Problemer med sanseintegration

Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 329
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 763

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf Ekliptika » 22. jan 2019, 12:49

PS: min søn er både ret velbegavet og har en diagnose. Det faktum at han er velbegavet fik fagpersonerne omkring ham (pædagoger, lærere etc) til at frase diagnoser som mulig forklaring på hans udfordringer, da man efter deres opfattelse ikke kunne de ting, som min søn kunne, hvis man samtidig havde en diagnose.
Min søn har desuden en “ren” ADHD. Dvs at han ikke har nogle tillægsdiagnoser. Mange børn med ubehandlet og uerkendt ADHD udvikler tillægsdiagnoser, hvoraf den hyppigste er adfærdsforstyrrelser som oppositionel adfærdsforstyrrelser etc. Når folk uden kendskab til ADHD har en stereotyp opfattelse af hvad ADHD er, så er det ofte adfærdsforstyrrelsen, de tænker på. Men den har ikke noget med ADHD at gøre, børn kan også have adfærdsforstyrrelser uden at de har ADHD. Jeg oplever, at der er mange, som slet ikke ved, hvad ADHD i virkeligheden er. Det er desværre med til at skabe alle de fordomme omkring ADHD, som der er i vores samfund i dag.
Og undskyld, så kom jeg lige til at high jacke din tråd for at udbrede min kæphest omkring ADHD. Slut med det og tilbage til emnet.
1
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf ajnaM » 22. jan 2019, 14:23

Ekliptika skrev:PS: min søn er både ret velbegavet og har en diagnose. Det faktum at han er velbegavet fik fagpersonerne omkring ham (pædagoger, lærere etc) til at frase diagnoser som mulig forklaring på hans udfordringer, da man efter deres opfattelse ikke kunne de ting, som min søn kunne, hvis man samtidig havde en diagnose.
Min søn har desuden en “ren” ADHD. Dvs at han ikke har nogle tillægsdiagnoser. Mange børn med ubehandlet og uerkendt ADHD udvikler tillægsdiagnoser, hvoraf den hyppigste er adfærdsforstyrrelser som oppositionel adfærdsforstyrrelser etc. Når folk uden kendskab til ADHD har en stereotyp opfattelse af hvad ADHD er, så er det ofte adfærdsforstyrrelsen, de tænker på. Men den har ikke noget med ADHD at gøre, børn kan også have adfærdsforstyrrelser uden at de har ADHD. Jeg oplever, at der er mange, som slet ikke ved, hvad ADHD i virkeligheden er. Det er desværre med til at skabe alle de fordomme omkring ADHD, som der er i vores samfund i dag.
Og undskyld, så kom jeg lige til at high jacke din tråd for at udbrede min kæphest omkring ADHD. Slut med det og tilbage til emnet.


Det er SÅ fint. Jeg ved helt klart alt for lidt, og ligger tydeligvis også under for mange af fordommene. Det er helt sikkert også derfor, det rammer mig så hårdt - at jeg synes, det er synd for min dreng, hvis han skal kæmpe med de opfattelser, jeg selv har, om den diagnose.

Jeg synes, når jeg læser mig ind på emnet nu her, at der er mange forskellige ting, man kan lægge ind under ADHD'en. Eksempelvis personlighedsforstyrrelser som det, du nævner. Min dreng har ingen af de træk - han er hverken aggressiv, 'opsætsig' eller streng mod andre, ligesom han ikke har problemer med at huske, planlægge eller strukturere - det er nok også derfor, jeg aldrig har overvejet den diagnose, selvom jeg mange gange har tænkt, det var noget 'skævt' ved ham.

Det er først og fremmest nærmest en fysisk ting ved ham - altså at han ikke kan sidde stille, rejser sig op, afbryder, hele tiden er 'over det hele' og ikke kan koncentrere sig - også derfor, skolen først tænkte det som noget med sanserne (som det måske også er - men som sagt måske også mere end det).
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf ajnaM » 22. jan 2019, 14:26

Og ja, jeg kan jo heller ikke lade være med at tænke, at jeg selv kunne have gjort noget anderledes.

