Terminstråd - alle er velkomne :)

FormerlyKnownAs
Kort karma: 413
Likede indlæg: 3013

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf FormerlyKnownAs » 16. jul 2018, 19:29

Sangius skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Sangius skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Sangius skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Sangius skrev:Selve fødslen kunne jeg godt have klaret alene tror jeg. Ænsede stort set ikke min mand, og ville absolut ikke have massage, vand eller noget andet. Var bare i mit eget hovede.

Men Thea blev nappet op på neonatal, mens jeg måtte blive på fødegangen. Der sker ikke sjældent at mor og barn adskilles efter fødslen, af forskellige årsager. Hold da op hvor er jeg glad for, at nogen kunne gå med Thea, så hun ikke skulle være alene de første 4 timer i sit liv.

Den vinkel ville jeg lige overveje, hvis det er noget der ville gå dig på. ♡

Jeg skal føde på privatklinik, hvis noget ikke er som det skal være kommer jeg på hospital. Så jeg ved det i ret god tid. Men min hjerne kan ikke i det tilfælde komme på nogen som jeg tænker vil være et valg jeg kan bære i mit hjerte.

Jeg er ret meget lone wolf typen og det er enten eller.

Det er der mange der ikke forstår og det er okay. Jeg deler ikke ret meget med nogen, inkl min mand. Jeg fortæller tingene lang tid efter noget er sket, gjort eller tænkt. Ingen vidste noget til mine aborter før lang tid efter. De få man kunne forestille sig logisk set ville vide, ved det endnu ikke.

Hvis du har overvejet den vinkel, så er det jo fint. Jeg havde slet ikke selv tænkt i de baner selv. Havde en eller anden frygt for at de ville bytte mit barn ud, så havde givet min mand strenge formaninger om ikke at fjerne blikket fra hende. Havde brug for at komme op på afdelingen, og få at vide at det altså VAR hende. Men det er jo en total irrationel frygt - men altså, sådan havde jeg det :lol:

Men hvad så hvis du rykkes på hospitalet, og f.eks. skal have akut kejsersnit - er du så mere tryg ved at baby passes af personale, fremfor et familiemedlem/veninde?

Hvis du er det, så er den jo ikke længere. Baby er nok ret ligeglad hvem der tager sig af hende, hvis du ikke er ledig. ♡

Så tager jeg den derfra. Tænker ikke ret meget i worst case scenarios. Det går som det går og så tager jeg den derfra hvis der skulle ske noget uventet. Det ville allerede være uventet hvis min mand ikke skulle nå det.

Man kan heller ikke tage højde for alt. Så synes du skal gøre det, du selv hsr det bedst med. Specielt nu du skal føde på en privat klinik, så går jeg ud fra at der er en jordmoder specifikt til dig på dagen? I det offentlige kan du jo ikke regne med, at der er en hos dig under hele fødslen - hvilket måske godt kan blive lidt stressende, hvis man føler mam har behov for et eller andet :)

Jep man har den samme og hun tager som sagt med skulle der ske noget. Jeg kender hende der har har klinikken og er meget glad for hende som både menneske og jm.

Den detalje fangede jeg ikke lige. Så synes jeg da godt du kan gøre det alene, nu jordmoderen er fast og kendt. Det er jo væsentligt anderledes end hvad man kan forvente i det offentlige! :)

Det er ikke sådan venindekendskab, men jeg har gået på skole med hende og har kun de bedste tanker om hende. Jeg vil hellere have en som ikke er involveret følelsesmæssigt overfor mig eller baby på den måde som familie eller veninder er.
1
/Dullen
Undtagelsen
Kort karma: 77
Likede indlæg: 970

Indlægaf Undtagelsen » 16. jul 2018, 19:34

Zinde skrev:Lurer :wave:

Jeg havde min søster med, da jeg fødte uden mand. Jeg havde egentlig ikke brug for hende under fødslen, men efterfølgende er det rart at have et vidne, der kan huske det, man ikke selv kan.

