Hvornår må jeres børn

primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Hvornår må jeres børn

Indlægaf primle » 15. jan 2019, 15:39

Mette skrev:
primle skrev:
Mette skrev:
Bøtte skrev:Cykle hjem fra skole selv (hvor en voksen er hjemme): 5 år.
Komme med mormor og morfar på charterferie i en uge: 6 år.

Og det føles som noget nær det eneste hun må :genert: Ej hun må også få huller i ørerne, men det tør hun ikke. Være alene hjemme, har vi ikke gjort i, det tror jeg slet ikke hun har lyst til endnu. Cykle til købmanden, tror jeg faktisk godt hun kunne selv :gruble:

Cykle hjem fra skole som 5-årig?!?! Gisp!
Min dreng på 5 år ellers god i trafikken, men han må ikke gå ud af haven selv. Hverken på cykel eller gåben.

Han må selv gå i bad og tænde fjernsynet :D


Nu er det jo Debatten, så jeg spørger. Du er ironisk ikke?

Ironisk med hvad? At han ikke må gå ud af haven? Eller han selv må gå i bad?


Jeg synes din brug af udråbstegn og spørgsmålstegn ordet ‘gisp’ er uheldigt, når det handler om, hvad en anden debattør giver sit barn lov til. Som om det nærmest ikke kunne blive mere uansvarligt.

Jeg kan så heldigvis læse mig frem til, at det ikke er det du mener. Men det fremgår ikke specielt tydeligt i dit første indlæg.
1
godtnavn
Indlæg: 11091
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12837

Re: Hvornår må jeres børn

Indlægaf godtnavn » 15. jan 2019, 16:02

Min datter er under 2 år, så det vilde hun må er selv at hente tomater i den anden ende af Netto når vi har glemt dem mens jeg tager mælk, og der kan jeg se hende hele vejen... Og så må hun fylde vaskemaskinen selv når vi skal vaske, hun er en heldig pige :lol:
2
IrmaPigen
Indlæg: 7782
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12427

Re: Hvornår må jeres børn

Indlægaf IrmaPigen » 15. jan 2019, 16:30

godtnavn skrev:Min datter er under 2 år, så det vilde hun må er selv at hente tomater i den anden ende af Netto når vi har glemt dem mens jeg tager mælk, og der kan jeg se hende hele vejen... Og så må hun fylde vaskemaskinen selv når vi skal vaske, hun er en heldig pige :lol:


Smart trick at lære hende at vaske allerede nu :-D
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Hvornår må jeres børn

Indlægaf Bøtte » 15. jan 2019, 16:52

Mistermor skrev:
Bøtte skrev:
Mette skrev:
Bøtte skrev:Cykle hjem fra skole selv (hvor en voksen er hjemme): 5 år.
Komme med mormor og morfar på charterferie i en uge: 6 år.

Og det føles som noget nær det eneste hun må :genert: Ej hun må også få huller i ørerne, men det tør hun ikke. Være alene hjemme, har vi ikke gjort i, det tror jeg slet ikke hun har lyst til endnu. Cykle til købmanden, tror jeg faktisk godt hun kunne selv :gruble:

Cykle hjem fra skole som 5-årig?!?! Gisp!
Min dreng på 5 år ellers god i trafikken, men han må ikke gå ud af haven selv. Hverken på cykel eller gåben.

Han må selv gå i bad og tænde fjernsynet :D


Nu har jeg tænkt lidt over dit indlæg.

Jeg kan ikke finde ud af om du er ironisk og dermed synes, at jeg pylrer for meget om mit barn, eller om du faktisk mener det og dermed mener jeg er uansvarlig.

Det første kan jeg fint leve med, omend jeg ikke forstår behovet for at kommentere på det.
Det andet rammer mig lidt på min mor-følelse, det synes jeg ikke er særlig rart :(


Mette har liket dit indlæg om, at dit barn var så stolt. Så har hun nok ikke dårlige intentioner. Hun fortæller måske bare, hvor hendes grænser går. Det viser, at vi er meget forskellige. - Måske føler hun sige (endnu) mere pivet, end du gør?



Ja, det gjorde hun efter jeg skrev det indlæg, du citerede, så det kunne jeg ikke lige vide på forhånd.

Jeg føler mig i øvrigt ikke pivet.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Hvornår må jeres børn

Indlægaf Bøtte » 15. jan 2019, 16:55

Mette skrev:
Bøtte skrev:
Mette skrev:
Bøtte skrev:Cykle hjem fra skole selv (hvor en voksen er hjemme): 5 år.
Komme med mormor og morfar på charterferie i en uge: 6 år.

