Anbefalinger til gravide

Sorenspige
Indlæg: 7047
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 966
Likede indlæg: 9300

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Sorenspige » 23. maj 2016, 06:37

Lilleluftballon skrev:Jeg synes man bliver hysterisk når man overfortolke rådene. Fx med kaffe er der jo intet råd om at man helt skal undgå det, men bare at man skal nedsætte forbruget til 2-3 kopper. Så er det hysterisk helt at fjerne kaffe og så sige " ja JEG går jo op i mit ufødte barn". Kendte også engang en gravid der ikke ville spise en kage fordi den var med lakridssmag, og lakrids MÅ man jo ikke spise. Igen lyder anbefalingen vist på Max 50 g om ugen og det er altså ret meget kage...


En i min MG havde droppet alt koffein under både graviditet og amning. Så når vi sad i MG, og de andre drak kaffe (jeg kan ikke lide det), så ville hun ikke have noget, for det var jo ikke godt for barnet. Fedt for de andre at få den stukket i hovedet.

Nogle læser desværre anbefalingerne, som om at man skal holde sig helt fra det i stedet for at begrænse det. Men det er jo ikke altid at fuldkommen afholdenhed fra ting er bedre end at få det i små mængder.
Omvendt tror nogle jo også, at jo flere vitaminer jo bedre (gælder ikke kun gravide). Sådan hænger det jo heller ikke sammen.

I min første graviditet drak jeg ikke cola fra æl og til tryghedsscanning omkring uge 7. Det skyldtes, at vi var i behandling, og jeg havde brug for at føle, at jeg gjorde alt, hvad jeg kunne. Faktisk gik jeg i panik, da jeg havde drukket lidt topform, hvor der viste sig at være lidt koffein i :genert:.
0
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33855

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf JoyNips » 23. maj 2016, 06:52

Bøtte skrev:
JoyNips skrev:
Bøtte skrev:Men Joynips, hvad er det så der gør en hysterisk? Hvis de ikke er dem, der følger anbefalingerne og heller ikke er dem, der ikke gør, hvad er det så der afgør om man er en hysterisk gravid?

Jeg spørger af oprigtig nysgerrighed, fordi jeg synes det er en interessant debat :)


Men jeg siger jo altså ikke at nogen er hysteriske. Jeg siger, at JEG i forvejen lever i overensstemmelse med anbefalingerne, og at JEG derfor ikke har tænkt mig at gå overboard og ændre andet end at æde noget folsyre.


Det kunne jeg altså ikke læse ud af dit indlæg.

Du skriver, at du spiser fornuftigt og motionerer dagligt, men der er jo flere anbefalinger end det, og da du ikke nævner dem, var det svært at vide at det du også lever efter de råd. Det var på ingen måde for at være efter dig, men udelukkede fordi jeg faktisk synes det er en spændende debat.


Og igen, jeg skrev om, hvad JEG gør - uanset at jeg ikke har pindet det ud for hvert enkelt punkt. Intet om nogen som helst andre.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Bøtte » 23. maj 2016, 06:58

JoyNips skrev:
Bøtte skrev:
JoyNips skrev:
Bøtte skrev:Men Joynips, hvad er det så der gør en hysterisk? Hvis de ikke er dem, der følger anbefalingerne og heller ikke er dem, der ikke gør, hvad er det så der afgør om man er en hysterisk gravid?

Jeg spørger af oprigtig nysgerrighed, fordi jeg synes det er en interessant debat :)


Men jeg siger jo altså ikke at nogen er hysteriske. Jeg siger, at JEG i forvejen lever i overensstemmelse med anbefalingerne, og at JEG derfor ikke har tænkt mig at gå overboard og ændre andet end at æde noget folsyre.



Det kunne jeg altså ikke læse ud af dit indlæg.

Du skriver, at du spiser fornuftigt og motionerer dagligt, men der er jo flere anbefalinger end det, og da du ikke nævner dem, var det svært at vide at det du også lever efter de råd. Det var på ingen måde for at være efter dig, men udelukkede fordi jeg faktisk synes det er en spændende debat.


Og igen, jeg skrev om, hvad JEG gør - uanset at jeg ikke har pindet det ud for hvert enkelt punkt. Intet om nogen som helst andre.


