Anbefalinger til gravide

Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Bøtte » 30. maj 2016, 09:32

Sangius skrev:
TomKah skrev:
Sangius skrev:Desuden - jeg er træt af, at kvinder har lidt tendens til at dømme hinanden i dette. 'Ej, det ville jeg bare aldrig gøre', eller 'Ej, det er alt for hysterisk'. Vi har alle noget, som vi går mere op i end andre.
Jeg er f.eks. overhoved ikke bekymret for at drikke en øl med 0,5% i, eller cider for den sags skyld. Jeg bryder mig derimod overhoved ikke om at spise tun, selvom det er dåsetun. Bryder mig heller ikke om at spise laks, med mindre det er økologisk. Jeg stoler ikke på, at der ikke er dioxin i opdrættet laks. Jeg har fået at vide at der er hysterisk, det med laksen. Samtidig har jeg også fået at vide, at 'Sundhedsstyrelsen altså siger NUL akohol'. Jesus.
Jeg tager ikke gra-vitamin, eller hvad det nu hedder, fordi jeg ikke tror det er sundt, at få for mange vitaminer.
Jeg drikker ikke kaffe, men jeg drikker cola en gang om ugen, sådan ca.

Hvorfor vi har behov for at kalde andre kvinder 'hysteriske' fordi de ikke gør præcis som vi, og endda antyder, at denne 'hysteri' vil gå ud over barnet, det forstår jeg slet ikke.

Og igen, hvorfor man har behov for at se ned på andre kvinder, hvis de ikke følger de samme råd som man selv gør, det forstår jeg ikke.

Så sarte er de små altså heller ikke, de skal nok sig. :)


Jeg er enig i at hysterisk er et for groft ordbrug. Men det er altså socialt hæmmende og kan virke provokerende ens nærmeste hvis man har mange forbehold ift fødevarer. Derhjemme kan man gøre nøjagtig som man vil i min bog. Jeg forstår aldrig den modsatte vej - altså hvor man har åbenlyse holdninger til noget som ikke generer en selv.


Hvorfor kan folk blive provokeret af, at jeg takker nej til et stykke laks, eller en kop kaffe? Dét er da mærkeligt.


Præcis! Det er det jeg mener.

Hvorfor dømme folk? Mon ikke alle gør det de har det bedst med?

Og hvis man nu takker nej til kaffe/laks/lakrids som ikke gravid, er det jo helt okay ikke at have lyst, men som gravid skal man død og pine spise det, for det er hysteri ikke at gøre det.

Jeg spiser stort set aldrig laks, når jeg ikke er gravid, så det virker rimelig tosset at begynde på det som gravid, fordi ellers er jeg hysterisk :stoned:
0
Lulu
Indlæg: 2222
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2760

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Lulu » 30. maj 2016, 09:51

Sangius skrev:Desuden - jeg er træt af, at kvinder har lidt tendens til at dømme hinanden i dette. 'Ej, det ville jeg bare aldrig gøre', eller 'Ej, det er alt for hysterisk'. Vi har alle noget, som vi går mere op i end andre.
Jeg er f.eks. overhoved ikke bekymret for at drikke en øl med 0,5% i, eller cider for den sags skyld. Jeg bryder mig derimod overhoved ikke om at spise tun, selvom det er dåsetun. Bryder mig heller ikke om at spise laks, med mindre det er økologisk. Jeg stoler ikke på, at der ikke er dioxin i opdrættet laks. Jeg har fået at vide at der er hysterisk, det med laksen. Samtidig har jeg også fået at vide, at 'Sundhedsstyrelsen altså siger NUL akohol'. Jesus.
Jeg tager ikke gra-vitamin, eller hvad det nu hedder, fordi jeg ikke tror det er sundt, at få for mange vitaminer.
Jeg drikker ikke kaffe, men jeg drikker cola en gang om ugen, sådan ca.

Hvorfor vi har behov for at kalde andre kvinder 'hysteriske' fordi de ikke gør præcis som vi, og endda antyder, at denne 'hysteri' vil gå ud over barnet, det forstår jeg slet ikke.

