Terminstråd - alle er velkomne :)

Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf achillaxedprune » 17. maj 2016, 18:32

Nuttede-Nuser skrev:Det er hele branchen den er gal med, du finder ikke ret mange bilforhandlere hvor der er overenskomst for sælgerne, min mand har heldigvis været heldig de sidste tyve år at arbejde for to af de mest fair arbejdsgiver i den branche, det kunne være meget værrer end det her. Problemet er at de ikke kan undværer en sælger i den tiden han ville være væk på barsel, og det er for kort tid til at skulle lærer en anden en op i produkt, eftermarkedssalg, udstyr it og rutiner. Han har heller ikke direkte fået altvidende at det er sådan det er, det er hvad han har hørt andre steder fra. Men nu har det heller ikke været et issue her hjemme, min kæreste vil rigtig gerne hans søn, men han ville ikke egne sig til at gå hjemme, det ville han for hurtigt blive for rastløs til og det er der ikke nogen der er tjent med. Og desuden ville vi slet ikke kunne leve for min løn alene, på ingen måde. Derfor er det bedst for alle parter hvis jeg tager den fulde barsel, og han så tager ferie og fridage og er sammen med os på den måde.


Nå okay... Hvis det er fordi, det passer for jeres familie, så er det jo fint... :)

Det er bare en kæphest for mig, når mænd diskrimineres på dette område. Hvilket nok også blev illustreret af en masse sure smileyer. :genert:
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Nuttede-Nuser
Indlæg: 772
Tilmeldt: 21. okt 2015, 14:24
Kort karma: 105
Likede indlæg: 937

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Nuttede-Nuser » 17. maj 2016, 18:43

achillaxedprune skrev:
Nuttede-Nuser skrev:Det er hele branchen den er gal med, du finder ikke ret mange bilforhandlere hvor der er overenskomst for sælgerne, min mand har heldigvis været heldig de sidste tyve år at arbejde for to af de mest fair arbejdsgiver i den branche, det kunne være meget værrer end det her. Problemet er at de ikke kan undværer en sælger i den tiden han ville være væk på barsel, og det er for kort tid til at skulle lærer en anden en op i produkt, eftermarkedssalg, udstyr it og rutiner. Han har heller ikke direkte fået altvidende at det er sådan det er, det er hvad han har hørt andre steder fra. Men nu har det heller ikke været et issue her hjemme, min kæreste vil rigtig gerne hans søn, men han ville ikke egne sig til at gå hjemme, det ville han for hurtigt blive for rastløs til og det er der ikke nogen der er tjent med. Og desuden ville vi slet ikke kunne leve for min løn alene, på ingen måde. Derfor er det bedst for alle parter hvis jeg tager den fulde barsel, og han så tager ferie og fridage og er sammen med os på den måde.


Nå okay... Hvis det er fordi, det passer for jeres familie, så er det jo fint... :)

Det er bare en kæphest for mig, når mænd diskrimineres på dette område. Hvilket nok også blev illustreret af en masse sure smileyer. :genert:


Jeg forstår dig godt, for det er forkert at mænd diskrimineres på det område, hvis de gerne vil holde mere barsel, så burde de have lov til det, lige så vel som os kvinder. Vi har bare ikke gidet tage den kamp når det ikke er ønsket for os. :kys:
0
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3302

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Minionine » 17. maj 2016, 18:44

Jeg når lige at blive færdiguddannet fra min elevplads, inden jeg går på barsel. Så det hedder barselsdagspenge, indtil jeg begynder at søge job efter 9-10 måneder tænker jeg. Mine jobmuligheder er rigtig gode, så jeg regner med at komme hurtigt i arbejde, når jeg begynder at søge :) Kæresten får 3 måneders barsel foræret af arbejdspladsen (udover de 2 uger). Jeg forstår ikke helt deres vilkår, men han påstår det ikke går ud over min barsel :gruble: Vi planlægger at tage på en længere ferie, når baby er 6 måneder, så der skal han ihvertfald holde noget barsel/fri.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Bøtte » 17. maj 2016, 19:02

achillaxedprune skrev:
Bøtte skrev:Vi har slet ikke snakket barsel denne gang. Sidst havde jeg 7,5 måned og min mand 2 + 14 uger. Men jeg er arbejdsløs denne gang (var jeg også sidst men fik tilbudt job under min barsel og derfor fik min mand længere barsel end først planlagt). Denne gang får han nok desværre ingen barsel ud over de 14 dage efter fødslen, da vi siden har kønt hus og derfor ikke har råd til det.


