Tråden for de små spørgsmål om børn

Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Tråden for de små spørgsmål om børn

Indlægaf milisa » 13. feb 2018, 07:30

Er jeg den eneste, der synes, der mangler sådan en tråd?!

Nå men, jeg har et lille spørgsmål uanset:

Hvornår ville I reagere på (begyndende?) øjenbetændelse? Min datter har lidt meget søvn i øjnene, når hun vågner, det er en smule rødt under øjet, men ikke selve øjet. Det klør en smule, men ikke ret meget - hun klager ikke over det og det er kun om morgenen, vi tager hende i at gøre det.

Ville I se tiden an, ringe til læge, købe noget håndkøb, noget fjerde?

Selv hælder jeg til bare at se tiden an, men sådan noget stads smitter vist meget? Har aldrig selv haft det. Vi har i øvrigt ferie, så heldigvis ingen problemer der!
0
Tally-ho
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Tråden for de små spørgsmål om børn

Indlægaf Sangius » 13. feb 2018, 07:32

Jeg ville lave noget saltvand, og tørre hendes øjne hver morgen og nogle gange dagligt med en ren vatrondel dyppet i saltvandet. Husk at vaske hænder.

Det er med en vis sandsynlighed ikke noget øjendråber kan afhjælpe alligevel - det lyder som virus og ikke bakterier :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: Tråden for de små spørgsmål om børn

Indlægaf milisa » 13. feb 2018, 07:36

Sangius skrev:Jeg ville lave noget saltvand, og tørre hendes øjne hver morgen og nogle gange dagligt med en ren vatrondel dyppet i saltvandet. Husk at vaske hænder.

Det er med en vis sandsynlighed ikke noget øjendråber kan afhjælpe alligevel - det lyder som virus og ikke bakterier :)


Det var også det, jeg tænkte. Det er kommet ifm en forkølelse, så det skulle da være mærkeligt, om det ikke er virusforårsaget.

God ide med saltvand!
0
Tally-ho
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Tråden for de små spørgsmål om børn

Indlægaf Studsgaard » 13. feb 2018, 07:59

Det er ikke sikkert det er betændelse.
I forbindelse med en forkølelse kan de godt få “forkølede øjne” specielt om morgenen som du beskriver.

Vi ente med at måtte få vores læge til at skrive en seddel, da vi jo ikke måtte sende datteren afsted med øjenbetændelse, og dagplejeren jo mente det var betændelse. Men lægen kontrollerede og det var bare forkølelsen der gav det grat om morgenen.
1
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Tråden for de små spørgsmål om børn

Indlægaf JoyNips » 13. feb 2018, 08:31

milisa skrev:Er jeg den eneste, der synes, der mangler sådan en tråd?!

Nå men, jeg har et lille spørgsmål uanset:

Hvornår ville I reagere på (begyndende?) øjenbetændelse? Min datter har lidt meget søvn i øjnene, når hun vågner, det er en smule rødt under øjet, men ikke selve øjet. Det klør en smule, men ikke ret meget - hun klager ikke over det og det er kun om morgenen, vi tager hende i at gøre det.

Ville I se tiden an, ringe til læge, købe noget håndkøb, noget fjerde?

Selv hælder jeg til bare at se tiden an, men sådan noget stads smitter vist meget? Har aldrig selv haft det. Vi har i øvrigt ferie, så heldigvis ingen problemer der!


Er hun måske lidt forkølet også? Så er det sandsynligvis bare “snot i øjnene”, som min læge kalder det. Jeg ville få det podet hos lægen hvis der er snask (det tager jo nogle dage at få svar), vaske med saltvand og se tiden an i forhold til at holde hjemme. Måske udvikler det sig til det værre mens I venter på svar, måske forsvinder det af sig selv.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: Tråden for de små spørgsmål om børn

Indlægaf Undtagelsen » 13. feb 2018, 15:43

Studsgaard skrev:Det er ikke sikkert det er betændelse.
I forbindelse med en forkølelse kan de godt få “forkølede øjne” specielt om morgenen som du beskriver.

Vi ente med at måtte få vores læge til at skrive en seddel, da vi jo ikke måtte sende datteren afsted med øjenbetændelse, og dagplejeren jo mente det var betændelse. Men lægen kontrollerede og det var bare forkølelsen der gav det grat om morgenen.


Samme her.
Vi fik at vide af lægen at hvis institutionen spurgte, skulle vi bare sige at vi VAR igang med behandling; saltvand.

Så igang med at rense med saltvand. Sålænge selve øjet ikke er rødt, er det sandsynligvis "snot i øjet".
1
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: Tråden for de små spørgsmål om børn

Indlægaf milisa » 21. feb 2018, 06:38

I havde helt ret mht øjnene!

Nå, men jeg har spørgsmål nok til alene at holde den her tråd kørende, tror jeg:

Hvordan pokker vænner man af med bleen? Datteren er 100% bevidst om både stort og småt. Og jeg skal love for, hun kan holde sig, for tager man bleen af hende, holder hun sig i >6 timer.... Hun NÆGTER at gå på toilettet, men gør det i børnehaven, hvor hun selv taget bleen af og sætter sig - uden at involvere de voksne. Men hjemme vil hun ikke.