Og igen, hvorfor man har behov for at se ned på andre kvinder, hvis de ikke følger de samme råd som man selv gør, det forstår jeg ikke.

Så sarte er de små altså heller ikke, de skal nok klare sig. :)


Jeg plejer gerne at sige til folk hvis den der med at det vil jeg ikke gøre i min graviditet kommer:
Så er det heldigt at du i DIN graviditet kan gøre som DU gerne vil og jeg i MIN graviditet kan gøre som JEG vil.

Overfor mænd bruger jeg oftere:
No uterus No opinion.
3
TomKah
Indlæg: 4185
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4304

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf TomKah » 30. maj 2016, 10:15

Sangius skrev:
TomKah skrev:
Sangius skrev:Desuden - jeg er træt af, at kvinder har lidt tendens til at dømme hinanden i dette. 'Ej, det ville jeg bare aldrig gøre', eller 'Ej, det er alt for hysterisk'. Vi har alle noget, som vi går mere op i end andre.
Jeg er f.eks. overhoved ikke bekymret for at drikke en øl med 0,5% i, eller cider for den sags skyld. Jeg bryder mig derimod overhoved ikke om at spise tun, selvom det er dåsetun. Bryder mig heller ikke om at spise laks, med mindre det er økologisk. Jeg stoler ikke på, at der ikke er dioxin i opdrættet laks. Jeg har fået at vide at der er hysterisk, det med laksen. Samtidig har jeg også fået at vide, at 'Sundhedsstyrelsen altså siger NUL akohol'. Jesus.
Jeg tager ikke gra-vitamin, eller hvad det nu hedder, fordi jeg ikke tror det er sundt, at få for mange vitaminer.
Jeg drikker ikke kaffe, men jeg drikker cola en gang om ugen, sådan ca.

Hvorfor vi har behov for at kalde andre kvinder 'hysteriske' fordi de ikke gør præcis som vi, og endda antyder, at denne 'hysteri' vil gå ud over barnet, det forstår jeg slet ikke.

Og igen, hvorfor man har behov for at se ned på andre kvinder, hvis de ikke følger de samme råd som man selv gør, det forstår jeg ikke.

Så sarte er de små altså heller ikke, de skal nok sig. :)


Jeg er enig i at hysterisk er et for groft ordbrug. Men det er altså socialt hæmmende og kan virke provokerende ens nærmeste hvis man har mange forbehold ift fødevarer. Derhjemme kan man gøre nøjagtig som man vil i min bog. Jeg forstår aldrig den modsatte vej - altså hvor man har åbenlyse holdninger til noget som ikke generer en selv.


Hvorfor kan folk blive provokeret af, at jeg takker nej til et stykke laks, eller en kop kaffe? Dét er da mærkeligt.


Nu bliver jeg ikke overhovedet provokeret af at nogle ikke drikke kaffe eller alkohol så det skal jeg ikke udtale mig om.
Hvis jeg havde inviteret dig til middag og lavet laks i den bedste mening og fik at vide at det ville du ikke spise fordi du var gravid og den ikke var økologisk - så var jeg blevet provokeret. jeg kan simpelt hen ikke forstå at du ikke kan se forskellen i at gøre noget på sin egen banehalvdel og bringe det i spil på andres.

Det betyder ikke at jeg ikke havde accepteret det eller lign, men jeg havde nok ikke hft den største lyst til at invitere igen hvis ikke vores forhold var helt specielt så jeg havde lært at bære over med dig eller du fremover tog din egen mad med. Jeg er ellers ret large og laver glad og gerne alt muligt ekstra til allergikere og vegetarer og sådan. Så det er ikke fordi jeg ikke acceptere alt muligt.
2
TomKah
Indlæg: 4185
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4304

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf TomKah » 30. maj 2016, 10:35

Jeg synes at hvis man er fuldstændig afvisende overfor at ens valg omkring hvad man putter i munden i sociale sammenhænge har betydning for andre, så har man ikke forstået særlig meget af det sociale spil der er i mellem mennesker. Hvis man har brug for 100 pct kontrol med hvad der ryger indenbords så skal man spise alene og hjemme. man kan selvfølgelig gøre forskellige ting som gør at man kan leve med at gå ud og spise med andre - feks på restaurant så man har mulighed for at vælge til og fra ud fra et menukort eller man kan tage sin egen mad med.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Bøtte » 30. maj 2016, 10:44