Træls, hvis det er pengene, som skal afgøre det. :( Det sætter os tilbage med ca. 2 år på afviklingen af vores boliglån, men vi har valgt det er pengene værd... Og stod det til mig, så tog min mand gerne et måned mere og jeg et mindre. Jeg er dog så heldig at min overenskomst giver mig ret til 8 uger inden termin + 26 uger efter barnet er født med fuld løn. Det er ca. 6 måneder efter barnet er født, så jeg vil også have nogle måneder med lønnedgang.

Gid man kunne få børn og en masse penge på samme tid. Dét kunne være rart. :-D


Ja det er rigtig ærgerligt. Min mand havde jo barsel sidst, så vi har prøvet det, men jeg synes bare ikke vi har råd denne gang. Hans indtægt ligger ret pænt fordi han arbejder mere end 37 timer og han har faktisk ret til fuld løn under 6 ugers barsel, men det er jo igen kun for 37 timer og så kommer vi til at mangle pengene. Det vil blive 6-8000 i måneden, det har vi simpelthen ikke råd til.
0
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9377

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sorenspige » 17. maj 2016, 19:13

Minione, jeg er altså ret sikker på, at din mands barsel bliver trukket fra jeres samlede barsel, hvilket betyder, at din bliver kortere.

Jeg ville i hvert fald undersøge det nærmere.
0
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9377

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sorenspige » 17. maj 2016, 19:18

Vi har ikke planlagt barsel endnu. Sidste gang holdt min mand de obligatoriske 14 dage efter fødsel, 14 dage (med løn) da vores dreng var omkring 5 måneder og så 3-4 uger på dagpenge i forlængelse af min barsel.

Efterfølgende har vi så fundet ud af, at han ikke optjente feriepenge under barslen på dagpenge :(. Så det bliver hurtigt dyrt med lønnedgangen oven i.

Jeg holder i hvert fald 26 uger + 6 ugers ferie, hvor alle ugerne er med fuld løn. Min mand holder også de 2x14 dage, hvor han får løn. Resten skal vi have kigget på.

Sidste gang brugte jeg 8 uger på at være på nedsat tid i knap næsten 10 måneder. Det var skønt.
0
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9377

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sorenspige » 17. maj 2016, 19:20

I morgen har jeg sidste arbejdsdag før barsel :banan:.

Har så også været på arbejde i 12 timer i dag plus transport og i morgen blivet det ca. 9 timer.
5
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3302

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Minionine » 17. maj 2016, 19:27

Sorenspige skrev:Minione, jeg er altså ret sikker på, at din mands barsel bliver trukket fra jeres samlede barsel, hvilket betyder, at din bliver kortere.

Jeg ville i hvert fald undersøge det nærmere.


Jeg har bedt ham om at undersøge det adskillige gange, da det også er sådan jeg mener det hænger sammen. Hvis det ikke bliver trukket fra min barsel, så får hans arbejdsplads vel heller ikke noget refunderet for hans barsel. Men ja, han skal lige have fat i en eller anden, der er 100% inde i deres barselsregler.
0
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf primle » 17. maj 2016, 19:42

Jeg holder det meste barsel. Jeg regner med at være tilbage på job 1/8. Det passer med et skoleår og det er det vi har mest lyst til. Min mand står overfor jobskifte/uddannelse, så hans situation er noget usikker. Men han tager enten barsel eller ferie fra 1/8, som minimum for at køre lillebror ind i institution. Inden da har vi sommerferie sammen :)
0
Kolderudolf
Indlæg: 224
Tilmeldt: 4. maj 2016, 00:14
Kort karma: 53
Likede indlæg: 265

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Kolderudolf » 17. maj 2016, 22:42

Jeg er virkelig træt af graviditetshormoner. Det er min mand vist også.

