Leger dit barn med andre mere eller mindre end du gjorde?

Hvor meget leger dine børn med andre?

Mindre end jeg gjorde
15
41%
På samme niveau
11
30%
Mere end jeg gjorde
9
24%
Andet
2
5%
 
Afgivne stemmer: 37
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Leger dit barn med andre mere eller mindre end du gjorde?

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 21. dec 2017, 17:32

Ganske enkelt: når du ser på dit barn/ dine børn oplever du så at det/de leger mere, tilsvarende eller mindre med andre børn sammenlignet med da du havde deres alder?
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Leger dit barn med andre mere eller mindre end du gjorde?

Indlægaf Lilleluftballon » 21. dec 2017, 17:51

Nu er min dreng kun 3.5, så kan ikke huske hvad jeg legede da jeg var på den alder. Men han leger meget med andre børn! Han er super social og opsøger venner hver dag og hele tiden.
0
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Leger dit barn med andre mere eller mindre end du gjorde?

Indlægaf lulu-p » 21. dec 2017, 19:34

Meget mere. Alle mine børn er væsentlige mere sociale end jeg nogen sinde har været. Og så prioriterer vi legeaftaler højt.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27068

Re: Leger dit barn med andre mere eller mindre end du gjorde?

Indlægaf ajnaM » 21. dec 2017, 22:34

Mindre.

Og på en anden måde. Jeg er vokset op på landet, hvor vi var meget mere overladt til os selv. Mine forældre havde meget mere tid - jeg kom først i børnehave, da jeg var 3,5, og jeg gik ikke i fritidsordning. Jeg hang egentlig bare ud i stalden, ude på markerne, i haven osv. med de andre børn. Vi skulle ikke 'aftale' legeaftaler - det gjorde vi bare. Tog skolebussen hjem til en kammerat, og så ringede man lige til forældrene og sagde, hvor man var.

Min ældste er 5, og vi bor midt i Kbh. Han er nærmest aldrig alene. Vi henter gerne 16.45, så skal vi hjem og lave aftensmad, spise og så sove - der er ikke tid til legeaftaler i hverdagene. Og ALT er aftalt. Nu er han selvfølgelig ikke så stor endnu, men det er mit klare indtryk, at det fortsætter sådan længe endnu.

Jeg ville gerne ændre på det, men rigtig meget af det hænger sammen med trafikken i indre by - og at vi begge arbejder lidt mere end fuld tid og simpelthen ikke har tid til ret meget.




I øvrigt var det der med at aftale alting noget af det, der virkelig overraskede mig, da jeg som 8-årig flyttede til København. Jeg var som sagt vant til, at vi bare legede, hvis vi havde lyst - det var virkelig sjældent, det ikke lod sig gøre. Og pludselig var det sådan noget 'ja, så kan din mor ringe til min mor, og så kan vi finde en dag om 3 uger'. Wtf?! Det var SÅ svært for mig at forstå dengang. :D
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Leger dit barn med andre mere eller mindre end du gjorde?

Indlægaf JoyNips » 21. dec 2017, 23:06

ajnaM skrev:
I øvrigt var det der med at aftale alting noget af det, der virkelig overraskede mig, da jeg som 8-årig flyttede til København. Jeg var som sagt vant til, at vi bare legede, hvis vi havde lyst - det var virkelig sjældent, det ikke lod sig gøre. Og pludselig var det sådan noget 'ja, så kan din mor ringe til min mor, og så kan vi finde en dag om 3 uger'. Wtf?! Det var SÅ svært for mig at forstå dengang. :D



Lige nøjagtig dét er en af grundene til at jeg gerne vil flytte. Der er sgu så meget logistik i at have barn i byen. Jeg er opvokset på villavej hvor vi bare rendte ind og ud hos hinanden og ofte bare spiste med hvor vi nu lige var eller rendte hjem til mad for så at mødes igen senere og lege videre.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Cbas
Indlæg: 525
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:41
Kort karma: 15
Likede indlæg: 214

Re: Leger dit barn med andre mere eller mindre end du gjorde?

