Graviditet, alkohol og anbefalinger generelt

Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 833
Likede indlæg: 19824

Re: Graviditet, alkohol og anbefalinger generelt

Indlægaf Animi » 2. apr 2024, 16:09

Lys skrev:
Animi skrev:
Lys skrev:Jeg drak lejlighedsvist et halvt glas vin da jeg var gravid. Jeg brugte også de hårprodukter og hudpleje/makeup, som jeg plejede, selvom det ikke er Svanemærket/parfumefrit.

Jeg husker ikke at der var restriktioner på kødpålæg, men det kan også være kommet til efterfølgende. Jeg spiste dog generelt som jeg plejede. Måske var jeg lidt obs på fisk?

Min største anke er, at retningslinjerne ændres så ofte. For nyligt stødte jeg på anbefalingerne for kaffe/te, som var strammet noget op siden jeg var gravid for 5 år siden. Jeg forstår selvfølgelig godt at man bliver klogere, men jeg undrer mig over at man kan blive SÅ meget klogere at man må stramme allerede ret restriktive anbefalinger yderligere.

Som jeg husker det er i hvert fald alkohol-anbefalingen i højere grad baseret på “better safe than sorry” end faktuel viden om alkohols betydning. Og det provokerer mig ret meget at en myndighed laver så firkantede anbefalinger uden videnskabeligt grundlag som om jeg ikke forstår et mere kompliceret budskab .


Problemet er jo bare, at det vil være svært at skulle lave en videnskabelig undersøgelse på, hvor meget/lidt alkohol skader et foster. For det ville jo kræve, at en forsøgsgruppe skulle indtage en vis mængde alkohol som gravide - hvor man så ville risikere, at skade en masse ufødte børn. Så på det punkt forstår jeg godt, at man holder den slags ting på et forsigtighedsprincip


Det er jeg med på, men så kan man jo formidle det, man ved. Altså som i; “vi ved ikke hvor små mængder alkohol, der er skadelige for barnet. Vi ved dog at x er for meget. Generelt anbefales tilbageholdenhed”-ish. Og så gå ud fra at gravide kvinder evner at træffe valg for dem selv. Der er vel ingen der er i tvivl om at alkohol bør være undtagelsen i en graviditet?


Men hvis man ikke ved præcis hvor meget er for meget, så kan man jo ikke skrive det. Så bliver det jo også bare en vag anbefaling.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Lys
Indlæg: 5936
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10713

Re: Graviditet, alkohol og anbefalinger generelt

Indlægaf Lys » 2. apr 2024, 16:11

Animi skrev:
Lys skrev:
Animi skrev:
Lys skrev:Jeg drak lejlighedsvist et halvt glas vin da jeg var gravid. Jeg brugte også de hårprodukter og hudpleje/makeup, som jeg plejede, selvom det ikke er Svanemærket/parfumefrit.

Jeg husker ikke at der var restriktioner på kødpålæg, men det kan også være kommet til efterfølgende. Jeg spiste dog generelt som jeg plejede. Måske var jeg lidt obs på fisk?

Min største anke er, at retningslinjerne ændres så ofte. For nyligt stødte jeg på anbefalingerne for kaffe/te, som var strammet noget op siden jeg var gravid for 5 år siden. Jeg forstår selvfølgelig godt at man bliver klogere, men jeg undrer mig over at man kan blive SÅ meget klogere at man må stramme allerede ret restriktive anbefalinger yderligere.

Som jeg husker det er i hvert fald alkohol-anbefalingen i højere grad baseret på “better safe than sorry” end faktuel viden om alkohols betydning. Og det provokerer mig ret meget at en myndighed laver så firkantede anbefalinger uden videnskabeligt grundlag som om jeg ikke forstår et mere kompliceret budskab .


