Dit bedste fødselstip

d.d84
Indlæg: 83
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:06
Kort karma: 8
Likede indlæg: 82

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf d.d84 » 22. nov 2021, 09:30

Lattergas!
Fødte på siden denne gang, det var rart og nemmere på en måde, min mand holdt mit ben oppe, så det skulle h eg ikke tænke på. Fødte på ryggen de første gange.
1
Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2676
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6983

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf Ladysparrow » 22. nov 2021, 11:26

Jeg blev igangsat og var indlagt fra torsdag til søndag. Under igangsættelse var det guld værd at have masse af egne snacks og mad med. Vi havde tilgang til køleskab og mikroovn. Vi havde kortspil med og det brugte vi virkelig meget. En egen hovedpude var jeg også mega glad for at min kæreste havde med til mig.
1
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 833
Likede indlæg: 19824

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf Animi » 22. nov 2021, 11:34

englishchannel skrev:Hav en Plan A, Plan B og Plan C, så du er forberedt på forskellige scenarier inden du står i situationen.

Da jeg var gravid fik jeg anbefalet nogle fødselsforberedelsesvideoer med en canadisk jordemoder som folk på internettet var vilde med, fordi hun fik afmystificeret fødslen. Og helt ærligt elskede jeg også hendes tilgang, hvor hun beskrev en fødsel som noget ens krop var skabt til og som på ingen måde var så slemt som skrækhistorierne: Første fase med uregelmæssige veer var bare hyggelig, hvor man skulle se film og drikke te. Anden fase kunne være hård, men var heldigvis kort. Og tredje fase arbejdede kroppen for dig til barnet var født. Easy peasy.

Hendes videoer gav mig ro på indtil jeg stod i fødslen hvor intet (!) af det, hun havde sagt, var tilfældet for mig. Mine veer startede med at være kraftige og voldsomme, og der var intet hyggeligt over det. Jeg skreg, græd og kastede op af smerte indtil jeg fik den epidural som fødselsvideoen havde talt imod. I pressefasen var jeg så udmattet, at vi var tæt på et AKS, fordi min krop ikke kunne "arbejde for mig". Det var et miserabelt forløb og jeg er stadig bitter over, at jeg købte fødselsvideoens "sunshine and rainbows"-tilgang.

Folk siger, at man ikke skal læse skrækhistorierne, men der er ingen vejrtrækningsøvelser eller kurser i verden, der kan garantere dig et problemfrit forløb. Så jeg ville virkelig sætte mig ind i de forskellige scenarier og afklare, hvad der skal ske hvornår, hvis du ikke kan være i det. Hvad hvis igangsættelsen ikke virker? Hvad hvis du får vestorm? Hvad hvis udvidelsesfasen trækker ud i dagevis? Hvornår skal du have en epidural? Hvornår skal du have et eventuelt sent kejsersnit? Etc. etc.

Det er ikke rart at tænke på, men hvor ville jeg ønske at jeg havde været forberedt på andet end et perfekt forløb.


Jeg er helt enig i det her! Jeg ville virkelig ønske, at man også talte om, hvad man gør, hvis man vitterligt ikke kan håndtere smerterne. Jeg havde brugt så lang tid på at øve vejrtrækning, afspændinger og læse om alle mulige forskellige øvelser - og i sidste ende orkede jeg ikke andet end at ligge passivt på ryggen og græde af smerte.

Og det er bestemt ikke for at komme med en skrækhistorie, for jeg kom igennem det og jeg vil da stadig gerne have flere børn! Men man skal bare være forberedt på, at det også kan være den situation man står i. Og at alle ens planer om at føde på knæ, bruge rebozo osv. kan ryge ud af vinduet.

For jeg må indrømme, at jeg virkelig skammede mig under min fødsel. Jeg følte mig virkelig som en dårlig kvinde, der bare ikke kunne finde ud af at føde. Og jeg kunne slet ikke forstå, hvordan min kæreste og jordemoder blev ved med at fortælle mig, hvor sej og god jeg var, for det følte jeg virkelig ikke. Og den følelse ville jeg gerne have været foruden - for i sidste ende fødte jeg min datter i et forløb, der fra et fagligt synspunkt gik godt. Og det er da også megasejt - selvom jeg ikke var den der urkvinde, der bare tog smerterne til sig og arbejdede koncentreret med dem.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
ajnaM
Indlæg: 10090
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27612

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf ajnaM » 22. nov 2021, 13:11

Jeg havde sikret mig, at min kæreste havde medbragt egen underholdning, så jeg bare kunne gå helt ind i mig selv. Mit værste mareridt inden første fødsel var, at jeg skulle stå for at arrangere, hvad han skulle gøre af sig selv, mens jeg samtidig skulle føde. :D

Derudover er læbepomade en virkelig god ting. Og en god jordemoder - det optimale var min anden fødsel, hvor jeg fødte med en jordemoder fra min debat-mødregruppe. :love: Det var så også en totalt uproblematisk vand-fødsel, og min kæreste gik derfra med kommentaren ‘ej, det var… hyggeligt!’
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10090
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27612

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf ajnaM » 22. nov 2021, 13:15

Åh, og så husk, at det er meget kort tid af dit liv, du skal føde. :D Det fyldte sindssygt meget for mig under første graviditet - og jeg endte med en vildt god oplevelse, og bagefter var jeg sådan lidt ‘var det det?’

