Hvad er din øvre grænse for at blive gravid?

Akehurst2
Indlæg: 14238
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 41071

Re: Hvad er din øvre grænse for at blive gravid?

Indlægaf Akehurst2 » 17. dec 2020, 13:12

JoyNips skrev:Aha, så uvidenhed om aldersrelaterede komplikationer er grunden til at kvinder vægter aldersrelaterede komplikationer tungest?


Det du skal forstå er, at du slet ikke ved, hvad du selv synes om dine egne holdninger. Det ved tron bedre end dig.

Til tråden: Jeg har aldrig haft lyst til børn, så det er ikke aktuelt at sætte en alder - men lidt stilling har jeg taget. På et tidspunkt sagde jeg til nogle veninder, at nu var løbet i hvert fald kørt for at ombestemme mig, for jeg er nu 41 og min mand er 50, og jeg synes simpelthen det vil være synd for at barn at skulle være første barn hos to så gamle forældre. Var det en efternøler i en familie, så ville jeg synes det var mere okay, men nu er det for sent. Det var mine veninder så stærkt uenige i, men jeg ved, at jeg nødig ville være spædbarn/tumling hos os.
4
Brugeravatar
tron
Indlæg: 1117
Tilmeldt: 30. jan 2020, 12:07
Kort karma: 20
Likede indlæg: 577

Re: Hvad er din øvre grænse for at blive gravid?

Indlægaf tron » 18. dec 2020, 09:59

JoyNips skrev:
tron skrev:
JoyNips skrev:
tron skrev:
Muspel skrev:
tron skrev:Det afhæger jo af hvad dine kriterere er, jo højerer alder jo større risiko for komplicationer og fejl på barnet. Men hvis det er andre kritere end sundhed og graviditet så gælder det sikkert andre kriterier.

Så det må afhæge af hvad man vægter i sin vudering.


Undskyld men. ... synes faktisk det er ret strengt skrevet. I hvert fald når man læser det som en 39 årig, der kæmper for at blive gravid. Selvfølgelig vægter alle da sundhed. Men måske har tiden bare ikke været rigtig før? Skulle alle over ...30? Så bare opgive at få børn?

Det jeg siger er fakta, så kan du sige hvad du vil.

Jeg har ikke påduttet dig eller andre et bestemt kriterie eller sagt at du eller andre ikke skal få børn, jeg siger blot at der er forskellige kriterier og alder påvirker det som jeg tror de fleste vægter nemlig risiko for komplikationer.

Det er naturen som er sådan, det er ikke noget jeg har besluttet.


Hvorfor tror du de fleste vægter risiko for komplikationer når de beslutter hvornår det er for sent at få børn? Når man læser svarene i denne tråd er det jo fx ikke dét folk angiver som årsag til et aldersmæssigt cut-off.


Uvidenhed kan være en del af forklaringen, men mere sandsynligt er det at man ikke ønsker at tale om det fordi det er taboo og det ikke er noget man kan gøre noget ved længere på nuværende tidspunkt.

Den dag men er gravid og står med komplikationer i fødslen eller et handicappet barn, så er det nok det man væger allerhøjst skal du se.


Aha, så uvidenhed om aldersrelaterede komplikationer er grunden til at kvinder vægter aldersrelaterede komplikationer tungest?


Det modsatte, det er udtryk for uvidenhed HVIS man ikke vægter aldersrelaterede komplikationer i en vurdering, og man er over 30 og førstegangsfødende. Det er klart at risikoen for en førstegangsfødende på 30 er væsentlig minder end en førstegangsfødende på 45.
Men den er omvente til stede og større end hvis man er 25.

Og jeg siger ikke noget om hvad kvinder vægter, kun at det er en af de ting som man kan vægte og så kan jeg tilføje det som jeg personligt ville vægte sammen med evnen til at tage sig at barnet om 10 til 18 år.
0
Brugeravatar
tron
Indlæg: 1117
Tilmeldt: 30. jan 2020, 12:07
Kort karma: 20
Likede indlæg: 577

Re: Hvad er din øvre grænse for at blive gravid?

