Anbefalinger til gravide

JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33854

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf JoyNips » 22. maj 2016, 20:41

Hey, jeg skriver faktisk ikke at man er hysterisk hvis man følger anbefalingerne...
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Bøtte » 22. maj 2016, 20:45

JoyNips skrev:Hey, jeg skriver faktisk ikke at man er hysterisk hvis man følger anbefalingerne...


Så er jeg da ked af jeg læste noget ind i dit indlæg du ikke mente, det var sådan jeg forstod det. Det beklager jeg :)


Min holdning omkring det er dog den samme, da det er noget jeg meget ofte støder på, og jeg er mange gange blevet kaldt hysterisk, både på den gamle debat og 'i virkeligheden'.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3719
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11260

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Danseprinsesse » 22. maj 2016, 21:04

Jeg kan sagtens forstå, hvad du mener Bøtte. Det er ret meget min kæphest, at folk skal blande sig uden om gravides valg, og det gælder begge veje.

Men jeg tror også, det bare er et følsomt emne. Når nogen skriver noget i stil med "jeg følger alle råd, for jeg vil gerne give min baby de bedste forhold", så kan jeg også godt tænke "æh, jeg vil også gerne give min baby de bedste forhold - jeg tror bare ikke på, at det er de bedste forhold at følge alle anbefalingerne". Men jeg vælger at tro på, at det ikke er sådan, det er ment - altså at os, der af en eller anden grund, ikke ønsker at følge Sundhedsstyrelsen, ikke skulle ønske det bedste for vores børn. :)
3
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Bøtte » 22. maj 2016, 21:05

Men Joynips, hvad er det så der gør en hysterisk? Hvis de ikke er dem, der følger anbefalingerne og heller ikke er dem, der ikke gør, hvad er det så der afgør om man er en hysterisk gravid?

Jeg spørger af oprigtig nysgerrighed, fordi jeg synes det er en interessant debat :)
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Bøtte » 22. maj 2016, 21:18

Danseprinsesse skrev:Jeg kan sagtens forstå, hvad du mener Bøtte. Det er ret meget min kæphest, at folk skal blande sig uden om gravides valg, og det gælder begge veje.

Men jeg tror også, det bare er et følsomt emne. Når nogen skriver noget i stil med "jeg følger alle råd, for jeg vil gerne give min baby de bedste forhold", så kan jeg også godt tænke "æh, jeg vil også gerne give min baby de bedste forhold - jeg tror bare ikke på, at det er de bedste forhold at følge alle anbefalingerne". Men jeg vælger at tro på, at det ikke er sådan, det er ment - altså at os, der af en eller anden grund, ikke ønsker at følge Sundhedsstyrelsen, ikke skulle ønske det bedste for vores børn. :)



Sådan er der helt sikkert nogle der mener, af dem der følger rådene, ligesom nogle af dem, der ikke følger dem, synes jeg er en hysterisk speltmor.

Jeg er også tilhænger af det går begge veje, jeg har i den diskussion altid sørget for at holde bolden hjemme.

Jeg tænker at de fleste gravide, træffer et valg om at følge/ikke følge rådene af en årsag. Og jeg skal ikke gøre mig til dommer for hvad andre gør.

Og guderne skal vide at jeg ville ønske jeg ikke havde en årsag til at følge dem, jeg startede også ud med at spise rødt kød fra tid til anden og ikke gå så højt op i de bløde oste, men efter 5 uger med gentagende astmaanfald, masser af medicin, smertestillende og til sidst indlæggelse, så nåede jeg et punkt, hvor jeg ikke kunne tro, at min lille baby ikke havde taget skade, og havde hun ikke, så skulle det dælme ikke være min røde bøf eller upasteuriserede ost, der gav hende en skade. Og derfor fulgte jeg alle råd slavisk. Og jeg ved (og vidste også dengang) at sandsynligheden for at det skete var lille. Men jeg synes jo ligesom hun havde været udsat for nok.
Denne gang har jeg fra starten taget medicin og derfor har jeg det igen lidt på samme måde, og så sidder oplevelserne fra sidste gang jo også i mig endnu, og de slipper nok aldrig helt.
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Lilleluftballon » 23. maj 2016, 03:36

Jeg synes man bliver hysterisk når man overfortolke rådene. Fx med kaffe er der jo intet råd om at man helt skal undgå det, men bare at man skal nedsætte forbruget til 2-3 kopper. Så er det hysterisk helt at fjerne kaffe og så sige " ja JEG går jo op i mit ufødte barn". Kendte også engang en gravid der ikke ville spise en kage fordi den var med lakridssmag, og lakrids MÅ man jo ikke spise. Igen lyder anbefalingen vist på Max 50 g om ugen og det er altså ret meget kage...
5
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Lilleluftballon » 23. maj 2016, 03:39

Og så dem der trækker deres egne værdier ned over hovedet på en. "Vil du have koffein fri kaffe eller urtete?" Æh, jeg ville egentligt gerne have en stærk kop sort kaffe...
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3663
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1200
Likede indlæg: 12121

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf achillaxedprune » 23. maj 2016, 04:06

JoyNips skrev:Jeg gør ikke rigtig noget anderledes end jeg plejer og jeg gider ikke at blive hysterisk. Det er sgu næppe sundt for hverken baby eller mig, og vi skal trods alt dele den her krop de næste par måneder...
Jeg spiser fornuftigt i forvejen og motionerer dagligt, så det eneste er at jeg har købt preggo-vitaminer.