Blandt andet havde vi store, store søvnproblemer i hans første år - og han havde meget svært ved vuggestuen, på en måde hvor vi hver eneste dag i flere år måtte 'skrælle ham af' hver morgen og gå fra et storskrigende barn. :whine: Vi overvejede mange gange, om vi skulle tage ham ud - om en af os simpelthen skulle stoppe med arbejde, så vi kunne give ham det, han havde brug for. Men det var bare som om, det ikke rigtig kunne lade sig gøre, og det var jo også et ret drastisk skridt...

Nu tænker jeg, at det helt sikkert ikke har gjort det bedre. Øv.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf Bøtte » 22. jan 2019, 14:27

Man kan altså sagtens have sanseintegrationspeoblemer uden at have ADHD. Der behøver ikke hænge sammen.

Synes det er rigtig fornuftigt ikke at italesætte det for Sofus før der er en afklaring.
De der 6 årige opsnapper jo alt - det kan vi i hvert fald mærke herhjemme. Det kan godt være lidt svært at tale om visse ting, når de er i nærheden.

Måske kan du aftale med ergo’en at I ringer og får en snak med hende, så Sofus ikke er i nærheden så længe.
1
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf ajnaM » 22. jan 2019, 14:29

Bøtte skrev:Man kan altså sagtens have sanseintegrationspeoblemer uden at have ADHD. Der behøver ikke hænge sammen.

Synes det er rigtig fornuftigt ikke at italesætte det for Sofus før der er en afklaring.
De der 6 årige opsnapper jo alt - det kan vi i hvert fald mærke herhjemme. Det kan godt være lidt svært at tale om visse ting, når de er i nærheden.

Måske kan du aftale med ergo’en at I ringer og får en snak med hende, så Sofus ikke er i nærheden så længe.


God idé.

Han ved godt, han skal have hjælp til at sidde stille - det er noget af det, vi har snakket med ham om i forhold til ergo-forløbet. Og vi træner jo hver dag, så han er allerede blevet meget mere bevidst om det. Og så synes jeg, det er svært at gøre ENDNU mere ud af det - altså gennem psykologsamtaler og observation i klassen, som der er tale om nu - uden at han begynder at forstå det som noget alvorligt.

Det skal jeg måske også lige tale med lærerteamet om. De er heldigvis meget, meget søde og rummelige, og det er klart også deres fortjeneste, at han stadig er så velfungerende og fuld af selvtillid, som han er.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf Bøtte » 22. jan 2019, 14:30

ajnaM skrev:Og ja, jeg kan jo heller ikke lade være med at tænke, at jeg selv kunne have gjort noget anderledes.

Blandt andet havde vi store, store søvnproblemer i hans første år - og han havde meget svært ved vuggestuen, på en måde hvor vi hver eneste dag i flere år måtte 'skrælle ham af' hver morgen og gå fra et storskrigende barn. :whine: Vi overvejede mange gange, om vi skulle tage ham ud - om en af os simpelthen skulle stoppe med arbejde, så vi kunne give ham det, han havde brug for. Men det var bare som om, det ikke rigtig kunne lade sig gøre, og det var jo også et ret drastisk skridt...

Nu tænker jeg, at det helt sikkert ikke har gjort det bedre. Øv.



Der har vi også været. Vi har ikke haft de søvnproblemer som I har, men vi har haft et barn der måtte lirkes af ved aflevering. Vi gjorde som jer og fortsatte. Det synes jeg virkelig ikke du skal slå dig selv i hovedet med.
0
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf ajnaM » 22. jan 2019, 14:33

Bøtte skrev:
ajnaM skrev:Og ja, jeg kan jo heller ikke lade være med at tænke, at jeg selv kunne have gjort noget anderledes.

Blandt andet havde vi store, store søvnproblemer i hans første år - og han havde meget svært ved vuggestuen, på en måde hvor vi hver eneste dag i flere år måtte 'skrælle ham af' hver morgen og gå fra et storskrigende barn. :whine: Vi overvejede mange gange, om vi skulle tage ham ud - om en af os simpelthen skulle stoppe med arbejde, så vi kunne give ham det, han havde brug for. Men det var bare som om, det ikke rigtig kunne lade sig gøre, og det var jo også et ret drastisk skridt...

