Dit bedste fødselstip

Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4447
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 668
Likede indlæg: 7396

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf Neenah » 20. nov 2021, 20:37

Jeg føler bare ikke rigtig jeg har nogen som helst ide om hvad jeg foretrækker, synes eller tror om den fødsel. Jeg aner ikke hvordan min mand kan støtte, og jeg vitterligt gjort mig nul tanker om det andet end at jeg ikke vil føle mig forladt af JM og at jeg ikke er bleg for en epi nærmest fra start - jeg har jo mere eller mindre tænkt hele tiden at jeg ikke skulle føde. Og at de skal have helt styr på at alt er okay med baby hele tiden.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7111
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1432
Likede indlæg: 13331

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf Rapfisk » 20. nov 2021, 20:42

I bogen Meyermetoden er der også en god beskrivelse af fødslens faser.

Jo, og et råd i den bog hjalp mig virkelig meget: Veer, der kan gå i sig selv, skal gå i sig selv. Det er selvfølgelig noget andet med igangsættelse, men grundlæggende er det vigtigt ikke at stresse sig selv for at få gang i en masse veer.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4658
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 249
Likede indlæg: 8425

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf Tibbler » 20. nov 2021, 20:47

Hvis du får lagt en epi, så undgå at ligge på siden lige efter. Ellers risikerer du, at al bedøvelsen trækker ned i den ene side, og ikke rigtigt virker i den anden. Det var i hvertfald min oplevelse.

"Bistik" (saltvand, der bliver lagt ind under huden) hjalp super godt på vesmerterne i lænden :gogo:
0
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2877
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 234
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5615

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf Luffegås » 20. nov 2021, 21:14

Væske. Masser af væske. Det hjalp med at få babys puls ned.
Og så masser afpositivitet. Hver ve er god for din kropm hvert smil gør det lettere. Du skal møde din baby om lidt!! Det er så fedt.. vær ærlig om smerter. Veerne hjælper dig. Positiv stemning hjælper virkelig meget. Masser af vejrtrækning, dyb vejrtrækning. Brug vepauser til lige at slappe af. Når en ve kommer så tæl til 60 mens du trækker vejret, bare fokuser på at en ve højst varer 1 minut ca.
1
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9669
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1359
Likede indlæg: 29313

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf Sangius » 20. nov 2021, 21:15

Det er så individuelt hvad der er godt, og hvad der virker for præcis den ene kvinde.

Jeg har aldrig gået til fødselsforberedelse.

Mit bedste råd er at fortælle jordmoderen hvad man ønsker, og sætte sin lid til dem.
Min erfaring er, at de er virkelig gode til at guide en igennem veerne, lytte til hvad man forsøger at fortælle, hjælpe med vejrtrækning osv.

Man må altid gerne sige "nej", eller selv komme med input - det er din fødsel ♡

Jeg har ikke fået nogen smertelindring ved mine fødsler, udover lidt lattergas. Lattergassen var nice, men tilbydes ikke alle steder.

Jeg ville ønske jeg kunne føde en enkelt gang mere. Men magter brik at få flere børn :lol:
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Undtagelsen
Indlæg: 2252
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 221
Likede indlæg: 4614

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf Undtagelsen » 20. nov 2021, 21:18

Neenah skrev:Jeg føler bare ikke rigtig jeg har nogen som helst ide om hvad jeg foretrækker, synes eller tror om den fødsel. Jeg aner ikke hvordan min mand kan støtte, og jeg vitterligt gjort mig nul tanker om det andet end at jeg ikke vil føle mig forladt af JM og at jeg ikke er bleg for en epi nærmest fra start - jeg har jo mere eller mindre tænkt hele tiden at jeg ikke skulle føde. Og at de skal have helt styr på at alt er okay med baby hele tiden.


Jeg har født to gange og haft behov for noget vidt forskelligt under fødslerne, så mit råd er at lad være med at planlægge for meget, hvordan du vil have det.
Mærk efter undervejs og aftal med din mand og JM, at hvis du feks beder om epi, er det fordi du mener det og så skal det ikke diskuteres.
Tag imod guidance fra JM.
Og så tabletter med druesukker.
1
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6191
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1451
Likede indlæg: 16191

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf Urtekussen » 20. nov 2021, 21:20

Mht pressefasen, så fungerer det rigtig godt for mig at sidde på knæ på fødelejet.
Hovedstøtten kørt helt i oprejst, så man kan læne sig på den, og evt gribe i den, og så sidde på knæ og presse.
Så hjælper tyngdekraften også med.

