Kæmpe Dilemma - Går glip af fødslen

avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 539
Likede indlæg: 14772

Re: Kæmpe Dilemma - Går glip af fødslen

Indlægaf avdotja » 17. sep 2021, 12:36

Jeg håber rederiet finder en løsning, så I begge kan få fri.

I min verden trumfer død og begravelse dog en fødsel. Jeg synes det er langt vigtigere at få de sidste uger med døende tæt familie (samt deltage i begravelsen) end at overvære en fødsel.
2
Petrix
Indlæg: 3763
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3652

Re: Kæmpe Dilemma - Går glip af fødslen

Indlægaf Petrix » 17. sep 2021, 12:42

DetSorteCirkus skrev:
Fruity skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Petrix skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Petrix skrev:
DetSorteCirkus skrev:Har arbejdsgiver været med inde over planlægningen af afløsningen, eller er det en aftale, som kollegaen og du helt selv har indgået?
Jeg undrer mig nemlig over, at kollegaen kontakter dig i stedet for firmaet.
Når det er ham, der ændrer planer, burde det retfærdigvis også være ham, der stod med et problem nu, medmindre der mere har været tale om en form for vennetjeneste. I det sidste tilfælde kan jeg sådan set godt forstå, at han føler, at han kan trække sig nu, fordi situationen har ændret sig markant for ham.

Kort sagt undrer jeg mig over, at det ikke er arbejdsgiver, der skal afgøre, om din kollega kan blive væk i to ekstra uger.


Vores afløsningsplan står vi selv for, hvis bare den ligger nogenlunde inden for rammerne.

Arbejdsgiveren er informeret og jeg kræver selvfølgelig at blive afløst. Problemet ligger jo i at, det er svært at tvinge ham herud, så hvis ikke situationen ændrer sig, så regner jeg ikke med at han kommer.
Jeg har selvfølgelig booket flybilletter til os begge og håber på at hans mor bliver bedre eller at det lykkes at finde en afløser til mig.


Selvom I selv planlægger, er du vel ikke på dette område din kollegas chef. Vil det ikke have konsekvenser for ham fra firmaets side, hvis han udebliver fra en skemalagt vagt?


Jeg tror ikke det vil få konsekvenser, hvis han vælger at afvise at tage afsted. Han har andre jern i ilden så jeg tænker ikke konsekvenser vil afskrække ham.
Jeg er dog ikke i tvivl om at han også arbejder på at finde en løsning.


Jeg synes, det er ret chokerende arbejdsforhold, hvis jeg har forstået dem korrekt. At man kan nægte at møde op til aftalt tid uden konsekvenser fra arbejdsgiver, og at det så bare er den strandede kollegas problem.
Jeg kan godt se, at en hjemkomst kan blive forsinket af force majeure i jeres fag, fx. som følge af vejrforhold, men det virker underligt, at fordi I selv planlægger de præcise datoer for på- og afmønstring, bliver det også jeres eget ansvar at håndhæve arbejdstiden overfor hinanden.


Jeg tror mere, du skal se det som udtryk for, han alternativt bare finder et andet sted at arbejde og der så mangler en til at afløse.

… Det er ikke alle steder, der er 100 ansøgere til et job.


Jeg kan godt se nu, at det kan forstås sådan, men stadig er det vildt, at det er kollegaens problem og ansvar. Det kunne i princippet være den omvendte situation, hvor den strandede var ligeglad og derfor bare afmønstrede, uden en afløser var blevet fundet.
Jeg forstår egentlig heller ikke, at det ikke kan udløse mere end en fyring at udeblive uden en aftale fra den type arbejde. Jeg tænker, at firma og kunder kan ende med at stå med store økonomiske tab, ligesom der i nogle situationer vil kunne være menneskeliv på spil.


Firmaet og kunderne kommer jo ikke til at stå med økonomiske tab, hvis han ikke vælger at dukke op, medmindre jeg forlader skibet altså. Det vil nu slet ikke være muligt for mig at forlade skibet, da myndighederne skal godkende min afmønstring.
Jeg kan selvfølgelig stoppe og smide ankret og nægte at sejle videre, men mon ikke jeg så står med nogle endnu større problemer.
3
27102021
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 539
Likede indlæg: 14772

Re: Kæmpe Dilemma - Går glip af fødslen

Indlægaf avdotja » 17. sep 2021, 12:45

Jeg tror du er nødt til at tage højde for at der sidder ret mange kontorarbejdere herinde, som har nogle LIDT andre arbejdsforhold og har svært ved at forstå at tingene kan være så meget anderledes "udenfor" :D
16
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21961
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2516
Likede indlæg: 59582

Re: Kæmpe Dilemma - Går glip af fødslen

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. sep 2021, 12:48

Petrix skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Fruity skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Petrix skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Petrix skrev:
DetSorteCirkus skrev:Har arbejdsgiver været med inde over planlægningen af afløsningen, eller er det en aftale, som kollegaen og du helt selv har indgået?
Jeg undrer mig nemlig over, at kollegaen kontakter dig i stedet for firmaet.
Når det er ham, der ændrer planer, burde det retfærdigvis også være ham, der stod med et problem nu, medmindre der mere har været tale om en form for vennetjeneste. I det sidste tilfælde kan jeg sådan set godt forstå, at han føler, at han kan trække sig nu, fordi situationen har ændret sig markant for ham.

