Vores søn på 8 år vågner og kan ikke falde i søvn

Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Vores søn på 8 år vågner og kan ikke falde i søvn

Indlægaf Juki » 4. dec 2017, 11:51

bibbs skrev:Der er desværre ikke plads til en madras i vores soveværelse, ellers havde det været oplagt.

Måske er det for curling at gå derind hvert tiende minut, så det stopper jeg med :-)
Men jeg er en kæmpe curling mor, arbejder med det, men det er ikke let...

Vi har ikke hverdagen til at have en hund lige nu, måske om et år når han cykler selv hjem fra skole hver dag.

I nat har han faktisk sovet hele natten i egen seng, eller kom ind til os kl 0515 hvor far alligevel skal op.
Vi overvejer at lade ham være oppe lidt længere, idag kommer han i seng kl 1930 og læser til kl2000. I december er det så i seng kl 2000 uden læsen pga julekalender.

Hvis vi bare lader ham ligge vil han ligge vågen. Evt komme ind hver halve eller hele time

Jeg synes det lyder tidligt at komme i seng kl 19.30 når man er 8 år :genert:

Men det kommer jo helt og aldeles an på jeres dagligdag, hvad der sker på sådan en dag og hvor tidligt i står op osv. :)
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
bibbs
Indlæg: 952
Tilmeldt: 24. aug 2015, 08:35
Kort karma: 86
Likede indlæg: 1349

Re: Vores søn på 8 år vågner og kan ikke falde i søvn

Indlægaf bibbs » 4. dec 2017, 13:01

Mistermor skrev:Hvis han falder i søvn, hvis bare han kommer ind i jeres seng, handler hans opvågnen jo ikke om, hvorvidt han kommer for tidligt i seng.
Har han gjort det altid?

Mine børn havde perioder, hvor de sov dårligere.

Jeg tænker, det handler om tryghed/uro i en eller anden form, når børn vågner. Derfor har mine altid fået lov til at komme ind og sove hos os. Hvis det blev for meget, eller de kom begge to, gik en af os bare ind og sov i barnets seng.



Er helt enig, men vi taler hver eneste nat.

Vores datter på 5 år kommer ind et par gange om måneden og det er helt fint.
Det er blevet en vane for den ældste.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Vores søn på 8 år vågner og kan ikke falde i søvn

Indlægaf fisken80 » 5. dec 2017, 18:02

Mistermor skrev:Hvis han falder i søvn, hvis bare han kommer ind i jeres seng, handler hans opvågnen jo ikke om, hvorvidt han kommer for tidligt i seng.
Har han gjort det altid?

Mine børn havde perioder, hvor de sov dårligere.

Jeg tænker, det handler om tryghed/uro i en eller anden form, når børn vågner. Derfor har mine altid fået lov til at komme ind og sove hos os. Hvis det blev for meget, eller de kom begge to, gik en af os bare ind og sov i barnets seng.


Jeg er så meget med dig her. Uden at jeg selv har børn så kan jeg bare godt huske, at jeg selv havde en periode i den alder, hvor jeg labbede ind og sov i fodenden af mine forældres seng. Det var ikke noget der blev gjort noget stort ud af, og det stoppede af sig selv igen.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Vores søn på 8 år vågner og kan ikke falde i søvn

Indlægaf IrmaPigen » 6. dec 2017, 11:29

bibbs skrev:Vores søn på 8 år kommer konsekvent ind til os hver nat.
Han kommer imellem kl 0000 og 0300.
Han falder fint i søvn når vi putter ham efter han har læst en bog alene i sengen.
Når han vågner om natten kan han ikke falde i søvn i egen seng, men hvis han får lov at komme ind til os sover han med det samme.

I nat havde han en kammerat til overnatning, og kom ind og spurgte hvad han skulle gøre.
Jeg gik tilbage med ham og satte en meditaions seance på, den plejer han at falde i søvn en gang imellem. Uden effekt, jeg stod derinde og nullede ham. Uden succes, jeg gik fra ham og tilbage for at tjekke hvert tiende minut i 2 timer i nat.
Til sidst endte det med at han kom med mig i seng og sov med det samme,

Han er jo mega smadret idag så vi kan ikke gøre dette på en skoleaften.

