Terminstråd - alle er velkomne :)

Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

28+0

Indlægaf Joe » 26. jun 2018, 14:08

Tredje trimester!
- En måned og en dag til ferie, der går over i barsel.
- Barnevognen er købt og betalt. Det blev den i fredags.
- Blev scannet i dag for at få tjekket hvordan han vokser. Og han er fuldstændig alderssvarende.
- Fødselsforberedelse hos APA fra i morgen.
- Sundhedsplejerskerne (jeg skal åbenbart have to) kommer forbi og siger hej på fredag.
- Min mand bliver sådan en god far :dåne:

Alt i alt synes jeg det er en dejlig dag.
14
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: 25+2

Indlægaf Depeche_Mama » 26. jun 2018, 19:06

Mi55y skrev:Så er 2. Lægeundersøgelse overstået og alt vel - lægens vægt sagde kun +8 i stedet for +9 som min egen, så det er da positivt! Men er åbenbart rhesus negativ, så fik taget blodprøve. Nogen der har prøvet det, og kan fortælle lidt om det?

Lægen virkede i øvrigt skeptisk overfor, om jeg kunne passe mit kontorarbejde, når jeg har så slem karpaltunnel, som jeg har (kan ikke engang spise med bestik længere). Det finder jeg vel ud af, når jeg er tilbage på kontoret efter ferie i morgen.



Jeg er rhesus negativ. De skal teste, om hhv. du og babyen er det. Det er noget med antistoffer i blodet (kan sgu ikke helt huske det), og efter fødslen skal du ind og have et skud antistoffer - og vist også i graviditeten, hvis baby også er det. Det har både indflydelse i denne graviditet og fremtidige, så man skal have de dersens antistoffer.
1
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Mi55y » 26. jun 2018, 19:31

Tak for info om rhesus negativ. :)
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9660
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29251

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sangius » 26. jun 2018, 19:46

Problemet opstår fordi ens røde blodlegemer ser anderledes ud end barnets. Når man er rhesus negativ har man ikke rhesus-proteinet på overfladen af sine røde blodlegemer, og når man er rhesus positiv så har man. Hvis du er rhesus negativ, og dit immunforsvar pludselig finder en rhesus positiv blodlegeme, så vil den straks genkende den som noget fremmed, og ødelægge den.

I første graviditet er det kun sjældent et problem, at man er rhesus negativ og barnet er rhesus positiv. Det skyldes, at man ikke er født med antistoffer mod rhesus positive blodlegemer, og de celler som skal opdage "det fremmede" og danne antistoffet kan ikke passere moderkagen, og kan altså ikke se barnets blod. Dvs din krops immunforsvar kan endnu ikke genkende de positive blodlegemer, da den aldrig har set en før.
Men når fødslen går i gang bliver barnets blod blandet med moderens - og så danner man en masse antistoffer mod de rhesus positive blodlegemer.

Dvs ved næste graviditet med en rhesus positiv baby, vil kroppen genkende babyens blod som noget fremmed, og angribe. Det er fordi de nu dannede antistoffer er små nok til at passere moderkagen og trænge ind i barnets blodbane. Her binder antistofferne sig til barnets blodlegemer, og aktiverer barnets wget immunforsvar til at ødelægge dem. Resultatet er blodmangel hos baby.

Behandlingen er effektiv og nem - men skal blot "vaccineres" mod denne antistofdannelse.

I dagens Danmark har man næsten aldrig problemer med disse uoverensstemmelser mellem blodtyper - ikke mere :)

Håber den lidt forsimplede forklaring giver mening :D
6
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Rosie
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. okt 2015, 15:15
Kort karma: 5
Likede indlæg: 123

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Rosie » 26. jun 2018, 19:47

Mi55y skrev:Tak for info om rhesus negativ. :)


Vil bare lige uddybe lidt omkring rhesus negative gravide som bærer en rhesus positiv barn.
Hvis man er rhesus negativ, kan man danne antistoffer mod rhesus positivt blod. Dette kræver dog, at moderens og barnets blod bliver blandet, og for de fleste sker dette i forbindelse med fødslen.
Dette ville betyde at en rhesus negativ mor ville danne antistoffer mod et rhesus postivt barn under fødslen. Dette vil ikke umiddelbart påvirke barnet, men antistofferne forbliver i moderen og vil kunne påvirke en efterfølgende graviditet.
Antistoffer kan gå over moderkagen, og vil angribe barnets røde blodceller i den næste graviditet.
For at undgå dette tilbydes alle rhesus negative kvinder som bærer et rhesus postivt barn en indsprøjtning med Anti-D, som er antistoffer der sørger for, at moderen ikke kommer til at lave antistoffer mod barnet :)
3
Rosie
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. okt 2015, 15:15
Kort karma: 5
Likede indlæg: 123

