Terminstråd - alle er velkomne :)

Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4441
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 667
Likede indlæg: 7384

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Neenah » 28. maj 2018, 09:26

billiebean skrev:
Moxy-lady skrev:Årh, jeg glæder mig til at jeg kan mærke luv.

Jeg vågnede op med en fornemmelse af ikke at være gravid mere i dag :trist: alle mine symptomer er pist væk og selvom det er dejligt ikke at gave ondt i brysterne, så synes jeg godt nok at det er hårdt mentalt. Jeg prøver virkelig at holde mig selv i nakken og ikke gå helt i selvsving. Jeg har en eksamensopgave jeg skal aflevere i morgen, og jeg mangler stadig 9 sider, men det er svært at koncentrere sig om. Jeg *ved* objektivt set godt at det er mit hoved der spiller mig et puds, men det er svært at ryste af mig alligevel.

Håber snart at det går over, og at jeg kan få lidt mere ro på.


Der er sådan en streng periode mellem NF og MD, hvor symptomerne aftager mens man stadig ikke er begyndt at mærke liv. Ikke særlig rart! Jeg burde retrospektivt klart have fået en tryghedsscanning i den periode, for var godt nok nervøs! - Eller måske kan man måle maven og tjekke fremskridt på den måde?


Det er underligt, for tiden mellem nf og md er den eneste i min graviditet, hvor jeg har slappet rigtigt af. Jeg tror bare jeg havde en eller anden tro på at alt selvfølgelig var okay, samtidig med at maven begyndte at vokse lidt.

Det værste for mig var helt klart før NF og så nu, hvor jeg mærker liv hver dag. Hver dag er en kamp, synes jeg.
0
Pilen
Indlæg: 116
Tilmeldt: 2. jun 2016, 20:05
Kort karma: 24
Likede indlæg: 222

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Pilen » 28. maj 2018, 17:41

Moxy-lady skrev:
billiebean skrev:
Moxy-lady skrev:Årh, jeg glæder mig til at jeg kan mærke luv.

Jeg vågnede op med en fornemmelse af ikke at være gravid mere i dag :trist: alle mine symptomer er pist væk og selvom det er dejligt ikke at gave ondt i brysterne, så synes jeg godt nok at det er hårdt mentalt. Jeg prøver virkelig at holde mig selv i nakken og ikke gå helt i selvsving. Jeg har en eksamensopgave jeg skal aflevere i morgen, og jeg mangler stadig 9 sider, men det er svært at koncentrere sig om. Jeg *ved* objektivt set godt at det er mit hoved der spiller mig et puds, men det er svært at ryste af mig alligevel.

Håber snart at det går over, og at jeg kan få lidt mere ro på.


Der er sådan en streng periode mellem NF og MD, hvor symptomerne aftager mens man stadig ikke er begyndt at mærke liv. Ikke særlig rart! Jeg burde retrospektivt klart have fået en tryghedsscanning i den periode, for var godt nok nervøs! - Eller måske kan man måle maven og tjekke fremskridt på den måde?


Jeg skal kønsscannes d. 6/6 så jeg ved godt at jeg bare skal bide tænderne sammen. Jeg har bare hele tiden haft en kæmpe frygt for at ligge der til en scanning og ikke høre noget hjerteslag. :whine: men det er rart at vide at jeg ikke er den eneste der har det sådan og at denne periode generelt er slem for det fleste. Det hjælper mig lidt til at holde fast på den objektive del af mig selv.


Jeg er samme sted. Fordi jeg nærmest ingen kvalme på noget tidspunkt har haft eller nogle andre særlige specielle symptomer, som ikke kan forklares af andre ting. Fx lidt træthed, det kan der jo være 1.000 årsager til. Ah, for meget og for lidt, det er ikke nemt :)

Er den kønsscanning selvbetalt hos privat jordemoder eller er det inden for programmet på sygehuset? Synes, der er flere, som taler som trygheds- og kønsscanninger - men er det altid hos en privat jordemoder eller er det noget særligt, I har bedt om på sygehuset? :)
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4441
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 667
Likede indlæg: 7384

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Neenah » 28. maj 2018, 17:50

Pilen skrev:
Moxy-lady skrev:
billiebean skrev:
Moxy-lady skrev:Årh, jeg glæder mig til at jeg kan mærke luv.