Og det føles som noget nær det eneste hun må :genert: Ej hun må også få huller i ørerne, men det tør hun ikke. Være alene hjemme, har vi ikke gjort i, det tror jeg slet ikke hun har lyst til endnu. Cykle til købmanden, tror jeg faktisk godt hun kunne selv :gruble:

Cykle hjem fra skole som 5-årig?!?! Gisp!
Min dreng på 5 år ellers god i trafikken, men han må ikke gå ud af haven selv. Hverken på cykel eller gåben.

Han må selv gå i bad og tænde fjernsynet :D


Nu har jeg tænkt lidt over dit indlæg.

Jeg kan ikke finde ud af om du er ironisk og dermed synes, at jeg pylrer for meget om mit barn, eller om du faktisk mener det og dermed mener jeg er uansvarlig.

Det første kan jeg fint leve med, omend jeg ikke forstår behovet for at kommentere på det.
Det andet rammer mig lidt på min mor-følelse, det synes jeg ikke er særlig rart :(


Ingen bagtanker med mit indlæg. Eller ironi. Vi bor midt i Rødovre ud til en stor vej, så det har slet ikke faldet mig ind, at børn på 5 år skulle kunne færdes selv. Det er først indenfor det sidste halve år, jeg tør lade ham cykle nogle meter foran mig på fortovet. Jeg er alt for bange for at han pludselig drejer ud på vejen, stopper op eller falder ud foran en knallert.
Jeg tænker da mere, at det er mig der er pylret og skal give lidt længere snor. Tænker at der sikkert sker meget når de starter i skole. Min dreng er stadig i børnehave.

Jeg gik selv til bageren som 5-årig :D



Okay :)

Som sagt bor vi så der er cykelsti hele vejen, og hun er langt fra den eneste, der cykler hjem selv.
Der sker virkelig meget med dem, når de starter i skole.
For et år siden havde jeg i hvert fald ikke troet at hun kunne cykle hjem selv. Eller bare gå ind selv, men det gør hun uden problemer. Og hun efterspørger det selv.
2
Mette
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1814

Re: Hvornår må jeres børn

Indlægaf Mette » 15. jan 2019, 17:12

primle skrev:
Mette skrev:
primle skrev:
Mette skrev:
Bøtte skrev:Cykle hjem fra skole selv (hvor en voksen er hjemme): 5 år.
Komme med mormor og morfar på charterferie i en uge: 6 år.

Og det føles som noget nær det eneste hun må :genert: Ej hun må også få huller i ørerne, men det tør hun ikke. Være alene hjemme, har vi ikke gjort i, det tror jeg slet ikke hun har lyst til endnu. Cykle til købmanden, tror jeg faktisk godt hun kunne selv :gruble:

Cykle hjem fra skole som 5-årig?!?! Gisp!
Min dreng på 5 år ellers god i trafikken, men han må ikke gå ud af haven selv. Hverken på cykel eller gåben.

Han må selv gå i bad og tænde fjernsynet :D


Nu er det jo Debatten, så jeg spørger. Du er ironisk ikke?

Ironisk med hvad? At han ikke må gå ud af haven? Eller han selv må gå i bad?


Jeg synes din brug af udråbstegn og spørgsmålstegn ordet ‘gisp’ er uheldigt, når det handler om, hvad en anden debattør giver sit barn lov til. Som om det nærmest ikke kunne blive mere uansvarligt.

Jeg kan så heldigvis læse mig frem til, at det ikke er det du mener. Men det fremgår ikke specielt tydeligt i dit første indlæg.

Det var ment som, at jeg synes tiden går stærkt, og jeg slet ikke forstår hvordan små mennesker på bare 5 år, kan finde ud af sådan noget selv. Lidt ala Gisp Gymnasie?!?! Eller Gisp ingen natflaske?!?!?
Ikke andet :)
2
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Hvornår må jeres børn

Indlægaf Bøtte » 15. jan 2019, 18:29

Mistermor skrev:
Bøtte skrev:
Ja, det gjorde hun efter jeg skrev det indlæg, du citerede, så det kunne jeg ikke lige vide på forhånd.

Jeg føler mig i øvrigt ikke pivet.


Så forstår jeg ikke, hvorfor du skriver "Og det føles som noget nær det eneste hun må :genert:" Måske er pivet ikke lige det ord, du ville vælge, men du indikerer dog, at der er noget, du er genert over med din smiley.