Indlægaf tron » 18. dec 2020, 10:01

Bergen skrev:
tron skrev:
JoyNips skrev:
tron skrev:
Muspel skrev:
tron skrev:Det afhæger jo af hvad dine kriterere er, jo højerer alder jo større risiko for komplicationer og fejl på barnet. Men hvis det er andre kritere end sundhed og graviditet så gælder det sikkert andre kriterier.

Så det må afhæge af hvad man vægter i sin vudering.


Undskyld men. ... synes faktisk det er ret strengt skrevet. I hvert fald når man læser det som en 39 årig, der kæmper for at blive gravid. Selvfølgelig vægter alle da sundhed. Men måske har tiden bare ikke været rigtig før? Skulle alle over ...30? Så bare opgive at få børn?

Det jeg siger er fakta, så kan du sige hvad du vil.

Jeg har ikke påduttet dig eller andre et bestemt kriterie eller sagt at du eller andre ikke skal få børn, jeg siger blot at der er forskellige kriterier og alder påvirker det som jeg tror de fleste vægter nemlig risiko for komplikationer.

Det er naturen som er sådan, det er ikke noget jeg har besluttet.


Hvorfor tror du de fleste vægter risiko for komplikationer når de beslutter hvornår det er for sent at få børn? Når man læser svarene i denne tråd er det jo fx ikke dét folk angiver som årsag til et aldersmæssigt cut-off.


Uvidenhed kan være en del af forklaringen, men mere sandsynligt er det at man ikke ønsker at tale om det fordi det er taboo og det ikke er noget man kan gøre noget ved længere på nuværende tidspunkt.

Den dag men er gravid og står med komplikationer i fødslen eller et handicappet barn, så er det nok det man væger allerhøjst skal du se.


Hvor oplever du, at det taboo at sige at jo højere alder jo flere komplikationer?



Selv har jeg et IVFbarn og det tog meget meget lang tid at opnå, så jeg var over 35, hvad jeg ikke synes var fedt. Jeg kan ikke få flere og har derfor ikke selv forholdt mig til en øvre grænse for mig.

Jeg har ikke så mange issues med alder og graviditet på andres vegne. Jeg oplever, at de fleste gennemsnitlige kvinder i dag er fint klar over, hvad alder betyder i forhold til graviditet.


En sagde at det ikke var noget som fremgik på debatten af de kommenter der var og det er så det jeg taler om.

Hvis man ved det og så ikke næver det i en debat om emnet, så er det udtryk for at det er taboo.
0
JoyNips
Indlæg: 12124
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34100

Re: Hvad er din øvre grænse for at blive gravid?

Indlægaf JoyNips » 18. dec 2020, 10:42

tron skrev:
JoyNips skrev:
tron skrev:
JoyNips skrev:
tron skrev:
Muspel skrev:
tron skrev:Det afhæger jo af hvad dine kriterere er, jo højerer alder jo større risiko for komplicationer og fejl på barnet. Men hvis det er andre kritere end sundhed og graviditet så gælder det sikkert andre kriterier.

Så det må afhæge af hvad man vægter i sin vudering.


Undskyld men. ... synes faktisk det er ret strengt skrevet. I hvert fald når man læser det som en 39 årig, der kæmper for at blive gravid. Selvfølgelig vægter alle da sundhed. Men måske har tiden bare ikke været rigtig før? Skulle alle over ...30? Så bare opgive at få børn?

Det jeg siger er fakta, så kan du sige hvad du vil.

Jeg har ikke påduttet dig eller andre et bestemt kriterie eller sagt at du eller andre ikke skal få børn, jeg siger blot at der er forskellige kriterier og alder påvirker det som jeg tror de fleste vægter nemlig risiko for komplikationer.

