Tråden for de små spørgsmål om børn

Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: Tråden for de små spørgsmål om børn

Indlægaf Undtagelsen » 21. feb 2018, 18:06

milisa skrev:
Undtagelsen skrev:
milisa skrev:Hun er 3.5 år. Børnehaven siger bare "af med bleen", men hun bliver så ulykkelig, når hun så har uheld, og det kan da heller ikke være sundt at holde sig så længe?

Vi har prøvet med alt fra is til legetøj og kombinationen af begge. Det hjælper ikke, hun nægter at sidde på det toilet. Vi har ikke prøvet koncentreret dvs andet end i weekenden og ikke hver weekend. Måske vi skal gøre det
? Vi har prøvet lidt siden august men som sagt ikke fast. Er bare så bange for at presse hende.


Har I prøvet at gøre det til en hyggestund, hvor hun evt har en iPad med og en af jer sidder på gulvet ved siden af hende?
Evt kombineret med belønning.
Det skal jo nok blive "hverdag" igen, når først det er lært, så jeg ville uden at blinke gøre brug af alle tricks i bogen.


Jeg er helt enig med dig, så vi har uden blusel lokket med ALT! Ligesom hun får lov at få telefon eller os eller begge dele. Vi har også prøvet at gå (hun har en ting med det at være alene....), så jeg er helt tør for ideer til, hvordan vi kan gøre mere og andet end at vente. Men for pokker, hun er 3.5 år og hun gør det jo i børnehaven?


Det skal jo nok komme, men jeg tror at jeg ville indføre ret faste toiletritualier og -tider.
At hun altid skal sidde 5 minutter på toilettet kl x, y og z for ihvertfald at indøve rutinen.

Kan godt forstå at du er bange for at presse hende for meget, men hvis I holder på at hun bare skal sidde der og at der ikke nødvendigvis behøver at komme noget ud af det, så tænker jeg at det nok skal gå.
1
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Tråden for de små spørgsmål om børn

Indlægaf milisa » 21. feb 2018, 18:09

Undtagelsen skrev:
milisa skrev:
Undtagelsen skrev:
milisa skrev:Hun er 3.5 år. Børnehaven siger bare "af med bleen", men hun bliver så ulykkelig, når hun så har uheld, og det kan da heller ikke være sundt at holde sig så længe?

Vi har prøvet med alt fra is til legetøj og kombinationen af begge. Det hjælper ikke, hun nægter at sidde på det toilet. Vi har ikke prøvet koncentreret dvs andet end i weekenden og ikke hver weekend. Måske vi skal gøre det
? Vi har prøvet lidt siden august men som sagt ikke fast. Er bare så bange for at presse hende.


Har I prøvet at gøre det til en hyggestund, hvor hun evt har en iPad med og en af jer sidder på gulvet ved siden af hende?
Evt kombineret med belønning.
Det skal jo nok blive "hverdag" igen, når først det er lært, så jeg ville uden at blinke gøre brug af alle tricks i bogen.


Jeg er helt enig med dig, så vi har uden blusel lokket med ALT! Ligesom hun får lov at få telefon eller os eller begge dele. Vi har også prøvet at gå (hun har en ting med det at være alene....), så jeg er helt tør for ideer til, hvordan vi kan gøre mere og andet end at vente. Men for pokker, hun er 3.5 år og hun gør det jo i børnehaven?


Det skal jo nok komme, men jeg tror at jeg ville indføre ret faste toiletritualier og -tider.
At hun altid skal sidde 5 minutter på toilettet kl x, y og z for ihvertfald at indøve rutinen.

Kan godt forstå at du er bange for at presse hende for meget, men hvis I holder på at hun bare skal sidde der og at der ikke nødvendigvis behøver at komme noget ud af det, så tænker jeg at det nok skal gå.


Orv, det var en god idé, det vil vi indføre fra i morgen!! :gogo: Tak!
1
Tally-ho
Sorenspige
Indlæg: 7069
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9378

Re: Tråden for de små spørgsmål om børn

Indlægaf Sorenspige » 21. feb 2018, 19:20

Min dreng bruger potte herhjemme og hos bedsteforældrene (som har købt en). I børnehaven bruger han deres toiletter, og det samme gælder, når vi er nogen steder. Det har aldrig været et problem.

