Vold mod gravide

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25022
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30014

Vold mod gravide

Indlægaf Wizzze » 30. apr 2022, 17:54

Jeg synes det lyder helt vildt at de på bare et af landets hospitaler finder op til 3 voldsramte gravide OM UGEN :8:

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-04- ... graviditet

Det er åbenbart kun på Hvidovre hospital at man undersøger det, men hvor mange ville man finde hvis man spredte det ud til hele landet?
Jeg forstår ikke at partnervold er så udbredt, og så at det stiger/bliver værre når partneren bliver gravid :stoned: hvordan kan man overhovedet udøve vold mod en gravid :panik:

Hvad ligger bag, er det tab af kontrol, er det øget stress, er det manglende mentale ressourcer, hvad tror I? :gruble:
Er det noget I selv har oplevet eller kender til?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21996
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2519
Likede indlæg: 59703

Re: Vold mod gravide

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. apr 2022, 18:09

Jeg synes nu, at der nævnes flere "gode" forklaringer i artiklen.
5
Lykke
Indlæg: 6946
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 231
Likede indlæg: 6468

Re: Vold mod gravide

Indlægaf Lykke » 30. apr 2022, 18:12

Jeg finder det sgu lidt upassende med alle de smileys i dit oplæg.

Hvad er det du vil debattere?
13
abcd
Indlæg: 6341
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10349

Re: Vold mod gravide

Indlægaf abcd » 30. apr 2022, 18:13

Der er mange der ser et ufødt barn som ikke mere værd end en klump celler. Hvis man har den indstilling, er det vel ikke sværere at være voldelig imod en gravid end imod andre.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25022
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30014

Re: Vold mod gravide

Indlægaf Wizzze » 30. apr 2022, 18:31

Lykke skrev:Jeg finder det sgu lidt upassende med alle de smileys i dit oplæg.

Hvad er det du vil debattere?


Hvorfor vold mod en partner ligefrem stiger når der kommer en graviditet ind i ligningen?

Jeg forstår ikke vold mod en partner, men i min logik ville en graviditet alt andet lige, få volden til at aftage. Men siden den logik ikke holder, så må der jo være ting som får den til at stige, og jeg prøver at forstå hvad, artiklen siger ting som jalousi, men er det virkelig det?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21996
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2519
Likede indlæg: 59703

Re: Vold mod gravide

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. apr 2022, 18:40

Wizzze skrev:
Lykke skrev:Jeg finder det sgu lidt upassende med alle de smileys i dit oplæg.

Hvad er det du vil debattere?


Hvorfor vold mod en partner ligefrem stiger når der kommer en graviditet ind i ligningen?

Jeg forstår ikke vold mod en partner, men i min logik ville en graviditet måtte en graviditet alt andet lige få volden til at aftage. Men siden den logik ikke holder, så må der jo være ting som får den til at stige, og jeg prøver at forstå hvad, artiklen siger ting som jalousi, men er det virkelig det?


Med forbehold for, at vi her ikke har at gøre med eksakt videnskab, så har jeg svært ved at se, hvorfor du betvivler en fagperson? På mig virker jalousi som en mulig forklaring (blandt andre) i hvert fald plausibel, da det ikke er nyt, at sygelig jalousi meget ofte er altomfattende og derfor godt vil kunne blive trigget af, at kvinden helt naturligt begynder også at gå op i et andet menneske end partneren.

Derudover tror jeg, at Kartoffelpizza har fat i noget i forhold til øget mulighed for afdækning af vold i forbindelse med en graviditet.
4
abcd
Indlæg: 6341
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10349

Re: Vold mod gravide

Indlægaf abcd » 30. apr 2022, 18:45

Wizzze skrev:
Lykke skrev:Jeg finder det sgu lidt upassende med alle de smileys i dit oplæg.

Hvad er det du vil debattere?


Hvorfor vold mod en partner ligefrem stiger når der kommer en graviditet ind i ligningen?

Jeg forstår ikke vold mod en partner, men i min logik ville en graviditet alt andet lige, få volden til at aftage. Men siden den logik ikke holder, så må der jo være ting som får den til at stige, og jeg prøver at forstå hvad, artiklen siger ting som jalousi, men er det virkelig det?


Gravide kvinder er mere besværlige og krævende...
Jeg prøvede lige at google om kvinder oftere er udsat for partnervold når de har menstruation, men det studium er der åbenbart ingen der har fundet på at udføre. Det er måske også lidt vanskeligt.

