Hvad går 0.kl ud på?

Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 13. feb 2018, 08:40

Vi er ved at finde ud af hvordan og hvorledes med skole fra 2018, som ikke bliver i Danmark. Har lige være til møde på den første skole og jeg synes dælme det er meget der forventes af en 5 årig. De blev lidt paf over st han som 4,5 år ikke kan alfabet og læse endnu :wacko:

Hvordan er 0.kl. i Danmark og hvad forventer man at de kan i de akademiske fag inden?
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 13. feb 2018, 08:44

De blanke er også timer, det er en fejl at der ikke står noget der
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 13. feb 2018, 10:21

Ja det er jeg med på, men jeg aner intet om skolegang i Danmark i de små klasser og hvad kan og hvad der forventes. Derfor spørger jeg :)
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf DenBruneMunk » 13. feb 2018, 10:22

Men det hjælper vel ikke at spørge til danske vilkår, når din pointe er, du har behov for at tale med dem i et andet land end Danmark?

Som at spørge til kørsel i venstre i England, hos danskere, når du egentlig hellere vil høre englændere om deres oplevelse af dette?
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 13. feb 2018, 10:25

Det var for at få en hel generel information om det og hvad man har af forventinger. Jeg er interesseret og nysgerrig. Vi skal besøge andre skoler de næste dage som har andre tilgange.

Damen var i tvivl om han skulle i en klasse for 3 årige. Selvom at det er subjektiv, så er min søn jo ikke totalt retarderet fordi han som 4,5 årig ikke kan læse. En 5 årig i en klasse med 3 årige er jo ikke rigitg optimalt heller.
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2531
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8488

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf Raenil » 13. feb 2018, 10:28

Da min datter startede i 0 forventedes det at hun kunne:
Sidde stille og modtage en fælles besked.
Havde kendskab til tal og bogstaver.
Kunne fungere socialt i klassen.
Der var ingen forventning om at hun kunne tal eller bogstaver udenad. Det har de brugt efteråret på.
6
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 13. feb 2018, 10:31

Raenil skrev:Da min datter startede i 0 forventedes det at hun kunne:
Sidde stille og modtage en fælles besked.
Havde kendskab til tal og bogstaver.
Kunne fungere socialt i klassen.
Der var ingen forventning om at hun kunne tal eller bogstaver udenad. Det har de brugt efteråret på.


Tak for svar :)

Jeg synes også det er meget at forvente i 4-5 års klassen at de kan læse. Systemet er anderledes, men stadig. Jeg kan uanset hvad, ikke bruge det næste 1/2 år på at terpe med vores søn for at lære ham alfabet og læse.
1
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8018

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf Charly » 13. feb 2018, 10:47

Jeg er ret sikker på, at det ikke blev forventet at barnet kunne læse eller kunne tallene mere end til 10, da min dreng startede i skole. Jeg har sakset det her fra min kommunes hjemmeside i forhold til skoleparathed:

Personlig udvikling
Barnet bør:


Have så meget selvværd og tro på egne evner, at dette tror på, det kan lære noget nyt
Være nysgerrig, have gå på mod og kunne bruge sine erfaringer
Kunne handle selvstændigt
Kunne koncentrere sig i kortere tid om både selvvalgte og tvungne aktiviteter
Kende sit fulde navn og vise begyndende interesse for egne familieforhold
Kunne give udtryk for og udsætte egne behov og ønsker
Kunne sætte ord på følelser

Social udvikling
Barnet bør:


Kunne sige fra og til og bede om hjælp, når det har brug for det
Barnet bør have en vis robusthed, kunne samarbejde og gøre sig gældende i en gruppe
Kunne ytre sig i en gruppe
I et vist omfang kunne aflæse andres reaktioner og tage hensyn til andre
Have forståelse for at være en del af en helhed
Have forståelse for andres behov
Selv kunne mestre småkonflikter
Kunne overholde regler i spil og leg
Kunne vente på sin tur
Have en forståelse for, hvordan dets handlinger virker på andre
Kunne etablere nye kammeratskaber

Sproglig udvikling
Barnet bør:


Kunne forstå minimum tre informationer i samme besked
Kunne udtrykke sig forståeligt
Kunne forstå en kollektiv besked
Have en begyndende interesse for tegn og bogstaver
Kunne deltage i en samtale om enkle forhold
Kunne formulere sig i hele sætninger
Kan lytte til og genfortælle en lille historie
Interesserer sig for sproglyde, rim og remser

Motorik og selvhjulpenhed
Barnet bør:


Kunne gå forlæns balance på en line, kunne hinke, stå på et ben, rulle og slå kolbøtter
Være glad for at bevæge sig, tumle og tage initiativ til bevægelse
Reagere tilpas på de forskellige sanseindtryk (lys, lugt, smage, syn, føle)
Kunne klare af- og påklædning og vurdere påklædning efter vejret
Selv kunne klare toiletbesøg
Kunne holde på en blyant, kunne klippe, kunne holde på bestik
Kunne tegne en "Nicolai" figur
Kunne tegne sit eget navn og er påbegyndt skribleskrivning (legeskrift)
Kunne genkende egne ting og begynde at holde styr på dem
1
ajnaM
Indlæg: 9932
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27074

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf ajnaM » 13. feb 2018, 11:50

FormerlyKnownAs skrev:Vi er ved at finde ud af hvordan og hvorledes med skole fra 2018, som ikke bliver i Danmark. Har lige være til møde på den første skole og jeg synes dælme det er meget der forventes af en 5 årig. De blev lidt paf over st han som 4,5 år ikke kan alfabet og læse endnu :wacko:

Hvordan er 0.kl. i Danmark og hvad forventer man at de kan i de akademiske fag inden?


Vores store dreng begynder i børnehaveklasse til sommer, og vi har fået en liste med ting, de forventer, han nogenlunde kan - eller som vi skal arbejde på.

Det er opdelt i motoriske, sociale, kognitive og 'akademiske' færdigheder og er blandt andet noget med at hinke, at kunne gå på toilettet selv, at kune holde på en blyant, at kunne række hånden op når man vil sige noget, at rydde op efter sig selv, at færdes i trafikken osv. Og så er det at kunne tallene til 10 - og at have en forståelse for både selve tallet og mængden - og at kunne bogstaverne i et eller andet omfang og stave sit eget navn.

Det er en privatskole. Mit indtryk er, at man ikke har samme 'lister' i folkeskolen. Jeg er i øvrigt ikke udelt begejstret, da jeg hurtigt synes, det får form af en tjekliste - men det giver i hvert fald et indtryk af, hvad de ikke vil prioritere at bruge ressourcer på.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Helga1
Indlæg: 494
Tilmeldt: 6. maj 2016, 09:19
Kort karma: 29
Likede indlæg: 620

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf Helga1 » 13. feb 2018, 11:59

Jeg arbejder selv i indskolingen og har nogle timer om ugen i 0. klasse.
Det vigtigste, børnene skal have med fra 0. klasse, er, at kunne de gængse "regler" for at gå i skole. :)
- Huske at række hånden op, når de vil sige noget
- Kunne modtage kollektive beskeder
- Arbejde med impulsstyringen (så de ikke begynder at lege, snakke, rejse sig fra pladsen mm., når de har lyst)

Herudover arbejdes der selvfølgelig også med både tal og bogstaver, men på min skole, bruger vi meget tid på at arbejde med tallen fra 0-10 og senere 10-20 - skrive dem, sige dem, den rigtige rækkefølge, tælle ting mm.
Herudover bruger vi meget tid på bogstaverne - deres navne, stort og lille bogstav, konsonant/vokal, skrive dem, lydene mm.

Vi forventer ikke de kan de faglige ting, når de kommer, men vi sammen arbejder med det i skolen, og forældrene også støtter op hjemme, hvis vi kan se, at et givent barn har svært ved tal eller bogstaver. :)
2
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf Ficus » 13. feb 2018, 12:10

Vi har skrevet vores dreng op til en privatskole, som har et tilbud til børnene året eller halvdelen af året før 0. klasse.

Deres dag ser sådan her ud:

7.00 - 9.00 - Tilbydes der morgenmad i form af havregryn og cornflakes
9.00 - 9.30 - Morgensamling, hvor vi taler om dage, uger, måneder, vind og vejr.
Børnene lærer at udtrykke sig over for andre, at modtage en kollektiv besked, at lytte til hinanden og til højtlæsning. Herudover lærer børnene at fungere sammen i en gruppe.
9.30 - 10.00 - Frikvarter
10.00-11.00 - Undervisning
11.00-11.30 - Frikvarter
11.30-12.30 - Frokost
12.30 - 14.00 - Frikvarter på legepladsen
14.00 - 15.00 - Eftermiddagsfrugt med højtlæsning
15.00 - 17.00 - Leg og hygge til luk.

Dvs det er en slags udvidet børnehave, hvor man træner skoleparathed og forbereder på en 0. klasse, som jeg må indrømme er ret anderledes end min i 90’erne var(vi legede nærmest kun, øvede selvfølgelig lidt bogstaver og små tal, men ikke regning osv)

Deres fag i 0. er:
“Vi har derfor allerede fra 0. klasse skemalagt undervisning i følgende fag:

Dansk, Matematik, Natur & teknik, Engelsk, Musik, Billedkunst, Idræt, Svømning og legetime.”
Det minder jo ret meget om det skema du viser.