Min dreng ville heller ikke af med bleen, men da en af kammeraterne i børnehaven stoppede, gav det ham motivationen - men kun med tis og kun på potten. Der var han knap 3,5 år.

Han ville stadig have ble på, når han skulle lave stort. Ikke alverdens bøger eller belønninger kunne rokke ved hans beslutning. I børnehaven holdt han sig. Da han nærmede sig de 4 år, talte vi med ham om, at bleen skulle af, og at han skulle øve sig ved at sidde på potten med ble på (noget han heller ikke havde villet).

Skæbnen ville, at han fik diarré dagen efter sin 4 års fødselsdag. Han nægtede at sætte sig på potten efter de første små uheld i bukserne. Men da jeg ikke nåede at få givet ham ble på, havde han et kæmpe uheld, hvilket han blev rigtig ked af. De kommende døgn løb vi frem og tilbage til potten, og siden har han ikke snakket om at få ble på.

I starten ville han ikke lave stort i børnehaven, men det kom efter en lille månedstid.

Jeg tror, at det med brug af potten stopper af sig selv. Ellers må vi finde ud af noget andet, når han bliver for stor.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Tråden for de små spørgsmål om børn

Indlægaf HappyPaww » 21. feb 2018, 20:40

Her er sønnen snart 4,5 år og stadig med ble :rulle: Og vores problem er ikke at gå på toilettet - det vil han egentlig gerne (ved tis), men han nægter at få tøj på uden ble - det er som om han ikke kn lide følelsen og så er han noknogsp bange for at tisse i bukserne :gruble:

Vi tænker at tage en kold tyrker hen over påskeferien, og håber som med det meste andet han skulle vænnes fra, at det kommer lige pludseligt ( han droppede sutten fra den ene dag til den anden)...
0
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Tråden for de små spørgsmål om børn

Indlægaf missme » 21. feb 2018, 20:52

I børnehaven får hun jo ikke nødvendigvis mulighed for at vælge ikke at gå på wc. Det er meget normalt at man har rutiner, som gør at alle de mindste skal prøve på wc inden frokost og igen inden de skal ud. Og når nu man skal, og alle de andre gør det, så går det som regel helt uden bøvl.
Så faste rutiner, hvor man skal sidde på wc lidt tid, men ikke nødvendigvis skal tisse hvis man ikke kan eller har mod på det ville være en god ide. Hun har ikke tidsfornemmelse, så hægt det gerne op på en anden rutine. Som fx inden morgenmaden, inden aftensmad, inden sengetid, når man kommer hjem fra børnehave og sådan noget. Hvis hun er vant til at gå på wc i forbindelse med et måltid i børnehaven, så er det jo bare det samme hjemme.
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Tråden for de små spørgsmål om børn

Indlægaf hotlips » 22. feb 2018, 00:28

milisa skrev:
Undtagelsen skrev:
milisa skrev:
Undtagelsen skrev:
milisa skrev:Hun er 3.5 år. Børnehaven siger bare "af med bleen", men hun bliver så ulykkelig, når hun så har uheld, og det kan da heller ikke være sundt at holde sig så længe?

Vi har prøvet med alt fra is til legetøj og kombinationen af begge. Det hjælper ikke, hun nægter at sidde på det toilet. Vi har ikke prøvet koncentreret dvs andet end i weekenden og ikke hver weekend. Måske vi skal gøre det
? Vi har prøvet lidt siden august men som sagt ikke fast. Er bare så bange for at presse hende.


Har I prøvet at gøre det til en hyggestund, hvor hun evt har en iPad med og en af jer sidder på gulvet ved siden af hende?
Evt kombineret med belønning.
Det skal jo nok blive "hverdag" igen, når først det er lært, så jeg ville uden at blinke gøre brug af alle tricks i bogen.


Jeg er helt enig med dig, så vi har uden blusel lokket med ALT! Ligesom hun får lov at få telefon eller os eller begge dele. Vi har også prøvet at gå (hun har en ting med det at være alene....), så jeg er helt tør for ideer til, hvordan vi kan gøre mere og andet end at vente. Men for pokker, hun er 3.5 år og hun gør det jo i børnehaven?


Det skal jo nok komme, men jeg tror at jeg ville indføre ret faste toiletritualier og -tider.
At hun altid skal sidde 5 minutter på toilettet kl x, y og z for ihvertfald at indøve rutinen.

