Hvad går 0.kl ud på?

FormerlyKnownAs
Indlæg: 1056
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 178
Likede indlæg: 1256

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 14. feb 2018, 14:16

Sommerfugl23 skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Sommerfugl23 skrev:
Dikus skrev:
Sommerfugl23 skrev:
Dikus skrev:Det er bare en udfording med andre landes skolesystemer... Hold fast i, at din dreng altså ikke er "bagud" - sååååå lang tid tager det ham ikke at indhente - og han har det rart undervejs.

Jeg har selv - her i DK - taget kampe med lærere, hvis forventninger til mig eller mit barn, jeg slet ikke var enig i.

Jeg har ikke fortrudt en eneste gang, at jeg stod fast på at afvige fra normen.

Dem, din søn kommer i skole med, kan måske læse - men har de haft samme nærvær til deres forældre? Reflekterer de over det, de oplever? Sætter oplevelser ind i en social/kulturel kontekst?

... Mit bud er, at din søn helt umærkeligt er foran på de punkter "vi" tillægger værdi. Og at han nok skal nå at lære at læse. Inden sjette klasse kan han så have læst dobbelt så mange bøger, fordi han læser for sjov...

*hilsen hende som f.eks. ikke tvang et uvilligt barn til at læse 20 minutter om dagen - og først kom ud af skammekrogen i de større klasser *


Dit indlæg er godt nok dømmende og jeg kan ikke lade være at trække på smile båndet over du påstår at danske børn har haft mere nærvær med deres forældre. Vi snakker Danmark hvor 99 pct af alle børn sendes i institution som 1 årig og tilbringer op til 8-10 timer der hver dag.
Jeg bor selv i England. Her går langt hovedparten hjemme indtil de er 3, hvorefter de er afsted ca 15 timer i Pre School indtil de stsrter i skole mellem 4 og 5 år. De børn har haft langt mere nærvær end de fleste danske børn.
Min datter på 4 er startet i skole i år og jeg vil langt hellere sende hende afsted der end i en dansk børnehave der stort set ikke har ressourcer til at fokusere på det enkelte barn.
Min datter stor trives i er fantastisk lærings miljø med massere af tid til leg og børnetid og oveni det massere af kompetente fantastiske lærere, der udvikler hende fantastisk.
Bare fordi en kultur er anderledes er den ikke dårlig.
Til trådstarter kunne dit barn ikke starte op nu således at han fik det sidste halve år af reception class med, det ville jeg anbefale. Det er hårdt at starte direkte i year one især hvis han heller ikke er flydende i engelsk?
Men det skal nok gå. Vi havde virkelig vores forbehold og var nervøse for at møde et strengt gammeldags skolesystem men nu frygter vi mere om den danske folkeskole kommer til at leverer samme niveau når vi engang vender hjem. Men engelske/amerikanske børn er præcis som danske børn og undervisningen er altså tilrettelagt deres niveau.

Det var ikke for at være dømmende, men taget ud fra TS's tidligere indlæg om, hvordan hun har adskilt sig, fordi hun ikke har haft en nanny, men selv været sammen med sit barn. I det land, hun befinder sig i.

Det handlede derfor ikke om statistik, men om noget helt konkret.


Helt i orden, jeg læste det bare dømmende.
Men er også vant til at blive mødt af meget lidt åbensind fra danskere så snart noget er lidt anderledes hvilket vel må forventes når man bor i udlandet.


Jeg oplever tilgengæld at danske expats er meget lidt åbensindede når det kommer til børn og hvordan og hvorledes. jeg kan fylde en bog med alt det fordømmelse over ikke at have en nanny til mit barn, over st sende ham i nursery 3 dage om ugen i timer ad gangen som 1,5 årig. Over at sige nej tak til aftenarrangementer fordi mit barn kom forud for andet. Osv osv osv.