Jeg vågnede op med en fornemmelse af ikke at være gravid mere i dag :trist: alle mine symptomer er pist væk og selvom det er dejligt ikke at gave ondt i brysterne, så synes jeg godt nok at det er hårdt mentalt. Jeg prøver virkelig at holde mig selv i nakken og ikke gå helt i selvsving. Jeg har en eksamensopgave jeg skal aflevere i morgen, og jeg mangler stadig 9 sider, men det er svært at koncentrere sig om. Jeg *ved* objektivt set godt at det er mit hoved der spiller mig et puds, men det er svært at ryste af mig alligevel.

Håber snart at det går over, og at jeg kan få lidt mere ro på.


Der er sådan en streng periode mellem NF og MD, hvor symptomerne aftager mens man stadig ikke er begyndt at mærke liv. Ikke særlig rart! Jeg burde retrospektivt klart have fået en tryghedsscanning i den periode, for var godt nok nervøs! - Eller måske kan man måle maven og tjekke fremskridt på den måde?


Jeg skal kønsscannes d. 6/6 så jeg ved godt at jeg bare skal bide tænderne sammen. Jeg har bare hele tiden haft en kæmpe frygt for at ligge der til en scanning og ikke høre noget hjerteslag. :whine: men det er rart at vide at jeg ikke er den eneste der har det sådan og at denne periode generelt er slem for det fleste. Det hjælper mig lidt til at holde fast på den objektive del af mig selv.


Jeg er samme sted. Fordi jeg nærmest ingen kvalme på noget tidspunkt har haft eller nogle andre særlige specielle symptomer, som ikke kan forklares af andre ting. Fx lidt træthed, det kan der jo være 1.000 årsager til. Ah, for meget og for lidt, det er ikke nemt :)

Er den kønsscanning selvbetalt hos privat jordemoder eller er det inden for programmet på sygehuset? Synes, der er flere, som taler som trygheds- og kønsscanninger - men er det altid hos en privat jordemoder eller er det noget særligt, I har bedt om på sygehuset? :)


Køns- og tryghedsscanninger er som udgangspunkt selvbetalte. Tryghedsscanninger kan dog også være en del af sundhedsvæsnets tilbud ved fertilitetsbehandling eller andre specielle omstændigheder.
1
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

36+4

Indlægaf billiebean » 28. maj 2018, 17:54

Den hede her er på den ene side virkelig tiltrængt men den er skisme også hård - er småsvimmel, mat, meget svedig og mine fødder er helt ødelagte. Jeg måtte ud og købe et par klipklapper til mine nyvundne elefantfødder. Bruger normalt str 38 og måtte op i en str 40..
0
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3408
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10683

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Little_Woman » 28. maj 2018, 18:13

Jeg kunne også godt bruge et par dage med køligere temperaturer; det gør intet godt for energien og jeg har sovet ret elendigt de seneste nætter pga varme (og tis og rastløse ben...)
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3408
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10683

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Little_Woman » 28. maj 2018, 18:15

Noget helt andet - er der nogen der har gået/går til gravid-vandgymnastik?

Det tror jeg mit legeme vil blive glad for, når jeg er lidt længere...!
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12397

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Joe » 28. maj 2018, 18:34

Little_Woman skrev:Noget helt andet - er der nogen der har gået/går til gravid-vandgymnastik?

Det tror jeg mit legeme vil blive glad for, når jeg er lidt længere...!


Jeg ved ikke så meget om gravid-vandgymnastik, men jeg har siden næsten lige efter positiv test gået til almindelig vandaerobic, og det kan min lrop simpelthen så godt lide.