Kan godt forstå at du er bange for at presse hende for meget, men hvis I holder på at hun bare skal sidde der og at der ikke nødvendigvis behøver at komme noget ud af det, så tænker jeg at det nok skal gå.


Orv, det var en god idé, det vil vi indføre fra i morgen!! :gogo: Tak!


Vil du så tvinge hende fysisk eller hvordan er det du forestiller dig at du får et barn der helt nægter at sidde på toilettet til at sidde der flere gange om dagen i ret lang tid og uden en grund et lille hoved kan forstå... Og dropper så definitivt tanken om ikke at presse og kører på med alle midler eller hvad?

Jeg tænker jeg må have misforstået noget?... Eller at det der med at hun helt nægter er noget overdrevet?
2
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Tråden for de små spørgsmål om børn

Indlægaf Lulu » 22. feb 2018, 05:35

milisa skrev:Det kan i øvrigt godt være potte er løsningen. Vi har sådan en trappestige med bræt, og hun går fint derop, men sidder lidt krampagtigt. Har bare altid været mod potte, fordi du så indføre noget nyt, der skal fravænnes og hvad gør man så, når man er i byen - eller ude at spise på restaurant el lign? Man kan jo ikke slæbe en potte med overalt, eller....?


Man kan få toiletsæder med imdbygget børnesæde. Sådan en har vi. Og den er fantastisk. Den lader følelsen af at sidde på et voksentoilet gå væk og der er ikke det der ustabile som ved et normalt børnetoiletsæde.
2
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Tråden for de små spørgsmål om børn

Indlægaf FormerlyKnownAs » 22. feb 2018, 09:48

Vi tog bleen fra vores søn da han var cirka 2,5 år fordi han selv gjorde opmærksom på at “nu tisser jeg/laver bæ”. Det var både dag og natteble der røg og det tog en uges tid. Han havde en potte og den tog vi ind i stuen, lade et tisselagen i sengen, tog tisselagen med i bio osv. Accepterede uheld osv. Gav det ikke en masse fokus, det var bare sådan det var. Der var. 3 uheld på en uge.

Men det lyder som om at jeres datter har problem med jeres store toilet når hun gerne vil i børnehaven. Jeg ville købe en potte og/eller et specielt sæde til jeres toilet så det er mindre og mere overskueligt for hende. Og jeg ville IKKE bruge den med at nu skal du sidde der i 5 min. når hun virker til st have ubehag ved at sidde der. Introducer mulighederne med potte og eget sæde og tage det stille og roligt og ikke have en masse fokus på det
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Tråden for de små spørgsmål om børn

Indlægaf milisa » 22. feb 2018, 11:22

hotlips skrev:Vil du så tvinge hende fysisk eller hvordan er det du forestiller dig at du får et barn der helt nægter at sidde på toilettet til at sidde der flere gange om dagen i ret lang tid og uden en grund et lille hoved kan forstå... Og dropper så definitivt tanken om ikke at presse og kører på med alle midler eller hvad?

Jeg tænker jeg må have misforstået noget?... Eller at det der med at hun helt nægter er noget overdrevet?


Ja da? Jeg har tænkt mig at binde hende med gaffa tape og smøre superlim på sædet.


Hjælper det ikke, har jeg tænkt mig med vold og magt at fastholde hende fysisk med et hårdt greb i begge arme, mens jeg presser hende ned på sædet og samtidig råber hende ind i hovedet: SÅ BLIV DOG SIDDENDE, LORTEUNGE.
2
Tally-ho
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Tråden for de små spørgsmål om børn

Indlægaf milisa » 22. feb 2018, 11:30

FormerlyKnownAs skrev:Vi tog bleen fra vores søn da han var cirka 2,5 år fordi han selv gjorde opmærksom på at “nu tisser jeg/laver bæ”. Det var både dag og natteble der røg og det tog en uges tid. Han havde en potte og den tog vi ind i stuen, lade et tisselagen i sengen, tog tisselagen med i bio osv. Accepterede uheld osv. Gav det ikke en masse fokus, det var bare sådan det var. Der var. 3 uheld på en uge.