Hun er helt med på at få bleen af, men holder sig som sagt - eller ender med at tisse i bukserne og så blive bundulykkelig. Hvordan får vi hende til at tage det sidste skridt?
0
Tally-ho
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Tråden for de små spørgsmål om børn

Indlægaf Olaf » 21. feb 2018, 08:03

Hvor længe har I prøvet? Min datter nægtede at bruge toilettet da hun smed bleen. Det tog få dage med uheld så ville hun pludselig gerne på toilet. Vi havde prøvet alt af belønning, hygge mv på toilettet men hun ville ikke sætte sig (heller ikke i børnehaven). Skal lige siges at vi ikke besluttede at hun skulle smide bleen - det gjorde det stædige pigebarn selv :lol2: . Så det var en lidt svær uge hvor vi hverken kunne på hende på toilettet eller få hende til at holde bleen på. Jeg ved ikke hvad vi havde gjort hvis hun ikke havde set lyset relativt hurtigt.
0
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Tråden for de små spørgsmål om børn

Indlægaf Lykke » 21. feb 2018, 10:39

Vi har den der bog: Væk med de våde bleer.
Den har gjort det lidt spændende for barnet. Hun er 2,5 år. Men det er mest afføring hun kan mærke, og når på toilet til.
Lige for tiden siger hun, at nu tisser hun.
Men den er der ikke endnu. Men tænker det er en start at hun kan mærke det.

Vil hun sidde på potte?
Måske børnehaven har et eller trick du kunne få?
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: Tråden for de små spørgsmål om børn

Indlægaf milisa » 21. feb 2018, 17:51

Hun er 3.5 år. Børnehaven siger bare "af med bleen", men hun bliver så ulykkelig, når hun så har uheld, og det kan da heller ikke være sundt at holde sig så længe?

Vi har prøvet med alt fra is til legetøj og kombinationen af begge. Det hjælper ikke, hun nægter at sidde på det toilet. Vi har ikke prøvet koncentreret dvs andet end i weekenden og ikke hver weekend. Måske vi skal gøre det
? Vi har prøvet lidt siden august men som sagt ikke fast. Er bare så bange for at presse hende.
0
Tally-ho
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: Tråden for de små spørgsmål om børn

Indlægaf Undtagelsen » 21. feb 2018, 17:54

milisa skrev:Hun er 3.5 år. Børnehaven siger bare "af med bleen", men hun bliver så ulykkelig, når hun så har uheld, og det kan da heller ikke være sundt at holde sig så længe?

Vi har prøvet med alt fra is til legetøj og kombinationen af begge. Det hjælper ikke, hun nægter at sidde på det toilet. Vi har ikke prøvet koncentreret dvs andet end i weekenden og ikke hver weekend. Måske vi skal gøre det
? Vi har prøvet lidt siden august men som sagt ikke fast. Er bare så bange for at presse hende.


Har I prøvet at gøre det til en hyggestund, hvor hun evt har en iPad med og en af jer sidder på gulvet ved siden af hende?
Evt kombineret med belønning.
Det skal jo nok blive "hverdag" igen, når først det er lært, så jeg ville uden at blinke gøre brug af alle tricks i bogen.
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: Tråden for de små spørgsmål om børn

Indlægaf milisa » 21. feb 2018, 17:58

Det kan i øvrigt godt være potte er løsningen. Vi har sådan en trappestige med bræt, og hun går fint derop, men sidder lidt krampagtigt. Har bare altid været mod potte, fordi du så indføre noget nyt, der skal fravænnes og hvad gør man så, når man er i byen - eller ude at spise på restaurant el lign? Man kan jo ikke slæbe en potte med overalt, eller....?
1
Tally-ho
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: Tråden for de små spørgsmål om børn

Indlægaf milisa » 21. feb 2018, 18:00

Undtagelsen skrev:
milisa skrev:Hun er 3.5 år. Børnehaven siger bare "af med bleen", men hun bliver så ulykkelig, når hun så har uheld, og det kan da heller ikke være sundt at holde sig så længe?

Vi har prøvet med alt fra is til legetøj og kombinationen af begge. Det hjælper ikke, hun nægter at sidde på det toilet. Vi har ikke prøvet koncentreret dvs andet end i weekenden og ikke hver weekend. Måske vi skal gøre det
? Vi har prøvet lidt siden august men som sagt ikke fast. Er bare så bange for at presse hende.


Har I prøvet at gøre det til en hyggestund, hvor hun evt har en iPad med og en af jer sidder på gulvet ved siden af hende?
Evt kombineret med belønning.
Det skal jo nok blive "hverdag" igen, når først det er lært, så jeg ville uden at blinke gøre brug af alle tricks i bogen.


Jeg er helt enig med dig, så vi har uden blusel lokket med ALT! Ligesom hun får lov at få telefon eller os eller begge dele. Vi har også prøvet at gå (hun har en ting med det at være alene....), så jeg er helt tør for ideer til, hvordan vi kan gøre mere og andet end at vente. Men for pokker, hun er 3.5 år og hun gør det jo i børnehaven?
0
Tally-ho
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Tråden for de små spørgsmål om børn

Indlægaf Studsgaard » 21. feb 2018, 18:01

Kan det ikke være det store wc der er problemet. Når hun godt tør i børnehaven på de små toiletter.

Jeg tænker om ikke en wc forhøjer eller en potte kan hjælpe?

Vores pige var også "bange" for det store wc, så vi startede med potte og så ekstra brættet på wc'et samt massere belønning for at komme der på.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Tråden for de små spørgsmål om børn

Indlægaf hotlips » 21. feb 2018, 18:03

Kan i ikke sige at i lige holder pause med det og så vente til sommer? Det er som regel en god ting at kunne lade dem rende ude med bar mås på, så er det lidt som om at tiøren falder for de fleste børn. Jeg, min dreng og alle i familien har fået taget bleen på ferie i sommerhuset og vi har ikke haft nogen der sloges særligt meget med det.
1

Tilbage til "Børn"