Min sæson er dog slut om lidt, og skal så finde ud af, hvad jeg så skal. Kan godt være det skulle være vandgymnastik. Eller yoga.
0
Kolibrien
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:48
Kort karma: 79
Likede indlæg: 588

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Kolibrien » 28. maj 2018, 18:48

Little_Woman skrev:Noget helt andet - er der nogen der har gået/går til gravid-vandgymnastik?

Det tror jeg mit legeme vil blive glad for, når jeg er lidt længere...!


Jeg gik til gravid-vandtræning i min sidste graviditet. Det var dejligt at ploppe rundt i vandt, men jeg synes ikke det var hårdt nok. Jeg ville gerne have pulsen op, hvilket vi sjældent fik. Det var mere sådan noget afslapning og træn dit bække-agtigt. Jeg synes generelt svømning og vandtræning er kedeligt, og det har måske smittet lidt af på min holdning til det.

Jeg kan mærke, at jeg er lidt mere tung og påvirket i denne graviditet, så jeg tror jeg skal gå på det hold igen. Bare for at bevæge mig lidt.
0
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

15+3

Indlægaf Depeche_Mama » 28. maj 2018, 19:02

Alt det her med vægt: Jeg har taget ca. 1 - 1,5 kg på indtil videre, og skal til lige at passe på min kost, der ryger lidt rigeligt snacks ned. Tænker faktisk, jeg måske skal til at bruge LifeSum i en periode, udelukkende for at få overblik tilbage.

Min mand afleverer speciale i denne uge, og så begynder en normal hverdag langsomt at vende tilbage. Glæder mig så meget!

Jeg er også en af dem, der tager det fuldstændigt afslappet med graviditeten. Jeg har slået alle de værst tænkelige tanker fra, og fokuserer på, at alt selvfølgelig er okay. Jeg er socialrådgiver til dagligt. Måske er det sådan noget, vi bare kan, for at kunne lægge jobbet fra os, når vi går hjem :lol:
1
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf girl_beat » 28. maj 2018, 19:38

Moxy-lady skrev:Jeg synes at langt de fleste jeg har læst om har haft en oplevelse af at jordemoren egentlig ikke hang sig så meget i det, så det håber jeg også at du oplever.

Det er tidligt du skal til jordemor, jeg har ikke engang fået indkaldelse endnu, og jeg er 15+1 i dag.

Jeg fik 3 indkaldelser samtidig; MD-scanning, JM samtale og noget fælles informationsmøde. Regionen har åbenbart virkelig travlt, så min første private snak med en jordemoder er først engang i uge 26-28 stykker :mellow:
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7485
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24476

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Moxy-lady » 28. maj 2018, 20:01

Pilen skrev:
Moxy-lady skrev:
billiebean skrev:
Moxy-lady skrev:Årh, jeg glæder mig til at jeg kan mærke luv.

Jeg vågnede op med en fornemmelse af ikke at være gravid mere i dag :trist: alle mine symptomer er pist væk og selvom det er dejligt ikke at gave ondt i brysterne, så synes jeg godt nok at det er hårdt mentalt. Jeg prøver virkelig at holde mig selv i nakken og ikke gå helt i selvsving. Jeg har en eksamensopgave jeg skal aflevere i morgen, og jeg mangler stadig 9 sider, men det er svært at koncentrere sig om. Jeg *ved* objektivt set godt at det er mit hoved der spiller mig et puds, men det er svært at ryste af mig alligevel.

Håber snart at det går over, og at jeg kan få lidt mere ro på.


Der er sådan en streng periode mellem NF og MD, hvor symptomerne aftager mens man stadig ikke er begyndt at mærke liv. Ikke særlig rart! Jeg burde retrospektivt klart have fået en tryghedsscanning i den periode, for var godt nok nervøs! - Eller måske kan man måle maven og tjekke fremskridt på den måde?


Jeg skal kønsscannes d. 6/6 så jeg ved godt at jeg bare skal bide tænderne sammen. Jeg har bare hele tiden haft en kæmpe frygt for at ligge der til en scanning og ikke høre noget hjerteslag. :whine: men det er rart at vide at jeg ikke er den eneste der har det sådan og at denne periode generelt er slem for det fleste. Det hjælper mig lidt til at holde fast på den objektive del af mig selv.


