Terminstråd - alle er velkomne :)

Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf FormerlyKnownAs » 19. jun 2018, 09:58

BirdReynolds skrev:
Zonta skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Min veninde er gravid og har fået at vide af sine læge at man anbefaler KS når man har fået et hvis det er inden for en periode på 10 år. Det lyder helt skørt i mine ører. Jeg har altid hørt at det var to år. Hun vil egentlig gerne føde almindeligt og jeg håber da at hendes læge tager fejl og Jm giver hende en anden oplysning. Hendes første KS er 4 og 3 mdr før nr 2 kommer.

Jeg kender flere der har fået kejsersnit og jeg tror absolut ikke det er den generelle anbefaling med 10 år. Det er klart, at der skal gå noget tid, da livmoderen ellers ikke kan håndtere veerne og der er risiko for, at arvævet kan springe op, men jeg tror også mere på, at det er 2-3 år man anbefaler.

Pip fra en lurer: Jeg fik at vide at der helst skulle gå to år efter mit kejsersnit, men at der i så fald intet skulle være i vejen for at jeg kunne føde normalt næste gang (KS skyldtes sædestilling).
Og nu er der snart gået 4 år, men jeg er ikke gravid, så jeg smutter ud igen :ninja:


Ja jeg var også ret sikker på at grænsen var 2 år. Meget sær besked hun har fået. Håber at hendes JM, når hun når så langt, fortæller hende noget andet. Men tror hun blev ret nervøs efter den besked.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf JoyNips » 19. jun 2018, 10:16

FormerlyKnownAs skrev:Min veninde er gravid og har fået at vide af sine læge at man anbefaler KS når man har fået et hvis det er inden for en periode på 10 år. Det lyder helt skørt i mine ører. Jeg har altid hørt at det var to år. Hun vil egentlig gerne føde almindeligt og jeg håber da at hendes læge tager fejl og Jm giver hende en anden oplysning. Hendes første KS er 4 og 3 mdr før nr 2 kommer.


Jeg har hørt 18 mdr. Min veninde som skulle føde 19 mdr efter sit første fik lov at forsøge at føde vaginalt, men med læge på standby til hvis livmoderen bristede - hvilket den i øvrigt gjorde.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: 18+4

Indlægaf Neenah » 19. jun 2018, 10:48

Moxy-lady skrev:Jeg havde en times tøsehygge med lillepigen I nat. Jeg tror at jeg mærkede hende for første gang :dåne:
Hun har moslet rundt de sidste par dage, så jeg har haft en del gener og ubehag, så jeg tror at hun syntes at hun skulle være lidt sød ved mig. Åh, det var bare så hyggeligt.

Hvor ofte mærkede i liv i starten? Håber lidt at det sker igen i aften :lun:

Jeg mærkede liv omkring uge 17 stykker. Det var mere eller mindre hver dag allerede fra starten, men meget svagt og kun en enkelt gang om dagen eller to. Jeg har mærket liv hver dag i hvert fald fra MD (uge 19)
1
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24403

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Moxy-lady » 19. jun 2018, 11:01

Jeg håber at det bliver et fast aften/natteritual :lun: også selvom det betyder at jeg først falder i søvn kl 2.30 (hurra for ferie!)
Det tyder på en lille natteravn. Men det ville også være underligt andet, med de forældre! :lol: bare hun også nyder at sove længe, så!
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16110

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Urtekussen » 19. jun 2018, 16:04

De er tit mest aktive om aftenen/natten, når mor gerne vil slappe af :-D
1
2011
2015
2018
2020
2023
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Lulu » 19. jun 2018, 16:43

FormerlyKnownAs skrev:Min veninde er gravid og har fået at vide af sine læge at man anbefaler KS når man har fået et hvis det er inden for en periode på 10 år. Det lyder helt skørt i mine ører. Jeg har altid hørt at det var to år. Hun vil egentlig gerne føde almindeligt og jeg håber da at hendes læge tager fejl og Jm giver hende en anden oplysning. Hendes første KS er 4 og 3 mdr før nr 2 kommer.


Jeg mener helt bestemt det er 2 år. Men hvis man har fået mere end et kejsersnit, anbefales det at man får kejsersnit en tredje (og evt flere) gang, da risiko forøges for hver gang.
0
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Undtagelsen » 19. jun 2018, 17:11

FormerlyKnownAs skrev:Min veninde er gravid og har fået at vide af sine læge at man anbefaler KS når man har fået et hvis det er inden for en periode på 10 år. Det lyder helt skørt i mine ører. Jeg har altid hørt at det var to år. Hun vil egentlig gerne føde almindeligt og jeg håber da at hendes læge tager fejl og Jm giver hende en anden oplysning. Hendes første KS er 4 og 3 mdr før nr 2 kommer.