Det er naturen som er sådan, det er ikke noget jeg har besluttet.


Hvorfor tror du de fleste vægter risiko for komplikationer når de beslutter hvornår det er for sent at få børn? Når man læser svarene i denne tråd er det jo fx ikke dét folk angiver som årsag til et aldersmæssigt cut-off.


Uvidenhed kan være en del af forklaringen, men mere sandsynligt er det at man ikke ønsker at tale om det fordi det er taboo og det ikke er noget man kan gøre noget ved længere på nuværende tidspunkt.

Den dag men er gravid og står med komplikationer i fødslen eller et handicappet barn, så er det nok det man væger allerhøjst skal du se.


Aha, så uvidenhed om aldersrelaterede komplikationer er grunden til at kvinder vægter aldersrelaterede komplikationer tungest?


Det modsatte, det er udtryk for uvidenhed HVIS man ikke vægter aldersrelaterede komplikationer i en vurdering, og man er over 30 og førstegangsfødende. Det er klart at risikoen for en førstegangsfødende på 30 er væsentlig minder end en førstegangsfødende på 45.
Men den er omvente til stede og større end hvis man er 25.

Og jeg siger ikke noget om hvad kvinder vægter, kun at det er en af de ting som man kan vægte og så kan jeg tilføje det som jeg personligt ville vægte sammen med evnen til at tage sig at barnet om 10 til 18 år.


“(...)alder påvirker det som jeg tror de fleste vægter nemlig risiko for komplikationer”
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
tron
Indlæg: 1117
Tilmeldt: 30. jan 2020, 12:07
Kort karma: 20
Likede indlæg: 577

Re: Hvad er din øvre grænse for at blive gravid?

Indlægaf tron » 18. dec 2020, 11:56

JoyNips skrev:
tron skrev:
JoyNips skrev:
tron skrev:
JoyNips skrev:
tron skrev:
Muspel skrev:
tron skrev:Det afhæger jo af hvad dine kriterere er, jo højerer alder jo større risiko for komplicationer og fejl på barnet. Men hvis det er andre kritere end sundhed og graviditet så gælder det sikkert andre kriterier.

Så det må afhæge af hvad man vægter i sin vudering.


Undskyld men. ... synes faktisk det er ret strengt skrevet. I hvert fald når man læser det som en 39 årig, der kæmper for at blive gravid. Selvfølgelig vægter alle da sundhed. Men måske har tiden bare ikke været rigtig før? Skulle alle over ...30? Så bare opgive at få børn?

Det jeg siger er fakta, så kan du sige hvad du vil.

Jeg har ikke påduttet dig eller andre et bestemt kriterie eller sagt at du eller andre ikke skal få børn, jeg siger blot at der er forskellige kriterier og alder påvirker det som jeg tror de fleste vægter nemlig risiko for komplikationer.

Det er naturen som er sådan, det er ikke noget jeg har besluttet.


Hvorfor tror du de fleste vægter risiko for komplikationer når de beslutter hvornår det er for sent at få børn? Når man læser svarene i denne tråd er det jo fx ikke dét folk angiver som årsag til et aldersmæssigt cut-off.


Uvidenhed kan være en del af forklaringen, men mere sandsynligt er det at man ikke ønsker at tale om det fordi det er taboo og det ikke er noget man kan gøre noget ved længere på nuværende tidspunkt.

Den dag men er gravid og står med komplikationer i fødslen eller et handicappet barn, så er det nok det man væger allerhøjst skal du se.


Aha, så uvidenhed om aldersrelaterede komplikationer er grunden til at kvinder vægter aldersrelaterede komplikationer tungest?


Det modsatte, det er udtryk for uvidenhed HVIS man ikke vægter aldersrelaterede komplikationer i en vurdering, og man er over 30 og førstegangsfødende. Det er klart at risikoen for en førstegangsfødende på 30 er væsentlig minder end en førstegangsfødende på 45.
Men den er omvente til stede og større end hvis man er 25.