Nogen der har nogen erfaringer, eller gode råd??


Vil en praktisk løsning ikke være, at en af jer bærer ham ind i hans egen seng, når han er faldet i søvn igen. Du skriver jo han falder i søvn igen med det samme i jeres seng.

Det løser self ikke problemet lige nu og her med i vågner. Men måske kan det på sigt have en normativ effekt på ham, at han vågner op i sin egen seng, og lærer at sådan er det bare. Så på sigt kan det måske gøre at det aftager stille og roligt.
0
bibbs
Indlæg: 952
Tilmeldt: 24. aug 2015, 08:35
Kort karma: 86
Likede indlæg: 1349

Re: Vores søn på 8 år vågner og kan ikke falde i søvn

Indlægaf bibbs » 12. dec 2017, 17:18

Debatten har gjort sin magi..

Han har nu sovet i egen seng siden søndag,
6
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Vores søn på 8 år vågner og kan ikke falde i søvn

Indlægaf Juki » 12. dec 2017, 17:20

bibbs skrev:Debatten har gjort sin magi..

Han har nu sovet i egen seng siden søndag,

Er det så ikke på tide at vække ham? :santa2:

Spøg til side. Det lyder godt. Hvad har gjort forskellen?
5
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
bibbs
Indlæg: 952
Tilmeldt: 24. aug 2015, 08:35
Kort karma: 86
Likede indlæg: 1349

Re: Vores søn på 8 år vågner og kan ikke falde i søvn

Indlægaf bibbs » 12. dec 2017, 19:13

Ha ha, jo men jeg har hørt at man ikke må vække børn :-)'

Han har i december fået lov til at være oppe til kl 2000 og læst til ca 2030 eller når han ikke ville mere.
Tror det er det der har gjort forskellen
3
Minitrolden
Indlæg: 161
Tilmeldt: 4. aug 2017, 20:00
Kort karma: 19
Likede indlæg: 165

Re: Vores søn på 8 år vågner og kan ikke falde i søvn

Indlægaf Minitrolden » 16. jan 2018, 18:14

bibbs skrev:Der er desværre ikke plads til en madras i vores soveværelse, ellers havde det været oplagt.

Måske er det for curling at gå derind hvert tiende minut, så det stopper jeg med :-)
Men jeg er en kæmpe curling mor, arbejder med det, men det er ikke let...

Vi har ikke hverdagen til at have en hund lige nu, måske om et år når han cykler selv hjem fra skole hver dag.

I nat har han faktisk sovet hele natten i egen seng, eller kom ind til os kl 0515 hvor far alligevel skal op.
Vi overvejer at lade ham være oppe lidt længere, idag kommer han i seng kl 1930 og læser til kl2000. I december er det så i seng kl 2000 uden læsen pga julekalender.

Hvis vi bare lader ham ligge vil han ligge vågen. Evt komme ind hver halve eller hele time

Lad være med at købe det curlingpis der. Det er ikke curling at opfylde sine børns behov for omsorg og nærvær. Hvis det virker at han sover hos jer, så er problemet vel løst? Da hellere det end at nægte sine børn det, som visse her i tråden gør. Det er godt nok synd for børnene
3
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Vores søn på 8 år vågner og kan ikke falde i søvn

Indlægaf ajnaM » 16. jan 2018, 20:10

bibbs skrev:Vores søn på 8 år kommer konsekvent ind til os hver nat.
Han kommer imellem kl 0000 og 0300.
Han falder fint i søvn når vi putter ham efter han har læst en bog alene i sengen.
Når han vågner om natten kan han ikke falde i søvn i egen seng, men hvis han får lov at komme ind til os sover han med det samme.

I nat havde han en kammerat til overnatning, og kom ind og spurgte hvad han skulle gøre.
Jeg gik tilbage med ham og satte en meditaions seance på, den plejer han at falde i søvn en gang imellem. Uden effekt, jeg stod derinde og nullede ham. Uden succes, jeg gik fra ham og tilbage for at tjekke hvert tiende minut i 2 timer i nat.
Til sidst endte det med at han kom med mig i seng og sov med det samme,

Han er jo mega smadret idag så vi kan ikke gøre dette på en skoleaften.