Igen, det var jo ikke for at være efter dig, men fordi jeg synes debatten er spændende.

Jeg stillede blot spørgsmål til dit indlæg, da jeg tydeligvis ikke læste den på samme måde, som du mente det.

Men okay, vi lader den ligge her.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Bøtte » 23. maj 2016, 07:05

Lilleluftballon skrev:Jeg synes man bliver hysterisk når man overfortolke rådene. Fx med kaffe er der jo intet råd om at man helt skal undgå det, men bare at man skal nedsætte forbruget til 2-3 kopper. Så er det hysterisk helt at fjerne kaffe og så sige " ja JEG går jo op i mit ufødte barn". Kendte også engang en gravid der ikke ville spise en kage fordi den var med lakridssmag, og lakrids MÅ man jo ikke spise. Igen lyder anbefalingen vist på Max 50 g om ugen og det er altså ret meget kage...


Dem har jeg endnu tilgode at møde :) Men de findes da helt sikkert. Og det ville jeg også finde overdrevent, men igen, folk må gøre som det passer dem, så længe de som du skriver i næste indlæg, ikke pådutter andre deres behov.

Men sjovt du nævner det med kaffen, for det er faktisk en af de typiske årsager til at jeg dømmes hysterisk.
Jeg drikker generelt ikke ret meget kaffe, heller ikke som ikke gravid.
De første 10-12 uger i begge graviditeter har jeg fået kvalme af kaffe og så giver det jo ligesom sig selv, at jeg ikke drikker det. Men folk er sikre på at kvalmen er en undskyldning for ikke at drikke kaffe og mener jeg er sippet.
I sidste graviditet kom min lyst til kaffe slet ikke tilbage før længe efter jeg havde født. Og denne gang har jeg heller ikke oplevet at have specielt meget lyst til det endnu. Men det kan da nå at komme endnu, jeg fik min første kop kaffe i lang tid igår.
0
LadyLove
Indlæg: 9
Tilmeldt: 4. jan 2016, 09:32
Kort karma: 1
Likede indlæg: 8

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf LadyLove » 23. maj 2016, 07:19

Da jeg ventede vores første barn, fulgte jeg rådene nærmest til punkt og prikke - og lidt til. Jeg drak hverken cola eller kaffe fra den dag, jeg kunne være gravid, og det var faktisk først et par uger inden termin, jeg tillod mig at tage et glas cola. På samme måde giv jeg nærmest i panik, da jeg var kommet til at spise brie og først efterfølgende kom til at tænke over, at det må man da vist ikke. Min mor syntes i høj grad, at jeg var hysterisk lige der, men det måtte hun virkelig selv om. Vores vej til den graviditet var langt fra nem, og jeg havde en del spontane aborter bag mig. Så jeg tude simpelthen ikke gøre noget, som kunne være en risiko. Uanset hvor minimal den så end måtte være. Her anden gang har det så være en anden sag. Alkohol rører jeg ikke, men jeg drikker gerne de 2-3 kopper kaffe dagligt og det samme gælder cola. Altså ikke 2-3 glas dagligt, men jeg drikker det, når muligheden er der f.eks. på restaurant eller i weekenden. Denne gang kom graviditeten i første forsøg, og jeg har helt sikkert en anden ro nu, end jeg havde første gang. Hvilket egentlig har været lidt underligt at opleve.

Hvad andre gør, det interesserer mig på ingen måde, jeg har selv været lidt i begge lejre, og jeg kan sagtens forstå begge sider. Det eneste jeg tænker over er, hvis folk enten drikker meget eller ryger. Det må jeg indrømme, at jeg har jeg svært ved at forstå.
0
godtnavn
Indlæg: 11091
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12836

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf godtnavn » 23. maj 2016, 08:02

Lilleluftballon skrev:Jeg synes man bliver hysterisk når man overfortolke rådene. Fx med kaffe er der jo intet råd om at man helt skal undgå det, men bare at man skal nedsætte forbruget til 2-3 kopper. Så er det hysterisk helt at fjerne kaffe og så sige " ja JEG går jo op i mit ufødte barn". Kendte også engang en gravid der ikke ville spise en kage fordi den var med lakridssmag, og lakrids MÅ man jo ikke spise. Igen lyder anbefalingen vist på Max 50 g om ugen og det er altså ret meget kage...