Og til at tage billeder bagefter <3
Jeg havde en veninde med, da jeg fødte uden mand. Som Zinde havde jeg ikke brug for hende under fødslen, men bagefter var det virkelig rart at kunne dele oplevelsen med en.
1
Brugeravatar
Little_Woman
Kort karma: 345
Likede indlæg: 3088

Indlægaf Little_Woman » 16. jul 2018, 19:40

Jeg har enten en veninde, en kusine eller begge med. Worst case, ingen af dem kan - så er der min mor der træder til.

Bare man er ok og tryg, så kan man for min skyld hive påskeharen med - tryghed og ok-hed kommer før alt andet.
2
Nu med fugl
bluetof1
Kort karma: 679
Likede indlæg: 4354

Indlægaf bluetof1 » 16. jul 2018, 20:23

Lurer her :)

Min mand nåede ikke frem da jeg fødte tvillingerne og det var udelukkende for min mors skyld at jeg lod hende tage med. Jeg havde ikke brug for hende. Det var da hyggeligt nok at have en at tale med i løbet af natten, men da det blev alvor gik det alligevel så stærkt at jeg ikke lagde mærke til hende. Hun gik med på neo med min datter da jeg skulle have aks med min søn og det var fint nok.
Hun tog lidt billeder af min datter lige da hun blev født, men fik selvsagt ikke nogen af min søn. Vi har aldrig talt om fødslen. Jeg har aldrig tænkt på at spørge hende og jeg tror egentlig ikke det er noget hun gider tale om, heller.
0
Har lige barberet ben for første gang i meget, meget lang tid. Min bodyoil kunne ikke længere fugte min hud. Til gengæld havde jeg virkelig blank pels.
Brugeravatar
Moxy-lady
Kort karma: 599
Likede indlæg: 8437

Indlægaf Moxy-lady » 16. jul 2018, 21:37

Jeg tror at jeg ville satse på jordemoderen i dit tilfælde, FormerlyKnownAs. Jeg går selv og tænker meget over det, da det er en af de ting der er den største problematik herhjemme pt - at min kæreste virkelig virkelig ikke hat lyst til at tage med. Jeg ved at min mor meget gerne vil med, men ærlig talt så tror jeg at hun vil være mere til irritation end til gavn når jeg skal føde. Noget andet er bagefter, der må hun genre komme ind og se den lille og tage billeder. Noget andet er at hun fysisk simpelthen er for skrøbelig. Mange timer i dårlige stole og i ubehagelige positioner vil plage hende fysisk længe efter jeg har født. Så jeg udskyder beslutningen og præger min kæreste i det stille :D jeg har ikke nogle veninder jeg vil have med ind, sådan umiddelbart, og jeg tror også at det vil såre min mor unødigt at tage en anden person end min kæreste eller hende med.

Kan din mand ikke komme hjem bare lidt før end planlagt? Tænker at de ekstra par dage ville være givet godt ud ift ro?
0
:dåne: baby Z 12.10.18 :dåne:
Brugeravatar
Moxy-lady

Indlægaf Moxy-lady » 16. jul 2018, 21:41

Det er i øvrigt blevet meget tydeliggjort for mig under min graviditet hvor meget jeg hader at være afhængig af andre . Jeg har SÅ svært ved at bede om hjælp til noget, selvom jeg får at vide at jeg bare skal spørge. Jeg hader at være til ulejlighed og vil bare gerne selv klare det hele. Det besværliggøres en del af at jeg ikke har kørekort, eller kan male mv. Tror faktisk også at det er lidt et problem ift min kæreste. Jeg klarer bare tingene selv, og glemmer/lader være med at involvere ham. Det er bare nemmere på den måde. Jeg øver mig på det overfor ham. Det er stadig svært med andre.
0
Brugeravatar
Moxy-lady

Indlægaf Moxy-lady » 16. jul 2018, 21:44

Skal i øvrigt lige bruge et råd eller to:

Pusletaske; hvad er skidt og hvad er godt?

