Dit bedste fødselstip

Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf AgentPixie » 21. nov 2021, 01:07

Lettere sagt end gjort, men forsøg at slappe af i kroppen, mens du har veer. Det kan være virkelig svært, men er det bedste.
Min oplevelse er, at jo mere man spænder, jo sværere er det også at slippe veen igen inden den næste kommer.

Spis!

Jeg sad på en kæmpe bold, min kæreste stod bag mig med sine arme under mine. Under hver ve hev han op i mig, så hele overkroppen blev strukket ud.. det var overraskende rart :lol:

LATTERGAS!
1
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8552
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1301
Likede indlæg: 15257

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf Zonta » 21. nov 2021, 01:46

Slap af mellem øjenbrynene og i kæben - så slapper du også af i kroppen og når du slapper af i kroppen, modarbejder du ikke veernes arbejde, men går i stedet med dem og giver dem plads til at
gøre deres job.

Hvordan slapper du bedst af? Prøv at genskabe noget der ligner på fødegangen. Vi havde en højtaler med, så jeg kunne høre noget stille og roligt musik imens. Jeg bad om dæmpet belysning (og det er også noget, der gavner produktionen af oxytocin) og var så glad for, at det blev lidt mindre klinisk af både det og musikken.

Og så skal du endelig ikke være bange for at stille krav eller fortælle, hvis noget ikke fungerer for dig eller hvis du kunne tænke dig noget bestemt. Du behøver ikke være "høflig" (altså høflig er jo altid godt, men du må gerne være egoistisk i en fødsel).
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5690
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1492
Likede indlæg: 23061

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf POCKETKITTEN » 21. nov 2021, 05:49

Læs Smertefri Fødsels kapitel om laborovejrtrækning, selvom du ikke kan nå at lave øvelserne i ugevis. Ved veer virkede denne vejrtrækning for mig. Min mand talte til 60, hver gang en ve gik i gang. Det var en kæmpehjælp, for jeg kunne koncentrere mig om at trække vejret og se enden på veen. Jeg husker det sådan her:

1. Træk vejret hurtigt og let (kun ned til kravebenene) i 20 sekunder.
2. Når veen topper, træk vejret helt hurtigt og overfladisk som en hund på en brandvarm sommerdag i 20 sekunder.
3. Gentag 1 i 20 sekunder. Herefter pause med dybe vejrtrækninger.

Læs op på mulighederne for smertedækning - særligt epidural - på forhånd.

Tænk ikke på veen som den samme smerte, der vender tilbage igen og igen på ubestemt tid. Tænk på hver ve som en ny, unik ve i rækken af veer, du skal overstå. For hver ve, du kommer igennem, er du dét tættere på at møde dit barn. Veer betyder fremgang.

Badekar er nice, selvom fødslen ikke skal foregå der. Følelsen af vægtløshed hjælper på en totalt anspændt krop. Fortæl din jm på forhånd, hvis du ønsker mulighed for kar, da det ikke er en garanti på alle stuer.

Hav mange pakker store efterfødselsbind og store hospitalstrusser (f.eks. Carriwell) på lager til efter fødslen.

Lad den pæne pige blive hjemme den dag. Råb og skrig, hvis det føles nødvendigt, og husk, at dét samt afføring ved pressefasen og de andre mindre hyggelige elementer ved en fødsel er fuldstændig almindelig hverdagskost for jm.

Jeg synes også, at det var fantastisk at føde. Jeg havde overhovedet ikke taget stilling til smertedækning, lavet en ønskeseddel for forløbet eller lignende. Og jeg sværger, at en urkraft og grundfornemmelse i maven bare tog over, da vi først var igang.
Senest rettet af POCKETKITTEN 21. nov 2021, 07:01, rettet i alt 1 gang.
3
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19706
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2453
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46500

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf LadyFox » 21. nov 2021, 06:46

En ting jeg godt ville have vidst inden, og som undrer mig at ingen havde fortalt mig nogensinde er at det føles som om man føder gennem røven.

Og jeg fortrød at jeg ikke havde fået købt en varmepude inden - og at jeg ikke lige havde tjekket i badeværelsesskabet om jeg havde noget smertestillende på lager.
1
...
pixienic
Indlæg: 221
Tilmeldt: 28. dec 2020, 15:12
Kort karma: 24
Likede indlæg: 482

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf pixienic » 21. nov 2021, 10:04

LadyFox skrev:En ting jeg godt ville have vidst inden, og som undrer mig at ingen havde fortalt mig nogensinde er at det føles som om man føder gennem røven.

Og jeg fortrød at jeg ikke havde fået købt en varmepude inden - og at jeg ikke lige havde tjekket i badeværelsesskabet om jeg havde noget smertestillende på lager.