Sammenlignet med ts’ datter må hun vist ikke såmeget. Det betyder hverken at jeg betragter mig som pivet eller ts som uansvarlig. Det var bare det jeg mente.

Jeg synes faktisk ikke det signalerer pivet-hed at man må cykle hjem selv, når man er 5 år.

Min mand er faktisk mere ‘pivet’ (for nu at bruge dit ord) og stod det til ham, havde hun ikke selv cyklet hjem endnu.
Senest rettet af Bøtte 15. jan 2019, 18:56, rettet i alt 1 gang.
1
godtnavn
Indlæg: 11091
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12837

Re: Hvornår må jeres børn

Indlægaf godtnavn » 15. jan 2019, 18:29

IrmaPigen skrev:
godtnavn skrev:Min datter er under 2 år, så det vilde hun må er selv at hente tomater i den anden ende af Netto når vi har glemt dem mens jeg tager mælk, og der kan jeg se hende hele vejen... Og så må hun fylde vaskemaskinen selv når vi skal vaske, hun er en heldig pige :lol:


Smart trick at lære hende at vaske allerede nu :-D


Hun synes det er det sjoveste, hun kan dog ikke selv klarer at indstille vaskemaskinen og komme sæbe i endnu, så det er kun at fylde alt i hun står for... Men hun har lært at kigge i vasketøjskurvene og så tage alt tøjet i den der er mest fyldt og proppe i maskinen, vi har 5 kurve som vi sorterer tøjet i :)
0
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6930

Re: Hvornår må jeres børn

Indlægaf MrMister » 15. jan 2019, 20:06

Savner nogle gange Jylland. Som barn måtte jeg alt. Cyklede til venner fra 4-års alderen. Var ude hele dagen uden opsyn. Kan huske jeg gik i skole alene fra dag 2.

Vores mellemste begyndte at cykle alene gennem byen til musik fra 10-års alderen. Hun var stolt. Far havde klistret lys overalt. Tog bussen alene fra 9-år. Hun gik alene til skole (inkl en stor vej) fra 7-år, dog ikke i mørke.

Desværre er trafikken ret skør hvor vi bor. Der er lidt for mange tunede bmwere med wannabe bandeslyngler.
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Mette
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1814

Re: Hvornår må jeres børn

Indlægaf Mette » 16. jan 2019, 05:21

Lathyrus skrev:Når jeg læser alle indlæggene her, så tænker jeg at rigtig mange af grænserne for hvad børnene må og ikke må, handler mere om hvor folk bor, end om hvor “pivede” forældrene er.

Mine børn ville ikke få lov til nær så meget udendørs (gå tur/cykle i skole/lege på vejen) hvis vi boede i en stor by med en masse trafik, i et belastet område med bander eller langt ude på landet hvor de skulle cykle side om side med lastbiler for at komme ind til skolen i nærmeste by.

Den frihed mine børn har er meget betinget af at vi bor i landsby med gode stisystemer, stille veje og “alle kender alle kultur”

Det tror jeg du har ret i.
Jeg skal i hvert fald ikke slippe mit barn løs på en trafikeret vej, når han stadig er "hov der er et egern!"
Til gengæld har han og lillesøster måtte lege i haven alene fra de var ca 2 år. Og de går selv ind til mormor der bor i baghaven.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvornår må jeres børn

Indlægaf hotlips » 16. jan 2019, 06:22

Mette skrev:
Lathyrus skrev:Når jeg læser alle indlæggene her, så tænker jeg at rigtig mange af grænserne for hvad børnene må og ikke må, handler mere om hvor folk bor, end om hvor “pivede” forældrene er.

Mine børn ville ikke få lov til nær så meget udendørs (gå tur/cykle i skole/lege på vejen) hvis vi boede i en stor by med en masse trafik, i et belastet område med bander eller langt ude på landet hvor de skulle cykle side om side med lastbiler for at komme ind til skolen i nærmeste by.

Den frihed mine børn har er meget betinget af at vi bor i landsby med gode stisystemer, stille veje og “alle kender alle kultur”

Det tror jeg du har ret i.
Jeg skal i hvert fald ikke slippe mit barn løs på en trafikeret vej, når han stadig er "hov der er et egern!"
Til gengæld har han og lillesøster måtte lege i haven alene fra de var ca 2 år. Og de går selv ind til mormor der bor i baghaven.