Nogen der har nogen erfaringer, eller gode råd??


Hvad siger din mavefornemmelse dig? Har han reelt brug for trygheden, eller er det blevet en dum vane? Og glem ikke, at du og din partner også er en faktor i det - I skal jo også fungere i det.

Min erfaring er, at man som regel godt ved nogenlunde, hvad man skal gøre. I hvert fald nogle gange. Og hvis man er helt på bar bund, så må man prøve sig frem, til man indser, hvad man skal gøre. :D




I forhold til det helt konkrete, tror jeg, der er tre veje frem.

a) Du insisterer på, at han skal sove i sin egen seng. Han vil være træt nogle dage, hvilket forhåbentlig kan få ham til at sove bedre. Med tiden skulle han gerne lære at sove alene.

b) Han har behov for tryghed i en mere eller mindre midlertidig periode. Du lader ham selv styre det, og med tiden skulle han gerne lære at sove alene af sig selv.

c) Middelvejen, hvor I prøver at lægge et moderat pres på ham til, at han skal sove selv, men hvor han stadig får lov at komme ind, hvis han virkelig ikke kan.

Hvilken løsning jeg selv ville vælge, ville afhænge af mavefornemmelsen. :)
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
bibbs
Indlæg: 952
Tilmeldt: 24. aug 2015, 08:35
Kort karma: 86
Likede indlæg: 1349

Re: Vores søn på 8 år vågner og kan ikke falde i søvn

Indlægaf bibbs » 23. jan 2018, 12:20

Han er tilbage i vores seng:-)

Det er primært min mand der ikke kan sove når han er der.
Mest fordi jeg har hovedet og han får Ninja benene :-)

Vi italesætter det ikke mere og håber at det går i sig selv, det generer også ham da han ikke har lyst til at have kammerater sovende eller komme ud til dem og sove. Fordi han er bange for ikke at kunne falde i søvn igen..
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Vores søn på 8 år vågner og kan ikke falde i søvn

Indlægaf Rapfisk » 23. jan 2018, 13:40

Jeg er bestemt fortaler for, at han skal have al den tryghed, han har brug for, også selv om det betyder at komme ind i jeres seng.

Men i denne situation synes jeg lige så meget det handler om, at han får redskaber til at skabe tryghed i sin egen seng. Det går jo ikke, at det går ud over hans sociale liv, at han ikke vil have venner til at overnatte eller vil overnatte ude, fordi han er bange for ikke at kunne sove.

Hvis det var mig, ville jeg tale med ham om, hvad det værste, der kan ske ved, at han ikke sover, er. Måske har han nogle helt forkerte forestillinger om, hvad der sker, hvis han ikke sover længe nok. Vi kender vel alle sammen det med, at man ligger søvnløs, og jo mere man frustreres over ikke at kunne sove, jo mere vågen bliver man. Jeg tror, det er dét, der sker. Så er det måske rart for ham at vide, at de fleste mennesker har prøvet at vågne og ikke kunne falde i søvn igen. I den situation er det rigtig godt at kunne ligge og bare nyde at slappe af, selv om man ikke sover. Altså at han får et positivt billede af det at ligge i sengen, selv om han ikke kan sove.

Jeg ved ikke, om det giver mening.
5
Livslinjen: 70 201 201
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Vores søn på 8 år vågner og kan ikke falde i søvn

Indlægaf Akehurst2 » 23. jan 2018, 14:19

Rapfisk skrev:Jeg er bestemt fortaler for, at han skal have al den tryghed, han har brug for, også selv om det betyder at komme ind i jeres seng.

Men i denne situation synes jeg lige så meget det handler om, at han får redskaber til at skabe tryghed i sin egen seng. Det går jo ikke, at det går ud over hans sociale liv, at han ikke vil have venner til at overnatte eller vil overnatte ude, fordi han er bange for ikke at kunne sove.