Problemet er jo bare, at det vil være svært at skulle lave en videnskabelig undersøgelse på, hvor meget/lidt alkohol skader et foster. For det ville jo kræve, at en forsøgsgruppe skulle indtage en vis mængde alkohol som gravide - hvor man så ville risikere, at skade en masse ufødte børn. Så på det punkt forstår jeg godt, at man holder den slags ting på et forsigtighedsprincip


Det er jeg med på, men så kan man jo formidle det, man ved. Altså som i; “vi ved ikke hvor små mængder alkohol, der er skadelige for barnet. Vi ved dog at x er for meget. Generelt anbefales tilbageholdenhed”-ish. Og så gå ud fra at gravide kvinder evner at træffe valg for dem selv. Der er vel ingen der er i tvivl om at alkohol bør være undtagelsen i en graviditet?


Men hvis man ikke ved præcis hvor meget er for meget, så kan man jo ikke skrive det. Så bliver det jo også bare en vag anbefaling.


Min antagelse er, at man godt ved hvad der i hvert fald er for meget.

Min primære pointe er i virkeligheden at myndigheder ikke skal udlægge antagelser og synsninger som faktum. Og det synes jeg, at de kommer til i dag.
0
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2982
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6653

Re: Graviditet, alkohol og anbefalinger generelt

Indlægaf Sophaya » 2. apr 2024, 16:13

Jeg er gravid lige nu, og jeg følger så vidt muligt anbefalingerne. Jeg holder mig helt fra en lang række ting, herunder alkohol og rødt kød. Jeg drak ikke alkohol før, men savner virkelig en god bøf. Jeg begrænser mit koffeinindtag ganske meget.
Jeg troede faktisk at leverpostej var okay og har for nyligt spist en hel bakke i løbet af et par dage, men ser nu at det kun er okay i små mængder. Jeg synes godt nok det er omfangsrigt og har jo så åbenbart ikke fanget alt.

Det eneste hvor jeg ikke har magtet flere anbefalinger er parfume og skønhedsprodukter - jeg har simpelthen ikke haft mentalt overskud til at gennemgå alle mine produkter og finde parfumefrie alternativer. Jeg har begrænset makeup og pleje til det mest basic og så lever jeg med at det jeg fortsat bruger sikkert ikke alt sammen er optimalt. Jeg savner godt nok neglelak.

Svaret er nok ja, jeg forsøger at følge så mange anbefalinger som muligt og ja, jeg dømmer gravide der gør vældig skadelige ting som at drikke alkohol regelmæssigt og at ryge. Men jeg dømmer ikke gravide der indtager leverpostej, kødpålæg eller en kop kaffe.
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1857
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 641
Likede indlæg: 8839

Re: Graviditet, alkohol og anbefalinger generelt

Indlægaf englishchannel » 2. apr 2024, 16:18

Animi skrev:Men hvis man ikke ved præcis hvor meget er for meget, så kan man jo ikke skrive det. Så bliver det jo også bare en vag anbefaling.


I Emily Osters bog henviser hun til nogle studier, der er lavet over alkoholindtag under graviditeten. Der var ikke tale om kliniske studier, hvor man hældte alkohol på kvinder i et kontrolleret miljø og målte på det (da det jo selvsagt ville være uetisk), men man fulgte en række kvinder, der selvrapporterede deres alkoholforbrug gennem graviditeten og målte efterfølgende deres børn på en række parametre for at se, om der var forskel ift. børn af mødre, der ikke drak.