Men det lyder som om at jeres datter har problem med jeres store toilet når hun gerne vil i børnehaven. Jeg ville købe en potte og/eller et specielt sæde til jeres toilet så det er mindre og mere overskueligt for hende. Og jeg ville IKKE bruge den med at nu skal du sidde der i 5 min. når hun virker til st have ubehag ved at sidde der. Introducer mulighederne med potte og eget sæde og tage det stille og roligt og ikke have en masse fokus på det


Ja, jeg tror også, det er det store toilet, der trucker noget.

Vi har sådan et toiletbrædt til børn, som jeg skrev tidligere, og hun har flere gange siddet fint og længe, men oftest er det lidt krampagtigt og i kortere tid. Forestiller mig, hun spænder så meget, at hun derfor lukker for alt.

Min plan med faste tider var ikke som sådan en fast længde, men mere med vane, lige efter et måltid, lige inden vi skal ud ad døren, inden sengetid osv. Som Undtagelsen beskrev for at få vanen. Mon ikke hendes ubehag også forsvinder ved tilvænning?

Hvordan vænnede I jeres søn af potten? Og hvornår - altså aldersmæssigt. Min kæreste er klart fortaler for at droppe toiletsæde og prøve med potte. Nu har vi aftalt, at vi giver det til næste weekend igen med det med faste rutiner, og hjælper det ikke, så prøver vi med potten.

God ide med tisselagener diverse steder, det havde jeg slet ikke tænkt på! Jeg er inderligt ligeglad med uheld, det sker jo. Det er bare så trist, at hun bliver så ulykkelig, når det sker. Det er derfor, jeg er så meget i vildrede med, hvordan vi gør det her korrekt, det skal jo ikke være små-traumatisk for hende.
0
Tally-ho
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Tråden for de små spørgsmål om børn

Indlægaf milisa » 22. feb 2018, 11:31

Lulu skrev:
milisa skrev:Det kan i øvrigt godt være potte er løsningen. Vi har sådan en trappestige med bræt, og hun går fint derop, men sidder lidt krampagtigt. Har bare altid været mod potte, fordi du så indføre noget nyt, der skal fravænnes og hvad gør man så, når man er i byen - eller ude at spise på restaurant el lign? Man kan jo ikke slæbe en potte med overalt, eller....?


Man kan få toiletsæder med imdbygget børnesæde. Sådan en har vi. Og den er fantastisk. Den lader følelsen af at sidde på et voksentoilet gå væk og der er ikke det der ustabile som ved et normalt børnetoiletsæde.


Kan jeg lokke dig til at smide et link? Jeg kan ikke lige Google noget frem?
0
Tally-ho
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Tråden for de små spørgsmål om børn

Indlægaf FormerlyKnownAs » 22. feb 2018, 11:39

milisa skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Vi tog bleen fra vores søn da han var cirka 2,5 år fordi han selv gjorde opmærksom på at “nu tisser jeg/laver bæ”. Det var både dag og natteble der røg og det tog en uges tid. Han havde en potte og den tog vi ind i stuen, lade et tisselagen i sengen, tog tisselagen med i bio osv. Accepterede uheld osv. Gav det ikke en masse fokus, det var bare sådan det var. Der var. 3 uheld på en uge.

Men det lyder som om at jeres datter har problem med jeres store toilet når hun gerne vil i børnehaven. Jeg ville købe en potte og/eller et specielt sæde til jeres toilet så det er mindre og mere overskueligt for hende. Og jeg ville IKKE bruge den med at nu skal du sidde der i 5 min. når hun virker til st have ubehag ved at sidde der. Introducer mulighederne med potte og eget sæde og tage det stille og roligt og ikke have en masse fokus på det


Ja, jeg tror også, det er det store toilet, der trucker noget.

Vi har sådan et toiletbrædt til børn, som jeg skrev tidligere, og hun har flere gange siddet fint og længe, men oftest er det lidt krampagtigt og i kortere tid. Forestiller mig, hun spænder så meget, at hun derfor lukker for alt.

Min plan med faste tider var ikke som sådan en fast længde, men mere med vane, lige efter et måltid, lige inden vi skal ud ad døren, inden sengetid osv. Som Undtagelsen beskrev for at få vanen. Mon ikke hendes ubehag også forsvinder ved tilvænning?