Hvis det var mig, ville jeg tale med ham om, hvad det værste, der kan ske ved, at han ikke sover, er. Måske har han nogle helt forkerte forestillinger om, hvad der sker, hvis han ikke sover længe nok. Vi kender vel alle sammen det med, at man ligger søvnløs, og jo mere man frustreres over ikke at kunne sove, jo mere vågen bliver man. Jeg tror, det er dét, der sker. Så er det måske rart for ham at vide, at de fleste mennesker har prøvet at vågne og ikke kunne falde i søvn igen. I den situation er det rigtig godt at kunne ligge og bare nyde at slappe af, selv om man ikke sover. Altså at han får et positivt billede af det at ligge i sengen, selv om han ikke kan sove.

Jeg ved ikke, om det giver mening.


Jeg synes, det giver god mening. Og i og med, TS mand ikke kan sove med sønnen i sengen, så duer det ikke, at sønnen kommer ind så tit - for manden har jo også brug for søvn.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Vores søn på 8 år vågner og kan ikke falde i søvn

Indlægaf IrmaPigen » 24. jan 2018, 08:46

Rapfisk skrev:Jeg er bestemt fortaler for, at han skal have al den tryghed, han har brug for, også selv om det betyder at komme ind i jeres seng.

Men i denne situation synes jeg lige så meget det handler om, at han får redskaber til at skabe tryghed i sin egen seng. Det går jo ikke, at det går ud over hans sociale liv, at han ikke vil have venner til at overnatte eller vil overnatte ude, fordi han er bange for ikke at kunne sove.

Hvis det var mig, ville jeg tale med ham om, hvad det værste, der kan ske ved, at han ikke sover, er. Måske har han nogle helt forkerte forestillinger om, hvad der sker, hvis han ikke sover længe nok. Vi kender vel alle sammen det med, at man ligger søvnløs, og jo mere man frustreres over ikke at kunne sove, jo mere vågen bliver man. Jeg tror, det er dét, der sker. Så er det måske rart for ham at vide, at de fleste mennesker har prøvet at vågne og ikke kunne falde i søvn igen. I den situation er det rigtig godt at kunne ligge og bare nyde at slappe af, selv om man ikke sover. Altså at han får et positivt billede af det at ligge i sengen, selv om han ikke kan sove.

Jeg ved ikke, om det giver mening.


Klart voksne kan opleve, at man ligger og stresser over at man ikke kan sove - for man ved jo, at man skal op og på job.

Men hos børn på 8 år, synes jeg altså ikke, at det er en normal følelse/bekymring.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Vores søn på 8 år vågner og kan ikke falde i søvn

Indlægaf Rapfisk » 24. jan 2018, 09:29

IrmaPigen skrev:
Klart voksne kan opleve, at man ligger og stresser over at man ikke kan sove - for man ved jo, at man skal op og på job.

Men hos børn på 8 år, synes jeg altså ikke, at det er en normal følelse/bekymring.

Børn skal jo op og i skole, og hvis de har hørt, at det er meget vigtigt, at man sover, inden man skal i skole, er det for mig at se en helt naturlig bekymring for en 8-årig. Særligt, fordi 8-årige kan være meget sort-hvide og ikke altid har fuld forståelse for, at det hele nok skal gå, selv om det ikke går optimalt.
2
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Nuttegris
Indlæg: 779
Tilmeldt: 21. dec 2015, 05:46
Kort karma: 53
Likede indlæg: 818

Re: Vores søn på 8 år vågner og kan ikke falde i søvn

Indlægaf Nuttegris » 25. jan 2018, 05:33

Vores søn på 8 år kommer også hver nat ind til os og det har han gjort altid. Vi har gjort som jer.....fulgt tilbage, siddet ved ham, nusset, ja alt muligt uden resultat andet end at både søn og forældre får for lidt søvn.
Så han har fået lov at komme. Og det er også gået helt fint. Men nu er han bare blevet så stor at det ikke er rart mere. Han fylder og hverken min mand eller jeg får sovet ordentligt fordi der altid er et knæ i ryggen eller et ben hen over maven.
Så tilbage i november tog vi en ekstra boxmadras (som stod ubrugt på et værelse) ind i soveværelset så vores seng nu er en kæmpe seng. Og der lægger han sig hver nat når han kommer og vi hører og mærker ham ikke overhovedet.
Han får den tryghed han jo må have brug for og vi får alle tre vores nattesøvn. Det fungerer super for os.
2

Tilbage til "Børn"