Brystpumpe: er det noget man skal have hjemme? Hvis ja, hvilken kan anbefales?
0
Brugeravatar
Zonta
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1770

Indlægaf Zonta » 16. jul 2018, 21:53

Moxy-lady skrev:Skal i øvrigt lige bruge et råd eller to:

Pusletaske; hvad er skidt og hvad er godt?

Brystpumpe: er det noget man skal have hjemme? Hvis ja, hvilken kan anbefales?

Godt nok er det første barn her, men vi er gået efter en pusletaske med gode rum i og så en del plads. Vi har valgt den der hører til barnevognen (en Stork). Og så er vi også gået efter en, der ikke var for fimset for min mands skyld.

Jeg har heldigvis en veninde, der har født for 5 måneder siden og som ikke skal bruge sin brystpumpe mere, så den låner jeg. Jeg har diabetes og vil gerne pumpe råmælk ud (har lækket siden uge 18, så det burde ikke være et problem), for når baby kommer til verden, så skal han have noget at spise rigtig hurtigt efter fødslen. Hvis han ikke lige vil tage fat, så skal han have noget i en lille kop og der ville jeg gerne, at han kunne få min råmælk fremfor erstatning. Men hvis ikke jeg kunne have lånt af hende, så var jeg nok gået ud og havde investeret i en fra et af de lidt mere kendte mærker. Jeg tror dog ikke jeg ville købe en, hvis ikke det var fordi jeg vidste, at jeg skulle bruge den. Butikkerne har jo heldigvis også åbent efter fødslen :D
1
FormerlyKnownAs
Kort karma: 413
Likede indlæg: 3013

Indlægaf FormerlyKnownAs » 17. jul 2018, 04:26

Moxy-lady skrev:Jeg tror at jeg ville satse på jordemoderen i dit tilfælde, FormerlyKnownAs. Jeg går selv og tænker meget over det, da det er en af de ting der er den største problematik herhjemme pt - at min kæreste virkelig virkelig ikke hat lyst til at tage med. Jeg ved at min mor meget gerne vil med, men ærlig talt så tror jeg at hun vil være mere til irritation end til gavn når jeg skal føde. Noget andet er bagefter, der må hun genre komme ind og se den lille og tage billeder. Noget andet er at hun fysisk simpelthen er for skrøbelig. Mange timer i dårlige stole og i ubehagelige positioner vil plage hende fysisk længe efter jeg har født. Så jeg udskyder beslutningen og præger min kæreste i det stille :D jeg har ikke nogle veninder jeg vil have med ind, sådan umiddelbart, og jeg tror også at det vil såre min mor unødigt at tage en anden person end min kæreste eller hende med.

Kan din mand ikke komme hjem bare lidt før end planlagt? Tænker at de ekstra par dage ville være givet godt ud ift ro?

DAtoen er fin nok for mig sådan set, jeg foreslog den selv.

Det er så intimt og personligt med en fødsel at jeg ikke har lyst til at dele det med andre end min mand.
1
/Dullen
Brugeravatar
Urtekussen
Kort karma: 456
Likede indlæg: 3508

Indlægaf Urtekussen » 17. jul 2018, 04:34

Absolut ingen grund til pumpe, hvis du ønsker at amme. Som zonta skriver, har butikkerne også åbent efter fødslen, så vent bare :)
0
200 kg i bænkpres?
Prøv med 4,8 kg i kussepres :deer:
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 519
Likede indlæg: 11457

Indlægaf Sangius » 17. jul 2018, 04:38

Jeg købte brystpumpen efter fødslen. Måtte pumpe ud efter hver amning i et par måneder for at holde produktionen oppe.
Men med dette barn regner/håber jeg på slet ikke at bruge den. Har alligevel ikke umiddelbare planer om at give flaske på noget tidspunkt. :)
Så ville ogaå anbefale at vente til efter fødslen. :)
0
Brugeravatar
Depeche_Mama
Kort karma: 18
Likede indlæg: 219

Indlægaf Depeche_Mama » 17. jul 2018, 06:47

Jeg havde lånt en elektrisk pumpe og en håndpumpe af min søster. Jeg havde sindssygt meget mælk, så pumpede ud, da vi begyndte at lave grød, så han kunne få grød på modermælk frem for erstatning. Jeg pumpede og frøs ned. Vi havde riiiigeligt mælk.

