Første ÆL efter p-pille stop - anderledes end fremtidige?

Oxan
Indlæg: 124
Tilmeldt: 28. okt 2015, 11:50
Kort karma: 9
Likede indlæg: 90

Første ÆL efter p-pille stop - anderledes end fremtidige?

Indlægaf Oxan » 13. feb 2017, 11:24

Ja, overskriften er ikke lige den bedste, men mit spørgsmål er følgende;

Jeg er stoppet på p-piller, har taget dem konstant i 17 år, da vi ønsker at blive gravide.

Da jeg stoppede på pakken fik jeg den normale blødning fremkaldt af pausen og havde det faktisk helt fint indtil min første "rigtige" menstruation ca 18 dage senere. Nøj jeg havde ondt! Jeg var sengeliggende i 3 ud af de 5 dage, med smerter og kvalme. Endeligt var det overstået, men så kom min første ÆL i lørdags..

Havde jeg været mand var jeg helt sikkert død af det.

Jeg havde et halvt døgn med opkast, dårlig mave og kraftige jag i venstre side af underlivet og diffuse smerter i underlivet generelt - og utilpashed/kvalme i ca et døgn. Da det er 17 år siden jeg sidst havde "rigtig" mens og ÆL kan jeg ikke huske hvor slemt det føles - men kan den voldsomme "reaktion" skyldes at det er første gang i så mange år at jeg har ÆL? Jeg håber virkeligt ikke det bliver sådan hver gang, for jeg har ærlig talt ikke lyst til sexytime imens jeg har hovedet begravet i en spand :-(
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18165

Re: Første ÆL efter p-pille stop - anderledes end fremtidige?

Indlægaf Mi55y » 13. feb 2017, 14:26

Jeg stoppede med p-piller i september - også efter 17 år - og fik hormonspiral i november. Jeg husker slet ikke, at min ægløsning var værre umiddelbart efter p-pillestop i forhold til nu - og slet ikke som du beskriver det. Jeg får lidt jag i underlivet, lidt PMS og det er det... Til gengæld blødte jeg som en stukken gris i op til 8 dage indtil nu, hvor min spiral endelig er begyndt at påvirke det.

Har du talt med lægen om din voldsomme reaktion?
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7461
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24394

Re: Første ÆL efter p-pille stop - anderledes end fremtidige?

Indlægaf Moxy-lady » 13. feb 2017, 14:44

Jeg stoppede selv på p-piller efter 17 år i januar. Jeg har haft et helt andet forløb. Jeg havde smerter i æggestokkene nærmest fra første dag efter min mens. Ikke sådan svære smerter, men sådan en konstant tryggen/murren. Så fik jeg ægløsning, og det stoppede.

Jeg glæder mig ikke til min første mens.... Er noget nervøs for hvad jeg kan forvente.
0
My world 12-10-18 :lun:
Oxan
Indlæg: 124
Tilmeldt: 28. okt 2015, 11:50
Kort karma: 9
Likede indlæg: 90

Re: Første ÆL efter p-pille stop - anderledes end fremtidige?

Indlægaf Oxan » 13. feb 2017, 16:45

Mi55y skrev:Jeg stoppede med p-piller i september - også efter 17 år - og fik hormonspiral i november. Jeg husker slet ikke, at min ægløsning var værre umiddelbart efter p-pillestop i forhold til nu - og slet ikke som du beskriver det. Jeg får lidt jag i underlivet, lidt PMS og det er det... Til gengæld blødte jeg som en stukken gris i op til 8 dage indtil nu, hvor min spiral endelig er begyndt at påvirke det.

Har du talt med lægen om din voldsomme reaktion?


Jeg ville lige afvente andres erfaring inden jeg taler med min læge om det - jeg har læst at nogle får kvalme/smerter men ja, mit var meget voldsomt. Jeg troede faktisk kun at min menstruation ville være længere/kraftigere uden p-piller - havde slet ikke tænkt på ægløsningen kunne give symptomer ud over jag, før den kom.
0
Oxan
Indlæg: 124
Tilmeldt: 28. okt 2015, 11:50
Kort karma: 9
Likede indlæg: 90

Re: Første ÆL efter p-pille stop - anderledes end fremtidige?

Indlægaf Oxan » 13. feb 2017, 16:47

Moxy-lady skrev:Jeg stoppede selv på p-piller efter 17 år i januar. Jeg har haft et helt andet forløb. Jeg havde smerter i æggestokkene nærmest fra første dag efter min mens. Ikke sådan svære smerter, men sådan en konstant tryggen/murren. Så fik jeg ægløsning, og det stoppede.

Jeg glæder mig ikke til min første mens.... Er noget nervøs for hvad jeg kan forvente.


Jeg håber at kroppen bare skal "falde på plads" her i starten, så det bliver til at leve med :boo:
1
Oxan
Indlæg: 124
Tilmeldt: 28. okt 2015, 11:50
Kort karma: 9
Likede indlæg: 90

Re: Første ÆL efter p-pille stop - anderledes end fremtidige?

Indlægaf Oxan » 14. feb 2017, 05:22

Marioneta skrev:Da jeg stoppede med p-piller efter 10 år, da vi skulle have vores søn, oplevede jeg også smertefulde ægløsninger. Jeg havde 10 år før ikke lagt mærke til min ægløsning, så blev noget overrasket. Jeg var ikke så medtaget som dig, men mærkede kraftige smerter over længere tid i den ene side og den efterfølgende cyklus i den anden side. I den 3. cyklus mærkede jeg kun jag ved selve ægløsningen og ikke over mange dage, så det virkede lidt som om at hver æggestok lige skulle sparkes i gang efter mange års pause. Jeg blev gravid i 3. cyklus. Nu her mange år senere, kan jeg nogen gange mærke ægløsning og andre gange ikke.


Dejligt med erfaring om at det kan blive bedre! Så håber jeg det også bliver bedre "med tiden" for mig :)
0
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Første ÆL efter p-pille stop - anderledes end fremtidige?

Indlægaf Evapeva » 14. feb 2017, 21:21

Oxan skrev:
Jeg håber at kroppen bare skal "falde på plads" her i starten, så det bliver til at leve med :boo:


Det er i hvert fald min erfaring.

Jeg kan ikke rigtigt huske, hvor mange år jeg var på p-piller... kommer vist frem til 12 år. De første måneder efter p-pille-stop havde jeg også en del menstruations- og ægløsningssmerter, også med symptomer som kvalme og hovedpine - men det fortog sig heldigvis. Da jeg blev gravid mærkede jeg - sjovt nok - ikke mere til det.

Menstruationer ændrer sig forresten også efter fødsler. :genert:
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:

Tilbage til "Graviditet"