Jeg ville ønske jeg havde vidst det med de to første fødsler også - skal jeg føde igen skal det helt sikkert være sådan.
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6191
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1451
Likede indlæg: 16191

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf Urtekussen » 20. nov 2021, 21:22

Jeg har også haft stor gavn af at blive undersøgt rimelig regelmæssigt undervejs og få at vide at der er fremgang. At det rent faktisk giver noget, at det gør ondt.
1
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf billiebean » 20. nov 2021, 21:33

Der er noget, der hedder vepauser! Veer kommer i bølger og der er altså en bølgetop, hvor veen er crazy og en bølgedal, hvor man nærmest har det normalt. Det vidste jeg ikke, men det var en kæmpe lettelse at det var sådan det var. Så får man lige et break til at drikke, evaluere om man gør det rigtige for at håndtere veen osv.

Jeg fokuserede meget på min vejrtrækning under veen og prøvede at lægge mærke til hvornår den var på vej op, peakede og klingede af - det gav en form for kontrol, og jeg tror ærligt talt, at det er fuldkommen ligegyldigt, hvordan man trækker vejret i veen, bare det støtter een i processen.

Og bare gør det du har brug for! Jeg havde både en ældre jordemoder der forsøgte at få mig til at trække vejret på hendes måde, og en anden ældre type der syntes jeg skulle lade være med at råbe under presseveerne. Som om man selv er i kontrol. Giv dig selv en helt masse plads til at være lige som du er og brug ikke unødig energi på at leve op til alt muligt du ikke magter under en fødsel.
4
Bergen
Indlæg: 7348
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 470
Likede indlæg: 11989

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf Bergen » 20. nov 2021, 22:48

billiebean skrev:Der er noget, der hedder vepauser! Veer kommer i bølger og der er altså en bølgetop, hvor veen er crazy og en bølgedal, hvor man nærmest har det normalt. Det vidste jeg ikke, men det var en kæmpe lettelse at det var sådan det var. Så får man lige et break til at drikke, evaluere om man gør det rigtige for at håndtere veen osv.

Jeg fokuserede meget på min vejrtrækning under veen og prøvede at lægge mærke til hvornår den var på vej op, peakede og klingede af - det gav en form for kontrol, og jeg tror ærligt talt, at det er fuldkommen ligegyldigt, hvordan man trækker vejret i veen, bare det støtter een i processen.

Og bare gør det du har brug for! Jeg havde både en ældre jordemoder der forsøgte at få mig til at trække vejret på hendes måde, og en anden ældre type der syntes jeg skulle lade være med at råbe under presseveerne. Som om man selv er i kontrol. Giv dig selv en helt masse plads til at være lige som du er og brug ikke unødig energi på at leve op til alt muligt du ikke magter under en fødsel.


Og så der vestorm. Ingen bølger. Ingen dale. Bare lige ud og hårdt uden pauser. Det kendte jeg ikke til før, at jeg stod i det.
Det ville jeg egentlig gerne gave haft, at fødselsforberedelse havde nævnt og evt givet nogle redskaber til.

Jeg tror, at mit bedste råd er at lytte til JM og hendes faglighed. Det gjorde forskellen for mig.
1
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4412
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 489
Likede indlæg: 10841

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf BlueBunny » 20. nov 2021, 22:55

Første gang jeg skulle føde så strejkede de længe på sygehusene, så jeg var ikke til nogen forberedelser af nogen art.