Håndpumpen brugte jeg på job, startede nemlig da han var 6 mdr. (Farmand overtog barslen i 5 mdr. yderligere). Så kunne jeg lige tage toppen i løbet af dagen.

Men en pumpe er på ingen måde noget, jeg ville købe forud for fødslen.

Som Urtekussen skriver: alle butikkerne virker også, når man HAR født :) Så køb hellere lidt for lidt grej, end for meget. Der er så meget unødvendigt diller daller.
1
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 422
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 6364

Indlægaf Mi55y » 17. jul 2018, 07:02

Jeg har lige et spørgsmål angående barsel, da vi prøver at få det til at gå op. Vi er begge ledere med højsæson om sommeren, så vi er nødt til at barsle på skift til næste sommer og rykke lidt rundt, så det er et større puslespil.

Men hvis vi begge to holder barsel samtidig i en periode, hvor ingen af os får noget fra arbejdspladsen, får man så 2 x barselsdagpenge udbetalt?
Dvs. kan man i princippet holde de 32 uger på 16 uger men få hele periodens barselsdagpenge udbetalt?

Jeg kan nemlig læse mig til, at man må fordele de 32 uger mellem sig som man vil og også afholde dem samtidig, men jeg kan ikke læse om det har nogen indflydelse på barselsdagpengene.
0
Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
Janni.A006
Kort karma: 8
Likede indlæg: 59

Indlægaf Janni.A006 » 17. jul 2018, 07:27

Mi55y skrev:Jeg har lige et spørgsmål angående barsel, da vi prøver at få det til at gå op. Vi er begge ledere med højsæson om sommeren, så vi er nødt til at barsle på skift til næste sommer og rykke lidt rundt, så det er et større puslespil.

Men hvis vi begge to holder barsel samtidig i en periode, hvor ingen af os får noget fra arbejdspladsen, får man så 2 x barselsdagpenge udbetalt?
Dvs. kan man i princippet holde de 32 uger på 16 uger men få hele periodens barselsdagpenge udbetalt?

Jeg kan nemlig læse mig til, at man må fordele de 32 uger mellem sig som man vil og også afholde dem samtidig, men jeg kan ikke læse om det har nogen indflydelse på barselsdagpengene.

Det skulle ikke have nogen indflydelse på udbetalingen. I har ret til 32 uger med barselsdagpenge, dem må I dele som I lyster og få barselsdagpenge i den periode. Dog kan de tidligst starte 14 uger efter fødslen. (Altså når du har holdt de 14 uger der er forbeholdt dig). Så ja, i kan sagtens nøjes med 16 uger sammen, hvis I hellere vil det. :)
1
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 422
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 6364

Indlægaf Mi55y » 17. jul 2018, 07:39

Janni.A006 skrev:Det skulle ikke have nogen indflydelse på udbetalingen. I har ret til 32 uger med barselsdagpenge, dem må I dele som I lyster og få barselsdagpenge i den periode. Dog kan de tidligst starte 14 uger efter fødslen. (Altså når du har holdt de 14 uger der er forbeholdt dig). Så ja, i kan sagtens nøjes med 16 uger sammen, hvis I hellere vil det. :)

Super!

Jeg har dog fundet flere steder, hvor der står, at faren kan pågegynde de 32 ugers forældreorlov under morens 14 uger, så det må jeg lige undersøge nærmere.
0
Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)

Tilbage til "Graviditet"