdrop
Indlæg: 469
Tilmeldt: 8. feb 2016, 08:02
Kort karma: 81
Likede indlæg: 344

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Snowdrop » 27. jun 2016, 10:21

Det nyeste jeg lige umiddelbart kan finde er det her efterhånden ældre studie fra skotland: http://www.bmj.com/content/325/7371/1007.1.short

Konklusionen er en signifikant øget risiko for vuggedød ved brug af tidligere brugte madrasser. Men det skal så også siges at antallet af børn i studiet er ikke så højt, så om man kan bruge det til ret meget, det ved jeg faktisk ikke.

Jeg tænker også at der er forskel på typer af madrasser, nogle er nok lettere at holde rene end andre :)
0
Brugeravatar
Snowdrop
Indlæg: 469
Tilmeldt: 8. feb 2016, 08:02
Kort karma: 81
Likede indlæg: 344

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Snowdrop » 27. jun 2016, 10:23

JoyNips skrev:Kan man banne sig selv fra Sundhed.dk? :D

Jeg ved sgu da godt, at man ikke kan bruge doubletesten til noget alene. Og alligevel skal jeg lige ind og lure. :rulle:


banned.gif


:kys:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Danseprinsesse » 27. jun 2016, 10:41

Jeg er blevet tjekket hos jordemoderen i dag. Han er rykket ned i bækkenet, men står ikke helt fast endnu.

Hun vurderer dog ikke, at han når op på 3800 til termin, som de ellers har vurderet ud fra vægtskanningerne. I dag kunne hun ikke få ham til at være større end 2700-2800, og 1 kg på 2 uger er nok lige en tand urealistisk. :D

Om en uge er der tjek og vægtskanning igen. Der skal de vist også beslutte, hvornår de planlægger igangsættelse, hvis han ikke kommer af sig selv inden.
2

Tilbage til "Graviditet"