Nai, er du blevet gravid?! Tillykke med baby!! :love2: :love2: :love2: :love2:
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3663
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1200
Likede indlæg: 12121

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf achillaxedprune » 23. maj 2016, 04:15

Jeg synes, at gravide må gøre som de vil... Det eneste jeg rynker på næsen af er, hvis moderen er storryger eller drikker sig fuld - sådan rigtig fuld... Ikke lidt snaldret af et glas vin eller en øl. Eller tager stoffer, men det kan jeg slet ikke forestille mig nogen jeg kender gøre, mens de bærer et barn.

Men jeg tror som udgangspunkt, at alle gør, hvad de mener er forsvarligt.
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf primle » 23. maj 2016, 04:36

Jeg følger anbefalingerne. Det eneste sted jeg måske ikke gør er antallet af kopper kaffe. Det har jeg meget svært ved at undvære og nogle dage sniger der sig en ekstra kop ind. Men jeg bestræber mig på at holde det på 3.
0
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf primle » 23. maj 2016, 04:38

Og jeg fik også 'du er vist hysterisk' blikket, da jeg insisterede på sodavand i stedet for Asti som velkomstdrink til en barnedåb forleden.
0
D.itsen
Indlæg: 3287
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8871

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf D.itsen » 23. maj 2016, 04:49

Hvis det er den undersøgelse, jeg tror det er, omkring pesticider, så er der fundet pesticider der forlængst er udfaset i Danmark. Vi er ret meget foran i forhold til fødevaresikkerheden også i konventionel landbrug i dk.

Jeg forstår godt gravide der forsøger at leve op til sundhedsstyrelsens anbefalinger, men udover mindre ting, så er det jo de anbefalinger der gælder for alle.
Og jeg synes det er problematisk når folk stiller en masse komplicerede regler op for sig selv, uden nogen evidens bag (og ofte direkte modbevist) og som aldrig har været officielle anbefalinger, og som medfører frygt og skyld. Det gælder både gravide og ikkegravide og det sker i stor stil.
2
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33854

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf JoyNips » 23. maj 2016, 05:17

Bøtte skrev:Men Joynips, hvad er det så der gør en hysterisk? Hvis de ikke er dem, der følger anbefalingerne og heller ikke er dem, der ikke gør, hvad er det så der afgør om man er en hysterisk gravid?

Jeg spørger af oprigtig nysgerrighed, fordi jeg synes det er en interessant debat :)


Men jeg siger jo altså ikke at nogen er hysteriske. Jeg siger, at JEG i forvejen lever i overensstemmelse med anbefalingerne, og at JEG derfor ikke har tænkt mig at gå overboard og ændre andet end at æde noget folsyre.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33854

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf JoyNips » 23. maj 2016, 05:21

Lilleluftballon skrev:Jeg synes man bliver hysterisk når man overfortolke rådene. Fx med kaffe er der jo intet råd om at man helt skal undgå det, men bare at man skal nedsætte forbruget til 2-3 kopper. Så er det hysterisk helt at fjerne kaffe og så sige " ja JEG går jo op i mit ufødte barn". Kendte også engang en gravid der ikke ville spise en kage fordi den var med lakridssmag, og lakrids MÅ man jo ikke spise. Igen lyder anbefalingen vist på Max 50 g om ugen og det er altså ret meget kage...


Det her beskriver min holdning helt fint.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Bøtte » 23. maj 2016, 05:31

JoyNips skrev:
Bøtte skrev:Men Joynips, hvad er det så der gør en hysterisk? Hvis de ikke er dem, der følger anbefalingerne og heller ikke er dem, der ikke gør, hvad er det så der afgør om man er en hysterisk gravid?

Jeg spørger af oprigtig nysgerrighed, fordi jeg synes det er en interessant debat :)


Men jeg siger jo altså ikke at nogen er hysteriske. Jeg siger, at JEG i forvejen lever i overensstemmelse med anbefalingerne, og at JEG derfor ikke har tænkt mig at gå overboard og ændre andet end at æde noget folsyre.


Det kunne jeg altså ikke læse ud af dit indlæg.

Du skriver, at du spiser fornuftigt og motionerer dagligt, men der er jo flere anbefalinger end det, og da du ikke nævner dem, var det svært at vide at det du også lever efter de råd. Det var på ingen måde for at være efter dig, men udelukkede fordi jeg faktisk synes det er en spændende debat.
0

Tilbage til "Graviditet"