Men nogen gange bunder det jo i mere viden. F.eks. fik jeg igennem en bekendt (uddannelsesrelateret) fingre i nogle skræmmende resultater om fluorerede stoffer og graviditet, der ikke på daværende tidspunkt var offentliggjort, det kom vidst ud i efteråret hvordan flourerede stoffer øger risiko for ufrivillig abort ganske kraftigt. Jeg holdt mig altså bedre fra det, end anbefalingerne sagde (tror slet ikke der var anbefalinger om det, er der kommet det nu?) f.eks. den ene gang jeg købte en falafel da jeg var gravid sørgede jeg for ikke at få papiret, som indenholder disse stoffer, om falaflen. Det mener mange nok er hysterisk, det gør jeg ikke.

Ligeledes har jeg en ven der har forsket i koffeins indvirkning på fostre, og nej, de tager jo ikke skade af et par kopper kaffe, men omvendt så oplever barnet det, og får kortvarigt "stress"-reaktioner. Intet farligt, intet der har påvirkninger i for barnets fremtid (så vidt man ved) men efter at have snakket med ham om hvad der skete så mistede jeg lysten helt til koffein, og kommer ikke til at indtage det når jeg er gravid, heller ikke via et glas cola.

Så nogle gange har man en viden der gør man holder sig fra ting, også selvom de ikke gør skade :)
0
godtnavn
Indlæg: 11091
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12836

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf godtnavn » 23. maj 2016, 08:05

Når jeg læser mit indlæg går det op for mig hvor hysterisk gravid man blvier af at gå på DTU :lol:
2
Brugeravatar
Mittemis
Indlæg: 133
Tilmeldt: 4. jan 2016, 07:20
Kort karma: 27
Likede indlæg: 95

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Mittemis » 23. maj 2016, 08:38

Jeg lever allerede stort set efter anbefalingerne. Jeg drikker sjældent kaffe, spiser fisk, men ikke i store mængder, går ikke med en masse make up (kun mascara og lidt pudder i ny og næ), bruger kun neutral vaskepulver og sæbe osv. Så har ikke lavet om på det helt store. Jeg spiste folsyre de første 12 uger (eller fra jeg fik 2 streger). Jeg tager dog ikke jern og D-vitamin og kalk som det anbefales. Jeg ved godt jeg ikke får kalk nok, så det burde jeg. Men jeg glemmer sådan nogle piller fordi jeg ikke er vant til at tage dem.
Mht alkohol, så har jeg heller ikke været 100% afholdende som anbefalingerne er. Jeg har taget et glas champagne til nytår, og smagt et halvt glas eller nippet til min kærestes vin til de bryllupper og andre sammenkomster vi har været til.

Jeg blander mig ikke i andres valg. Jeg tror på at alle gør hvad de kan/mener er det bedste for dem og deres barn. Men derfor kan jeg godt inde i mig selv "dømme" både dem som jeg synes er hysteriske eller belærende og dem som har en meget laissez faire holdning til det hele. Men jeg kunne ikke finde på at kommentere det. Der er sikkert også en del som synes det er for dårligt at jeg er gravid mens jeg er overvægtig. Det er i hvert fald en holdning jeg skal høre for ind imellem.
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Lilleluftballon » 23. maj 2016, 08:47

godtnavn skrev:
Lilleluftballon skrev:Jeg synes man bliver hysterisk når man overfortolke rådene. Fx med kaffe er der jo intet råd om at man helt skal undgå det, men bare at man skal nedsætte forbruget til 2-3 kopper. Så er det hysterisk helt at fjerne kaffe og så sige " ja JEG går jo op i mit ufødte barn". Kendte også engang en gravid der ikke ville spise en kage fordi den var med lakridssmag, og lakrids MÅ man jo ikke spise. Igen lyder anbefalingen vist på Max 50 g om ugen og det er altså ret meget kage...


