Kejsersnit - den lette løsning?

Krapyl
Indlæg: 29
Tilmeldt: 30. sep 2015, 10:33
Kort karma: 15
Likede indlæg: 50

Re: Kejsersnit - den lette løsning?

Indlægaf Krapyl » 26. aug 2016, 07:41

Jeg synes, at folk skal få deres baby på den måde, de ønsker. Synes absolut ikke at KS er den nemme løsning, og jeg er egentlig ret ligeglad med de (få) ekstraudgifter, der skulle være ved det. Vi bruger så mange penge i sundhedsvæsenet på ting, der er selvforskyldte, og med det lave fødselstal in mente, synes jeg kvinder skal gøre præcist hvad de har lyst til.

Dog kan man jo se, at planlagt KS typisk er grundet i en eller anden form for frygt, og tænker at hvis jordemødre generelt hurtigere tilbød epidural som smertelindring, og at gravide kunne få skrevet i deres fødselsplan, at en sådan skulle lægges så snart, det var muligt, ville det gøre fødslen mere tryg for kvinder, der er bange for smerterne. Hvis alternativet er et planlagt KS, er der jo ikke noget medicinsk grund til ikke at gøre det.

Jeg synes at have oplevet, at jordemødre generelt er lidt langsomme om at give epidural til fødende kvinder, og frygten for ikke at kunne få lov til at få denne, tror jeg, får kvinder til at få et planlagt kejsersnit uden medicinsk årsag.

Generelt synes jeg, respekten for kvinder/patienter/mennesker og deres angst generelt er en stor mangelvare. Respekter dog, at for nogle ér det bare enormt skræmmende at skulle føde. Giv dem lov og mulighed for at snakke deres frygt igennem med en fagperson under trygge forhold og uden en underliggende agenda om at få kvinden til at vælge vaginal fødsel. Måske overkommer de angsten, måske ikke, men de får i hvert fald mulighed for at bearbejde angsten og ikke føle sig som undermennesker, fordi de vægler et KS uden medicinsk årsag.

Jeg har forresten selv en vaginal fødsel bag mig.
3
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Kejsersnit - den lette løsning?

Indlægaf Fru Sunshine » 26. aug 2016, 07:49

Jeg synes, det er lidt synd for de kvinder, der uden at vide noget om det, tror at det er nemmere med kejsersnit og vælger det som "den nemme løsning".

Jeg har ikke selv fået kejsersnit, og jeg hører til dem, der mener, at det er lidt ligegyldigt, hvordan baby er kommet ud, bare den er kommet ud i god behold. Men jeg har set så mange efter kejsersnit, og ingen af det er kommet sig så hurtigt som jeg selv, selv om jeg med rette kan sige, at min første fødsel var ret træls.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Graviditet"