Haha ja, når man mærker pressefasen første gang tænker jeg “jeg kan genkende den her fornemmelse? :lol:

Der er også noget, der hedder ‘ring of fire’. Det er lige inden, hovedet bliver født, hvor den nedre region simpelthen kan føles som om, det brænder. Det er heldigvis hurtigt overstået!
Da jeg fødte lillesøster råbte jeg “der er noget galt, der er noget i klemme!!!” og de reagerede ikke rigtig, indtil øjeblikket efter, hvor JM sagde “så er hovedet født!” Og jeg var sådan “ER DET? Jeg anede ikke at vi var så langt!!” Haha.
0
pixienic
Indlæg: 221
Tilmeldt: 28. dec 2020, 15:12
Kort karma: 24
Likede indlæg: 482

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf pixienic » 21. nov 2021, 10:07

Jeg har altså også lyst til at sige, at jeg er glad for, jeg ikke fik epidural. Ved min første fødsel nåede jeg det ikke, selvom jeg havde ønsket det, og anden gang vidste jeg, at det havde jeg ikke brug for. Alt det hejs med stor nål i rygsøjlen osv. Jeg ville hellere bare føde. Men det er jo en smagssag! :)
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4447
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 668
Likede indlæg: 7396

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf Neenah » 21. nov 2021, 10:09

pixienic skrev:Jeg har altså også lyst til at sige, at jeg er glad for, jeg ikke fik epidural. Ved min første fødsel nåede jeg det ikke, selvom jeg havde ønsket det, og anden gang vidste jeg, at det havde jeg ikke brug for. Alt det hejs med stor nål i rygsøjlen osv. Jeg ville hellere bare føde. Men det er jo en smagssag! :)

Nu har jeg jo fået spinalbedøvelse første gang, så for mig virker det ikke så afskrækkende.
0
Kolibrien
Indlæg: 409
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:48
Kort karma: 79
Likede indlæg: 588

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf Kolibrien » 21. nov 2021, 11:13

Jeg havde en markant federe fødselsoplevelse anden gang, hvor jeg ikke fik epi. Ingen kateter, ingen begrænsende slanger, ingen anal temepaturmåling - kort sagt ingen grænseoverskridende indgreb. Min krop slappede MEGET mere af.

Derudover vil jeg virkelig slå et slag for fødselshypnose. Det er ikke noget med svingende penduler eller andet overtro. Men dybest set bare en forståelse af kroppen under en fødsel. Det minder meget om smertefri fødsel, men er alligevel noget helt andet. Google alt omring hypno birth, for deres findes meget mere materiale på engelsk end dansk.

Ps. Jeg havde som mål, at jeg ville være hjemme så længe som overhovedet muligt. For alt ved min første fødsel, havde føltes som et overgreb. Anden gang var jeg helt i ro, og ankom på hospitalet, da jeg var 10 cm. Åben og jeg fødte efter 8 minutter.

Nåå ja, undgå at føde på ryggen. Det er naturstridigt. Stå, squat eller stå på alle fire, så kommer baby lettere ud.
Senest rettet af Kolibrien 21. nov 2021, 11:36, rettet i alt 1 gang.
0
Lys
Indlæg: 5935
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10710

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf Lys » 21. nov 2021, 11:29

Jeg var egentlig ret godt forberedt, troede jeg, men jeg gik lidt i panik over at fødslen slet ikke startede stille og roligt med uregelmæssige veer over en længere periode som jeg forventede (i hvert fald ikke hvad jeg mærkede). Mine vejrtrækningsteknikker virkede slet ikke, da veerne kom og jeg kunne slet ikke slappe af i kroppen. Det viste sig så, at jeg slet ikke havde mærket udvidelsesfasen og udvidelsesveerne og derfor “startede” med nedtrængningsfasen og pressetrang. Det faldt mig slet ikke ind, så jeg troede virkelig, at jeg skulle på wc :D

Det var en rigtig god fødsel og jeg kom igennem panikken ved at få ro på det hele i badekarret, men jeg ville gerne have været bedre forberedt på at det kunne starte “et andet sted” end hvad bøgerne foreskriver, så jeg måske ikke var gået helt så meget i panik.

Jeg var glad for badekarret under veerne og for at føde på alle fire henover en stor sækkepude. Jeg ville gerne undgå at føde liggende på ryggen, fordi halebenet så kan “bevæge sig frit” og skabe fleksibilitet også i den retning.
0
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1857
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 639
Likede indlæg: 8838

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf englishchannel » 21. nov 2021, 12:04

Hav en Plan A, Plan B og Plan C, så du er forberedt på forskellige scenarier inden du står i situationen.

Da jeg var gravid fik jeg anbefalet nogle fødselsforberedelsesvideoer med en canadisk jordemoder som folk på internettet var vilde med, fordi hun fik afmystificeret fødslen. Og helt ærligt elskede jeg også hendes tilgang, hvor hun beskrev en fødsel som noget ens krop var skabt til og som på ingen måde var så slemt som skrækhistorierne: Første fase med uregelmæssige veer var bare hyggelig, hvor man skulle se film og drikke te. Anden fase kunne være hård, men var heldigvis kort. Og tredje fase arbejdede kroppen for dig til barnet var født. Easy peasy.