Men nogen gange bunder det jo i mere viden. F.eks. fik jeg igennem en bekendt (uddannelsesrelateret) fingre i nogle skræmmende resultater om fluorerede stoffer og graviditet, der ikke på daværende tidspunkt var offentliggjort, det kom vidst ud i efteråret hvordan flourerede stoffer øger risiko for ufrivillig abort ganske kraftigt. Jeg holdt mig altså bedre fra det, end anbefalingerne sagde (tror slet ikke der var anbefalinger om det, er der kommet det nu?) f.eks. den ene gang jeg købte en falafel da jeg var gravid sørgede jeg for ikke at få papiret, som indenholder disse stoffer, om falaflen. Det mener mange nok er hysterisk, det gør jeg ikke.

Ligeledes har jeg en ven der har forsket i koffeins indvirkning på fostre, og nej, de tager jo ikke skade af et par kopper kaffe, men omvendt så oplever barnet det, og får kortvarigt "stress"-reaktioner. Intet farligt, intet der har påvirkninger i for barnets fremtid (så vidt man ved) men efter at have snakket med ham om hvad der skete så mistede jeg lysten helt til koffein, og kommer ikke til at indtage det når jeg er gravid, heller ikke via et glas cola.

Så nogle gange har man en viden der gør man holder sig fra ting, også selvom de ikke gør skade :)


Lige præcis det markerede er faktisk hvad jeg ville kalde hysterisk. Det er ikke ondt ment, men det synes jeg faktisk. Du siger det jo selv - det er ret undersøgt, og man har ingen konsekvenser fundet. Så bare fordi der er lidt stress er det ikke noget man skal undgå. Barnet bliver jo også stresset af at du løber en tur, bliver sur på din mand og lignende.
Man bestemmer naturligvis selv hvordan man griber det her med at være gravid an. Men derfor mener jeg stadig at det er ret sundt at passe på alle de her regler, man kan opstille for sig selv. Det kan blive en stor byrde at bære på, psykisk.
4
Akehurst2
Indlæg: 14125
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40530

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Akehurst2 » 23. maj 2016, 08:50

Mittemis skrev: Der er sikkert også en del som synes det er for dårligt at jeg er gravid mens jeg er overvægtig. Det er i hvert fald en holdning jeg skal høre for ind imellem.


Er der virkelig folk, der kommenterer det direkte overfor dig, at du er overvægtig som gravid?

Hvor er det dog uforskammet.
0
godtnavn
Indlæg: 11091
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12836

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf godtnavn » 23. maj 2016, 08:53

Lilleluftballon skrev:Lige præcis det markerede er faktisk hvad jeg ville kalde hysterisk. Det er ikke ondt ment, men det synes jeg faktisk. Du siger det jo selv - det er ret undersøgt, og man har ingen konsekvenser fundet. Så bare fordi der er lidt stress er det ikke noget man skal undgå. Barnet bliver jo også stresset af at du løber en tur, bliver sur på din mand og lignende.
Man bestemmer naturligvis selv hvordan man griber det her med at være gravid an. Men derfor mener jeg stadig at det er ret sundt at passe på alle de her regler, man kan opstille for sig selv. Det kan blive en stor byrde at bære på, psykisk.


Jeg fik jo mere i dybden at vide hvad der skete, og det lød ikke rart, og bare fordi man ikke ved det gør skade så kan man jo ikke sige at det med garanti ikke gør skade, han sagde selv han ville være gladest hvis hans kæreste indtog mindre end anbefalingerne når de skulle have et barn. For få år siden mente man også fluorerede stoffer var fabelagtige.
Derudover kommer det jo også af at jeg ikke drikker kaffe, og det er ikke at give afkald på ting at springe et glas sodavand over, faktisk vil det være sundt. Så når jeg kan skåne mit barn fra det der sker, jeg kan skåne mig selv for sukker så er det rent win-win og jeg kan ikke se hvorfor jeg ikke skulle holde mig fra coffein :)
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Lilleluftballon » 23. maj 2016, 08:56

Akehurst2 skrev:
Mittemis skrev: Der er sikkert også en del som synes det er for dårligt at jeg er gravid mens jeg er overvægtig. Det er i hvert fald en holdning jeg skal høre for ind imellem.


Er der virkelig folk, der kommenterer det direkte overfor dig, at du er overvægtig som gravid?