Indlægaf Cbas » 22. dec 2017, 05:32

Mine børn leger meget mere med andre.
Primært impulsive legeaftaler med børn på vejen. Vi bor på en fantastisk vej med mange jævnaldrende børn. Og de leger på kryds og tværs hos hinanden.
Men også planlagte legeaftaler med venner fra skolen - eller impulsive, hvor vi tager et ekstra barn eller to med hjem, når vi henter (vores hentes tidligt ca kl 15).
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Leger dit barn med andre mere eller mindre end du gjorde?

Indlægaf hotlips » 22. dec 2017, 05:57

Mindre, jeg havde min veninde på den anden side af vejen fra kort før vi startede i skole, den eneste der bor så tæt på her er en møgunge jeg ikke vil have min dreng leger med. Men der er et par stykker han vil kunne rende hen til meget snart og så bliver det vel lettere.
0
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Leger dit barn med andre mere eller mindre end du gjorde?

Indlægaf Muuh » 22. dec 2017, 06:32

Jeg synes egentlig det er svært at svare på, for de leger på en helt anden måde end jeg f.eks gjorde.

Jeg var helt sikkert mere fysisk sammen med mine venner, jeg gik bare ud på rundpladsen hvor vi boede og så var den altid fyldt med andre man kunne lege med, vi legede ofte spark til dåsen alle sammen om aftenen og sådan noget gør mine børn ikke. Men så sidder de og spiller et spil ved deres computer, hvor de spiller sammen med deres venner, de er ikke sammen i samme rum, men sidder på hvert deres værelse og snakker sammen via skype, men det er jo sådan de "leger" i dag.
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
Afskylia
Indlæg: 529
Tilmeldt: 7. jan 2016, 12:07
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1295

Re: Leger dit barn med andre mere eller mindre end du gjorde?

Indlægaf Afskylia » 22. dec 2017, 07:20

Mindre. Jeg boede på ude på landet, der var mange børn på min alder og min bedste veninde boede ovre på den anden side af vejen. Det var ikke noget vi aftalte vi løb bare frem og tilbage.

Vi bor lidt i søvbryllupskvarter og der er ikke så mange børn omkring os, så det er noget med at køre dem til legeaftaler også skal det aftales først...
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27068

Re: Leger dit barn med andre mere eller mindre end du gjorde?

Indlægaf ajnaM » 22. dec 2017, 08:35

Muuh skrev:Jeg synes egentlig det er svært at svare på, for de leger på en helt anden måde end jeg f.eks gjorde.

Jeg var helt sikkert mere fysisk sammen med mine venner, jeg gik bare ud på rundpladsen hvor vi boede og så var den altid fyldt med andre man kunne lege med, vi legede ofte spark til dåsen alle sammen om aftenen og sådan noget gør mine børn ikke. Men så sidder de og spiller et spil ved deres computer, hvor de spiller sammen med deres venner, de er ikke sammen i samme rum, men sidder på hvert deres værelse og snakker sammen via skype, men det er jo sådan de "leger" i dag.


En god anledning til at dele en af mine yndlingsartikler - der netop handler om, at børn i dag leger mindre sammen fysisk, men til gengæld er mere online. Den kan virkelig anbefales. :gogo:

https://www.information.dk/moti/2016/06 ... e-forstaar
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Leger dit barn med andre mere eller mindre end du gjorde?

Indlægaf TomKah » 23. dec 2017, 15:21

Mine børn har leget meget mere med andre. Jeg blev passet hjemme til jeg startede i skole, mens mine børn startede i institution da de var 10-12 måneder gamle.
1
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Leger dit barn med andre mere eller mindre end du gjorde?

Indlægaf godtnavn » 25. dec 2017, 19:08

Vi valgte lejlighed hvor vi bor netop forbi børnene løber ud og ind hos hinanden og leger ude uden forældrene :) Sådan var min barndom og sådan ønsker ejg min datter får det :) Mit værste mareridt (børnemæssigt, personligt gad jeg måske godt, så måske når vi bliver gamle og børnene er stukket af) ville være en villavej.