… og så gik det op for mig, hvor lidt jeg havde tænkt over alt det, der kom bagefter. :genert: Og det fylder jo uendeligt meget mere.

Så et tip herfra er at tænke fødslen som et lille glimt, og bagefter kommer en meeeeeget lang periode som mor. ;)
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
DannyZuko
Indlæg: 430
Tilmeldt: 31. okt 2015, 09:13
Kort karma: 30
Likede indlæg: 746

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf DannyZuko » 23. nov 2021, 19:26

ajnaM skrev:Åh, og så husk, at det er meget kort tid af dit liv, du skal føde. :D Det fyldte sindssygt meget for mig under første graviditet - og jeg endte med en vildt god oplevelse, og bagefter var jeg sådan lidt ‘var det det?’

… og så gik det op for mig, hvor lidt jeg havde tænkt over alt det, der kom bagefter. :genert: Og det fylder jo uendeligt meget mere.

Så et tip herfra er at tænke fødslen som et lille glimt, og bagefter kommer en meeeeeget lang periode som mor. ;)

Det der er mig under første graviditet. Fødslen fyldte ALT i mine tanker, og jeg havde kun fokus på at få den baby ud i god behold. Jeg havde slet ikke forberedt mig mentalt på, at kroppen stadig er helt mørbanket bagefter og man lige skal bruge lidt tid på at komme ovenpå igen.
0
Wunder8
Indlæg: 555
Tilmeldt: 29. dec 2015, 15:42
Kort karma: 117
Likede indlæg: 1476

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf Wunder8 » 23. okt 2023, 19:12

Jeg fik lige lyst til at hive denne op igen, da jeg selv går og venter på, at min anden fødsel går igang.

- Jeg slugte fødselsberetninger i min første graviditet, og det var en kæmpe hjælp for mig ift. at kunne mentalforberede mig på, at en fødsel kan gå 1000 veje, men at der stadig kommer et sundt og raskt barn ud af det. Jeg har aldrig haft noget særligt ideal om, at min fødsel skulle foregå på en bestemt måde, men jeg har været reelt bekymret for, om mit barn kom levende og raskt ud, og her hjalp det at høre, at selv de mest sindssyge forløb kunne ende godt.

- Selvom jeg under store dele af min første fødsel ikke kunne arbejde aktivt med mit åndedræt, fordi jeg havde koblede veer, var fødselsforberedelsen alligevel al tiden og pengene værd. Da jeg først gik ind i den mere aktive fase, var vejrtrækningen en kæmpe hjælp (brugte primært den dybe vejrtrækning fra MamaProfylax, og fik meget ros i min journal :D)

- Det at min kæreste havde deltaget i forberedelsen havde kæmpe værdi. Han var simpelthen den bedste og mest aktive støtte i hele forløbet.

- Jeg ville ønske, jeg havde været bedre forberedt på efterfødselstiden. Den fysiske del - altså hvor smadret jeg faktisk var - var virkeligt overvældende, og jeg havde endda haft en totalt standard og ukompliceret fødsel på papiret (omend meget lang). Jeg vil nok opfordre førstegangsfødende til ikke at stirre sig blinde på fødslen, men også overveje, at man altså kan være ret så medtaget efterfølgende. For mig føltes det lidt som et chok.

- Man må godt sige fra. Da jeg efter fødslen af vores søn, som tog rundt regnet to døgn, blev spurgt, om den JM-studerende lige måtte prøve at undersøge mig indvendigt, kunne jeg bare mærke, at min grænse var nået. Jeg kunne simpelthen ikke overskue flere hænder, der skulle undersøge, mærke efter, kigge, tage temperatur mm. Så jeg sagde nej, og det blev respekteret 100%.
4
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17407
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3598
Likede indlæg: 42495

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf LaMariposa » 23. okt 2023, 19:29

At man ikke skal lade sig spise af med, at man lige skal blive hjemme lidt længere, hvis man har på fornemmelsen, at det vil være bedst at komme ind og blive undersøgt. Og hvis du ikke selv kan tage kampen, så må du søge for at have en, der kan tage den for dig.
5
:lun: Be brave
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5130
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1221
Likede indlæg: 20919

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf Zombie » 12. nov 2023, 12:15

JoyNips skrev:Gør som JM siger.

Hvis det gør pikkeondt i modningsfasen, så få taget vandet - det mest smertefulde for mig er i hvert fald at have væskefyldte hinder og modningsveer. Når vandet er gået er det bare hårdt at føde, som i at det er en kraftanstrengelse af rang, men faktisk ikke smertefuldt.

De her til lænden under modningsfasen
https://apopro.dk/thermacare-ryg-medici ... stk-223449
De holder i timevis. Jeg klarede mig med én fra kl 6 til kl 12 eller sådan noget.


Jeg følte, at jeg fødte en yogabold med ild i, så den med, det ikke gjorde ondt, kan jeg ikke genkende. Men jeg har også både nedfalden blære og fik mange sting bagefter, så det kan godt være, jeg var uheldig. Han blev også hjulpet af sugekop.
0
aka Forbies

:gammel:

Tilbage til "Graviditet"