Hvad skal jeg vide om amning?

pinkmoon
Indlæg: 1726
Tilmeldt: 12. jan 2020, 14:59
Kort karma: 193
Likede indlæg: 6882

Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf pinkmoon » 11. aug 2022, 10:01

Jeg har planer om at amme mit barn, men jeg føler mig ret uforberedt på hvordan, hvorledes, hvor ofte osv.

Jeg håber I har lyst til at dele ud at jeres viden og erfaringer ♡
0
godtnavn
Indlæg: 11195
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13052

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf godtnavn » 11. aug 2022, 10:13

Medmindre baby taber sig for meget/er slatten så am når baby selv giver tegn.
4
JoyNips
Indlæg: 12124
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34100

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf JoyNips » 11. aug 2022, 10:24

Google/YouTube deep latch så du ved hvordan baby skal hapse på og det skal se ud. Baby skal ikke suge mælken ud, men malke den med sin underkæbe.

Baby kan ikke “tømme brystet”. Der vil altid være omkring 30 % tilbage i brystet fordi det producerer løbende.

Ikke alle babyer er tydelige i deres tegn eller spiser store måltider 8 gange i døgnet. Nogen ammes bare konstant 30 gange i døgnet. Hvis du som tommelfingerregel lægger til når baby vågner og før baby skal sove igen er det ikke helt galt.

Fussy evenings og amning i timevis om aftenen betyder ikke at baby nødvendigvis er sulten eller at du ikke har mælk. Det er helt normalt.

99 % af befolkningen kan godt amme. Det er ganske få, der fysisk ikke KAN.

Brystet skal ikke “hærdes”. Man skal ikke have sår eller langvarige smerter - men nedløb kan godt føles lidt smertefuldt.
9
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8990
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1056
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18393

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf Mi55y » 11. aug 2022, 10:37

Det kan modvirke ømme brystvorter at smøre med lanolin 1-2 gange dagligt de sidste uger frem til fødslen - det øger elasticiteten.

Hvis man som mig har flade/indadvendte brystvorter, så har Medela lavet nogle "nipple inverter"-skjold, som man kan gå med frem til fødslen.

Nogle perioder føles det som om, at man ammer i døgndrift - det er helt normalt.

Få fat i en god drikkedunk, da man bliver ekstremt tørstig af at amme - jeg havde en 0,75 l. fra Sistema med sugerør.

Hav ammestationer. Jeg havde f.eks. altid en rulle kiks, stofbleer, en ekstra pude og en oplader i sofahjørnet, hvor jeg oftest ammede.

En vacuum pumpe/mælkeopsamler kan være god at have ved hånden, men en decideret pumpe er det ikke sikkert, at man får brug for.
2
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Rosie
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. okt 2015, 15:15
Kort karma: 5
Likede indlæg: 123

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf Rosie » 11. aug 2022, 11:03

Bryster har forskellig lagringskapacitet. Derfor vil nogle blive ved med at amme oftere end andre selvom barnet “på papiret” burde kunne klare sig længere.

Og ja urolige aftener eller hyppig natamning er ikke et tegn på manglende mælk eller at barnet er klar til mad ved 4-5 mdr.
Mælkehormonet prolaktin stiger om natten, så i starten er natamning med til at sikre produktionen.

Amning er et fuldtidsarbejde i starten. Drik rigeligt og få spist. Sørg for at sidde behageligt og skift mellem forskellige ammestillinger, så baby får “tømt” brystet fra forskellige vinkler. Der fjernes mest mælk hvor baby hage er - kan bruges ved mælkeknuder.
5
Brugeravatar
Posedamen
Indlæg: 398
Tilmeldt: 22. mar 2022, 19:24
Kort karma: 48
Likede indlæg: 979

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf Posedamen » 11. aug 2022, 11:57

Jeg synes de tre vigtigste er:
Deep latch.
Det er ikke meningen af brystvorterne skal være hudløse konstant (kan man undgå ved deep latch).
Det er okay at ombestemme sig.

Ellers er jeg sådan set enig i det hele. En ammevejleder kunne måske også være en god idé, og ellers er sundhedsplejersken der jo for det samme :)
1
Rosie
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. okt 2015, 15:15
Kort karma: 5
Likede indlæg: 123

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf Rosie » 11. aug 2022, 12:01

En ting mere. Fordi en ammestilling ikke fungerer i starten, betyder det ikke at den ikke kan komme til det. Så prøv at vende tilbage efter lidt tid.
Jeg kunne slet ikke få sideliggende til at fungere i starten, men nu redder den nattesøvnen for os begge.
1
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2854
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3495

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf Torn » 11. aug 2022, 12:08

Følg maelkevejen.nu på instagram (praktiserende læge, der har forsket i amning).

Sår på brystvorten skal have hurtig hjælp. Akupressur, ammebrikker, lanolin, ammehjælp.

Varme uldammeindlæg er gode til at modarbejde brystbetændelse.

Der kan komme rigtig meget mælk, sov gerne topløs på et (eller flere) håndklæde(r).