Nu tænker jeg, at det helt sikkert ikke har gjort det bedre. Øv.



Der har vi også været. Vi har ikke haft de søvnproblemer som I har, men vi har haft et barn der måtte lirkes af ved aflevering. Vi gjorde som jer og fortsatte. Det synes jeg virkelig ikke du skal slå dig selv i hovedet med.


Næh, og det hjælper jo heller ikke rigtig noget nu, kan man sige. Jeg tror bare, jeg lige skal sove på beskeden et par dage. Kan mærke, det går mig rigtig meget på - håber, jeg selv falder lidt mere til ro i det i løbet af de næste dage. Det skal jeg nok gøre, og det er jo også nødvendigt, hvis jeg skal kunne hjælpe Sofus.

Der er jo heller ikke nogen grund til at male fanden på væggen. Det er ikke sikkert, det er det, jo.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf Bøtte » 22. jan 2019, 15:40

ajnaM skrev:
Bøtte skrev:
ajnaM skrev:Og ja, jeg kan jo heller ikke lade være med at tænke, at jeg selv kunne have gjort noget anderledes.

Blandt andet havde vi store, store søvnproblemer i hans første år - og han havde meget svært ved vuggestuen, på en måde hvor vi hver eneste dag i flere år måtte 'skrælle ham af' hver morgen og gå fra et storskrigende barn. :whine: Vi overvejede mange gange, om vi skulle tage ham ud - om en af os simpelthen skulle stoppe med arbejde, så vi kunne give ham det, han havde brug for. Men det var bare som om, det ikke rigtig kunne lade sig gøre, og det var jo også et ret drastisk skridt...

Nu tænker jeg, at det helt sikkert ikke har gjort det bedre. Øv.



Der har vi også været. Vi har ikke haft de søvnproblemer som I har, men vi har haft et barn der måtte lirkes af ved aflevering. Vi gjorde som jer og fortsatte. Det synes jeg virkelig ikke du skal slå dig selv i hovedet med.


Næh, og det hjælper jo heller ikke rigtig noget nu, kan man sige. Jeg tror bare, jeg lige skal sove på beskeden et par dage. Kan mærke, det går mig rigtig meget på - håber, jeg selv falder lidt mere til ro i det i løbet af de næste dage. Det skal jeg nok gøre, og det er jo også nødvendigt, hvis jeg skal kunne hjælpe Sofus.

Der er jo heller ikke nogen grund til at male fanden på væggen. Det er ikke sikkert, det er det, jo.



Man tænker jo straks det værste, man håber jo ikke ligefrem på ens barn får ekstra udfordringer. Er sikker på det nok skal bundfælde sig, så du kan hjælpe Sofus på den bedst tænkelige måde.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5644
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf FruKuk » 22. jan 2019, 17:29

ajnaM skrev:Og ja, jeg kan jo heller ikke lade være med at tænke, at jeg selv kunne have gjort noget anderledes.

Blandt andet havde vi store, store søvnproblemer i hans første år - og han havde meget svært ved vuggestuen, på en måde hvor vi hver eneste dag i flere år måtte 'skrælle ham af' hver morgen og gå fra et storskrigende barn. :whine: Vi overvejede mange gange, om vi skulle tage ham ud - om en af os simpelthen skulle stoppe med arbejde, så vi kunne give ham det, han havde brug for. Men det var bare som om, det ikke rigtig kunne lade sig gøre, og det var jo også et ret drastisk skridt...

Nu tænker jeg, at det helt sikkert ikke har gjort det bedre. Øv.