Hvor er det dog uforskammet.


Enig, det er jeg også chokeret over. Jeg har fx aldrig hørt nogen kommentarer over at jeg ikke dyrker motion under min graviditet. Og det er ellers helt dumt for barnet, værre end en overvægtig mor, lidt kaffe osv, det ved jeg jo godt. Det er bare sådan det er lige nu.

Jeg vil lige tilføje at jeg naturligvis fuldt accepterer både de afslappede og hysteriske gravide. Bare fordi jeg ikke er enig i måden at gøre det på, vil jeg strække mig ret langt for at imødekomme andres ønsker. Ændrer gerne menuen hvis en gravid veninde ikke vil spise laks, sørger altid for at der er alternativer til en velkomstdrink, selvom jeg syntes at alkoholindholdet er negligerbart osv. Men jeg byder altså også rødvinen til gravide, for hjemme hos mig må man gerne sige ja tak til et enkelt glas...
1
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Lilleluftballon » 23. maj 2016, 09:03

godtnavn skrev:Når jeg læser mit indlæg går det op for mig hvor hysterisk gravid man blvier af at gå på DTU :lol:


Og her skal du igen huske på at evidens kræver mere end et målepunkt. Du må gerne bruge mig som din n=2. Så ryger dit statistiske grundlag dog, for din varians bliver virkelig høj...:)
1
Brugeravatar
Mittemis
Indlæg: 133
Tilmeldt: 4. jan 2016, 07:20
Kort karma: 27
Likede indlæg: 95

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Mittemis » 23. maj 2016, 09:06

Akehurst2 skrev:
Mittemis skrev: Der er sikkert også en del som synes det er for dårligt at jeg er gravid mens jeg er overvægtig. Det er i hvert fald en holdning jeg skal høre for ind imellem.


Er der virkelig folk, der kommenterer det direkte overfor dig, at du er overvægtig som gravid?

Hvor er det dog uforskammet.


Det er faktisk oftest fra sundhedspersonerne jeg møder.. Jordemor og læge. Min jordemor sagde fx sidst da jeg var i uge 35 og havde kun taget 4 kg på i løbet af graviditeten, at det ville jo have været bedst hvis jeg havde tabt mig.. Øh... Nå, men det må man jo ikke som gravid, så det er jo lidt svært. Og gjorde meget ud af at kommentere de 4 kg jeg havde taget på, at det var jo ikke så godt osv osv.. Synes jo selv jeg havde været mega sej, og holdt mig så fint under den anbefalede vægtøgning.

Desuden vil lægen gerne tale "sund mad" osv hver gang jeg er dernede. Hvilket jeg synes er enormt nedladende.
0
Akehurst2
Indlæg: 14125
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40530

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Akehurst2 » 23. maj 2016, 09:08

Mittemis skrev:
Akehurst2 skrev:
Mittemis skrev: Der er sikkert også en del som synes det er for dårligt at jeg er gravid mens jeg er overvægtig. Det er i hvert fald en holdning jeg skal høre for ind imellem.


Er der virkelig folk, der kommenterer det direkte overfor dig, at du er overvægtig som gravid?

Hvor er det dog uforskammet.


Det er faktisk oftest fra sundhedspersonerne jeg møder.. Jordemor og læge. Min jordemor sagde fx sidst da jeg var i uge 35 og havde kun taget 4 kg på i løbet af graviditeten, at det ville jo have været bedst hvis jeg havde tabt mig.. Øh... Nå, men det må man jo ikke som gravid, så det er jo lidt svært. Og gjorde meget ud af at kommentere de 4 kg jeg havde taget på, at det var jo ikke så godt osv osv.. Synes jo selv jeg havde været mega sej, og holdt mig så fint under den anbefalede vægtøgning.

Desuden vil lægen gerne tale "sund mad" osv hver gang jeg er dernede. Hvilket jeg synes er enormt nedladende.


Det formilder det noget, at det er sundhedspersonale - jeg troede, det var folk i din omgangskreds.

Det lyder dog ikke som om, sundhedspersonalet har været særligt konstruktive - og hvad kan man bruge et "det havde været bedre hvis" til? Nu er det jo sådan, det er.
0

Tilbage til "Graviditet"