Edit: Fandt dette: https://www.frontiersin.org/articles/10 ... 01236/full

Psychological violence was found to be the most prevalent form of violence during the entire perinatal period. Studies on bidirectional IPV mostly reported women's perpetration to be almost as high as that of their partner or even higher


Det læser jeg som "par hvor kvinden er gravid, skændes en del"...
0
Kakadu
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 573
Likede indlæg: 10336

Re: Vold mod gravide

Indlægaf Kakadu » 30. apr 2022, 20:40

For mit vedkommende eskalerede det med beskyldninger om, at han ikke var far til barnet (fordi jeg var en luder der knaldede alle osv). Det var som om det var brænde på bålet til jalousien.
0
Hvis hesten er død, så stå af.
Allmost_Famous
Indlæg: 4179
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 747
Likede indlæg: 17206

Re: Vold mod gravide

Indlægaf Allmost_Famous » 30. apr 2022, 21:48

Wizze, for pokker... Al respekt for din nysgerrighed, men det er sgu lidt tonedøvt at fyre en masse åndssvage smileys af sted og bede folk i et gravidtetsforum fortælle om de har oplevet at være udsat for vold i deres graviditet.

Mig bekendt er du ikke gravid eller har en gravid partner, og selvom jeg ikke er fortaler for "ingen egne børn = ingen mening om opdragelse"-holdet, så er det her altså lidt upassende for dig at lave underholdning ud af.
15
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25022
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30014

Re: Vold mod gravide

Indlægaf Wizzze » 1. maj 2022, 06:12

Allmost_Famous skrev:Wizze, for pokker... Al respekt for din nysgerrighed, men det er sgu lidt tonedøvt at fyre en masse åndssvage smileys af sted og bede folk i et gravidtetsforum fortælle om de har oplevet at være udsat for vold i deres graviditet.

Mig bekendt er du ikke gravid eller har en gravid partner, og selvom jeg ikke er fortaler for "ingen egne børn = ingen mening om opdragelse"-holdet, så er det her altså lidt upassende for dig at lave underholdning ud af.


Jeg ser det ikke som underholdning, jeg synes det er seriøst skræmmende, at der er så mange observationer på det ene hospital som undersøger for vold. Jeg har ikke tidligere linket at vold og graviditet var en ting, og så prøver jeg at forstå om det ER en ting, eller det er mediehype. Jeg efterlyser ikke nødvendigvis om det er sket for en herinde, det kunne også være at man havde en nabo, bekendt eller kollega hvor det var sket. Nu kan jeg så læse at det er sket for en herinde, og det bekræfter jo at det er en ting, en ting jeg i min naivitet ikke troede skete, jeg er nok meget gammeldags, men i min verden slår man ikke på kvinder, og da slet ikke gravide af slagsen.

Og hvis ikke i dette afsnit, hvor så? Det er jo desværre graviditetsrelateret, og åbenbart i nogen tilfælde udløst af graviditeten?
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4686
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 684
Likede indlæg: 21510

Re: Vold mod gravide

Indlægaf catnip » 1. maj 2022, 06:19

Wizzze skrev:
Allmost_Famous skrev:Wizze, for pokker... Al respekt for din nysgerrighed, men det er sgu lidt tonedøvt at fyre en masse åndssvage smileys af sted og bede folk i et gravidtetsforum fortælle om de har oplevet at være udsat for vold i deres graviditet.

Mig bekendt er du ikke gravid eller har en gravid partner, og selvom jeg ikke er fortaler for "ingen egne børn = ingen mening om opdragelse"-holdet, så er det her altså lidt upassende for dig at lave underholdning ud af.


Jeg ser det ikke som underholdning, jeg synes det er seriøst skræmmende, at der er så mange observationer på det ene hospital som undersøger for vold. Jeg har ikke tidligere linket at vold og graviditet var en ting, og så prøver jeg at forstå om det ER en ting, eller det er mediehype. Jeg efterlyser ikke nødvendigvis om det er sket for en herinde, det kunne også være at man havde en nabo, bekendt eller kollega hvor det var sket. Nu kan jeg så læse at det er sket for en herinde, og det bekræfter jo at det er en ting, en ting jeg i min naivitet ikke troede skete, jeg er nok meget gammeldags, men i min verden slår man ikke på kvinder, og da slet ikke gravide af slagsen.

Og hvis ikke i dette afsnit, hvor så? Det er jo desværre graviditetsrelateret, og åbenbart i nogen tilfælde udløst af graviditeten?