Vi bor også i Rødovre og selvom det er en meget familie orienteret kommune, så er ting som hvornår børn selv må gå jo præget af at vi har nogle af de største indfaldsveje til København, jyllingevej, Roskildevej og den sidste jeg ikke kan huske nu er jo af en størrelse og med en trafikbelastning så det er det nærmeste man kommer til at bo ud til en regulær motorvej, og så er der de der løber imellem hvoraf to løber lige forbi tre af skolerne her.

Det vil være det rene vanvid at slippe børn løs hvis man bor lige ved nogen af dem og jeg vil tro det som gennemsnit hælder ihvertfald et år hvis ikke mere på hvornår man så meget som overvejer at lade dem tage i skole selv.
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13008
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2856
Likede indlæg: 28040

Re: Hvornår må jeres børn

Indlægaf FormerlyKnownAs » 16. jan 2019, 06:37

Det er ikke så meget hvad han må, men hvad der kan lade sig gøre. Vi bor jo i udlandet og der er faktisk ikke så meget han må uden for lejligheden. Han får ikke lov til at gå ned til vores legeplads alene, der er en 50 meter lang pool ved siden af. Den får han heller ikke lov til gå i selv. Han får ikke lov gil at gå på gaden selv- jeg er sygt bange for at han bliver kidnappet selvom jeg ikke har hørt om sådanne tilfælde. Heller ikke tage i skole selv- det kan slet ikke lade sig gøre.

Ved vores sommerhus i Dk må han hjertens gerne lege ude i haven selv, hamre, banke og save. Maskiner må han bruge når far er der. Men jeg vil ikke have at han går nogle som helst steder selv. Nu er det jo også på landet, så det er begrænset hvad der er at gå til. Han er heller aldrig alene hjemme.

Han kan fint selv smøre en mad, koge pasta, skære agurk og sådan. Så det må han naturligvis godt.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5644
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Hvornår må jeres børn

Indlægaf FruKuk » 16. jan 2019, 07:05

Geografi har sikkert noget at sige, men jeg tror lige så meget det handler om, hvordan ens barn er skruet sammen. Min den ældste har altid været utrolig regelret og snusfornuftig, dette kombineret med, at hun er rimelig modig/eventyrlysten, har gjort, at vi har givet lov til ting, som den yngste ikke er i nærheden af at få lov til. Han er markant mere impulsstyret og dårlig til konsekvensberegning, så ham lader vi ikke være alene hjemme ret længe, han må ikke selv gå over det store kryds, etc. Havde det nu været den store, der var som ham, så ville rammerne for hende også være strammere.

Og når alt det er sagt, så kostede det en flaske Asti at holde nerverne i ro, da hun tog toget fra Korsør til Århus første gang :tie: Tænk nu hvis hun glemte at stå af? Kom til at sidde ved siden af Stive Lis? Hvis toget gik i stå og hun skulle med togbus? Og og og og. Det var hæsligt :genert:

Barnet synes naturligvis, at jeg var helt blæst...
Senest rettet af FruKuk 16. jan 2019, 11:16, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5644
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Hvornår må jeres børn

Indlægaf FruKuk » 16. jan 2019, 07:10

Lillebror på nyligt 6 år må i øvrigt heller håndtere køkkenknive og komfur uden (tæt) opsyn af voksne. Det måtte søster fra hun var knap 5 år, men lillebror fatter ikke, at man liiiige skal slappe lidt af med ninjatricksne, når man er i køkkenet, så han kræver et sæt låne-pandelapper, hvis han ikke skal futte det hele af eller miste en finger :stoned:
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvornår må jeres børn

Indlægaf hotlips » 16. jan 2019, 08:14

Jeg er egentlig ikke så bekymret for om andre bevidst vil gøre ham noget, og hvis de vil så er det ikke de sure mænd og stive Lis jeg er bekymret for, snarere tværtimod.

Det er så til gengæld ikke så nemt at finde en balance mellem at han gerne må spørge fremmede om hjælp men at folk der selv henvender sig og er FOR opsatte på at være undladelse, dem skal han holde sig fra.

Jeg har sagt han skal gå væk hvis fremmede beder ham om at gå med, uanset om det er for at se noget i en bil eller spørger om hjælp eller andet, og at hvis en han ikke kender spørger ham om at gå med ud fra skolen, så må han gerne sparke og skrige,det synes han er enormt sejt.. Er det så noget harmløst så må folk sq lade være med at gøre noget der er så dumt som det.

Men generelt er det meget langt nede på listen over det jeg er bekymret for.
0

Tilbage til "Børn"