Min datter er endnu så lille at man ikke akn sige om hun leger mere eller mindre med andre børn end mig, håber det bliver det samme, men realistisk er bliver det måske mindre da vi ikke bor helt så ideelt som mine forældre gør, men tæt nok på til at jeg håber hun får lige så meget fri leg. Det er svært at finde de gode steder i byen synes jeg, dog nemmere end på landet da børn i byen bor så tæt at de kan gå mellem hinanden fra helt små og ikke har brug for nogen til at køre dem :)
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Leger dit barn med andre mere eller mindre end du gjorde?

Indlægaf JoyNips » 25. dec 2017, 19:27

godtnavn skrev:Vi valgte lejlighed hvor vi bor netop forbi børnene løber ud og ind hos hinanden og leger ude uden forældrene :) Sådan var min barndom og sådan ønsker ejg min datter får det :) Mit værste mareridt (børnemæssigt, personligt gad jeg måske godt, så måske når vi bliver gamle og børnene er stukket af) ville være en villavej.


Nu har jeg læst det her flere gange og jeg kan simpelthen ikke forstå, hvad du skriver. Altså, du ønsker at hun får den samme villavejs-opvækst som du har fået, men det er samtidig dit værste mareridt at hun får det?
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4212

Re: Leger dit barn med andre mere eller mindre end du gjorde?

Indlægaf Fræksak » 25. dec 2017, 19:28

Hm, umiddelbart mindre vil jeg sige.

Jeg er vokset op i lejlighed, og i ejendommen var der fyldt med ældre mennesker, men det var på en blind vej, og om aftenen gik man bare ned på gaden, og så kom de andre børn ud, og så legede vi. Vi var typisk 6-8 stykker ude. Vi legede dåseskjul i Haveselskabets Have eller gik over på børnehavens legeplads eller spillede fodbold nede i runddelen. Min bedste veninde boede i opgangen overfor, og vi legede nærmest hver dag, hvis jeg da ikke legede eller spillede fodbold med min lillesøster, som jeg var (og er) meget tæt med.

Vi bor i villakvarter, og jeg troede egentlig, at børnene ville fise ind og ud af husene hos hinanden, men det gør de ikke. Om sommeren er der lidt leg ude på vejen, men det er ikke ret meget, selv om her egentlig er en del børn.

Mine døtre har selvfølgelig legeaftaler. For den store på 12 er det nok 1-3 gange ugentligt, for den lille på 7 snarere 1-3 gange månedligt, så det er ikke fordi det er vildt tit. Det er en blanding af, at det ikke efterspørges mere, og af, at alle børnefamilierne har så travlt, tror jeg. Det er fx sjældent at den lille har en spontan legeaftale, fordi enten hun eller vi eller den anden familie skal noget den dag, det efterspørges i hente-situationen. Så skal de til svømning eller gymnastik eller have en pause, fordi de havde legeaftale i går. Den slags.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Leger dit barn med andre mere eller mindre end du gjorde?

Indlægaf godtnavn » 25. dec 2017, 20:40

JoyNips skrev:
godtnavn skrev:Vi valgte lejlighed hvor vi bor netop forbi børnene løber ud og ind hos hinanden og leger ude uden forældrene :) Sådan var min barndom og sådan ønsker ejg min datter får det :) Mit værste mareridt (børnemæssigt, personligt gad jeg måske godt, så måske når vi bliver gamle og børnene er stukket af) ville være en villavej.


Nu har jeg læst det her flere gange og jeg kan simpelthen ikke forstå, hvad du skriver. Altså, du ønsker at hun får den samme villavejs-opvækst som du har fået, men det er samtidig dit værste mareridt at hun får det?


Jeg er ikke vokset op på villavej, og dem jeg kender der bor på villavej har børnene leget på en måde jeg ikke ønsker, samt antallet af børn har været så meget mindre :) Så nej, ønsker ikke villavej-opvækst men et sted med masser af lejligheder, masser af børn og gode fællesområder uden biler, frem for villaveje hvor der leges i folks haver=hjemme hos nogen, der kører biler på vejen mellem husene og der bor alt for få børn (der bor immervæk flere børn tættere når det er opgange end huse).

Min oplevelse om villaveje er lidt som fraeksak skriver ovenover :)
0

Tilbage til "Børn"