Fair nok, men jeg synes så stadig at det er et emne der høre til under generelle fora, og ikke herinde. Og kan du måske også se at din brug af smileys i start indlægget er virkelig malplaceret?

Jeg ved godt at folk har forskellige holdninger til det at anvende smileys, og kan også godt samtidig forstå at det kan være svært at navigere i på normalt samtale plan - nogen synes den almindelige smiley er passiv-aggressiv osv. Men når man plastrer et indlæg af dén karakter til i smileys, så vidner det lidt om manglende situationsfornemmelse IMO. Jeg kan godt forstå at du får den reaktion du gør.
Senest rettet af catnip 1. maj 2022, 06:40, rettet i alt 1 gang.
7
- Nevertheless she persisted -
Allmost_Famous
Indlæg: 4179
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 747
Likede indlæg: 17206

Re: Vold mod gravide

Indlægaf Allmost_Famous » 1. maj 2022, 06:25

Wizzze skrev:
Allmost_Famous skrev:Wizze, for pokker... Al respekt for din nysgerrighed, men det er sgu lidt tonedøvt at fyre en masse åndssvage smileys af sted og bede folk i et gravidtetsforum fortælle om de har oplevet at være udsat for vold i deres graviditet.

Mig bekendt er du ikke gravid eller har en gravid partner, og selvom jeg ikke er fortaler for "ingen egne børn = ingen mening om opdragelse"-holdet, så er det her altså lidt upassende for dig at lave underholdning ud af.


Jeg ser det ikke som underholdning, jeg synes det er seriøst skræmmende, at der er så mange observationer på det ene hospital som undersøger for vold. Jeg har ikke tidligere linket at vold og graviditet var en ting, og så prøver jeg at forstå om det ER en ting, eller det er mediehype. Jeg efterlyser ikke nødvendigvis om det er sket for en herinde, det kunne også være at man havde en nabo, bekendt eller kollega hvor det var sket. Nu kan jeg så læse at det er sket for en herinde, og det bekræfter jo at det er en ting, en ting jeg i min naivitet ikke troede skete, jeg er nok meget gammeldags, men i min verden slår man ikke på kvinder, og da slet ikke gravide af slagsen.

Og hvis ikke i dette afsnit, hvor så? Det er jo desværre graviditetsrelateret, og åbenbart i nogen tilfælde udløst af graviditeten?

Du kan slet ikke de det usmagelige i at komme i et forum, hvor man ikke har en tilknytning, og smide om sig med den slags?

En :panik: -smiley er passende når man snakker om at prisen på chokolade stiger eller at svigermor kommer på besøg. Sgu da ikke når man snakker om vold mod gravide!

Det er ligesom engang da en debattør oprettede en tråd om at afghanske forældre måtte sælge nogle af deres børn for at have råd til deres andre børn, og hvad mon folk syntes om det. Den tråd blev lagt i børneforum. Det var lige så usmageligt som det her.
3
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25022
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30014

Re: Vold mod gravide

Indlægaf Wizzze » 1. maj 2022, 06:30

Hvis det havde været smilende eller glade smileys, så jo, men jeg bruger smileys for at indikere følelser eller forstærke reaktioner, her overraskelse, undren, idioti og værre. Det er lidt et billede siger mere end 1000ord i miniformat.
3
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4686
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 684
Likede indlæg: 21510

Re: Vold mod gravide

Indlægaf catnip » 1. maj 2022, 06:43

Wizzze skrev:Hvis det havde været smilende eller glade smileys, så jo, men jeg bruger smileys for at indikere følelser eller forstærke reaktioner, her overraskelse, undren, idioti og værre. Det er lidt et billede siger mere end 1000ord i miniformat.


Og det er her vi prøver at forklare dig, at den brug af smileys, af langt de fleste, i den her sammenhæng, opfattes som virkelig tonedøvt.

Ingen smileys overhovedet havde gjort din indlæg langt mere neutralt og seriøst. Det havde stadig været bedre at placere det i et mere generelt forum, men ingen smileys havde været langt at foretrække. Kan du se det?
4
- Nevertheless she persisted -
Bergen
Indlæg: 7348
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 470
Likede indlæg: 11989

Re: Vold mod gravide

Indlægaf Bergen » 1. maj 2022, 07:02

Vold i partnerskab er en ting og det bliver endnu mere alvorligt i forbindelse med graviditet og forældreskab, da der også er et barn i ligningen. Jeg synes, at det er fint, at man begynder at tage hånd om det. Vi har formentlig kun set toppen af isbjerget.
0

Tilbage til "Graviditet"