Jeg er samme sted. Fordi jeg nærmest ingen kvalme på noget tidspunkt har haft eller nogle andre særlige specielle symptomer, som ikke kan forklares af andre ting. Fx lidt træthed, det kan der jo være 1.000 årsager til. Ah, for meget og for lidt, det er ikke nemt :)

Er den kønsscanning selvbetalt hos privat jordemoder eller er det inden for programmet på sygehuset? Synes, der er flere, som taler som trygheds- og kønsscanninger - men er det altid hos en privat jordemoder eller er det noget særligt, I har bedt om på sygehuset? :)


Det er virkelig hårdt, ja.
Jeg betaler selv for scanningen. Jeg har tidligere fået en såkaldt "tidlig scanning" hos cyklus klinik på Østerbro. Fordi jeg bestilte tid samme dag kostede den kun 400 kr, og hun car simpelthen så sød og god til at forklare.

Min kønsscanning har jeg købt via all2day dealsite og har kun givet 288 for den, den foregår så hos Lille københavner.

Den første scanning var for at bekræfte overfor mig selv at jeg car gravid og for at være sikker på at baby lå i livmoderen og alt var som det skulle være. Min kønsscanning er fordi det var billigt, og jeg er utålmodig :lol: men nu er jeg virkelig glad for den, når den ligger mellem NF scanning og MD scanning og jeg har det så svært.
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sangius » 28. maj 2018, 20:08

Jeg fik to gratis tryghedsscanninger hos en gynækolog da jeg var gravid med min datter. Det var min læge der henviste mig. Han foreslog det selv, da jeg havde to spontane aborter i træk.

I denne graviditet har jeg stort set ikke bekymret mig. Føler virkelig ikke, at jeg har tid :-p
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18276

21+2

Indlægaf Mi55y » 29. maj 2018, 06:38

Jeg overvejer noget gravid yoga/pilates/et eller andet gennem FOF Aarhus. De ligger nemlig i gå-afstand fra mit arbejde, og nogle af lektionerne ligger sidst på eftermiddagen. Men de holder pause med holdopstart mellem maj og august, så jeg ville nå at føde, inden de 12 lektioner er ovre, hvis jeg først starter i august - og ved ikke lige, om det er noget man kommer afsted til som højgravid.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

39+1

Indlægaf Aquadorable » 29. maj 2018, 06:39

Hmmm, nå, dagen i går gik noget anderledes, end jeg lige havde forestillet mig, da jeg stod op.

Til jordemoderbesøget nævnte vi, at baby havde virket lidt sløv og mindre aktiv i weekenden, og at det var fortsat op ad formiddagen mandag. Det synes hun skulle undersøges for at udelukke, at moderkagen fx var ved at stå af. Jeg blev derfor sendt til Hillerød for at få kørt hjertelydskurve. Helt fin hjertelyd hos baby, men ingen bevægelse. En læge kom og scannede mig og kunne konstatere, at baby var meget passiv i maven. Dog var flow i navlesnoren osv. helt, som det skulle være. Hun begyndte allerede at tale om igangsættelse og undersøgte mig også indvendigt. To fingre åben.

Jeg blev sgu noget bange lige der. Min mand var heldigvis bedre til at holde fokus og fik alle informationer fra lægen, der vurderede, at vi skulle vente yderligere nogle timer og så køre en ny hjertelydskurve. Sidst på eftermiddagen blev det så gjort, og her var baby heldigvis mere aktiv, dog stadig ikke på det normale niveau.

Vi ventede yderligere et par timer, hvor personalet vendte situationen. En ny læge kom og ville gerne scanne mig med henblik på at lave et vægtskøn inden igangsættelse. Og her var baby så fuld af liv og spjættede rundt, hvilket jeg selvfølgelig også kunne mærke udenpå. Sikke en lettelse. Lægen var ikke i tvivl om, at vi selvfølgelig ikke skulle sætte fødslen i gang, når hun var så livlig på scanningen, men de vil følge mig tæt for at sikre, at hun bliver ved med at have det godt. Så jeg skal af sted igen til hjertelydskurve på onsdag.