Selvfølgelig er denne type studier behæftet med mangler ift. at der er tale om selvrapporteret data (om end man skulle tro, at det var mere sandsynligt at man underrapporterede end overrapporterede alkoholforbruget), men de studier viste, at der ikke var beviselig forskel på børnenes intelligens, adfærd og udvikling ved et lavt til moderat alkoholforbrug efter første trimester. I de tilfælde, hvor man fandt en forskel, var der enten tale om et betydeligt højere forbrug eller mødre, der havde anden risikoadfærd (eksempelvis kokainforbrug) under graviditeten.
Senest rettet af englishchannel 2. apr 2024, 16:21, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2982
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6653

Re: Graviditet, alkohol og anbefalinger generelt

Indlægaf Sophaya » 2. apr 2024, 16:19

englishchannel skrev:Jeg har netop læst Emily Osters kontroversielle graviditetsbog "Expecting Better". Præmissen for bogen er, at forfatteren er træt af, at gravide kvinder får en masse "det må du ikke!" smidt i hovedet, hvoraf mange af anbefalingerne enten er ubegrundede, forældede eller bare ikke særligt sandsynlige ud fra et risikoperspektiv. Hun påpeger, at man i stedet burde fortælle kvinderne, hvad risikoen for forskellige ting reelt er, så den enkelte kvinde kan træffe en oplyst vurdering, i stedet for at udgangspunktet er forbud, fordi man tænker, at kvinder er for dumme til at træffe ordentlige valg.

Jeg er ikke enig i alle konklusionerne i bogen, men hendes tilgang var lidt en aha-oplevelse for mig ift. de oplevelser, jeg selv havde med sundhedssystemet, både som gravid og småbørnsmor. Eksempelvis var det først, da min amning var kørt helt af sporet og min fire uger gamle søn var blevet indlagt grundet underernæring, at der blev blødt op omkring, at det faktisk ikke rigtigt gjorde nogen forskel på langt sigt om børn blev ammet eller ej. Indtil da var den eneste fortælling, at amning var langt det bedste på alle tænkelige parametre og at det skulle tilvælges for enhver pris.


Ifht det med amning - da jeg havde første jordemodersamtale blev hun meget overrasket, da hun spurgte til amning og jeg svarede at det vil jeg gerne, men ikke for enhver pris. Jeg var ret tydelig omkring at jeg ikke ønsker en lang kamp med amning og hun måtte lidt betuttet sige, at de fleste jo lige skal ind i det. Jeg gav hende ret, og jeg vil også meget gerne amme, men jeg vil ikke slide på mig selv og baby. Jeg har for mange veninder der har kæmpet alt for længe med amning der aldrig kom til at fungere. Det var bare så tydeligt, at min jordemoder forventede fuld compliance ifht at det gør man jo.
2
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17410
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3598
Likede indlæg: 42501

Re: Graviditet, alkohol og anbefalinger generelt

Indlægaf LaMariposa » 2. apr 2024, 16:22

Synes det er en relevant diskussion.

Jeg burde have været helt vildt forsigtig vores historik taget i betragtning, men det var jeg ikke. Jeg holdt mig fra alkohol (bortset lige fra et par gange, hvor jeg drak et halvt glas vin), rødt kød og tun i for store mængder, men holdt mig ellers til alt med måde.

Jeg trænede relativt hårdt i hele graviditeten (sidste omgang var tre dage før jeg fødte), men det gjorde jeg også inden, og det betyder meget for mig, så det holdt jeg ved.

Jeg prøvede at holde mig til svanemærkede plejeprodukter og vaskemiddel, men jeg kunne simpelthen ikke finde en ordentlig deodorant, så jeg fortsatte med at bruge den, som jeg havde brugt i mange år inden.

Jeg drak helt sikkert også lidt for meget kaffe i forhold til anbefalingerne :genert:

Så jeg var ikke en mønsterelev, men det gik heldigvis alligevel.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11411
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23702

Re: Graviditet, alkohol og anbefalinger generelt

Indlægaf Mani » 2. apr 2024, 16:45

Jeg drak mig stangberuset et par gange før jeg vidste, at jeg var gravid (det var en smutter på trods af p-piller og jeg var studerende) - så derefter var det absolut nul alkohol fordi jeg havde så giga dårlig samvittighed. Ellers har jeg forsøgt at følge anbefalingerne, men nok nuppet en kop kaffe eller et par lakridser ved særlige lejligheder.