Det er lige gået sådan rigtig op for mig, at jeg ikke får løn overhovedet under barsel og her oppe er dagpengesatsen endnu mere ringe end i Danmark, så det er farvel til 20.000 kr. om måneden. Det resulterede i den helt store hyletur og en kæmpe sviner af min mand :blush:
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Danseprinsesse » 17. maj 2016, 22:52

achillaxedprune skrev:
Danseprinsesse skrev:Det er fordelen ved at være på elevløn, der er ikke den store forskel på det og barselsdagpenge. :D

Som nystartet iværksætter har min kæreste slet ingen løn endnu, men han kan få 14 dage på barselsdagpenge efter fødslen. Det er lige ved barsel bliver en fest for os. :lol:


Har I andre afklaret, hvordan I fordeler barsel derhjemme?


Haha, ja, og på en SU er det ligefrem en fordobling af indkomsten... Dengang synes jeg, at man fik herre mange penge på barsel, men det er vist bare fordi jeg var på SU. :lol: .... Håber dig og din mand kan klare det. Med barn og nystartet virksomhed og uddannelse. Sgu meget sejt I tager det på en gang. :gogo:

Herhjemme får jeg barsel 8 uger før min termin, og så tager jeg ca. 8 måneder efterfølgende. Min mand tager 14 dage i starten, og så 3 måneder til sidst i barslen... Ved overlappet ved der være ca. 14 dage hvor vi går sammen, så han kan se vores rutine og vi får en gelinde overgang fra mor til far. Forhåbentlig kan baby indkøres i vuggestue eller dagpleje i de sidste 2 uger af min mands barsel.


Ja, det er ærgerligt den følelse ikke kan vare ved - at dagpenge er en formue. :lol:

Jeg har heldigvis rigtig gode vilkår i forhold til barsel i betragtning af, at jeg er studerende. Jeg optjener bl.a. pension under min barsel. Optimalt set havde vi nok gerne undgået at få barn og virksomhed oveni hinanden, men vi havde bare ikke rigtig tid til at vente flere år, min kæreste er gammel nok i forvejen! Vi har heldigvis en rigtig god opsparing, så på den måde bekymrer jeg mig ikke for det økonomiske, det skal vi nok klare, selvom jeg forsørger os på elevløn lige nu. :stoned:

For et par år siden havde scenariet set helt anderledes ud. Min kæreste havde et rigtig godt betalt job (men også med tilsvarende timer), og vi havde højst sandsynligt valgt, at jeg skulle gå hjemme med barn de første 2-3 år og derefter være på meget nedsat tid. Det havde klart haft sine fordele.
Men jeg ville på ingen måde bytte. Vi kommer til at have langt mere tid sammen som familie nu - også under barsel. Og jeg har en kæreste, der er meget mindre stresset. Det kan bare ikke købes for penge.

Det lyder som om, I også kan prioritere en dejlig lang barsel, hvor I begge får en masse tid med baby. :)
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Danseprinsesse » 17. maj 2016, 23:10

Det er spændende at høre om jeres tanker og planer omkring barsel. Det er desværre ikke altid, man har den valgfrihed, man kunne ønske sig.

Jeg har i mange år været i en branche med stort set ingen rettigheder i forhold til barsel, sygdom, barn syg, pension og den slags - hvilket også var stærkt medvirkende til, at jeg valgte helt at skifte spor, og jeg sætter virkelig pris på at være offentligt ansat lige nu.

Min kæreste holder barsel på deltid den første måned (og strækker de 14 dage med barselsdagpenge ud), så han både kan passe virksomhed og familie.
Ellers giver det mest mening for os, at jeg tager hele barslen. Økonomisk vil der ikke være nogen rigtig forskel på, hvem af os der holder barsel efter mine 26 uger med løn. Men det har jo både sine fordele og ulemper at være selvstændig, han kan umuligt lukke helt ned her midt i opstartsfasen - men omvendt er han også fleksibel og kan få mange dage hjemme hos os og klare en del arbejde, som det nu passer bedst ind i en babys rytme.
Vi overvejer ret kraftigt at forlænge min barsel med de 14 uger (som jeg var vældig tilfreds over at opdage, at man kan), selvom de så bliver uden indtægt, så jeg kan være på barsel i de der 60 uger.
Min optjente ferie vil jeg forsøge at få konverteret til en ugentlig fridag resten af min elevtid (har 8 mdr. tilbage efter barsel), da jeg har 2,5 times transport hver dag - men det afhænger jo af min arbejdsgivers velvilje.
Og så afbryder jeg muligvis barslen en måned for at tage et skoleophold, hvis det kommer til at passe bedst sådan. Der er lige lidt detaljer, der skal på plads endnu. :genert:
0
Brugeravatar
Mittemis
Indlæg: 133
Tilmeldt: 4. jan 2016, 07:20
Kort karma: 27
Likede indlæg: 95