Hvis barnet så ikke har været i forskolen, kan det godt virke som et lidt vildt skema at dumpe ind i, tænker jeg.
1
ajnaM
Indlæg: 9932
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27074

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf ajnaM » 13. feb 2018, 13:05

Vores konkrete skema i børnehaveklassen ser således ud:

8.00-8.30 morgenåbent i sfo’en
8.30-10.00 undervisning
10.00-10.15 frikvarter
10.15-11.15 undervisning

11.15-12.00 frokost
12.00-12.45 frikvarter
12.45-17.00 sfo

Altså reelt undervisning fra 8.30-10 og igen fra 10.15 til 11.15. Men det er på privatskole. På en folkeskole har elever i børnehaveklassen i gennemsnit 30 timer om ugen, svarende til 6 timer om dagen.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf Studsgaard » 13. feb 2018, 13:24

På vores skole går 0 klasse i skole fra 8.15 til 14.15. Med formiddags og frokost pauser på 15 og 40 min.

Når de starter i 0 skal de faktisk gerne kunne over 20 bogstaver, der er de færreste der kan, men det er hvad der fra ministeriets side forventes (fik jeg fortalt da datteren startede - hun går i 1. Nu)

De krav der stilles til min datter nu, frem for dem der var til hendes storebrødre for 5-6 år siden, er meget strengere.
Da brødrene startede var der fastlagte legetimer, hvor der i dag er fast undervisning hele dagen.
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 13. feb 2018, 14:10

Tak for alle input. Sætter virkelig pris på det.

Det var virkelig nedslående det møde i dag. Eller, det startede faktisk fint, men da de viste os skemaet og jeg spurgte ind til om det leg til læring fordi jeg synes at der er mange timer, var det et nej, de læser bøger i engelsk, har matematik i mat osv. Om vores søn da ikke kan læse? Æh nej, han er 4,5 år. Jeg ved godt st systemet i uk og us er anerledes, men alligevel. Reelt hører han til year 1 ift alder til sommer. Men vi talte om kindergarten som er 4-5 år. Men nu når han er så tilbage åbenbart (!) blev hun i tvivl om han reelt skulle i pre-K som er 3-4 år. Ej men stop altså.

Vi skal se en anden skole i morgen som jeg har lidt bedre fornemmelse af ift vores barn og deres læringsmetoder.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 13. feb 2018, 14:16

Ficus skrev:Vi har skrevet vores dreng op til en privatskole, som har et tilbud til børnene året eller halvdelen af året før 0. klasse.

Deres dag ser sådan her ud:

7.00 - 9.00 - Tilbydes der morgenmad i form af havregryn og cornflakes
9.00 - 9.30 - Morgensamling, hvor vi taler om dage, uger, måneder, vind og vejr.
Børnene lærer at udtrykke sig over for andre, at modtage en kollektiv besked, at lytte til hinanden og til højtlæsning. Herudover lærer børnene at fungere sammen i en gruppe.
9.30 - 10.00 - Frikvarter
10.00-11.00 - Undervisning
11.00-11.30 - Frikvarter
11.30-12.30 - Frokost
12.30 - 14.00 - Frikvarter på legepladsen
14.00 - 15.00 - Eftermiddagsfrugt med højtlæsning
15.00 - 17.00 - Leg og hygge til luk.

Dvs det er en slags udvidet børnehave, hvor man træner skoleparathed og forbereder på en 0. klasse, som jeg må indrømme er ret anderledes end min i 90’erne var(vi legede nærmest kun, øvede selvfølgelig lidt bogstaver og små tal, men ikke regning osv)

Deres fag i 0. er:
“Vi har derfor allerede fra 0. klasse skemalagt undervisning i følgende fag:

Dansk, Matematik, Natur & teknik, Engelsk, Musik, Billedkunst, Idræt, Svømning og legetime.”
Det minder jo ret meget om det skema du viser.

Hvis barnet så ikke har været i forskolen, kan det godt virke som et lidt vildt skema at dumpe ind i, tænker jeg
.


Det er nemlig det. Han mangler det led til forskole- brobygning hedder det i den børnehave han går i. Reelt går han jo fra 2. År og direkte til 0.kl virker det til. Ikke optimalt. Men det er heller ikke optimalt at han skal gå i gruppe med 3-4 årige når han er 5 år.

Iøvrigt er den børnehave han går i meget lig det du beskriver ift intro til skolen. Det er en fribørnehave der hører til en friskole og de er med ugentligt til morgensamling, har en fast dag med nogle faglige ting, naturligvis som leg-til-læring osv. Det fungerer rigitg godt
0

Tilbage til "Børn"