Danske expats er vel også danskere ;) vi har bevidst holdt os væk fra expat miljøet og istedet bosat os lokalt så vi omgåes ikke andre danskere men kun lokale. Til gengæld hører vi mange fordomme hjemmefra til fx skoleuniform og tiltaleform til lærerne som man jo ikke er på fornavn med.
Jeg vidste ikke i kendte hinanden og læste hendes indlæg mere generelt - jeg beklager.

Men jeg vil stadig anbefale dig at starte din søn op i skole nu istedet for at vente til sommer. At lade ham starte med børn 2 år yngre er jo ikke en heldig løsning men at komme direkte ind i year 1 er benhårdt - der forventes det at børn kan læse, regne mv mens reception class mere er den blide overgang til skole livet.


Lad mig præcisere. Danskere i Dk oplever jeg mere åbensind og nysgerrighed fra end danske expats.

Han går i børnehave og skal ikke starte i skole nu. Det er først relevant fra sommer. Year 1 har aldrig været aktuelt st han skulle starte i uanset fra vore side.
Senest rettet af FormerlyKnownAs 15. feb 2018, 04:11, rettet i alt 1 gang.
0
/Dullen
FormerlyKnownAs
Indlæg: 1056
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 178
Likede indlæg: 1256

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 15. feb 2018, 04:10

Vi så den sidste skole i dag, det blev det ikke nemmere af. Det var en virkelig fed skole med gode arealer, værelser osv. Britisk ind til benet og ret akademisk og der blev talt om hvor godt at de klarede sig i tests osv. Det naturligvis vigtigt at børnene klarer sig godt, men tests er list sekundært i min optik. Der var også bløde værdier og rigtig meget forældreinddragelse hvilket jeg finder vigtigt. Alt i alt, en super skole med en anelse overvægt på akademisk fokus. Men igen, skolen havde alt og mere til af hvad en skole skal have og jeg kan godt se at når jeg sammenligner de fysiske rammer med Montessori i går, er det som at gå fra slum til en typisk dansk privatskole . Ærlig snak.

Havde rektor sagt ok til at han skulle starte i kindergarten havde vi sagt ja med det samme. Men det sagde han ikke. Sekretæren var insisterende i sine mails om hans alder var til year 1 og det samme var rektor. Det var ikke til diskussion.

Vi skal tænke og snakke, læse og se tiden an.
0
/Dullen
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1258
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 227
Likede indlæg: 2406

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf milisa » 15. feb 2018, 06:53

^Kunne I få lov til (hvis I har tid) at overvære 3-4 timer el lign i year 1? Det kan jo være, det slet ikke er så "slemt" på den skole?
0
Tally-ho
FormerlyKnownAs
Indlæg: 1056
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 178
Likede indlæg: 1256

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 15. feb 2018, 07:13

Vi var inde og se en klasse som have matematik undervisning. Det var nede på gulvet hvor de sad og læreren sad på lille stol og de talte om capacity- a little left, a lot left etc. Vi så en bog som de skriver i og så hvordan et barn havde udviklet sig fra dag 1 til nu og det er klart at det var store uregerlige bogstaver og to-tre bogstavsord til pæne bogstaver og små sætninger. Når man er skrevet ind/op, bliver eleven inviteret ind på skolen og deltage i 3 timer.

Men han springer jo 1 klassetrin over reelt set og mangler den der brobygning der er ved at have der sidste år i børnehaven. Og tænker også hvad vi gør om 4 år når vi formegentligt ender mere permanent i Danmark. Så er han et år forud ift de andre.

Det er lidt svært at beslutte. Der var enormt meget godt ved den i dag, det må jeg sige. Både akademisk, praktisk, børnehøjde osv. Minus er at det er en stor skole med 700+ elever- men vist fordelt på to skoler og skoledagen er lang. 8-14.45 og så er der agter School activities.

Akademisk er han nok mere på Montessori niveau i kraft af st han også går i en fribørnehave der lægger op til at de forsætter på friskole og læring og pædagogik spiller derfor sammen. Men motorisk og fysiske udfordringer osv er der mere på den andens

Vi overvejer også 1 år på Montessori og så fra year 2 på den anden, det er bare også lidt noget rod når han også har et skift til sommer.