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Mittemis » 18. maj 2016, 06:44

Her kan jeg tage 26 uger + 6 ugers ferie med fuld løn. Min kæreste arbejder et sted uden overenskomst, og uden nogen løn under barsel, andet end de 14 dage alle har ret til. Og vi har desværre ikke rigtig råd til at han skal på dagpenge, så her er al barsel nødt til at gå til mig. Gemmer nok en hel del af de uger med orlov, så må vi se om nogle år om ikke vi kan få råd til begge at gå hjemme en periode med begge børn. Har også stadig 10 uger fra vores første søn nemlig. Ellers kan noget af det bruges til at vi kan være på deltid i en periode fx. Synes det er ærgerligt at min kæreste ikke kan få lov at gå hjemme en periode pga penge.
Han er igang med at søge nyt job, så måske får han et nyt med bedre vilkår inden jeg føder, og så må vi tage det op til overvejelse igen.
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Lilleluftballon » 18. maj 2016, 06:51

Minionine skrev:
Sorenspige skrev:Minione, jeg er altså ret sikker på, at din mands barsel bliver trukket fra jeres samlede barsel, hvilket betyder, at din bliver kortere.

Jeg ville i hvert fald undersøge det nærmere.


Jeg har bedt ham om at undersøge det adskillige gange, da det også er sådan jeg mener det hænger sammen. Hvis det ikke bliver trukket fra min barsel, så får hans arbejdsplads vel heller ikke noget refunderet for hans barsel. Men ja, han skal lige have fat i en eller anden, der er 100% inde i deres barselsregler.


Der er forskel på om det påvirker din ret til fri eller din ret til dagpenge. Både far og mor har ret til FRI 32 uger efter de der 14 første uger. Men man har kun ret til dagpenge 32 uger samlet. Men hvis det ikke er vigtigt for jer at du kan få dagpenge, så har han jo ret, det påvirker ikke din ret til frihed.
Vi kommer fx nok til at overskride de dagpengeberettigede uger, men fordi vi deler vores barsel har vi faktisk ret til fri virkeligt længe. Men det kræver selvfølgelig at man ikke har sat sig så dyrt at man ikke kan klare at miste en indkomst nogle uger.
0
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3302

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Minionine » 18. maj 2016, 07:03

Lilleluftballon skrev:
Minionine skrev:
Sorenspige skrev:Minione, jeg er altså ret sikker på, at din mands barsel bliver trukket fra jeres samlede barsel, hvilket betyder, at din bliver kortere.

Jeg ville i hvert fald undersøge det nærmere.


Jeg har bedt ham om at undersøge det adskillige gange, da det også er sådan jeg mener det hænger sammen. Hvis det ikke bliver trukket fra min barsel, så får hans arbejdsplads vel heller ikke noget refunderet for hans barsel. Men ja, han skal lige have fat i en eller anden, der er 100% inde i deres barselsregler.


Der er forskel på om det påvirker din ret til fri eller din ret til dagpenge. Både far og mor har ret til FRI 32 uger efter de der 14 første uger. Men man har kun ret til dagpenge 32 uger samlet. Men hvis det ikke er vigtigt for jer at du kan få dagpenge, så har han jo ret, det påvirker ikke din ret til frihed.
Vi kommer fx nok til at overskride de dagpengeberettigede uger, men fordi vi deler vores barsel har vi faktisk ret til fri virkeligt længe. Men det kræver selvfølgelig at man ikke har sat sig så dyrt at man ikke kan klare at miste en indkomst nogle uger.


Well altså, som han lægger det ud, så får han fuld løn under de der 3 måneder, som han får af arbejdspladsen (og derudover skulle vi have de 32 uger til deling). Nu har jeg igen bedt ham om at undersøge det meget nøje.. åh jeg bliver træt i hovedet :lol:
Lige nu har det ikke den store betydning, om det er den ene eller anden vej, da vi ikke har sat os fast på hvordan vi gør - men vi skal naturligvis have helt styr på hvad vi har at gøre godt med.
0

Tilbage til "Graviditet"