Og jeg siger ikke noget om hvad kvinder vægter, kun at det er en af de ting som man kan vægte og så kan jeg tilføje det som jeg personligt ville vægte sammen med evnen til at tage sig at barnet om 10 til 18 år.


“(...)alder påvirker det som jeg tror de fleste vægter nemlig risiko for komplikationer”


Hvilket er et svar til en og ikke mit oprindelige svare i tråden som er neutralt.
0
Cosi
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 31. jul 2016, 17:33
Kort karma: 152
Likede indlæg: 2257

Re: Hvad er din øvre grænse for at blive gravid?

Indlægaf Cosi » 30. jan 2021, 13:58

Synes det er svært at sætte tal på. Vi skal på ingen måder have flere børn. Jeg er 34 år, og min mand er 38 år. Den yngste er 3 år.

Jeg fik min mindste søskende, da min mor var 38 år. Hun er en stor efternøler, og set i forhold til de udfordringer hun har haft og stadig har, så har min mor udtalt sig at 38 år er for gammel (for hende) set i bakspejlet. Men jeg har også kendt mødre, der efter adskillige år i fertilitetsbehandling endelig blev mor som 40 årig, som klarer det super godt.

Over 60 er i hvert fald for gammel :lol:
0
Brugeravatar
FrkFauna
Indlæg: 390
Tilmeldt: 21. dec 2020, 16:42
Kort karma: 36
Likede indlæg: 562

Re: Hvad er din øvre grænse for at blive gravid?

Indlægaf FrkFauna » 3. feb 2021, 02:13

Da jeg var ung og naiv, havde jeg en noget mere firkantet holdning end i dag. Der var mit svar at jeg skulle have børn inden jeg fyldte 30. - Nå! Frøknen her blev sgu klogere. Der kom ikke nogen børn (endnu), til gengæld gik der karriere i den i stedet. Men, jeg har da ikke udelukket det 100%.

Min grænse er 40 år, og helst gerne inden jeg fylder de 40.
(Gik i folkeskole med en (7-8. klasse), hendes far var på daværende tidspunkt omkring de 65-70 år. :nerve:)

Men tiden vil vise hvad der sker. En ting er at ønske sig børn, noget helt andet er om man er i stand til at få dem.
0
They say time heals all wounds.
- Broken hearts aren't that simple.


The only creatures that are evolved enough to convey pure love are animals and infants.
limitededition
Indlæg: 1682
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 148
Likede indlæg: 1796

Re: Hvad er din øvre grænse for at blive gravid?

Indlægaf limitededition » 3. feb 2021, 07:31

FrkFauna skrev:Da jeg var ung og naiv, havde jeg en noget mere firkantet holdning end i dag. Der var mit svar at jeg skulle have børn inden jeg fyldte 30. - Nå! Frøknen her blev sgu klogere. Der kom ikke nogen børn (endnu), til gengæld gik der karriere i den i stedet. Men, jeg har da ikke udelukket det 100%.

Min grænse er 40 år, og helst gerne inden jeg fylder de 40.
(Gik i folkeskole med en (7-8. klasse), hendes far var på daværende tidspunkt omkring de 65-70 år. :nerve:)

Men tiden vil vise hvad der sker. En ting er at ønske sig børn, noget helt andet er om man er i stand til at få dem.


Det kunne have været mig, du gik i klasse med. Min far var 50 da han fik mig, og nærmer sig nu de 80, og han er lige blevet morfar for første gang. Af den grund har jeg selv en max alder for børn på et par og 30, for der har været mange ulemper ved at have en så gammel far.
0
Brugeravatar
Laurelin
Indlæg: 331
Tilmeldt: 7. dec 2016, 22:45
Kort karma: 59
Likede indlæg: 1149

Re: Hvad er din øvre grænse for at blive gravid?