Vi tænker og trækker på andres erfaringer og ser tiden an. Vi var fra vores side meget fast besluttede på at year 1 slet ikke var aktuelt.

Har bedt rektor sende et skema for year 1 klassen.
0
/Dullen
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 3001
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 595
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 7046

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf Madam Pomfrey » 15. feb 2018, 07:57

FormerlyKnownAs skrev:

Men han springer jo 1 klassetrin over reelt set og mangler den der brobygning der er ved at have der sidste år i børnehaven. Og tænker også hvad vi gør om 4 år når vi formegentligt ender mere permanent i Danmark. Så er han et år forud ift de andre.


Jeg vil umiddelbart tro at der er så stor forskel på kulturen i Burma, i expat/internationale skoler, og kulturen i dansk folkeskole, friskole, privatskole, at du ikke kan sætte det op imod om han er foran eller bagud ifht. den danske skole.
jeg ville undres hvis ikke der var en ret stor forskel i den pædagogiske og didaktiske tilgang til eleverne, at der er forskel på metoder, kultur, forventninger, krav etc.

Og det vil kun være en fordel at være foran på det faglige, hvis i agter at flytte tilbage. For at være foran gør at man kan slappe af på den konto, glide med, bare være, og bruge sine kræfter på det sociale, at lande i en ny klasse, få etableret relationer og venskaber, vende sig til kulturforandringer. For den slags kan også være ret krævende :)
6
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
FormerlyKnownAs
Indlæg: 1056
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 178
Likede indlæg: 1256

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 15. feb 2018, 08:07

Madam Pomfrey skrev:
FormerlyKnownAs skrev:

Men han springer jo 1 klassetrin over reelt set og mangler den der brobygning der er ved at have der sidste år i børnehaven. Og tænker også hvad vi gør om 4 år når vi formegentligt ender mere permanent i Danmark. Så er han et år forud ift de andre.


Jeg vil umiddelbart tro at der er så stor forskel på kulturen i Burma, i expat/internationale skoler, og kulturen i dansk folkeskole, friskole, privatskole, at du ikke kan sætte det op imod om han er foran eller bagud ifht. den danske skole.
jeg ville undres hvis ikke der var en ret stor forskel i den pædagogiske og didaktiske tilgang til eleverne, at der er forskel på metoder, kultur, forventninger, krav etc.

Og det vil kun være en fordel at være foran på det faglige, hvis i agter at flytte tilbage. For at være foran gør at man kan slappe af på den konto, glide med, bare være, og bruge sine kræfter på det sociale, at lande i en ny klasse, få etableret relationer og venskaber, vende sig til kulturforandringer. For den slags kan også være ret krævende :)


Skolen følger, og skal følge, de officielle retningslinjer fra UK, da de har købt Cambridge programmet. Så der er ingen svinger i valsen der. Hvorfor det heller ikke kan komme på tale at han kan gå i et alderstrin under hans egentlige, selvom at det akademisk er hvor han reelt er. Alle primære lærere er fra Uk og følger de officielle kurser og what not. De har så også 2 lokale undervisere indvier klasse til at hjælpe, netop fordi der er forskellige behov alt efter barn, land og forudsætninger.

Ja desværre ender udlandseventyrerne nok efter det her, så der er flere ting hvor vi tænker langsigtet.
0
/Dullen
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 3001
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 595
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 7046

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf Madam Pomfrey » 15. feb 2018, 08:21

FormerlyKnownAs skrev:
Madam Pomfrey skrev:
FormerlyKnownAs skrev:

Men han springer jo 1 klassetrin over reelt set og mangler den der brobygning der er ved at have der sidste år i børnehaven. Og tænker også hvad vi gør om 4 år når vi formegentligt ender mere permanent i Danmark. Så er han et år forud ift de andre.