Kort sagt undrer jeg mig over, at det ikke er arbejdsgiver, der skal afgøre, om din kollega kan blive væk i to ekstra uger.


Vores afløsningsplan står vi selv for, hvis bare den ligger nogenlunde inden for rammerne.

Arbejdsgiveren er informeret og jeg kræver selvfølgelig at blive afløst. Problemet ligger jo i at, det er svært at tvinge ham herud, så hvis ikke situationen ændrer sig, så regner jeg ikke med at han kommer.
Jeg har selvfølgelig booket flybilletter til os begge og håber på at hans mor bliver bedre eller at det lykkes at finde en afløser til mig.


Selvom I selv planlægger, er du vel ikke på dette område din kollegas chef. Vil det ikke have konsekvenser for ham fra firmaets side, hvis han udebliver fra en skemalagt vagt?


Jeg tror ikke det vil få konsekvenser, hvis han vælger at afvise at tage afsted. Han har andre jern i ilden så jeg tænker ikke konsekvenser vil afskrække ham.
Jeg er dog ikke i tvivl om at han også arbejder på at finde en løsning.


Jeg synes, det er ret chokerende arbejdsforhold, hvis jeg har forstået dem korrekt. At man kan nægte at møde op til aftalt tid uden konsekvenser fra arbejdsgiver, og at det så bare er den strandede kollegas problem.
Jeg kan godt se, at en hjemkomst kan blive forsinket af force majeure i jeres fag, fx. som følge af vejrforhold, men det virker underligt, at fordi I selv planlægger de præcise datoer for på- og afmønstring, bliver det også jeres eget ansvar at håndhæve arbejdstiden overfor hinanden.


Jeg tror mere, du skal se det som udtryk for, han alternativt bare finder et andet sted at arbejde og der så mangler en til at afløse.

… Det er ikke alle steder, der er 100 ansøgere til et job.


Jeg kan godt se nu, at det kan forstås sådan, men stadig er det vildt, at det er kollegaens problem og ansvar. Det kunne i princippet være den omvendte situation, hvor den strandede var ligeglad og derfor bare afmønstrede, uden en afløser var blevet fundet.
Jeg forstår egentlig heller ikke, at det ikke kan udløse mere end en fyring at udeblive uden en aftale fra den type arbejde. Jeg tænker, at firma og kunder kan ende med at stå med store økonomiske tab, ligesom der i nogle situationer vil kunne være menneskeliv på spil.


Firmaet og kunderne kommer jo ikke til at stå med økonomiske tab, hvis han ikke vælger at dukke op, medmindre jeg forlader skibet altså. Det vil nu slet ikke være muligt for mig at forlade skibet, da myndighederne skal godkende min afmønstring.
Jeg kan selvfølgelig stoppe og smide ankret og nægte at sejle videre, men mon ikke jeg så står med nogle endnu større problemer.


Det er jo lige det.
Det er uligheden i jeres formelle rettigheder som henholdsvis udeblevet og ikke-afløst, der undrer mig.
Jeg kan sagtens forstå, hvorfor det i praksis er værre, at du (hypotetisk) skrider, end at han ikke dukker op, men i princippet følger du bare den aftalte plan, mens han bryder den.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21961
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2516
Likede indlæg: 59582

Re: Kæmpe Dilemma - Går glip af fødslen

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. sep 2021, 12:56

avdotja skrev:Jeg tror du er nødt til at tage højde for at der sidder ret mange kontorarbejdere herinde, som har nogle LIDT andre arbejdsforhold og har svært ved at forstå at tingene kan være så meget anderledes "udenfor" :D


Det er egentlig ikke baggrunden for min undren :)
Det er formaliteterne.
I mange fag er der jo helt særlige forhold, som så også i mange tilfælde udløser specielle retningslinjer. Her kunne det fx. være placeringen af ansvar, hvis afløseren udebliver, økonomisk kompensation til den, det går ud over, osv.
0
Petrix
Indlæg: 3763
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3652

Re: Kæmpe Dilemma - Går glip af fødslen

Indlægaf Petrix » 17. sep 2021, 13:06

DetSorteCirkus skrev:
avdotja skrev:Jeg tror du er nødt til at tage højde for at der sidder ret mange kontorarbejdere herinde, som har nogle LIDT andre arbejdsforhold og har svært ved at forstå at tingene kan være så meget anderledes "udenfor" :D


Det er egentlig ikke baggrunden for min undren :)
Det er formaliteterne.
I mange fag er der jo helt særlige forhold, som så også i mange tilfælde udløser specielle retningslinjer. Her kunne det fx. være placeringen af ansvar, hvis afløseren udebliver, økonomisk kompensation til den, det går ud over, osv.