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Rosie » 26. jun 2018, 19:47

Sangius skrev:Problemet opstår fordi ens røde blodlegemer ser anderledes ud end barnets. Når man er rhesus negativ har man ikke rhesus-proteinet på overfladen af sine røde blodlegemer, og når man er rhesus positiv så har man. Hvis du er rhesus negativ, og dit immunforsvar pludselig finder en rhesus positiv blodlegeme, så vil den straks genkende den som noget fremmed, og ødelægge den.

I første graviditet er det kun sjældent et problem, at man er rhesus negativ og barnet er rhesus positiv. Det skyldes, at man ikke er født med antistoffer mod rhesus positive blodlegemer, og de celler som skal opdage "det fremmede" og danne antistoffet kan ikke passere moderkagen, og kan altså ikke se barnets blod. Dvs din krops immunforsvar kan endnu ikke genkende de positive blodlegemer, da den aldrig har set en før.
Men når fødslen går i gang bliver barnets blod blandet med moderens - og så danner man en masse antistoffer mod de rhesus positive blodlegemer.

Dvs ved næste graviditet med en rhesus positiv baby, vil kroppen genkende babyens blod som noget fremmed, og angribe. Det er fordi de nu dannede antistoffer er små nok til at passere moderkagen og trænge ind i barnets blodbane. Her binder antistofferne sig til barnets blodlegemer, og aktiverer barnets wget immunforsvar til at ødelægge dem. Resultatet er blodmangel hos baby.

Behandlingen er effektiv og nem - men skal blot "vaccineres" mod denne antistofdannelse.

I dagens Danmark har man næsten aldrig problemer med disse uoverensstemmelser mellem blodtyper - ikke mere :)

Håber den lidt forsimplede forklaring giver mening :D


Og Sangius havde samme tanke :D
2
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

14+1

Indlægaf FormerlyKnownAs » 27. jun 2018, 14:26

Jeg tog til en tryghedsscanning i dag. Jeg tager til Holland i morgen og skal besøge venner. Der er mulighed for at jeg fortæller dem det, har stadig ikke bestemt mig. Men jeg ville ikke fortælle noget med mindre jeg var sikker på at alt var godt. Og det er det heldigvis.

Men jeg tror at damen huske liiige at sikre sig om man ved eller gerne vil vide kønnet ;) vi skulle egentlig først have det at vide om nogle uger nemlig. Sammen. Min mand er jo ikke i Dk. Allerhelst ville jeg jo ikke have det at vide, men praktisk set er det smartest....fik min mand overbevist mig om.

Men hvorom alting er så var hun temmelig sikker på at det er en pige. Det var ikke den store overraskelse egentligt, for det har jeg tænkt fra starten. Men jeg ville nok egentlig ret gerne have haft en dreng :blush: Ingen tivivl om at det også er så fint med en pige, det er det så absolut og kønnet er jo ligegyldigt i virkeligheden. Fuldstændig.

Min mand blev glad, han har håbet på en pige :)
7
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf FormerlyKnownAs » 27. jun 2018, 17:06

^ Altså bare for god ordens skyld, jeg er ikke ked af at det er en pige. Ville bare ret gerne have at det var en dreng for vores søns skyld og fordi det ville være ret så nemt, og praktisk :D
4
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9377

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sorenspige » 27. jun 2018, 18:39

FormerlyKnownAs skrev:^ Altså bare for god ordens skyld, jeg er ikke ked af at det er en pige. Ville bare ret gerne have at det var en dreng for vores søns skyld og fordi det ville være ret så nemt, og praktisk :D


Hvorfor vil det være bedre med en lillebror end lillesøster for storebror?
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf FormerlyKnownAs » 27. jun 2018, 19:32

Sorenspige skrev:
FormerlyKnownAs skrev:^ Altså bare for god ordens skyld, jeg er ikke ked af at det er en pige. Ville bare ret gerne have at det var en dreng for vores søns skyld og fordi det ville være ret så nemt, og praktisk :D


Hvorfor vil det være bedre med en lillebror end lillesøster for storebror?