Indlægaf Laurelin » 3. feb 2021, 12:40

Jeg havde i lang tid tænkt 35 år, og jeg fik mine børn som hhv. 30- og 33-årig. Nu har jeg på ingen måde lyst til flere børn, men skulle jeg få det, tror jeg, omkring 40 ville være min grænse. Jeg er 37 nu, og min mand er 38. Som andre synes jeg nemlig også, faderens alder spiller en rolle.
0
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 566
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 170
Likede indlæg: 1349

Re: Hvad er din øvre grænse for at blive gravid?

Indlægaf MissDitte » 3. feb 2021, 12:51

Jeg har en gammel far. Han er 87 og er heldigvis stadig super frisk, men det er jo ingen selvfølge.
Jeg har altid sagt, at jeg havde en øvre grænse på 35. Jeg synes ikke man skal være for gammel. Jeg selv var 24 hhv 27 da jeg fik mine børn.
Det sagt, så kan virkeligheden jo stille sig i vejen. Og hvis man er 40 og pludseligt opdager at man bare MÅ have et barn. Eller man har haft svært ved det og det tager år før det lykkedes, så rykkes grænsen selvfølgelig.
Jeg selv blev steril da jeg var 38 grundet en kræftsygdom, så jeg var lykkelig for, at jeg havde fået mine børn :)
0
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1175
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3340

Re: Hvad er din øvre grænse for at blive gravid?

Indlægaf Minionine » 3. feb 2021, 13:51

Jeg troede jeg skulle have børn tidligt, som i start tyverne. Men life happened.
jeg fik min datter som 30 årig. Jeg er 34 nu og vil rigtig gerne have en mere, men min datters far og jeg gik fra hinanden inden vi kom så langt.
Så skal lige finde mig en ny far til barnet :gruble: ... i mit hoved tror jeg min øvre grænse er 39.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9668
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7933

Re: Hvad er din øvre grænse for at blive gravid?

Indlægaf Sophies-mor » 3. feb 2021, 14:29

Umiddelbart 40, jeg var selv 37, da min sidste kom til verden.
De andre 2 da jeg var 25 og 35, selv om de ikke overlevede.
30 er nok min - set i bakspejlet - idé om, hvornår det havde været allerbedst at sætte grænsen.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Whydontyouandi
Indlæg: 198
Tilmeldt: 30. jun 2016, 15:22
Kort karma: 110
Likede indlæg: 773

Re: Hvad er din øvre grænse for at blive gravid?

Indlægaf Whydontyouandi » 18. maj 2021, 14:28

Vi gik i gang, da jeg var 28, men der skete ingenting. Her står vi så - næsten 8 år senere med adskillige aborter i bagagen, både fra naturlige graviditeter og fra IVF. Jeg er 35, min kæreste 38.

Jeg havde forestillet mig, vi skulle være unge forældre - yngre i hvert fald. Men ens grænser rykker sig, når drømmen lader vente på sig.
7
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7111
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1432
Likede indlæg: 13331

Re: Hvad er din øvre grænse for at blive gravid?

Indlægaf Rapfisk » 22. maj 2021, 22:00

Når min krop siger fra.

Tidligere ville jeg nok have haft en alder, men jeg er blevet mere pragmatisk med alderen (og kan se både ulemper og fordele for barnet).
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19706
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2453
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46500

Re: Hvad er din øvre grænse for at blive gravid?

Indlægaf LadyFox » 22. maj 2021, 22:34

Selvom jeg godt synes man kan blive for gammel så synes jeg det er svært at sætte alder på sådan noget, fordi, hvis nu jeg sagde at min grænse var 40 år, ville det jo betyde at 41 ville være for gammel - men hvis jeg var 41 år og blev gravid og ønskede barnet ville jeg også tænke at et år er så lidt, så det ikke skulle være det det gjorde udfaldet.
2
...

Tilbage til "Graviditet"