Amning er mere end en fuldtidsstilling og det er døgnet rundt, time efter time de første måneder. Det er hårdt (og fantastisk!).
2
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5690
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1492
Likede indlæg: 23061

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf POCKETKITTEN » 11. aug 2022, 12:43

Ud over alt det, der er sagt: Jeg havde næsten af princip ikke forberedt mig, fordi jeg var overbevist om, at amningen nok skulle forløbe naturligt og ukompliceret, hvis jeg ikke gjorde den til et monster oppe i hovedet.

Jeg ville ønske, at jeg på forhånd havde researchet på ammevejledere i området med mulighed for hjemmebesøg. For jeg orkede godt nok ikke at Google rundt i, hvem der havde fået gode anmeldelser og var korrekt certificeret, da jeg først havde født og stod med en baby, der ikke ville die og hele tiden var træt, sur og græd. Jeg endte med at valfarte rundt til 4-5 forskellige vejledere og blive helt forvirret og fattig i processen. Så det havde været rart at have ordnet en plan B på forhånd.

Ville også gerne have set nogle af videoerne om sutteteknik og ammestillinger og læst om appetitspring på forhånd, så jeg igen ikke skulle researche, når jeg egentlig havde rigtig meget brug for at sove. Blandt andet sådan nogle basic videoer her: https://sundhedspleje.aarhus.dk/raad-og ... som-ammer/

Jeg håber ikke, at det lyder som et skræmmebillede, for det er virkelig ikke ment sådan!

Det er umuligt at sige, hvor hyppigt og meget, du kommer til at amme. Internettet og sundhedsplejerskerne er fulde af tommelfingerregler, men alle babyer er helt forskellige.

Jeg tror, at de fleste, der har ammet, oplever, at de ikke laver andet de første måneder. Mange praktiserer friamning, som egentlig bare betyder, at baby har fri adgang hele tiden, frem for at man hænger sig i klokkeslæt og måltider.

Du skal desuden gerne drikke rigtig meget vand. Anskaf dig en drikkedunk, som du vil elske.

Jeg var rigtig glad for at have sådan en pumpe her til at opsamle mælk fra det modsatte bryst end det, baby diede på. Så gik det ikke til spilde og løb ikke ud over det hele: https://mamamilla.dk/products/haakaa-br ... h0QAvD_BwE
Senest rettet af POCKETKITTEN 11. aug 2022, 12:51, rettet i alt 1 gang.
3
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Rosie
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. okt 2015, 15:15
Kort karma: 5
Likede indlæg: 123

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf Rosie » 11. aug 2022, 12:50

Torn skrev:Følg maelkevejen.nu på instagram (praktiserende læge, der har forsket i amning).

Sår på brystvorten skal have hurtig hjælp. Akupressur, ammebrikker, lanolin, ammehjælp.

Varme uldammeindlæg er gode til at modarbejde brystbetændelse.

Der kan komme rigtig meget mælk, sov gerne topløs på et (eller flere) håndklæde(r).

Amning er mere end en fuldtidsstilling og det er døgnet rundt, time efter time de første måneder. Det er hårdt (og fantastisk!).


Du har ret - min barselshjerne har allerede glemt at et normalt arbejde kun er 37 timer :genert:
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8990
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1056
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18393

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf Mi55y » 11. aug 2022, 13:03

En lille ting mere;

Det er helt normalt, hvis du ikke kan mærke nedløbet. Det gjorde jeg aldrig med den første, og kun nogle gange med nr. 2.
2
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9669
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1359
Likede indlæg: 29313

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf Sangius » 11. aug 2022, 13:09

Ammenet.dk er en god, pålidelig kilde til viden om bl.a. amning.

Dobbelttjek gerne eventuelle råd fra en sundhedsplejerske. De er ikke nødvendigvis uddannet inde for amning, og kommer altså af og til med det rene vås, når de rådgiver om amning.
4
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
pinkmoon
Indlæg: 1726
Tilmeldt: 12. jan 2020, 14:59
Kort karma: 193
Likede indlæg: 6882

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf pinkmoon » 11. aug 2022, 13:16

Er der nogen som kan anbefale en god ammevejleder i omegnen af København, hvis det skulle blive nødvendigt?
0
JoyNips
Indlæg: 12124
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34100

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf JoyNips » 11. aug 2022, 13:22

pinkmoon skrev:Er der nogen som kan anbefale en god ammevejleder i omegnen af København, hvis det skulle blive nødvendigt?


Ammebasen er supersød og dygtig.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Fledermäuslein
Indlæg: 2131
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 189
Likede indlæg: 6880

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf Fledermäuslein » 11. aug 2022, 13:38

I forhold til smerter er det korrekt, at det ikke bør gøre ondt, hvis baby er lagt rigtigt til. Men mange vil opleve at få sår/smerter trods anstrengelserne med at lægge baby rigtigt til.

Jeg brugte ammebrikker med min første, da jeg havde fået sår. Gjorde ondt de første 4-6 uger. Med min anden fik jeg ingen sår, gjorde mig sindssygt umage med deep latch, undgik ammebrikker, men havde alligevel smerter i 4-6 uger.

Smerten er forbigående, så for mig hjalp det at tælle til 10 lige når jeg lagde til, for jeg vidste at smerten ville aftage, inden jeg nåede til 10.

Amning er hårdt arbejde, men (for mig) også noget af det allerbedste ved at have en baby.
4

Tilbage til "Graviditet"