Den store tråd om kvalme

Brugeravatar
Modtodel
Indlæg: 168
Tilmeldt: 10. aug 2016, 09:10
Kort karma: 12
Likede indlæg: 129

Den store tråd om kvalme

Indlægaf Modtodel » 15. dec 2016, 19:48

Jeg er 4+4-ish og allerede "velsignet" med kvalme nærmest hele tiden, bortset fra når jeg spiser. Hurra!

Nå, men jeg ved, at jeg er langt fra den eneste og tænkte derfor, at vi måtte have en tråd til at samle op på alle de gode råd. Hvilke fødevarer hjælper dig? Hvilke fødevarer gør det værre? Er der nogle tidspunkter du skal/absolut ikke skal spise? Hvad har du af erfaring med akupunktur, akupressur, andre ting?

Med andre ord, tips og tricks til den store kamp mod kvalme og opkast :syg: :puke:

Sæt igang :pompom:
0
Nogens kæreste siden 25. januar 2013 <3
Nogens mor siden 3. september 2015 <3
Brugeravatar
Lull
Indlæg: 1242
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:18
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1595

Re: Den store tråd om kvalme

Indlægaf Lull » 15. dec 2016, 20:36

Jeg er 17+3 og har døjet med opkast, halsbrand og kvalme siden jeg stod med den positive test

Mandler, bananer og mælk er det jeg har fundet, der afhjælper det mest. Men desværre kun i meget korte perioder.
0
03.05.2017 :lun:
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Den store tråd om kvalme

Indlægaf Studsgaard » 15. dec 2016, 20:42

Ved nr 3 havde jeg kvalme helt til jeg fødte :gisp: det var skrækkeligt.

Mit var så slemt jeg fik piller for det, men det tog kun lige det aller værste. Jeg fik også akupunktur. Hvilket hjalp men kun i ca 14 dage så skulle jeg have igen, det fik jeg også gennem hele graviditeten. Og det gjorde at jeg kunne komme ud af sengen og fungere som et nogenlunde normalt menneske.

Af madvare hjalp tøre ting som kiks. Samt mandler. Og så det at jeg spiste noget inden jeg stod op om morgenen, så jeg havde altid både lidt mandler og kiks ved sengen.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Den store tråd om kvalme

Indlægaf Bøtte » 15. dec 2016, 21:02

Kold agurk, Cocio og lakridsbolcher har haft (periodisk) effekt her.
Fik akupunktur første gang, det hjalp ret godt.
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Den store tråd om kvalme

Indlægaf Ficus » 15. dec 2016, 21:07

Har kun 3-4 ugers kvalme at basere det på, men det der hjalp mig var knækbrød og kiks. Har gået rundt med sådan en kæmpe pakke af de der runde Wasa med sesam i tasken, så jeg har kunne småspise i løbet af dagen. Og at spise noget inden jeg står ud af sengen hjælper også.

Min kvalme og opkast blev rigtig slem hvis jeg nåede at blive rigtig sulten, hvilket nogengange var forbløffende hurtigt. Så jeg prøvede at spise lidt jævnligt, i stedet for kun til de store måltider, som jeg normalt ville gøre.

Og så har jeg drukket meget mere end normalt. Føler mig så tørstig. Hele tiden. Så udover vand, er der en hylde i køleskabet til juice- og kakaobrikke. Hvis jeg skal med offentlig transport, så sørger jeg for at have noget at drikke med, for ellers bliver jeg mega skidt. Specielt den dag der sad en mand ved siden af mig der lugtede ret slemt af gammelt værtshus :tie: var nødt til at stige ud af bussen, få luft og drikke noget. Puuha
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Den store tråd om kvalme

Indlægaf godtnavn » 15. dec 2016, 21:50

Skorper hjælper her :) Ikke videre sundt,men omvendt kastede jeg især i starten så meget op at alt der kunne blive nede bare var positivt.

Nu hvor jeg går ind i tredje trimester er min kvalme og opkast endelig næsten væk. Det er såmindre sjovt at læse online at det er nu kvalmen kan komem tilbage :lol:
0
Cosi
Indlæg: 999
Tilmeldt: 31. jul 2016, 17:33
Kort karma: 150
Likede indlæg: 2229

Re: Den store tråd om kvalme

Indlægaf Cosi » 16. dec 2016, 09:14

Da kvalmen var allerværst, var der vidst ikke rigtig noget, der hjalp. Nu hvor den er moderat til let, kan det indimellem godt hjælpe at spise Halls bolcher. Ellers bruger jeg stadig seabands på de trælse dage - det tager toppen af kvalmen.