Jeg vil umiddelbart tro at der er så stor forskel på kulturen i Burma, i expat/internationale skoler, og kulturen i dansk folkeskole, friskole, privatskole, at du ikke kan sætte det op imod om han er foran eller bagud ifht. den danske skole.
jeg ville undres hvis ikke der var en ret stor forskel i den pædagogiske og didaktiske tilgang til eleverne, at der er forskel på metoder, kultur, forventninger, krav etc.

Og det vil kun være en fordel at være foran på det faglige, hvis i agter at flytte tilbage. For at være foran gør at man kan slappe af på den konto, glide med, bare være, og bruge sine kræfter på det sociale, at lande i en ny klasse, få etableret relationer og venskaber, vende sig til kulturforandringer. For den slags kan også være ret krævende :)


Skolen følger, og skal følge, de officielle retningslinjer fra UK, da de har købt Cambridge programmet. Så der er ingen svinger i valsen der. Hvorfor det heller ikke kan komme på tale at han kan gå i et alderstrin under hans egentlige, selvom at det akademisk er hvor han reelt er. Alle primære lærere er fra Uk og følger de officielle kurser og what not. De har så også 2 lokale undervisere indvier klasse til at hjælpe, netop fordi der er forskellige behov alt efter barn, land og forudsætninger.

Ja desværre ender udlandseventyrerne nok efter det her, så der er flere ting hvor vi tænker langsigtet.


men jeg tror også der er ret stor og markant forskel på UK skole og DK skole på nogle områder, sikkert ligheder på andre.
Men uanset hvad vil et skoleskifte, og et kulturskift, ofte kræve noget energi :)

I har en kvik, sød, lærenem dreng... At han skal springe "0.klasse" over det tror jeg ikke er det store problem, han skal måske arbejde lidt hårdere med nogle ting, men skal nok få dem lært :)
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
FormerlyKnownAs
Indlæg: 1056
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 178
Likede indlæg: 1256

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 15. feb 2018, 08:48

Jeg fik lige en rigtig god mail fra rektor fra den skole vi så i dag. Jeg blev positivt stemt og umiddelbart vinder den mere ind på mig end Montessori. Utroligt nok. De har så flere timer, men også færre undervisningsdage og altså mere ferie. Jeg synes det er træls at Montessori kun har 5 ugers ferie, mod 8 uger på alle andre f.eks.

If you are considering Network then any support you can give Christoffer with English in the next six months would be very valuable. With students from over 55 different countries classes have varying levels of English language and teachers are developing language skills through all the subjects. In addition to language acquisition students also arrive at Network with varying degrees of educational background according to the country they come from. However, all the students who have joined us have assimilated themselves to the UK curriculum and teaching and make good progress as I outlined this morning.

De har 6 lektioner om dagen som er en blanding af engelsk, mat og Knowledge & Understanding of the World hver dag og de sidste 3 timer er PE, Library, Assembly, Reading, Art, Myanmar culture, Music

Så alt i alt er jeg nok mere stemt for den generelt. Men vi ser tiden an og hvor meget han lærer af diverse den næste tid og tager den så derfra.
3
/Dullen
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 3001
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 595
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 7046

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf Madam Pomfrey » 15. feb 2018, 09:00

det lyder som en god skole, der har en bred erfaring med netop dette.

Mine egne børn, og niecer, har tillært sig en del engelsk via bl.a. youtube. Der er så mange børnesange og udsendelser om tal, farver, former osv. som de finder vildt intressante. Min søsters pige, som du jo har "fulgtes med" fra terminsgruppe, hun er helt vildt god til engelsk, kan alle farver, tal, dyrenavne m.m.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
FormerlyKnownAs
Indlæg: 1056
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 178
Likede indlæg: 1256

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 15. feb 2018, 09:15

Ja C er også meget med på engelsk på tal, dyr, farver, små sætninger ig så forstår han stort ser alt der bliver sagt på
Engelsk. Vi var jo nødt til at lære ham først engelsk, så dansk og nu engelsk igen. Han har “strenge” restriktioner på iPad som er forbeholdt weekender i et mindre tidsrum, så det gør han det ikke meget i. Men jeg har fået forskellige links til learning apps vi skal igang med. Så må jeg slække lidt på på principperne. Midlet helliger målet.