Det er det forbandede ved at være forældre. Kæmpe kram til dig, den følelse du sidder med er SÅ svær at være i :ae:

Jeg kan dog ud fra et fagligt afsæt sige, at Sofus har alle forudsætninger for at få den rigtige hjælp, når man læser om alle jeres tanker, tiltag og velvillighed til at tage imod hjælp. I er super gode forældre, der nok skal finde en god vej for jeres knægt. Diagnose eller ej.
3
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 329
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 763

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf Ekliptika » 22. jan 2019, 20:30

ajnaM skrev:Næh, og det hjælper jo heller ikke rigtig noget nu, kan man sige. Jeg tror bare, jeg lige skal sove på beskeden et par dage. Kan mærke, det går mig rigtig meget på - håber, jeg selv falder lidt mere til ro i det i løbet af de næste dage. Det skal jeg nok gøre, og det er jo også nødvendigt, hvis jeg skal kunne hjælpe Sofus.

Der er jo heller ikke nogen grund til at male fanden på væggen. Det er ikke sikkert, det er det, jo.


Det skal nok falde til ro igen. Jeg husker også følelsen, første gang pædagogen i børnehaven beskrev min søn som "svært ved at sidde stille, impulsiv og svært ved at holde fokus", og jeg med det samme tænkte "ADHD". En ting er, at man selv kan have en ide om, at ens barn måske er lidt anderledes, end de fleste andre børn, men at høre fagfolk sætte ord på de tanker, var noget af en mavepuster for mig. Men den følelse har det heldigvis med at blive forvandlet til handling, når det første chok lige har lagt sig.

Måske kan denne forklaring, som vi fik på børnepsyk hjælpe dig. Den har hjulpet mig rigtig meget med at forstå det forløb, vi har været igennem, og jeg ville ønske, at nogle langt tidligere i processen ville have givet os denne forklaring. Jeg prøver.
Der findes en del børn, som udviser den samme slags "symptomer" eller "adfærd", som pædagoger og lærere er obs på. Det kan være børn, som har svært ved at sidde stille, holde koncentrationen, holde fokus, er impulsive eller børn som er stille, trækker sig, dagdrømmer etc. Børn som ofte omtales som sensitive, har sanseintegrationsproblemer eller tilsvarende. Langt størstedelen af disse børn vil aldrig få en diagnose, og det skal de heller ikke have. Mange kommuner opererer med det, man kalder "mindst indgribende indsats" først. Det betyder, at man ikke starter ud med at sende alle disse børn til udredning på børnepsykiatrisk afdeling. Istedet starter man med at se på det miljø, barnet indgår i og vurderer, om man kan justere på nogle ting, der får barnet til at trives bedre og give bedre udviklingsmuligheder. Det kan være justeringer i de fysiske rammer eller pædagogiske tiltag - enten i skolen/børnehaven eller hjemme eller begge steder. I skolenregi vil lærerne ofte bede om hjælp/vejledning hos skolepsykologen eller skolens inklusions/AKT personale (kaldes mange forskellige ting) til dette. Det vil for de fleste børns vedkommende være nok.
For dem, hvor dette ikke hjælper tilstrækkeligt, vil man bede PPR om hjælp. PPR kan herefter komme med yderligere vejledning og anbefalinger, som herefter afprøves. Det kan være, der udarbejdes en PPV. Tiltag på baggrund af dette vil hjælpe størstedelen af de børn, som ikke fik hjælp af de første tiltag.
Og så findes der en lille gruppe, som ikke man ikke har kunnet hjælpe tilstrækkeligt ved hjælp af de to ovenstående forsøg. Det er dem, man til sidst ender med at henvise til børnepsykiatrisk udredning, hvis man skønner, at årsagen til deres udfordringer kan være af psykiatrisk karakter.
Det kan være enormt frustrerende for de børn og forældre, som ender med at skulle henvises til børnepsyk, fordi ovenstående process tager lang tid. Men på den anden side giver det fin mening, at alle børn ikke skal henvises til udredning, når størsteparten kan hjælpes ved pædagogiske tiltag eller tilsvarende.
Jeg er ikke nær så god til at forklare det, som børnepsyk var, og noget af detaljerne omkring ovenstående har jeg muligvis fået lidt galt fat i, men jeg håber, det giver mening alligevel. Tror bare jeg prøver at sige, at det er kun en absolut lille del af de børn, som har de symptomer, din søn har, hvor udredning på børnepsyk ender med at blive nødvendig.
3
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.

Tilbage til "Børn"