Ifølge lovgivningen kan rederiet maximalt holde den søfarende om bord i 11 måneder.
Min kontrakt hedder maximum 11 uger, og går jeg udover min kontrakt kompenseres jeg med 1 dags hyre for hver 2 dage extra jeg er om bord.
2
27102021
JoyNips
Indlæg: 12105
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34051

Re: Kæmpe Dilemma - Går glip af fødslen

Indlægaf JoyNips » 17. sep 2021, 14:29

avdotja skrev:Jeg tror du er nødt til at tage højde for at der sidder ret mange kontorarbejdere herinde, som har nogle LIDT andre arbejdsforhold og har svært ved at forstå at tingene kan være så meget anderledes "udenfor" :D


Jeg kan såmænd sagtens forstå at der findes andet end kontorarbejde. Jeg forstår bare ikke, hvorfor kollegaen kan bryde en aftale uden konsekvenser, hvorimod det er et problem hvis Petrix vil holde en aftale.
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21961
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2516
Likede indlæg: 59582

Re: Kæmpe Dilemma - Går glip af fødslen

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. sep 2021, 14:43

Petrix skrev:
DetSorteCirkus skrev:
avdotja skrev:Jeg tror du er nødt til at tage højde for at der sidder ret mange kontorarbejdere herinde, som har nogle LIDT andre arbejdsforhold og har svært ved at forstå at tingene kan være så meget anderledes "udenfor" :D


Det er egentlig ikke baggrunden for min undren :)
Det er formaliteterne.
I mange fag er der jo helt særlige forhold, som så også i mange tilfælde udløser specielle retningslinjer. Her kunne det fx. være placeringen af ansvar, hvis afløseren udebliver, økonomisk kompensation til den, det går ud over, osv.


Ifølge lovgivningen kan rederiet maximalt holde den søfarende om bord i 11 måneder.
Min kontrakt hedder maximum 11 uger, og går jeg udover min kontrakt kompenseres jeg med 1 dags hyre for hver 2 dage extra jeg er om bord.


Det var rigtig nyttig at få uddybet. Netop for at kunne komme med et råd på et oplyst grundlag.
Under de omstændigheder synes jeg, at I allesammen skal arbejde videre mod at finde en vikar. Hvis det ikke lykkes, og din kollega nægter at passe sit arbejde, altså møde op til aftalt tid, er der jo ikke rigtig noget, du kan gøre eller har ret til udover en vis økonomisk kompensation.

Jeg synes i øvrigt, du fortjener moralsk opbakning. I mine øjne er det ikke dig, der har et dilemma. Du er desværre blevet rodet ind i din kollegas dilemma.
2
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5799

Re: Kæmpe Dilemma - Går glip af fødslen

Indlægaf Tux » 17. sep 2021, 15:51

Jeg synes ikke du har noget dillemma, rederiet må gøre hvad de kan for at finde en afløser, og hvis det ikke er muligt så må de beordre dig eller kollegaen til at tage tørnen - og kompensere dig efter reglerne hvis valget falder på dig, eller kollegaen ikke møder op.
4
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 539
Likede indlæg: 14772

Re: Kæmpe Dilemma - Går glip af fødslen

Indlægaf avdotja » 18. sep 2021, 09:59

JoyNips skrev:
avdotja skrev:Jeg tror du er nødt til at tage højde for at der sidder ret mange kontorarbejdere herinde, som har nogle LIDT andre arbejdsforhold og har svært ved at forstå at tingene kan være så meget anderledes "udenfor" :D


Jeg kan såmænd sagtens forstå at der findes andet end kontorarbejde. Jeg forstår bare ikke, hvorfor kollegaen kan bryde en aftale uden konsekvenser, hvorimod det er et problem hvis Petrix vil holde en aftale.

Det er mit indtryk at det er ret standard i jobs hvor man skal være der. Det er den der allerede er på arbejdet, som har pligt til at blive indtil afløseren dukker op. Det hvad enten vi snakker en soldat, en vagthavende læge, en flyveleder eller et-eller-andet-på-et-skib. Det kan virke uretfærdigt, men hvilken anden løsning er der? Hvis folk ikke er der, jamen så er de der ikke. Det kan have ansættelsesmæssige konsekvenser på sigt, men i selve øjeblikket er der ikke noget at gøre.
5
Lupa2800
Indlæg: 120
Tilmeldt: 22. dec 2015, 18:32
Kort karma: 4
Likede indlæg: 62

Re: Kæmpe Dilemma - Går glip af fødslen

Indlægaf Lupa2800 » 17. jan 2022, 20:05

Hvad endte det med??
0
Petrix
Indlæg: 3763
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3652

Re: Kæmpe Dilemma - Går glip af fødslen

Indlægaf Petrix » 17. jan 2022, 20:07

Jeg nåede det det heldigvis
11
27102021
Kedimifu
Indlæg: 312
Tilmeldt: 13. apr 2016, 04:36
Kort karma: 21
Likede indlæg: 358

Re: Kæmpe Dilemma - Går glip af fødslen

Indlægaf Kedimifu » 17. jan 2022, 20:11

Tillykke med babyen :banan:
1

Tilbage til "Graviditet"