TomKah skrev:Jeg synes at hvis man er fuldstændig afvisende overfor at ens valg omkring hvad man putter i munden i sociale sammenhænge har betydning for andre, så har man ikke forstået særlig meget af det sociale spil der er i mellem mennesker. Hvis man har brug for 100 pct kontrol med hvad der ryger indenbords så skal man spise alene og hjemme. man kan selvfølgelig gøre forskellige ting som gør at man kan leve med at gå ud og spise med andre - feks på restaurant så man har mulighed for at vælge til og fra ud fra et menukort eller man kan tage sin egen mad med.


Jeg har sammenlagt været gravid i 50 uger og har aldrig stået i en situation,som den du beskriver :)
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Sangius » 30. maj 2016, 10:47

TomKah skrev:
Sangius skrev:
TomKah skrev:
Sangius skrev:Desuden - jeg er træt af, at kvinder har lidt tendens til at dømme hinanden i dette. 'Ej, det ville jeg bare aldrig gøre', eller 'Ej, det er alt for hysterisk'. Vi har alle noget, som vi går mere op i end andre.
Jeg er f.eks. overhoved ikke bekymret for at drikke en øl med 0,5% i, eller cider for den sags skyld. Jeg bryder mig derimod overhoved ikke om at spise tun, selvom det er dåsetun. Bryder mig heller ikke om at spise laks, med mindre det er økologisk. Jeg stoler ikke på, at der ikke er dioxin i opdrættet laks. Jeg har fået at vide at der er hysterisk, det med laksen. Samtidig har jeg også fået at vide, at 'Sundhedsstyrelsen altså siger NUL akohol'. Jesus.
Jeg tager ikke gra-vitamin, eller hvad det nu hedder, fordi jeg ikke tror det er sundt, at få for mange vitaminer.
Jeg drikker ikke kaffe, men jeg drikker cola en gang om ugen, sådan ca.

Hvorfor vi har behov for at kalde andre kvinder 'hysteriske' fordi de ikke gør præcis som vi, og endda antyder, at denne 'hysteri' vil gå ud over barnet, det forstår jeg slet ikke.

Og igen, hvorfor man har behov for at se ned på andre kvinder, hvis de ikke følger de samme råd som man selv gør, det forstår jeg ikke.

Så sarte er de små altså heller ikke, de skal nok sig. :)


Jeg er enig i at hysterisk er et for groft ordbrug. Men det er altså socialt hæmmende og kan virke provokerende ens nærmeste hvis man har mange forbehold ift fødevarer. Derhjemme kan man gøre nøjagtig som man vil i min bog. Jeg forstår aldrig den modsatte vej - altså hvor man har åbenlyse holdninger til noget som ikke generer en selv.


Hvorfor kan folk blive provokeret af, at jeg takker nej til et stykke laks, eller en kop kaffe? Dét er da mærkeligt.


Nu bliver jeg ikke overhovedet provokeret af at nogle ikke drikke kaffe eller alkohol så det skal jeg ikke udtale mig om.
Hvis jeg havde inviteret dig til middag og lavet laks i den bedste mening og fik at vide at det ville du ikke spise fordi du var gravid og den ikke var økologisk - så var jeg blevet provokeret. jeg kan simpelt hen ikke forstå at du ikke kan se forskellen i at gøre noget på sin egen banehalvdel og bringe det i spil på andres.

Det betyder ikke at jeg ikke havde accepteret det eller lign, men jeg havde nok ikke hft den største lyst til at invitere igen hvis ikke vores forhold var helt specielt så jeg havde lært at bære over med dig eller du fremover tog din egen mad med. Jeg er ellers ret large og laver glad og gerne alt muligt ekstra til allergikere og vegetarer og sådan. Så det er ikke fordi jeg ikke acceptere alt muligt.