Jeg tror vi ender med den vi så i dag. Den er bare mere lækker på de fysiske rammer og akademisk tror jeg godt at han udfra den sidste mail, nok skal klare det. Jo yngre de er jo bedre er de jo til at indrette og lære.
3
/Dullen
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 3001
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 595
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 7046

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf Madam Pomfrey » 15. feb 2018, 09:27

FormerlyKnownAs skrev:
Jeg tror vi ender med den vi så i dag. Den er bare mere lækker på de fysiske rammer og akademisk tror jeg godt at han udfra den sidste mail, nok skal klare det. Jo yngre de er jo bedre er de jo til at indrette og lære.


Jo mindre jo nemmere tror jeg... de er pisse dygtige til at navigere i det der, til at tilpasse sig og tillære sig det der er nødvendigt :)
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Lathyrus
Indlæg: 732
Tilmeldt: 3. jan 2016, 20:00
Kort karma: 35
Likede indlæg: 1047

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf Lathyrus » 15. feb 2018, 17:17

Min søn startede i 0 klasse for 1,5 år siden.
Jeg synes også kravene i DK er betydeligt højere nu end da jeg selv startede i skole i 80’erne.

Det forventedes at børnene kunne;

- sidde stille og være stille
- række hånden op og vente på tur
- klare toiletbesøg og få sko/overtøj af og på
- tallene fra 1-10 (og helst flere)
- skrive eget navn og kende til de fleste bogstaver
- modtage en kollektiv besked

Det lyder jo umiddelbart som nogle ok krav. Der hvor jeg synes det bliver for voldsomt er fordi børnene forventes at kunne klare de her ting fra dag 1 og fra 7.45-13.45 hver dag. Der er ikke megen leg, frie aktiviteter, sangleg, tegnetime osv som da jeg gik i skole. Det er skemalagt undervisning i dansk, engelsk og matematik, samt emner på tværs af fag, feks om “Fugle”, “Børn i andre lande” osv fra morgen til eftermiddag og sådan har det været fra den første uge i skolen.
0
Brugeravatar
Mavis
Indlæg: 523
Tilmeldt: 17. apr 2017, 11:41
Kort karma: 74
Likede indlæg: 817

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf Mavis » 17. feb 2018, 14:02

Jeg gik i 0. Klasse for 8 år siden på en privatskole, der dog var virkelig meget som en folkeskole på alle måder som jeg husker det. Vi var 6 år, hvor det på folkeskoler er normen at man er 5, er mit indtryk.

Som jeg husker det, skulle vi kunne:

-Sidde stille, tie stille, "gøre hvad der bliver sagt" og række hånden op. Det blev dog trænet en del.
-Få overtøj på og klare toiletbesøg og lignende
-Kende lidt til tal og bogstaver

Vi havde skemalagt undervisning i dansk og matematik, og også en "legetime", og jeg mindes, at vi havde fri klokken 13 hver dag. Vi lærte:

-Lidt om stavelser og stavning
-Alfabetet og nogle tal, muligvis lidt plus og minus og tabeller og "det her hedder en trekant"
-Håndskrift (alt for meget fokus på det!)
-Lidt om alle mulige ting, som små børn er nysgerrige på og gerne vil lære om. Dyr, andre lande, planeter og stjerner, let-fordøjelig meget simplificeret historie og sådan noget
-Nogle kreative aktiviteter, som tegning, sang o.l.

Det synes jeg var et helt fint niveau, men jeg var også virkelig virkelig skoleglad, og sådan er langt fra alle børn selvfølgelig.
0
Det gode brød. Fra Schulstad. Smager frisk. Og er. I skiver.

Tilbage til "Børn"