Mod halsbrand har mandler og kakaomælk haft en gavnlig effekt. Men det, der hjælper allermest er Balancid - tabletter mod halsbrand/sure opstød.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Den store tråd om kvalme

Indlægaf Studsgaard » 16. dec 2016, 11:44

Cosi skrev:Da kvalmen var allerværst, var der vidst ikke rigtig noget, der hjalp. Nu hvor den er moderat til let, kan det indimellem godt hjælpe at spise Halls bolcher. Ellers bruger jeg stadig seabands på de trælse dage - det tager toppen af kvalmen.

Mod halsbrand har mandler og kakaomælk haft en gavnlig effekt. Men det, der hjælper allermest er Balancid - tabletter mod halsbrand/sure opstød.


Gud ja.
Jeg suttede også bolcher i vildskab da jeg var gravid.
Eller frosne mint karameller.
0
Jenny
Indlæg: 136
Tilmeldt: 29. dec 2015, 07:54
Kort karma: 12
Likede indlæg: 141

Re: Den store tråd om kvalme,

Indlægaf Jenny » 16. dec 2016, 20:02

Clementiner, appelsiner, knækbrød, bananer og kold agurk.. Til at begynde med var gulerødder et hit, især om natten når jeg skulle på toilet - da gumlede jeg på gulerødder al den tid jeg var oppe.

Og så havde jeg seaband på 24/7 fra uge 6-12. Derfra blev behovet langsomt mindre, nu i uge 15 har jeg ikke haft dem på i en uge.

Og så hopper jeg på den med væske, har drukket massive mængder æblejuice og senere rød saft, samt urtete. Synes den lune te hjalp til at berolige min mave.
0
Brugeravatar
Craver
Indlæg: 255
Tilmeldt: 9. sep 2015, 07:41
Kort karma: 72
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 638

Re: Den store tråd om kvalme

Indlægaf Craver » 16. dec 2016, 21:01

Mariekiks/knækbrød/andet i den dur er ret handy at have på sengebordet, så dagen kan startes ud med lidt småspiseri, så kvalmen ikke bliver alt for slem :)



... (og så sådan helt off-record: spis, hvad I har lyst til, når I har kvalme - det kan godt være, det ikke er det sundeste, men det vigtigste er, at kvalmen bliver holdt nede og I får noget at spise - det fortæller jeg i hvert fald de gravide, jeg følger i konsultation som jordemoderstuderende :))
0
... I would name her Rock'N'Roll
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Den store tråd om kvalme

Indlægaf AgentPixie » 17. dec 2016, 11:31

Kvalme :sur:

Her er hvad hjalp mig, og som jeg kunne spise trods heftig madlede..
Tuc kiks, melon, isvand, mælk med isterninger, mango, ananas, kiwi, mandariner.
Meget små portioner mad, ca hver 2. til 3. time.
0
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Brugeravatar
Modtodel
Indlæg: 168
Tilmeldt: 10. aug 2016, 09:10
Kort karma: 12
Likede indlæg: 129

Re: Den store tråd om kvalme

Indlægaf Modtodel » 26. dec 2016, 18:05

Jeg er 6+1 nu og synes lidt, at der tegner sig et mønster mht kvalmen. Umiddelbart hjælper det hvis jeg spiser. Det behøver ikke være noget bestemt og det behøver ikke være meget. Bare det at få noget i maven letter for en stund. Det er til gengæld en videnskab, at stoppe i tiden, for for meget mad giver bare mere kvalme.
Desuden skal jeg heller ikke lave for meget fysisk før jeg får kvalme. I dag blev jeg dårlig både da jeg ordnede vasketøj og da vi pakkede julepynt ned. Jeg tør slet ikke tænke på hvordan det skal gå, når jeg skal startepå arbejde efter juleferien.
0
Nogens kæreste siden 25. januar 2013 <3
Nogens mor siden 3. september 2015 <3

Tilbage til "Graviditet"