Så det er du er provokeret over, det er egentlig, at du ikke vidste det på forhånd? Så hvis du får besøg, og folk er veganere eller vegetarer - uden at du vidste det - så er du også provokeret?
Eller hvis folk er på en kur de virkelig gerne vil holde, og derfor nøjes med kartofler og salat, men springer kødet over, så er du også provokoreret?
Eller er det kun gravide kvinder der provokerer dig? Fortrækker du virkelig, at en gravid kvinde skal gøre noget hun ikke føler sig tryg ved, så du kan sætte det på bordet, som du har lyst til?
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
TomKah
Indlæg: 4185
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4304

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf TomKah » 30. maj 2016, 10:47

Bøtte skrev:
TomKah skrev:Jeg synes at hvis man er fuldstændig afvisende overfor at ens valg omkring hvad man putter i munden i sociale sammenhænge har betydning for andre, så har man ikke forstået særlig meget af det sociale spil der er i mellem mennesker. Hvis man har brug for 100 pct kontrol med hvad der ryger indenbords så skal man spise alene og hjemme. man kan selvfølgelig gøre forskellige ting som gør at man kan leve med at gå ud og spise med andre - feks på restaurant så man har mulighed for at vælge til og fra ud fra et menukort eller man kan tage sin egen mad med.


Jeg har sammenlagt været gravid i 50 uger og har aldrig stået i en situation,som den du beskriver :)


Men jeg har - som feks at en af mine venner ikke ville spise kødsovs fordi der var kommet vin i.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Sangius » 30. maj 2016, 10:49

TomKah skrev:Jeg synes at hvis man er fuldstændig afvisende overfor at ens valg omkring hvad man putter i munden i sociale sammenhænge har betydning for andre, så har man ikke forstået særlig meget af det sociale spil der er i mellem mennesker. Hvis man har brug for 100 pct kontrol med hvad der ryger indenbords så skal man spise alene og hjemme. man kan selvfølgelig gøre forskellige ting som gør at man kan leve med at gå ud og spise med andre - feks på restaurant så man har mulighed for at vælge til og fra ud fra et menukort eller man kan tage sin egen mad med.


Er det et behov for 100% kontrol, at man ikke vil have fisk? :forvirret:
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
TomKah
Indlæg: 4185
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4304

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf TomKah » 30. maj 2016, 10:56

Jeg må indrømme at jeg ikke gider diskussionen længere. Jeg synes I angriber mig unødigt, og ikke holder fokus på hvad jeg skriver i øvrigt. Jeg ville ikke direkte provokeret at en veganer eller vegetar ikke havde sagt det på forhånd, men jeg ville ikke bryde mig om det. Jeg ville synes det havde været god pli at sige det i forvejen.

Mht en på slankekur, så bliver jeg faktisk også provokeret hvis man slet ikke vil smage, når nogen har stået og gjort sig umage med at lave noget lækkert i den bedste mening. Men det er nok fordi jeg ikke forstår at man kan føle sig decideret utryg over det.
5
TomKah
Indlæg: 4185
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4304

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf TomKah » 30. maj 2016, 11:01

Sangius skrev:
TomKah skrev:Jeg synes at hvis man er fuldstændig afvisende overfor at ens valg omkring hvad man putter i munden i sociale sammenhænge har betydning for andre, så har man ikke forstået særlig meget af det sociale spil der er i mellem mennesker. Hvis man har brug for 100 pct kontrol med hvad der ryger indenbords så skal man spise alene og hjemme. man kan selvfølgelig gøre forskellige ting som gør at man kan leve med at gå ud og spise med andre - feks på restaurant så man har mulighed for at vælge til og fra ud fra et menukort eller man kan tage sin egen mad med.