Hendes videoer gav mig ro på indtil jeg stod i fødslen hvor intet (!) af det, hun havde sagt, var tilfældet for mig. Mine veer startede med at være kraftige og voldsomme, og der var intet hyggeligt over det. Jeg skreg, græd og kastede op af smerte indtil jeg fik den epidural som fødselsvideoen havde talt imod. I pressefasen var jeg så udmattet, at vi var tæt på et AKS, fordi min krop ikke kunne "arbejde for mig". Det var et miserabelt forløb og jeg er stadig bitter over, at jeg købte fødselsvideoens "sunshine and rainbows"-tilgang.

Folk siger, at man ikke skal læse skrækhistorierne, men der er ingen vejrtrækningsøvelser eller kurser i verden, der kan garantere dig et problemfrit forløb. Så jeg ville virkelig sætte mig ind i de forskellige scenarier og afklare, hvad der skal ske hvornår, hvis du ikke kan være i det. Hvad hvis igangsættelsen ikke virker? Hvad hvis du får vestorm? Hvad hvis udvidelsesfasen trækker ud i dagevis? Hvornår skal du have en epidural? Hvornår skal du have et eventuelt sent kejsersnit? Etc. etc.

Det er ikke rart at tænke på, men hvor ville jeg ønske at jeg havde været forberedt på andet end et perfekt forløb.
0
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3448
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 276
Likede indlæg: 3092

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf Alphilia » 21. nov 2021, 12:24

Med et kejsersnit i bagagen skal du også være indstillet på øget overvågning af baby, der kan udelukke badekar.
Nogle steder er der dog udstyr som også kan anvendes i badekar
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4447
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 668
Likede indlæg: 7396

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf Neenah » 21. nov 2021, 12:32

Alphilia skrev:Med et kejsersnit i bagagen skal du også være indstillet på øget overvågning af baby, der kan udelukke badekar.
Nogle steder er der dog udstyr som også kan anvendes i badekar

Det er jeg informeret om. Men jeg har egentlig slet ikke lyst til badekar, tror jeg, og slet ikke hvis det betyder jeg ikke kan overvåges imens. Tanken om et badekar lyder slet ikke rart for mig.
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4447
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 668
Likede indlæg: 7396

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf Neenah » 21. nov 2021, 12:36

englishchannel skrev:Hav en Plan A, Plan B og Plan C, så du er forberedt på forskellige scenarier inden du står i situationen.

Jeg har ikke engang en plan A, så det tænker jeg lidt hjælper på det. Med et tidligere kejsersnit i bagagen, så får jeg slet ikke lov til at være i gang i flere dage - der er meget klare grænser for hvordan og hvor langsomt det må udvikle sig, så det har jeg tænkt mig at følge.
1
Brugeravatar
Umulius
Indlæg: 215
Tilmeldt: 2. apr 2019, 11:58
Kort karma: 20
Likede indlæg: 251

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf Umulius » 21. nov 2021, 13:20

Neenah skrev:Jeg har ikke engang en plan A, så det tænker jeg lidt hjælper på det. Med et tidligere kejsersnit i bagagen, så får jeg slet ikke lov til at være i gang i flere dage - der er meget klare grænser for hvordan og hvor langsomt det må udvikle sig, så det har jeg tænkt mig at følge.

Jeg tror faktisk, at det er en virkelig god tilgang omend du søger noget andet. Det med ikke at have en plan. Det at du er klar over, at en fødsel kan være på 100 forskellige måder - det tror jeg er så fint.
Din JM kan forhåbentlig guide dig godt igennem. Og så husk: du kan mærke din krop. Det kan ingen andre. Sig til og fra.

Jeg ønsker dig alt det bedste.
3
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6683

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf 1234 » 21. nov 2021, 18:03

Neenah skrev:
englishchannel skrev:Hav en Plan A, Plan B og Plan C, så du er forberedt på forskellige scenarier inden du står i situationen.

Jeg har ikke engang en plan A, så det tænker jeg lidt hjælper på det. Med et tidligere kejsersnit i bagagen, så får jeg slet ikke lov til at være i gang i flere dage - der er meget klare grænser for hvordan og hvor langsomt det må udvikle sig, så det har jeg tænkt mig at følge.

Jeg havde heller ikke nogen plan :)
Jeg havde læst smertefri fødsel og Cana Butterschøns bog om fødsler, så var jeg sådan rimelig bredt dækket ind.
En af mine jordmødre var i hvert fald imponeret over, hvor meget jeg vidste :D
Og så havde jeg talt de forskellige typer smertestillende igennem med min mand, så han vidste, hvordan jeg havde det med dem.
Før min fødsel var jeg rimelig skeptisk over om vejrtrækning kunne noget, men er faktisk rimelig imponeret over dets effekt.
Jeg fik slet ikke brug for noget af alt det smertestillende jeg havde tager stilling til :lol:
Det eneste jeg fortryder var, at jeg ikke bad om en anden jordmor end hende jeg havde 4-5 timer, men jeg har så senere fundet ud af, at de havde rygende travlt, så havde formentlig ikke fået en anden alligevel.
0

Tilbage til "Graviditet"