Fordi der bliver 5,5 års forskel og han har altid, som i virkelig altid, været meget klar omkring ikke at ville have søskende. Så ville en dreng være noget nemmere at introducere fordi det relationsmæssigt kan give mening i hans 5.5 års hoved at en lillebror har han langt mere tilfælles med end en lillesøster.
2
Janni.A006
Indlæg: 70
Tilmeldt: 30. apr 2018, 08:55
Kort karma: 8
Likede indlæg: 59

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Janni.A006 » 27. jun 2018, 19:33

FormerlyKnownAs skrev:^ Altså bare for god ordens skyld, jeg er ikke ked af at det er en pige. Ville bare ret gerne have at det var en dreng for vores søns skyld og fordi det ville være ret så nemt, og praktisk :D


Jeg var så nervøs for, at jeg ville få en pige denne gang. Min søn ville SÅ gerne have en lillebror og jeg tænkte at med alderforskellen, så ville det på sigt også være godt med en lillebror. Og så tror jeg også bare, at eftersom jeg er en pige og langtfra havde den nemmeste barndom, at jeg hellere ville have en dreng. Var der kommet en rask pige, havde det også været fint, men det havde stadig været en tilvænning for mig.
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf FormerlyKnownAs » 27. jun 2018, 19:38

Janni.A006 skrev:
FormerlyKnownAs skrev:^ Altså bare for god ordens skyld, jeg er ikke ked af at det er en pige. Ville bare ret gerne have at det var en dreng for vores søns skyld og fordi det ville være ret så nemt, og praktisk :D


Jeg var så nervøs for, at jeg ville få en pige denne gang. Min søn ville SÅ gerne have en lillebror og jeg tænkte at med alderforskellen, så ville det på sigt også være godt med en lillebror. Og så tror jeg også bare, at eftersom jeg er en pige og langtfra havde den nemmeste barndom, at jeg hellere ville have en dreng. Var der kommet en rask pige, havde det også været fint, men det havde stadig været en tilvænning for mig.


Ja jeg skal også lige vænne mig til at det er en pige. Det gør mig absolut intet og min mand er ret glad for det. Udover at vores søn ikke vil have søskende, så skal vi fortælle ham at det får han, forhåbentligt, og at det er en pige :stoned: Der er mange omvæltninger for ham forude uanset, så alt skal ske lidt gelinde.

Men jeg skal generelt vænne mig til at være gravid. Vi har stadig ikke sagt det til nogen.
1
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf godtnavn » 27. jun 2018, 19:41

Min nevø ville ikke have søskende, og da han fik at vide at moren var gravid håbede han det blev en pige så han ikke skulle dele alt sit seje legetøj. Det blev en bror og de elsker hinanden i dag. Men jeg vil bare sige at børn helt sikkert kan se andre fordele og ulemper end voksne :)
5
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf FormerlyKnownAs » 27. jun 2018, 19:47

Der er da ingenting tvivl om at det nok skal gå når alt kommer til alt. Men lige nu forholder vi os til det har givet udtryk for de følelser han nu engang har og respekterer det og at der de næste 6 mdr kommer til at ske vanvittigt meget i hans liv.

Selvsagt skal vi også tale det op at have en søster, det er klart. Hans mor er en pige og er god til at lege med Lego, Black Widow er også en super hero etc.

Men lige nu, så er alt step by step. Ikke mindst at jeg accepterer at jeg er gravid og tror på det. Det er ligesom nr 1 lige nu.
3
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9377

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sorenspige » 27. jun 2018, 19:55

Der er vist bare noget, som jeg ikke forstår. Måske fordi jeg selv har en dreng og en pige, som umiddelbart har stor fornøjelse af hinanden. Det tror jeg, de ville have haft, hvis hun først var kommet til verden, når storebror blev 5.

Lillesøster på knap 2 år fiser i hvert fald rundt og slås med Ninjagosværd, elsker tumlelege og sidder glad i sofaen og synger med på intromelodien til Pyjamasheltene (altså hun kan kun sige et ord af sangen, men det siger hun til gengæld 1000 gange).

Så tillykke med hende - også til storebror.
Senest rettet af Sorenspige 27. jun 2018, 20:00, rettet i alt 1 gang.
0

Tilbage til "Graviditet"