Min veninde fik akut kejsersnit og blev lynhurtigt gravid igen.
Hun fødte vaginalt et år efter - næsten på dato.
De holdt øje med arret, men hun fik altså lov til at føde. Det var på Næstved. Måske er der forskel rundt omkring.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf FormerlyKnownAs » 19. jun 2018, 17:16

Undtagelsen skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Min veninde er gravid og har fået at vide af sine læge at man anbefaler KS når man har fået et hvis det er inden for en periode på 10 år. Det lyder helt skørt i mine ører. Jeg har altid hørt at det var to år. Hun vil egentlig gerne føde almindeligt og jeg håber da at hendes læge tager fejl og Jm giver hende en anden oplysning. Hendes første KS er 4 og 3 mdr før nr 2 kommer.


Min veninde fik akut kejsersnit og blev lynhurtigt gravid igen.
Hun fødte vaginalt et år efter - næsten på dato.
De holdt øje med arret, men hun fik altså lov til at føde. Det var på Næstved. Måske er der forskel rundt omkring.


Hun har kun været hos egen læge so far. Jeg synes uanset hvad at en forholdsregel om 10 år lyder ret crazy.
0
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Undtagelsen » 19. jun 2018, 17:27

FormerlyKnownAs skrev:
Undtagelsen skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Min veninde er gravid og har fået at vide af sine læge at man anbefaler KS når man har fået et hvis det er inden for en periode på 10 år. Det lyder helt skørt i mine ører. Jeg har altid hørt at det var to år. Hun vil egentlig gerne føde almindeligt og jeg håber da at hendes læge tager fejl og Jm giver hende en anden oplysning. Hendes første KS er 4 og 3 mdr før nr 2 kommer.


Min veninde fik akut kejsersnit og blev lynhurtigt gravid igen.
Hun fødte vaginalt et år efter - næsten på dato.
De holdt øje med arret, men hun fik altså lov til at føde. Det var på Næstved. Måske er der forskel rundt omkring.


Hun har kun været hos egen læge so far. Jeg synes uanset hvad at en forholdsregel om 10 år lyder ret crazy.


Jordemoderforeningen skriver her at de anbefaler 1,5-2 år inden næste fødsel, men at man vil blive holdt ekstra øje med, hvis det er tidligere.
Bestemt ingen afvisning. Den læge er da helt galt på den!

http://www.jordemoderforeningen.dk/aktu ... sersnit-1/
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf FormerlyKnownAs » 19. jun 2018, 17:50

Undtagelsen skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Undtagelsen skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Min veninde er gravid og har fået at vide af sine læge at man anbefaler KS når man har fået et hvis det er inden for en periode på 10 år. Det lyder helt skørt i mine ører. Jeg har altid hørt at det var to år. Hun vil egentlig gerne føde almindeligt og jeg håber da at hendes læge tager fejl og Jm giver hende en anden oplysning. Hendes første KS er 4 og 3 mdr før nr 2 kommer.


Min veninde fik akut kejsersnit og blev lynhurtigt gravid igen.
Hun fødte vaginalt et år efter - næsten på dato.
De holdt øje med arret, men hun fik altså lov til at føde. Det var på Næstved. Måske er der forskel rundt omkring.


Hun har kun været hos egen læge so far. Jeg synes uanset hvad at en forholdsregel om 10 år lyder ret crazy.


Jordemoderforeningen skriver her at de anbefaler 1,5-2 år inden næste fødsel, men at man vil blive holdt ekstra øje med, hvis det er tidligere.
Bestemt ingen afvisning. Den læge er da helt galt på den!

http://www.jordemoderforeningen.dk/aktu ... sersnit-1/


Jeg håber også at JM får hende overbevist om at det er altså godt nok ift at føde.
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

28+6

Indlægaf Neenah » 20. jun 2018, 09:05

Hurra! Glukosebelastning runde to overstået - med endnu bedre tal end den første :banan:
11
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15157

32+2

Indlægaf Zonta » 20. jun 2018, 09:30

Har lige været til vækstscanning og samtale hos fødselslæge i forbindelse med diabetes.
Sønnike har det godt, er sund og rask - og tyk :lol: Han er scannet til 2400 gram og altså knap 20% over gennemsnittet. Man kunne tydeligt se, at han lå og lavede vejrtrækningsøvelser med lungerne :lun: Det er vildt så meget man kan se på de scanninger. Bliver lige imponeret hver gang!