Åh, altså, det var ikke en sjov eftermiddag og aften. Da vi kom hjem, endte jeg med at sidde og hyle ind i favnen på min mand, fordi jeg synes, det var så overvældende en oplevelse. Jeg havde jo slet ikke tænkt, at der var noget galt - derfor havde jeg heller ikke overvejet at ringe til fødegangen i weekenden. Jeg mærkede hende jo, bare ikke lige så meget som normalt - og det kunne jo også skyldes det varme vejr, eller at hun efterhånden er en ret stor baby, tænkte jeg. Men både læger og jordemødre understregede, at det er meget vigtigt at reagere på ændringer i bevægelsesmønstret, når man først er så langt, at baby skal kunne mærkes dagligt.
0
K - 12.06.18 :love:
Janni.A006
Indlæg: 70
Tilmeldt: 30. apr 2018, 08:55
Kort karma: 8
Likede indlæg: 59

Re: 39+1

Indlægaf Janni.A006 » 29. maj 2018, 06:42

Aquadorable skrev:Hmmm, nå, dagen i går gik noget anderledes, end jeg lige havde forestillet mig, da jeg stod op.

Til jordemoderbesøget nævnte vi, at baby havde virket lidt sløv og mindre aktiv i weekenden, og at det var fortsat op ad formiddagen mandag. Det synes hun skulle undersøges for at udelukke, at moderkagen fx var ved at stå af. Jeg blev derfor sendt til Hillerød for at få kørt hjertelydskurve. Helt fin hjertelyd hos baby, men ingen bevægelse. En læge kom og scannede mig og kunne konstatere, at baby var meget passiv i maven. Dog var flow i navlesnoren osv. helt, som det skulle være. Hun begyndte allerede at tale om igangsættelse og undersøgte mig også indvendigt. To fingre åben.

Jeg blev sgu noget bange lige der. Min mand var heldigvis bedre til at holde fokus og fik alle informationer fra lægen, der vurderede, at vi skulle vente yderligere nogle timer og så køre en ny hjertelydskurve. Sidst på eftermiddagen blev det så gjort, og her var baby heldigvis mere aktiv, dog stadig ikke på det normale niveau.

Vi ventede yderligere et par timer, hvor personalet vendte situationen. En ny læge kom og ville gerne scanne mig med henblik på at lave et vægtskøn inden igangsættelse. Og her var baby så fuld af liv og spjættede rundt, hvilket jeg selvfølgelig også kunne mærke udenpå. Sikke en lettelse. Lægen var ikke i tvivl om, at vi selvfølgelig ikke skulle sætte fødslen i gang, når hun var så livlig på scanningen, men de vil følge mig tæt for at sikre, at hun bliver ved med at have det godt. Så jeg skal af sted igen til hjertelydskurve på onsdag.

Åh, altså, det var ikke en sjov eftermiddag og aften. Da vi kom hjem, endte jeg med at sidde og hyle ind i favnen på min mand, fordi jeg synes, det var så overvældende en oplevelse. Jeg havde jo slet ikke tænkt, at der var noget galt - derfor havde jeg heller ikke overvejet at ringe til fødegangen i weekenden. Jeg mærkede hende jo, bare ikke lige så meget som normalt - og det kunne jo også skyldes det varme vejr, eller at hun efterhånden er en ret stor baby, tænkte jeg. Men både læger og jordemødre understregede, at det er meget vigtigt at reagere på ændringer i bevægelsesmønstret, når man først er så langt, at baby skal kunne mærkes dagligt.



Ej, puha.. Det var da en grim forskrækkelse. Godt, at alt endte med at være lige som det skulle være.. Hvor stor blev hun scannet til at være?
0

Tilbage til "Graviditet"