Er det et behov for 100% kontrol, at man ikke vil have fisk? :forvirret:


Jeg forstår simpelt hen ikke hvordan du kan læse det jeg skriver så konkret, når det med fisken blot er et eksempel. Det kan jo være 100 ting som man kan vælge fra fordi man har læst et eller andet, og som jeg skal kunne navigere i som vært med et ønske om at gøre det så godt som muligt for min gæst, men uden at have nogen som helst form for forudsætninger.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Bøtte » 30. maj 2016, 11:06

TomKah skrev:Jeg må indrømme at jeg ikke gider diskussionen længere. Jeg synes I angriber mig unødigt, og ikke holder fokus på hvad jeg skriver i øvrigt. Jeg ville ikke direkte provokeret at en veganer eller vegetar ikke havde sagt det på forhånd, men jeg ville ikke bryde mig om det. Jeg ville synes det havde været god pli at sige det i forvejen.

Mht en på slankekur, så bliver jeg faktisk også provokeret hvis man slet ikke vil smage, når nogen har stået og gjort sig umage med at lave noget lækkert i den bedste mening. Men det er nok fordi jeg ikke forstår at man kan føle sig decideret utryg over det.


Jeg synes absolut ikke, jeg angriber. :forvirret:
0
TomKah
Indlæg: 4185
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4304

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf TomKah » 30. maj 2016, 11:10

Bøtte skrev:
TomKah skrev:Jeg må indrømme at jeg ikke gider diskussionen længere. Jeg synes I angriber mig unødigt, og ikke holder fokus på hvad jeg skriver i øvrigt. Jeg ville ikke direkte provokeret at en veganer eller vegetar ikke havde sagt det på forhånd, men jeg ville ikke bryde mig om det. Jeg ville synes det havde været god pli at sige det i forvejen.

Mht en på slankekur, så bliver jeg faktisk også provokeret hvis man slet ikke vil smage, når nogen har stået og gjort sig umage med at lave noget lækkert i den bedste mening. Men det er nok fordi jeg ikke forstår at man kan føle sig decideret utryg over det.


Jeg synes absolut ikke, jeg angriber. :forvirret:



Nej det var nok også forkert formuleret. Men jeg synes ikke at nogen af jer reelt forholder jer til at fødevarer indtages i en social kontekst hvor andre faktisk også har følelser.
1
godtnavn
Indlæg: 11091
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12836

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf godtnavn » 30. maj 2016, 11:17

Men handler det ikke bare om at man skal melde ud når man bliver inviteret? Så slipper værten for at bruge energi på en ret mad der ikke bliver spist, og gæsten slipper for at gå sulten hjem. Det synes jeg er almindelig pli :)
2
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf vibbsen » 30. maj 2016, 11:17

Sangius skrev:
Så det er du er provokeret over, det er egentlig, at du ikke vidste det på forhånd? Så hvis du får besøg, og folk er veganere eller vegetarer - uden at du vidste det - så er du også provokeret?
Eller hvis folk er på en kur de virkelig gerne vil holde, og derfor nøjes med kartofler og salat, men springer kødet over, så er du også provokoreret?
Eller er det kun gravide kvinder der provokerer dig? Fortrækker du virkelig, at en gravid kvinde skal gøre noget hun ikke føler sig tryg ved, så du kan sætte det på bordet, som du har lyst til?


Jeg ville.....Jeg ville fandme blive voldsomt provokeret hvis jeg havde stået i mit ansigts fodsved og brugt tid og penge på at lave en masse lækker mad som mine gæster så ikke vil spise fordi de er vegetarer/veganerer/på kur/gravide. Det er simpelthen skide uopdragent.

Når jeg inviterer gæster så bruger jeg både tid og penge på at lave så lækker mad som overhovedet muligt. Jeg tager hjertens gerne særlige hensyn til folks individuelle spisevaner. Men jeg forventer at de så siger det på forhånd. Gør de ikke det så forventer jeg ærlig talt at de spiser det jeg serverer.

Heldigvis så er dem der kommer til middag her i huset så velopdragne at det aldrig har været et issue. Vi har et hold venner hvor hun ikke spiser oksekød. Det gjorde hun høfligt opmærksom på første gang de skulle besøge os. Og så serverer jeg naturligvis bare noget andet.
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
godtnavn
Indlæg: 11091
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12836

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf godtnavn » 30. maj 2016, 11:17

...og så at folk skal lade vær med at kommenterer hvad andre spiser
0

Tilbage til "Graviditet"