Fødselslægen var meget tilfreds med mine blodsukkermålinger og mente ikke, at jeg ville få problemer resten af graviditeten i forhold til dét.
Hun fortalte også, at hun har givet sine JM instrukser i at lave hindeløsning, hvis muligt, til den sidste konsultation inden termin. Hvis ikke det kan lade sig gøre, forsøger de 3 dage efter termin. Hun sagde også, at hendes egen lille statistik sagde, at ca. 60% af dem hun havde med graviditetsbetinget diabetes blev sat igang. Så jeg prøver mentalt at indstille mig på, at det er et vilkår - så kan jeg altid blive glædeligt overrasket.
Hun sagde også, at hvis der ikke var noget andet "i vejen", så må man gerne komme hjem under igangsættelse. Både i det tilfælde og hvis man selv går igang, vil hun gerne have, at man kommer ind lidt tidligere end en "normal" gravid, fordi de gerne vil køre en kurve og se hvordan baby håndterer veerne.

Alt i alt en god samtale. Skal afsted til samme omgang om 5 uger.
5
J, juli 2018.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

13+1

Indlægaf FormerlyKnownAs » 20. jun 2018, 11:09

Jeg har lige været hos JM og det gik fint. Fik snakket, lavet papirer og tjekket div. Der er stadig hjertelyd. Hun spurgte om jeg følte mig mere tryg efter at høre lyd, men det giver mig desværre kun en her og nu tryghed, jeg har jo prøvet at gå ud af døren efter en scanning og så gik fosteret til.

Skal ind igen til JM 17+0 og så til MD 18+2
2
Xnaiv
Indlæg: 236
Tilmeldt: 9. okt 2015, 18:54
Kort karma: 32
Likede indlæg: 339

17+1

Indlægaf Xnaiv » 20. jun 2018, 18:31

Det er ved at være lidt tid siden jeg har skrevet, men jeg lurer lystigt med ;)

Tid er der bare virkelig ikke overskud af for tiden - puha jeg synes det er lidt hårdt. Jeg har fået en ny stilling i en anden afdelingen, der gør at jeg nu har 1,5 time ekstra i bil hver dag og det kan virkelig mærkes :træt:
Derudover døjer jeg stadig med en del kvalme og så er jeg begyndt at få en del hovedpine og migræne - jeg synes virkelig ikke det er en leg at være gravid :(
Jeg synes virkelig det er hårdt lige nu. Jeg havde aldrig troet at jeg skulle se så meget frem til barsel, men det gør jeg godt nok allerede :/
Derudover har vi også begivet os ud i et megaprojekt, hvor vi bygger en 200kvm træterrasse herhjemme - det tære nok også lidt på energien herhjemme.

Til gengæld er jeg begyndt at mærke lidt blobberi i maven og synes det er så hyggeligt. Glæder mig til det bliver rigtige spark og til at farmand kan være med til at mærke :love:

Vi har også fået købt den første ting nu - en bedside crip til virkelig gode penge og en gravidpølle til mig :genert:

Derudover arbejder vi i at vi begge kan få noget ferie i efteråret - det er træls det skal være så svært for os at få fri samtidig. Vi vil bare så gerne på den sidste tur inden bebs. Har I nogle gode forslag? Vi har kigget på Dubai, da det ikke er en voldsom lang flyvetur, men det er også ret varmt i slut august/start september. Hvad tænker I om Dubai når jeg er i uge 28-30 ca.? Og ved I hvordan Emirates er mht flyvning og graviditet?

Det lyder skønt med alle scanninger, projekter mv. :love2: :love2:
1
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9377

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sorenspige » 20. jun 2018, 18:38

Jeg fik KS første gang, og her var jeg til samtale med en fødselslæge ved MD for at blive overtalt til en vaginal fødsel.

Kan hun ikke have hørt forkert? Så lægen mente 2 i stedet for 10.

Jeg fødte 2 år og 9 mdr efter min første fødsel. Anden gang endte også i kejsersnit, men det havde ikke noget med arret at gøre.
0

Tilbage til "Graviditet"