Hvordan vænnede I jeres søn af potten? Og hvornår - altså aldersmæssigt. Min kæreste er klart fortaler for at droppe toiletsæde og prøve med potte. Nu har vi aftalt, at vi giver det til næste weekend igen med det med faste rutiner, og hjælper det ikke, så prøver vi med potten.

God ide med tisselagener diverse steder, det havde jeg slet ikke tænkt på! Jeg er inderligt ligeglad med uheld, det sker jo. Det er bare så trist, at hun bliver så ulykkelig, når det sker. Det er derfor, jeg er så meget i vildrede med, hvordan vi gør det her korrekt, det skal jo ikke være små-traumatisk for hende.


Potten brugte vi kun den der uges tid hvor bleen røg dag 1 og så var det ellers toilet. Jeg tror altså kun han brugte potten maks 5 gange. Så fedt er det heller ikke tænker jeg st sidde og tisse i stuen. Det var mere en gadget hvor vi sagde at det var hans Big boy toilet. Ekstra sædet var kun et par måneder tror jeg. Han tænkte ikke over det og så gad jeg ikke have det liggende derude hvis han alligevel glemte at bruge det/ikke havde behov.

Hvad med en skammel til hendes ben så de ikke bare dingler løs? Mange voksne bruger jo også en lille skammel til at få benene lidt op når de er på toilet hvis man har træg mave.

Jeg købte en pakke med 10 engangslagner i Kvickly. Vi skulle i biograf i den der uge og jeg havde først tænkt st han kunne få ble på bare de par timer. Men syntes på den anden side at det var fjollet når vi nu var i en proces med at smide den. Så jeg tog bare et med han sad på. Men der var ikke noget og hans sagde Selv til da han skulle tisse.

Vi havde iøvrigt INGEN planer den uge vi satte af til det. Med vilje. Han skulle ikke gå og tisse i hjørnet hos andre mennesker hvis nu det ikke gik så nemt :lol:
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Tråden for de små spørgsmål om børn

Indlægaf FormerlyKnownAs » 22. feb 2018, 11:40

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Tråden for de små spørgsmål om børn

Indlægaf Lulu » 22. feb 2018, 13:23

milisa skrev:
Lulu skrev:
milisa skrev:Det kan i øvrigt godt være potte er løsningen. Vi har sådan en trappestige med bræt, og hun går fint derop, men sidder lidt krampagtigt. Har bare altid været mod potte, fordi du så indføre noget nyt, der skal fravænnes og hvad gør man så, når man er i byen - eller ude at spise på restaurant el lign? Man kan jo ikke slæbe en potte med overalt, eller....?


Man kan få toiletsæder med imdbygget børnesæde. Sådan en har vi. Og den er fantastisk. Den lader følelsen af at sidde på et voksentoilet gå væk og der er ikke det der ustabile som ved et normalt børnetoiletsæde.


Kan jeg lokke dig til at smide et link? Jeg kan ikke lige Google noget frem?


https://babyshower.dk/shop/family-seat- ... -590p.html

Vores er købt i netto som spotvare en gang. Til omkring kl 150kr tror jeg. Og den er inkl soft close.
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Tråden for de små spørgsmål om børn

Indlægaf milisa » 22. feb 2018, 18:27

Lulu skrev:
milisa skrev:
Lulu skrev:
milisa skrev:Det kan i øvrigt godt være potte er løsningen. Vi har sådan en trappestige med bræt, og hun går fint derop, men sidder lidt krampagtigt. Har bare altid været mod potte, fordi du så indføre noget nyt, der skal fravænnes og hvad gør man så, når man er i byen - eller ude at spise på restaurant el lign? Man kan jo ikke slæbe en potte med overalt, eller....?


Man kan få toiletsæder med imdbygget børnesæde. Sådan en har vi. Og den er fantastisk. Den lader følelsen af at sidde på et voksentoilet gå væk og der er ikke det der ustabile som ved et normalt børnetoiletsæde.


Kan jeg lokke dig til at smide et link? Jeg kan ikke lige Google noget frem?


https://babyshower.dk/shop/family-seat- ... -590p.html

Vores er købt i netto som spotvare en gang. Til omkring kl 150kr tror jeg. Og den er inkl soft close.


Dén der skal vi prøve! Vi har allerede noget a la det formerly poster, og jeg fornemmer, at der er for langt mellem håndtag og ryglæn.
1
Tally-ho

Tilbage til "Børn"