Det jeg synes var sværest var at nogle mente man skulle holde anbefalingerne 110% og andre var sådan ej der sker jo ikke noget ved at glas vin eller to og en rød bøf i aften...
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11411
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23702

Re: Graviditet, alkohol og anbefalinger generelt

Indlægaf Mani » 2. apr 2024, 16:47

abcd skrev:Men noget andet er at jeg erfarede for nylig at juice indeholder alkohol. Appelsinjuice har omkring 0,3% alkohol. Så hvis man drikker en liter af det, er det som at drikke en kvart øl. Og det anses vel for sikkert...

Og jeg blev anbefalet hvidtøl, som har 2,25% da jeg skulle have mælkeproduktionen op. Det er ikke altid let.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1857
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 641
Likede indlæg: 8839

Re: Graviditet, alkohol og anbefalinger generelt

Indlægaf englishchannel » 2. apr 2024, 16:47

Sophaya skrev:Ifht det med amning - da jeg havde første jordemodersamtale blev hun meget overrasket, da hun spurgte til amning og jeg svarede at det vil jeg gerne, men ikke for enhver pris. Jeg var ret tydelig omkring at jeg ikke ønsker en lang kamp med amning og hun måtte lidt betuttet sige, at de fleste jo lige skal ind i det. Jeg gav hende ret, og jeg vil også meget gerne amme, men jeg vil ikke slide på mig selv og baby. Jeg har for mange veninder der har kæmpet alt for længe med amning der aldrig kom til at fungere. Det var bare så tydeligt, at min jordemoder forventede fuld compliance ifht at det gør man jo.


Min jordemoder fortalte mig, at alle studier viste, at fuldammede børn blev mindre overvægtige og mere intelligente end børn, der fik modermælkserstatning. Da min egen amning glippede, besluttede jeg at læse op på de nævnte studier, og det viste sig, at meget af amningsfortællingen er baseret på studier, hvor man holdt ammende, veluddannede mødre op imod lavtuddannede mødre, der gav deres børn modermælkserstatning. Og sjovt nok klarede børnene af mødrene i den første gruppe sig bedre i livet senere hen, men når man efterfølgende har lavet studier, hvor man målte på kvinder af samme socioøkonomiske status, har man sjovt nok ingen forskel kunnet finde i hverken intelligens, senere uddannelsesniveau eller vægt.

Dermed ikke sagt, at der ikke er fordele ved amning. Men det er der også ved modermælkserstatning, og det er frustrerende, at man som vordende mor ikke bliver (sagligt) oplyst om henholdsvis fordele og ulemper ved de forskellige metoder.
10
Seance
Indlæg: 387
Tilmeldt: 5. jan 2016, 09:45
Kort karma: 55
Likede indlæg: 1944

Re: Graviditet, alkohol og anbefalinger generelt

Indlægaf Seance » 2. apr 2024, 17:03

Jeg fulgte alle regler og var i det hele taget meget påpasselig i forhold til mange ting, men det skal lige nævnes at jeg som 22 årig fandt ud af at jeg ville få meget svært ved at få børn. Så da jeg i en alder af 39 blev gravid på naturlig vis, så vidste jeg også at mine æg jo var gamle og dermed alt hvad jeg leverede af gener ikke var helt optimale, så det bedste jeg kunne gøre var at give de mest optimale forhold for vores datter under graviditeten.
1
Kanga
Indlæg: 2959
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 185
Likede indlæg: 3744

Re: Graviditet, alkohol og anbefalinger generelt

Indlægaf Kanga » 2. apr 2024, 17:10

Da jeg var gravid for 12 år siden, kendte jeg åbenbart ikke alle anbefalinger. Men jeg goldt mig fra alkohol, bortset fra et halvt glas hvidvin til en rund fødselsdag. Men hold da op, jeg skulle forsvare mig selv overfor selskabet.