Jeg sagde det til jordemoderen, at jeg ikke havde været til forberedelser af nogen art, så hvis hun havde gode råd eller tip, så skulle hun endelig sige dem. Jeg havde jo set mange amerikanske film og serier, så vidste måske der ville være noget med vejtrækning :)

Jeg vil sige at det kom rimelig af sig selv. Følg din jordmoders anvisninger. Pres når der skal presses. Så kommer der er et barn :lun:

Det er hårdt og det er sandt når andre siger, at det er det hele værd :dåne:

Et råd vil nok være at tage stilling til evt epidural før du ankommer. For den kan der være delte meninger om. Tænk over hvad du ønsker er bedst for dig
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
pixienic
Indlæg: 221
Tilmeldt: 28. dec 2020, 15:12
Kort karma: 24
Likede indlæg: 482

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf pixienic » 20. nov 2021, 22:56

Jeg har haft to ukomplicerede fødsler kun med lattergas som smertestillende. Bedste tip fra mig må være at visualisere sig, at babyen fysisk bevæger sig ned igennem dit bækken under veen. Jeg messede nogle gange “kom nu ud, baby” fordi det hjalp mig til at arbejde med veerne. Min umiddelbare reaktion på veerne var at klemme ben og baller sammen og prøve at undertrykke det, og der hjalp det for mig at tænke i konkrete ord som “tyngde”, “nedad”, “åbn bækkenet”. Jeg HADEDE at blive bedt om at slappe af (seriøst det gør jo ONDT) så jeg kanaliserede alle spændingerne ud i mine tæer :lol: mærkeligt nok fungerede det for mig at spænde dér :D

Og så synes jeg, du skal glæde dig. Hvis det går godt, er det virkelig en fantastisk oplevelse.
1
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 833
Likede indlæg: 19824

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf Animi » 20. nov 2021, 23:21

- Husk læbepomade og hårelastikker!

- At sidde i badekar er virkelig dejligt, også selvom man ikke vil føde i badekar

- Mine veer sad kun i lænden, og der hjalp det, at jeg blev trykket på, når veen stod på

- Inden jeg fødte, fyldte det der med, at man kan have afføring under fødslen ret meget. Jeg fik lavement, og mentalt var det ret rart at føle, man gjorde noget forbyggende.
At jeg så stadig pressede lidt afføring ud, det var jeg så uendeligt ligeglad med, da det stod på. Og jordemoder fjernede det hurtigt og uden at sige en lyd om det.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
MrsHyacinth
Indlæg: 1958
Tilmeldt: 25. aug 2018, 07:00
Kort karma: 542
Likede indlæg: 6282

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf MrsHyacinth » 21. nov 2021, 00:48

Det kan gøre en verden til forskel, hvordan du står/ligger/sidder - både for opfattelsen af smerten og fødslens fysiske fremgang. Jeg elskede at ligge på knæ med hævet hovedgærde og overkrop/hovede på en stor pude. Det fik det til at virke mere som en fysisk udfordring end en passiv udholdenhedskonkurrence, og jeg kunne bedre gå ind i mig selv under veerne på den måde.

Mht epi er der ingen skam i at få sådan en, hvis behovet er der. Det tager toppen og lader dig spare på kræfterne. Havde jeg ikke fået en, var vi nok endt i KS pga udmattelse. I stedet kunne jeg efter tyve timers veer nøjes med tre presseveer, da jeg endelig nåede til pressefasen.
1
Brugeravatar
MrsHyacinth
Indlæg: 1958
Tilmeldt: 25. aug 2018, 07:00
Kort karma: 542
Likede indlæg: 6282

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf MrsHyacinth » 21. nov 2021, 00:56

Derudover: Tal med dine JM. Vær ikke bange for at sige, hvis noget ikke fungerer for dig. Min JM havde en studerende med hele vejen igennem, og da de undervejs talte en del sammen i uddannelsesøjened, var jeg på et tidspunkt nødt til at bede dem først informere mig om status og lege “hvad tror du, der sket nu” på et tidspunkt, hvor vi ikke stod på kanten af et evt AKS. Lige der var det vigtige for mig at få status på min baby fremfor at uddanne den nye generation af JM, og det er helt ok.

Tilsvarende bad jeg om at blive syet af den erfarne JM efter fødsel. Noget af det keg frygtede mest var bristninger, så det var et følsomt emne for mig, og jeg ønskede efter tyve timer desuden bare at blive færdig og var ikke fan af at blive forsøgskanin for hendes læringsproces.

Begge dele blev fint respekteret, men havde jeg ikke selv sagt tydeligt fra, havde jeg været ked af de ting efterfølgende.
1

Tilbage til "Graviditet"