Jeg fik også en enkelt rød bøf på en restaurant. Der var jeg faktisk i tvivl om det var ok. Den var meget rød.
Jeg droppede light-sodavand, og drak i stedet en Fanta i ny og næ.
Jeg skar drastisk ned så søde ting, da jeg var i risiko for graviditetssukkersyge.

Ellers droppede jeg parfume i vaskemiddel, rengøringsmiddel og kropspleje/shampoo. Make up fortsatte jeg med som vanligt, men brugte ikke meget; Foundation, pudder og mascara. Parfume brugte jeg ikke.

Jeg kan godt huske, da jeg arbejdede på en Michelinrestaurant, hvor vi af og til modtog lister så lange, fra gravide med ting de ikke kunne spise. Det var vildt. Jeg fatter ikke, af køkkenet altid kunne finde noget mad til dem.
0
godtnavn
Indlæg: 11197
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13053

Re: Graviditet, alkohol og anbefalinger generelt

Indlægaf godtnavn » 2. apr 2024, 18:59

For mig har det ikke været et stort offer at give afkald på de ting, det er i forvejen ikke ting jeg spiser/drikker/gør ofte og meget. Så jeg har nemt kunne overholde anbefalingerne nærmest uden at ændre noget i hverdagen. Jeg ved ikke om jeg ville have det lige så nemt med at følge det hele hvis det var noget jeg gjorde meget i hverdagen normalt, men tænker stadig jeg ville overholde det meste.

Var det f.eks. forbudt at spise frisk frugt eller tomater under graviditeten ville det være hårdt at holde anbefalingerne, har cravet de to ting helt vildt og nok spist lidt for meget af begge dele. Så jeg er nok bare heldig at de ting der er "forbudte" er ting jeg nemt kan leve uden.
1
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4447
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 668
Likede indlæg: 7396

Re: Graviditet, alkohol og anbefalinger generelt

Indlægaf Neenah » 2. apr 2024, 19:10

Jeg gav ikke afkald på ret meget, for jeg drikker i forvejen ikke rigtig alkohol, ryger ikke, bruger ikke parfumerede produkter og drikker ikke kaffe. Til gengæld har jeg en velfodret Pepsi max afhængighed, som jeg har bibeholdt gennem begge graviditeter uden dårlig samvittighed. Jeg har holdt mig fra helt rødt kød, og jeg har ikke været i forlystelser eller rutschebaner. Det er det jeg primært husker.
0
Lys
Indlæg: 5936
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10713

Re: Graviditet, alkohol og anbefalinger generelt

Indlægaf Lys » 2. apr 2024, 19:43

I forhold til det med rødt kød, så handler det jo om at undgå toxoplasmose - og knap 1/3 af alle gravide er i forvejen immune, fordi de har haft det. Jeg ved ikke hvad risikoen er for at der er toxoplasmose i en bøf eller for at man faktisk får infektionen, men hvis man spiser en rød bøf et par gange i en graviditet, tænker jeg umiddelbart ikke at risikoen er overvældende?
1
godtnavn
Indlæg: 11197
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13053

Re: Graviditet, alkohol og anbefalinger generelt

Indlægaf godtnavn » 2. apr 2024, 20:18

Faktisk er Tivoli mit største afkald, gal jeg savner at prøve rutchebaner med mine to store piger, især den yngste der under min graviditet er blevet stor nok til flere nye forlystelser og jeg ikke kan komme med hende i dem. Vi havde også lige købt wildcard til Tivoli 14 dage før vi opdagede jeg var uplanlagt gravid, så ret dårlig timing at have et dyrt wildcard og kun bruge det til minen og den flyvende kuffert (sidstnævnte kan ikke anbefales som højgravid da den automatiske bølje fik mast ind på maven så jeg måtte stå halvt op hele turen for ikke at få mast baby).
0

Tilbage til "Graviditet"